„Rail Baltica” projekta vadībā pieļautās kļūdas vairs nevar noslēpt. Kurš vainīgs, un vai kāds par to atbildēs?

Rail Baltica

AIVARS STRAKŠAS

„Rail Baltica”  projekts ievelkas laikā, un izrādās, ka pēkšņi tas ir kļuvis trīs līdz četras reizes dārgāks. Noskatoties Jāņa Dombura raidījumu, rodas daži secinājumi.

Tālis Linkaits, būdams satiksmes ministrs, kaut kādu iemeslu dēļ nesekoja projekta norisei, ignorēja RB Rail rakstiskos brīdinājumus par problēmām ar projekta ieviešanu.

– “Eiropas dzelzceļa līniju” vadība acīmredzami netiek galā ar saviem pienākumiem. It sevišķi jautājumos par nekustamo īpašumu atsavināšanu.

– Tālis Linkaits uzskatīja, ka viss ir kārtībā un nevirzīja jautājumus uz valdību, kas brīdinātu par riskiem termiņu un dramatiski pieaugušo izmaksu dēļ.

Krišjānis Kariņš, būdams premjers, valsts stratēģiskās nozīmes projektam neveltīja nekādu īpašu uzmanību un nenodrošināja atbilstošu kontroli pār Satiksmes ministriju šajā jomā.

– trauksmi sāka celt tikai Tāļa Linkaita pēctecis ministra amatā Jānis Vitenbergs, kurš izvilka šo problēmu gaismā.

– bēdīgais secinājums – kā finansēt Rail Baltica, sapratnes joprojām nevienam nav. Ir tikai cerības uz ES fondu naudu.

– atbildīgo amatpersonu teiktajā nebija pārliecības par projekta pabeigšanu līdz 2030. gadam, un tas arī saprotams, jo naudas pagaidām nav.

– politiķi turpina būvēt sapņu pilis bez jebkādas sapratnes, kā tās apmaksāt. “Es uzskatu un es panākšu” ir tā kā par maz projekta realizācijai.

No nesenās vēstures – ja paskatās uz Linkaita darbībām Rail Baltica  projekta sakarā, tad var ieraudzīt, ka projekta realizācijas vietā akcents tika uzlikts uz projekta apsaimniekošanu, jeb pareizu naudas līdzekļu apguvi.

Vispirms “Eiropas dzelzceļa līnijās”, ieceļot valdes priekšsēdētāja amatā Kasparu Vingri, kura biogrāfijā nav nekādas norādes uz pieredzi un spējām vadīt šāda līmeņa projektus.

Otrkārt, kaut kādu dīvainu sakritību dēļ par Nekustamo īpašumu atsavināšanas un apsaimniekošanas departamenta vadītāju ieceļ Janu Upenieci, kas esot Linkaita padomnieka Uģa Upenieka sieva.

Varbūt vajadzētu uzņemties arī atbildību par paša iecelto “augstas klases speciālistu” darba rezultātu?

Tas kas man nekļuva skaidrs. Esot pasūtīts jauns projekta izmaksu/ienākumu vērtējums. Ko cer sagaidīt no šī vērtējuma, ja projekta izmaksas pieaugušas trīs līdz četras reizes, bet jau iepriekšējais aprēķins bija stipri pievilkts aiz ausīm. Vai ir redzami kādi ieguvumi, kas ir trīs līdz četras reizes lielāki, nekā sākotnēji plānots?

Ko darīs, saņemot šādu vērtējumu? Pārtrauks projektu?

P.S. Vispār jau tipiska kļūda. Nedrīkst uzsākt investīciju projektus, ja nav sapratnes, kā tos finansēs. Pieņēmums – gan jau kaut kā – parasti beidzas slikti. Gan privātajā, gan publiskajā jomā.

Avots: Pietiek

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


13
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
banānu paātrinātājs
banānu paātrinātājs

Kaitēšanās ar vakcīnām izrādīsies bērnu spēle, salīdzinot ar šīs tizlošanās apmēriem. Koši izskatās konservatīvais ķeneris, kas tālāk par bramanīgu purpināšanu arī nespēja tikt. Puķu tirdzniecības magnāts uztrūkās no snauda ātrāk – principiālo “stratēģisko uzrakstu noraušanas akciju” un e-auto iepirkuma nososdīšanas starplaikā. A, “premjer-lidoņprāt” vispār nekādu skaidrojumu nevajag, rādot ciema muļķiša cienīgu vaigu, var turpināt besīt sabiedrību un priecēt vēlēšanu saraksta konkurentus.

gribu braukt uz Berlīni
gribu braukt uz Berlīni

Pirms kara tas no Rīgas bija iespējams. Kad ienāca boļševiki, tad visu pārorientēja uz austrumiem — īsā laikā!

Vivi
Vivi

nu vispār jau visu laiku tur gala lēmumusn pieņēma Satisksmes ministrija…

vairs nekam neticu
vairs nekam neticu

Bet vai kāds atcerās kā valdības troļļi internetā ņēmās, un kā visādi faktu pārbaudītāji “atmaskoja” – cenzēja cilvēku viedokļus, ka RB ir milzīga afēra. Izrādās ka cilvēkiem bija taisnība, nevis valdības troļļiem un “faktu pārbaudītājiem”. Es atceros kā stāstīja, cik viss pozitīvi notiekot ar RB, kā viss attīstoties, un ka Kremļa dezinformātori mēģinot radīt sabiedrībā šaubas par RB projektu un virzību. Šodien jebkurš var izdarīt secinājumus cik ļoti var ticēt vietējiem ekspertiem, ziņām, viedokļiem un tā sauktajiem faktu pārbaudītājiem.

Turi Juri
Turi Juri

te jau vispār viena vienīga politdarbinieku kļūdu plūsma – ta rubeza jau no saķuma bija viena vienīga katastrofa, bet tad tie bāleliņi… padomes, komisijas, komitejas… visi laimē nespēja tik kabatas pietiekoši atvērtas turēt

Jānis
Jānis

Ko var gribēt no Rubeses , no ārzemju tautiešu sugas , vismaz laicīgi padzina !

Ivanam
Ivanam

Tev, acīmredzot, labāk patīk padomieši.

Elementāri
Elementāri

Skaisti dzīvot neaizliegsi. Sākotnēji trase gāja starp Rīgu un Salaspili. Tobrīd likās, ka tie būs 2 miljardi. Vispirms kāds, un Brišķens paziņoja, ka tas ir viņš, pielika projektam klāt savienojumu ar lidostu un vēl vienu tiltu pār Daugavu. Arī Rīgas staciju dabūja pārbūvēt. Tādējādi vismaz dubultojot projekta izmaksas. Pēc tam Linkaits sadomāja ka vajadzīgas stacijas katrā apdzīvotā vietā, kas varbūt arī ir vajadzīgas, taču arī sadārdzinās projektu. Katra stacija ir stipri sarežģīts un arī dārgs pasākums, tā kādi pārsimt miljoni būs klāt pie tāmes. Tad pieslēdzās jauno komunistu partijas vadība un pateica, ka nekustamos īpašumus atsavinās viņi, tas esot viņu… lasīt vēl »

Kas notiek Latvijā
Kas notiek Latvijā

VK laikus iesniegusi ministriem , Karińu ieskaitot, brīdinājumu , ka būs sūdi ar šo projektu !

Reičela
Reičela

Priekš kam Kariņam , viņš taču neko nejēdz !

Jeblonskis
Jeblonskis

Es jau dažus gadus B.C. (Before Covid) teicu ka tas viss maršruts ir tufta.
Tikai pēdējais pajols varēja kauko tādu nesaskatīt.
Pirmkārt – DIVI maršruti, otrkārt viens caur Zolitūdi, treškārt – ne1 maršruts ne1 brīdi neplānojās caur Latvijas vēsturisko dzelzceļu “habu” – Jelgavu. Kas būtu pilnībā izslēdzis VISAS problēmas ar zemju atsavināšanu un dārdzību.
Bet plānotāju plāns bija izzagt naudu, nevis uztaisīt dzelzceļu. Un tas viņiem veiksmīgi sanāca. Projekts pabeigts!

Skunss
Skunss

Smird jau bez manis, bet vainīgais nepiesakās. Būs jāpēta ko katrs ēdis, jo tāda smaka ar vienkāršu ēdienu nav dabūjama.

Diet
Diet

Laikam sliedes…. ;-)