Piecdesmitie gadi Amerikas Savienotajās Valstīs bija ekonomiskā uzplaukuma laikmets, kurā tika būvēti leģendārie lielgabarīta spēkrati, kas mūsdienās kļuvuši par autobūves klasiku un vērtīgu materiālu kolekcionāriem. Divi šādi eksemplāri – Edsel “Villager” un Pontiac “Bonneville” – izbaudīja “Kurbads” transportēšanas priekšrocības.
Pirmo reizi ieraugot Edsel “Villager” un Pontiac “Bonneville”, nerodas šaubas par šo automobiļu izcelsmi – plūstošas līnijas, milzīgi gabarīti, sēdekļi dīvāna lielumā un apaļās lampas. Īsts amerikāņu sapņa piepildījums.
Edsel “Villager” ir Ford rūpnīcas Mercury-Edsel-Lincoln ražošanas līnijas zīmols, kura mūžs ilga nieka 3 gadus(1958-1960), jo neveiksmīga mārketinga un nepilnīgas tirgus izpētes dēļ tas Ford kompānijai nesa lielus zaudējumus. Tomēr tas nemaina faktu, ka Edsel “Villager” ir kļuvis par gana unikālu auto mūsdienās.
Sešvietīgie Edsel “Villager” tika saražoti nepilnās 8000 vienībās. Par tā gaitas īpatnībām prese tolaik rakstīja: “Groza galvu tikpat lēni kā amerikāņu bifelis.” Ģimenes auto darbina 5,9L V8 karburatoru dzinējs, kas uz riteņiem spēj novirzīt 303 ZS lielu jaudu. Automobilim ir 3 pakāpju automātiskā pārnesumkārba. Noripojot no konveijera, automobiļa cena svārstījās ap 2,900 ASV dolāriem.
Par auto stāsta “Kurbads” autovadītāju-ekspeditoru kvalitātes vadītājs Anatolijs Vasiļjevs: “Edsel ir ļoti gara bāze – vairāk kā 6 m, jāievēro arī tā platuma īpatnības. Iedarbinot automobili, ir manuāli jāpalielina benzīna padeve karburatorā, samazinot gaisa padevi. Tādas lietas mūsdienu auto ir grūti iedomāties! Ideāli atjaunots!”
Pontiac “Bonneville” 1959. gada modelis. Kā tolaik rakstīja ASV prese: “Pontiac modeļu augstākais plaukts. Ar “Bonneville” automobili kompānija pārgāja jaunā līmenī – Pontiac vairs nebija neveiklais Chevrolet vecākais brālis. “
Pieturoties pie amerikāņu autobūves tradīcijām, “Bonneville” ir 6,4L astoņu cilindru motors ar 300 ZS lielu jaudu. Četrpakāpju automātiskā pārnesumkārba. Divdurvju automašīna sver 1850 kg. 1959. gadā atkarībā no komplektācijas cena bija 3,200 – 3,500 USD robežās. Šobrīd, it īpaši kabrioleti, “Bonneville” maksā krietni vairāk.
“Motor Trend Magazine” vērtējumā jaunais modes kliedziens ieguva “Gada auto” titulu 1959. gadā.
Anatolija, kura lielā pieredze ir ļāvusi izbaudīt visdažādākos spēkratus, komentārs: “Vēl lielāks un smagāks par Edsel. Bet pie stūres liekas dinamiskāks un jaudīgāks. Pie nokraušanas vēl vairāk jāuzmanās – ieteicams to darīt tikai, vadoties pēc spoguļiem. Kopumā auto ir ārkārtīgi ērts. Sēdekļi kā dīvāni. Piekare ir ļoti mīksta, jābrauc uzmanīgi, jo sasveras pagriezienos, bet uz ceļa saķere ir augstā līmenī.”