Žurnāla IR un Indras Sprances viltus ziņas par oligarhiem

viltus ziņas

Žurnāla Ir jaunākajā numurā skaidri saskatāma putrošanās ar, visticamāk, oligarhu interesēm veltīta raksta autorei Indrai Sprancei piegādātiem veciem uzņēmumu datiem uzskatāmi demonstrē, kā mūsdienās tiek radītas un palaistas tālāk tā sauktās viltus ziņas.

„Oligarhi no valsts cenšas piedzīt 5,8 miljonus par zemi Andrejsalā” – šādu rakstu ceturtdien publicēja žurnāls Ir, un šo rakstu bez pārbaudīšanas pārpublicēja interneta portāli Delfi un TVNET. Tajā aprakstīts, kā „oligarhu kontrolēts uzņēmums cenšas no valsts piedzīt 5,8 miljonus eiro par zemi Andrejsalā – treknajos gados veidotā projektā, kas nav īstenojies”.

Reizē ar aprakstu par to, kā tieši maksātnespējīgā uzņēmuma Termināls Andrejsala vietā prasību pret Privatizācijas aģentūru uztur uzņēmums Elevators Andrejsala, publikācijā shematiski attēlots, kā „pašreizējo saimnieku ķēdīte aizved līdz bijušo politiķu Andra Šķēles un Aināra Šlesera ģimenēm, kā arī Ventspils mēram Aivaram Lembergam pietuvinātām personām”.

Taču, Pietiek iepazīstoties ar publikācijai pievienoto īpašumtiesību shēmu, izrādījās, ka tajā izmantoti krietni novecojuši dati. Andris Šķēle „oligarhu kontrolētā uzņēmuma” īpašniekiem bija „pieskaitīts” ar apgalvojumu, ka viņa ģimenei un pāris saistītu personu netiešā īpašumā esošajai SIA Inpo 21 piederot 60% kapitāldaļu SIA Regma 101.

Šajā pašā SIA Regma 101 atlikušie 40%, kā  norādīts rakstā, piederot SIA Regma 100, kas savukārt netieši piederot Aināram Šleseram un viņa ģimenei. Pati SIA Regma 101 tad arī esot viena no divām pastarpinātajām Elevatora Andrejsala īpašniecēm.

Taču, Pietiek pārbaudot šos datus Lursoft datu bāzē, izrādījās, ka publikācija ir maldinoša: vismaz kopš pagājušā gada novembra SIA Regma 101 vienīgais īpašnieks ir tikai un vienīgi Šleseru ģimenei piederošā SIA Regma 100, savukārt nekādas Šķēļu ģimenes pēdas nav saskatāmas.

To, ka dati publikācijai acīmredzot saņemti no kādām trešajām personām un pirms publicēšanas nav aktualizēti un pārbaudīti, norāda arī raksta autores Indras Sprances reakcija.

Vispirms autore portālam Pietiek pavēstīja, ka ar datiem viss esot labākajā kārtībā un ka „Ir zīmētā ķēde atspoguļo uzņēmumu īpašniekus, nevis katra daudzos valdes locekļus. Ja neatšķirat, palūdziet kādam palīdzību”.

Tikai pēc tam, kad Pietiek norādīja uz faktu, ka uzņēmumā Regma 101 vismaz kopš pagājušā gada novembra nekādu Šķēles „pēdu” nav, Sprance sāka pārbaudīt sevis publicētos datus.

Vispirms jau Ir pārstāve atklāja, ka viņas publikācijā esot minēta kāda pavisam cita SIA Regma 101, bet ne tā, kas pašlaik publiskajos reģistros figurē ar šādu nosaukumu. „Lūdzu, Regma 101 reorganiz[ēta]., pārdēvējusies tagad sauc Multi Capital holdings,” savu atklājumu aprakstīja Sprance.

Savukārt vēl pēc tam viņa „atklāja”, ka „viņas” Regma 101 par SIA Multi Capital Holdings tikusi pārdēvēta jau 2015. gada maijā, kas nozīmē, ka maldinošajā publikācijā tikuši izmantoti autorei piegādāti nepilnus divus gadus veci dati.

Šis atklājums gan netraucēja Ir žurnālistei paziņot, ka šāda norādīšana uz maldinošām ziņām žurnāla publikācijā esot „ķengu balagāns” un „žurnāla un manis noķengāšana”, par ko viņai pienākoties atvainošanās.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!

Avots: Pietiek

 

 

Jūs varētu interesēt

Populārākie raksti

Lasītāju viedokļi

Ierakstiet pirmo komentāru!

avatar
wpDiscuz