Bezatbildība, nolaidība, leiputrijas sajūta atbildīgajiem – piepildījušās VK drūmākās prognozes par “Rail Baltica”

Bezatbildība un nolaidība. Tik skaudri secinājumi pēc tam, kad “Rail Baltica” parlamentārās izmeklēšanas komisijā uzklausīta Valsts kontrole par to, kas nogājis greizi projektā, vēsta TV3 Ziņas.

Revidenti jau pirms četriem gadiem cēla trauksmi par iespējamām problēmām, bet palika nesadzirdēti. Tagad Saeimā jau runā par risku, ka Eiropas Komisija var atprasīt līdz šim “Rail Baltica” piešķirto naudu.

Piektdienas, 19. jūlija, rītā Seimā ieradusies Valsts kontroles vadība, lai “Rail Baltica” parlamentārās izmeklēšanas komisijai izklāstītu savus nesenos un skaudros secinājumus par dažādu likstu nomākto gadsimta projektu.

Pati sēde gan bija slēgta. Tātad prom no sabiedrības un žurnālistu acīm. Komisijas vadībā skaidro – tas tāpēc, ka gan Valsts kontrole plāno dalīties ar kādu ierobežotas pieejamības informāciju, gan iecerēts saprast, cik tālu savā pārbaudē par “Rail Baltica” nedienām tikusi Ģenerālprokuratūra. Tādējādi plānots novērst, lai parlamentāro un prokuratūras izmeklētāju darbs izmeklēšanā nepārklātos.

Tagad nav skaidrības par finansējumu “Rail Baltica”. Šobrīd tas mērāms nevis procentos, bet gan reizēs. Skaidrības trūkst ne vien par finansējumu, bet arī zināms, ka kavēti ir termiņi, un projektā ir milzu pārvaldības problēmas. Valsts kontrole jau 2020. gadā zvanīja trauksmes zvanus par šo grandiozo būvieceri.

Vaicāts, vai par projektu atbildīgās personas bija ņēmušas vērā Valsts kontroles pirmos ieteikumus un secinājumus, Valsts kontrolieris Edgars Korčagins atbild noliedzoši. “Es teikšu, ka ne. Teikšu ļoti vienkārši. Tajā brīdī, kad mēs skatījāmies, kā šīs projekts tiek pārvaldīts, mēs redzējām virkni risku,” atminas Korčagins.

“Tagad, četrus gadus vēlāk, sagatavojot jau nākamo izpētes ziņojumu, redzam, ka daudzi no tiem riskiem ir piepildījušies. Var tikai nožēlot, ka situācija tā ir attīstījusies,” TV3 ziņām stāsta Korčagins.

Bezatbildība, vieglprātība, leiputrijas sajūta atbildīgajiem – asas atklāsmes pēc sēdes gan no opozīcijas, gan no valdošās koalīcijas politiķiem.

Komisijas vadītājs arī nemierā par milzīgo daudzumu dokumentu, kam, viņaprāt, nepamatoti noteikts ierobežotas pieejamības statuss un šai ziņā plānots virzīt izmaiņas, lai arī plašākai sabiedrībai būtu skaidrs, kas nogāja greizi.

“Mēs jau ar garantiju ejam uz risku, ka Eiropas Komisija var ieslēgt disciplinārlietu un var paprasīt atpakaļ naudu, visu iepriekš piešķirto. Tā kā ļoti nopietni jāskatās uz mūsu darbiem, kā sekot līdzi, lai viss tiešām notiktu,” norāda “Rail Baltica” izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS).

Tāpat parlamentārajiem izmeklētājiem nav palikusi nepamanīta šīs nedēļas ziņa, ka Latvijai apstiprināti vēl papildu aptuveni 350 miljonu eiro “Rail Baltica” projektam. Skan jau labi, bet krietni mazāka summa, nekā Latvija bija cerējusi.

Turklāt šī nauda nav paredzēta lielajiem darbiem Rīgā, tostarp atbalstu nav guvis daudzu desmitu miljonu eiro pieteikums jaunajam tiltam pār Daugavu, ko sāka celt jau februārī bez skaidrības par finansējumu.

Satiksmes ministriju pārraugošo “Progresīvo” pārstāve atzina, ka naudas nepietiek un jālūko iespējas projekta vērienu sašaurināt. “Rail Baltica” pārvaldība jau ilgstoši klibojusi.

“Tiešām ir kauns, ka tādā veidā valsts ir izturējusies tik nolaidīgi dažādos līmeņos pret tik grandiozo projektu, kas mums tiešām ir varbūt simtgadē vienīgais,” nožēlu pauž “Rail Baltica” izmeklēšanas komisijas deputāte Skaidrīte Ābrama (P).

Vaicāta, vai satiksmes ministrs Kaspars Briškens arī bijis nolaidīgs, Ābrama norādīja – ministrs nav bijis ne projekta vadītājs, ne arī atbildīgā amatpersona. “Jūs zināt, kā tas notiek. Kad tu esi kādas funkcijas pildītājs, tu ne vienmēr vari uzņemties atbildību par visu projektu, jo tevi vienkārši neņem galvā.”

Ābrama arī atgādināja, ka Briškens bija viens no tiem, kas 2019. gadā rakstīja aicinājumu, trauksmes cēlēja ziņojumu. 62 darbinieki bija parakstījušies, ka projekts ir lielās briesmās.

Runa par Baltijas valstu kopuzņēmuma un vismaz idejiski projekta centrālā koordinatora “RB Rail” darbiniekiem. Tieši šīs kompānijas sākotnējos vadītājus Edvīnu Bērziņu un Baibu Rubesu paredzēts aicināt uz nākamo parlamentārās izmeklēšanas komisijas sēdi jaunnedēļ.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

15 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
neglābjams optimists
neglābjams optimists
4 mēnešus atpakaļ

Manipulēšana ar datiem, ko publiski atzīt bijušie vadītāji ir radījušas smagākos riskus valsts ekonomikai. Nekādu aizturēšanu, kratīšanu pat krimināllietu. Kas apzināti jānodara nodokļu maksātājiem, lai to uztvertu par kā valsts apdraudējumu?

Eriks
Eriks
4 mēnešus atpakaļ

RailBaltiks lai iet caur Salaspili. Salaspili ar lidostu lai savieno S-Bahnen, ko turpina par vietējo līdzekļiem. Kur nauda jau pakāsta, tur jāatmaksā.

Uldis
Uldis
4 mēnešus atpakaļ

Nu ko var ņemties, beigās rokas noplātīs un čiks. Kādam ierēdnim pakratīs ar pirkstu. Bet maksāsim mēs.

Līga
Līga
4 mēnešus atpakaļ

Viss taču noslepenots. Padomju varas specifika. Drošs sargs politdarbiniekiem padomēs par jebkuriem lēmumiem. Un vai tad nav feini tādās padomēs un valdēs? Neviens ne par ko neatbild, jo viss slepens. Tā jau mums visa valsts uzbūvēta tagad, un apkalpojošo ierēdnīšu skaits aug kā sēnes parazitējot uz nodokļu maksātāju naudas

Bārta
Bārta
4 mēnešus atpakaļ

Par Rail Baltica projektu pirmkārt visa atbildība ir jāuzņemas tā laika premjēriem, viņu uzdevums ir pārredzēt un kontrolēt visas pakļautībā esošās ministrijas un protams visus lielos starpvalstu projektus. Nevar noslēpt tādas naudas plūsmas, kas bija paredzētas šim projektam. Eiropas komisija, Eiropas padome, kur piedalās visi Baltijas valstu vadītāji un nekādas atskaites, kontroles, reakcijas par ES līdzekļu izšķērdēšanu. Kariņš savā laikā biežāk devās ārvalstu komandējumos, nekā interesējās par iekšzemes notikumiem……..

Jeblonskis
Jeblonskis
4 mēnešus atpakaļ

Šī stulbeņu tautele tādu cirku izvēlējās.

tjūninga
tjūninga
4 mēnešus atpakaļ

Citiem vārdiem – pilnīga padomija. Kariņa pirmās valdības uztjūnēta te brīnumsistēma tikai dragā savā doimensijā… maks’;a visi skatītāji

Kvī, kvī
Kvī, kvī
4 mēnešus atpakaļ

Premjerministrs Kariņš neesot zinājis , ka būvē kaut kādu tur Rail Baltika , Siliņa neko neesot teikusi šim !

Gada glezna
Gada glezna
4 mēnešus atpakaļ

Skaidri redzams, ka izdevīgāk ir atmaksāt Eiropai tos dzelzceļa celšanas grašus salīdzinot ar afēras turpināšanu. Taču, ja jāatmaksā Eiropai, tad nāktos vismaz dažus afēras figurantus iesēdināt cietumā. Tas šajā korumpētajā valstī nav iespējams. Turklāt jāņem vērā, ka Latvija ir pilna ar Krievijas ietekmes aģentiem (tā ir īpaša spiegošanas metode, kas nepakļaujas klasiskajiem priekšstatiem, jo šie aģenti nevāc klasificētu informāciju un to nenodod tālāk, bet vienkārši veicina Latvijas sabrukumu). Nav izslēgts, ka JV spicē ir kāds Krievijas ietekmes aģents, jo neticās, ka tās vistas ar cāļa smadzenēm pašas izdomāja, ka Krievijas pierobežā jālikvidē pēdējie Latvijas informatīvie balsti, proti, skolas.

Modernā kolonizācija
Modernā kolonizācija
4 mēnešus atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Es varētu Jums piekrist, lieku Jums plusu, bet ne visam komentāram. Manuprāt vainīgi ir nevis kaut kādi mistiski Krievijas ietekmes aģenti, bet visiem redzami un labi zināmi personāži, tie kuri ir pārdevušies un kalpo Rietumiem. Tā ir visa JV, Zilie Zemnieki, NA un daudzi citi. Tātad kāpēc es tā domāju – Lai iestātos Eiropas savienībā, Baltijas valstu ražojošajiem uzņēmumiem uzstādīja kvotas. Piemēram cukura fabrikām uzlika tādas kvotas kuras izpildīt varēja mēneša, pusotra laikā. Pārējā laikā rūpnīcām bija jāstāv dīkstāvē. Kad sāka stāvēt dīkstāvē, tad sabiedrībai sāka stāstīt par to ka jāslēdz ciet jo neesot efektīvas. Tās visas ziņas atrodamas vecajos… lasīt vēl »

Gada glezna
Gada glezna
4 mēnešus atpakaļ

Par tiem aģentiem runājot, es piekrītu, ka tdzelzceļa afērā tie Krievijas aģenti, ja arī visu vēroja, tad neko nedarīja, taču skolu likvidācija Krievijas pierobežā komplektā ar mēģinājumu faktiski likvidēt latviešu valodas aģentūru kaut kā īsti nerīmējas ar Rietumu nelietībām.

Izziņa
Izziņa
4 mēnešus atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Ar šo paziņoju, ka starp valdošās politiskās elites pārstāvjiem nav ne krievu, ne mossada, ne cip aģentu. Muļķus nevervē. Tur nav neviena derīga vervēšanai. Galvenais viņiem netraucēt. Tā sagraut savu valsti un nodrošināt pilnīgu pakļāvību rietumu interesēm caur savas ekonomikas gremdēšanu, tautas izglītības līmeņa pazemināšanu un iedzīšanu parādos , kā arī parūpēties par sabiedrības šķelšanu un regulāru iemeslu nodrošināšanu Krievijas iebrukumam, nevarētu nodrošināt nekādi aģenti. Turklāt visdrīzāk par velti. Vajadzēja tikai pamest pāris stulbas idejas

Gada glezna
Gada glezna
4 mēnešus atpakaļ
Reply to  Izziņa

Vai tiešām krieviem trūkst tik stulbu aģentu, kas spētu adekvāti iefiltrēties JV spicē?

izziņa
izziņa
4 mēnešus atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Domāju tas būtu grūti. Pārāk izceltos uz pārējo fona kā rezultātā sevi izdotu. No otras puses kāpēc kaut ko un kaut kur filtrēt. Bez visas filtrēšanas labi darbojas kremļa labā.

ccVV
ccVV
3 mēnešus atpakaļ
Reply to  Gada glezna

taisnība