Kā sevi piespiest kaut ko darīt, ja darīt negribas neko

miegs

Jums ir kāds projekts, kas pirms kāda laika bija ne pārāk steidzams, un jūs nolēmāt pie tā strādāt vēlāk, aizbildinoties, ka šis „vēlāk” būs ļoti drīz.

Bet tagad projekta nodošanas termiņš nepielūdzami tuvojas un laika vairs nav nemaz. Vēl ir arī kāds klients, kurš zvana katru dienu un tērē jūsu laiku, nemitīgi izsacīdams savu neapmierinātību, taču jums nav ne mazākās vēlēšanās ar viņu runāt. Un, pag’, vai tad tas nebijāt jūs, kurš 1.janvārī sev apsolīja regulāri apmeklēt sporta zāli?

Tikai padomājiet, cik pamatīgi jūsu dzīvē samazinātos stress, vilšanās un citas sadzīves negācijas, ja jūs spētu vienkārši piespiest sevi laikus izdarīt to, ko darīt negribas, bet vajag.

Taču viss nav tik bezcerīgi: jūs varat iemācīties tikt vaļā no paraduma mūžīgi atlikt darāmos darbus uz „kaut kad vēlāk”, izvēloties pareizu stratēģiju. Un to jūs varēsit rast, ja iemācīsieties atpazīt savas problēmas cēloņus.

1. Jūs atstājat visu uz vēlāku laiku, jo baidāties, ka visu sabojāsit

Risinājums: fokusējieties uz panākumiem

Uztveriet veicamo darbu kā iespēju uzlabot savas prasmes vai gūt kādu papildus bonusu. „Ja es pabeigšu šo projektu laikus un tas būs veiksmīgs, boss būs apmierināts ar manu darbu, man piešķirs prēmiju un viss būs lieliski”.

Psihologi to dēvē par „fokusēšanos uz panākumiem”. Izpētīts, ka tad, ja fokusējaties uz panākumiem, jūs motivējat sevi to gūšanai, palielinās  darbaspējas, un arī jūs pats esat noskaņots optimistiski.

Ja jums ir bail, ka nekas nesanāks, vienkārši pārstājiet sevi „uzkurināt”, nedomājiet par to, ka jums varētu neizdoties. Bažas un šaubas kaitē ticībai saviem spēkiem un motivācijai gūt panākumus, un jums vēl mazāk gribēsies sākt kaut ko darīt. Ja jūs fokusēsities uz panākumiem, tad tā vietā, lai tērētu laiku, spēkus un nervus domām par iespējamo izgāšanos, jūs pieliksit visas pūles, lai padarītu darbu pēc iespējas labāk.

2. Jūs atliekat darbus tāpēc, ka jums vienkārši tos negribas darīt

Risinājums: ignorējiet savu negribēšanu

Olivers Burkemans savā grāmatā „The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking” (“Antidots. Pretinde nelaimīgai dzīvei”) uzsver, ka vairākumā gadījumu, kad mēs sakām „es vienkārši nespēju pamosties tik agri” vai „es vienkārši nespēju piespiest sevi doties uz treniņu”, patiesībā ir nevis „vienkārši nespēju”, bet „vienkārši negribas”. Galu galā, jūs taču no rīta neviens pie gultas nav piesējis. Un pie sporta zāles ieejas taču nestāv rīkļurāvēji, kas jūs tur nelaiž iekšā. Fiziski neviens jums netraucē darīt to, kas jādara — jums vienkārši negribas to darīt. Bet, kā raksta Burkemans, „kur teikts, ka, lai darītu to, kas jādara, jums ir jāgaida brīdis, kad jums sagribēsies to darīt?”.

Brīdi padomājiet par to, jo tas nudien ir svarīgi. Valda uzskats, ka darbs (uzdevums, projekts) izdosies tikai tad, ja jūs simtprocentīgi būsit pārliecināts, ka vēlaties to paveikt. Burkemans savukārt vērš uzmanību uz to, ka daudzi slaveni mākslinieki, rakstnieki un izgudrotāji ir paveikuši lielas lietas daļēji tāpēc, ka bijuši spiesti pakļauties ikdienas rutīnai, neatkarīgi no tā, vai tobrīd viņi to vēlējās vai nē, bija viņiem tobrīd iedvesma vai nē. Grāmatas autors arī atgādina slavenā fotogrāfa Čaka Klouza (Chuck Close) teikto, ka „iedvesmu gaida tikai diletanti, pārējie vienkārši strādā”.

Tātad, ja jūs šоbrīd atliekat darāmo darbu uz vēlāku laiku, jo jums trūkst iedvesmas vai vēlēšanās, atcerieties, ka, kopumā ņemot, tas jums nemaz tik ļoti nav nepieciešams.

3. Jūs atliekat darbu tāpēc, ka tas ir sarežģīts, garlaicīgs vai vienkārši nepatīk

Risinājums: Detalizēti saplānojiet uzdevumus

Ļoti bieži mēs cenšamies šo problēmu risināt, apsolot sev, ka nākamreiz gan neinteresanto vai garlaicīgo darbu paveiksim pašu pirmo, neatliekot uz vēlāku laiku. Tomēr daudzos pētījumos ir pierādīts, ka cilvēki visbiežāk pārvērtē paškontroli un pārāk bieži uz to paļaujas.

Izdariet sev pakalpojumu: pieņemiet faktu, ka jūsu gribasspēks nav pietiekami stiprs un tas ne vienmēr spēj piespiest jūs darīt darbu, kas jums šķiet sarežģīts vai garlaicīgs. Tā vietā, lai paļautos uz paškontroli, vienkārši detalizēti izplānojiet savus uzdevumus. Ierakstiet plānā, ka, piemēram, rīt pulksten trijos jūs ķersities pie šī „sarežģītā-garlaicīgā-nepatīkamā” darba, lai notiktu kas notikdams un bez jebkādām atrunām.

Ja būsit nolēmis, ka jūs noteikti paveiksiet tieši šo uzdevumu tieši šajā laikā, viss tā arī notiks. Tad nebūs vietas mūžīgajiem jautājumiem: „vai man patiešām tas jādara tagad?”, „bet varbūt to var izdarīt vēlāk?”.

Saprotams, ka šī stratēģija  — fokusējieties uz panākumiem, ignorējiet savas vēlmes un detalizēti izplānojiet veicamos uzdevumus  — neizklausās tik labi, kā, piemēram, „dariet tikai to, ko jums gribas darīt”. Taču piedāvātajai stratēģijai ir kāda priekšrocība — tā patiešām darbojas.

Jūs varētu interesēt

Populārākie raksti

Lasītāju viedokļi

1 Komentārs on "Kā sevi piespiest kaut ko darīt, ja darīt negribas neko"

avatar
Kārtot pēc:   jaunākie | vecākie | populārākie
nazis
nazis

Esmu izmēģinājis visus šos ieteikumus, bet nekas nepalīdz. Ja negribas kaut ko darīt, tad negribas, un var atrast simtiem iemeslu, kāpēc šobrīd, šodien, šonedēļ to nevajadzētu darīt, tāpēc ar vienu iemeslu, kāpēc tas būtu jādara ir daudz par maz. Ir jāizvērtē, vai vispār to vajag darīt?

wpDiscuz