“Rail Baltica” iespējamās izmaksas lēš ap 26 miljardiem eiro

26 miljardi eiro. Šādas varētu būt pēdējās nedēļās tik daudz apspriestās izmaksas grandiozajā “Rail Baltica” projektā. Pēc ilgstošām spekulācijām ieceres tāmē pirmdien atklāja projekta vadība un piesaistītie konsultanti. Kā par to visu samaksāt, pagaidāms skaidrības nav, vēsta TV3 ziņas.

Eiropa savstarpēja un ilgstoši jau ir veiksmīgi savienota pa dzelzceļu, un izņēmums ilgu laiku bija tieši Baltijas valstis, kur ir cits, Krievijas sliežu platumam atbilstošs, dzelzceļa standarts. Šī tumši zilā līnija arī ieskicē iecerēto “Rail Baltica” līniju, kas Latviju, Lietuvu un Igauniju iekļautu kopējā Eiropas dzelzceļa kartē.

Pats projekts gan nevirzās ātrvilciena spējā. Visās valstīs termiņi kavēti, pārvaldība plaši kritizēti, jau ilgāku laiku spriests, cik ļoti šī grandiozā būvniecības iecere sadārdzinājusies. Tagad zināms, tieši cik ļoti. Rīgā šodien ieradās projekta vadība un pārstāvji no ietekmīgā “Boston Consulting Group”.

Tā sauktajā gadsimta projektā nepieciešamos ieguldījumus pirms septiņiem gadiem lēsa ap sešiem miljardiem. Tagad Baltijas valstu kopuzņēmumā “RB Rail” šo tāmi zīmē aptuveni četras reizes lielāku, savukārt piesaistīto konsultantu analīze rāda pat vēl lielāku skaitli – 26,3 miljardus eiro. Aptuveni 20% izmaksu attiecas uz Igauniju, pārējais līdzīgās daļās uz Lietuvu un Latviju.

Šo dramatisko izmaksu kāpumu skaidro ar vairākiem faktoriem – milzu inflāciju, kas gan ne tuvu neatbilst faktiskajam sadārdzinājumam, tikai aptuvenām aprisēm 2017. gadā par projekta faktisko vērienu, gadu laikā tas arī apaudzis ar papildu reģionālām stacijām, militārās mobilitātes aspektiem un vēl citām lietām.

“Rail Baltica” vadībā gan nepiekrīt, ka projektā iesaistītie līdz šim būtu izturējušies vieglprātīgi, kā restorānā pasūtījuši visu, ko sirds kāro, un tagad sagaidīts čeks.

Marko Kivila, “RB Rail” valdes priekšsēdētājs:
“Ņemot vērā, kāda informācija sākotnēji bija pieejama, es teiktu, ka visi piesardzības pasākumi tika veikti. Sagadījās tā, ka šāds inflācijas apmērs nebija paredzams 2017. gadā.”

Konsultanti gan uzsver, ka projekts joprojām ir ekonomiski pamatots, ieguvumi pārsniedz izmaksas.

Līdz 2030. gadam iecerēts realizēt “Rail Baltica” pirmo kārtu par aptuveni 15 miljardu. Līdz šim piesaistīts gandrīz trīs miljardu finansējums, bet vēl aptuveni divi pieteikti Eiropa Savienībā.

Vai Brisele arī no tik lielām izmaksām būs gatava segt 85%, nav zināms. Priekšā jauna Eiropas Komisija un jauns bloka daudzgadu budžets.

Ēriks Diļevs, “Eiropas dzelzceļa līniju” pagaidu valdes priekšsēdētājs: “Tas kritiskākais posms visām Baltijas valstīm ir, sākot no 2026. līdz 2028. gadam. Iebudžetēs, es ceru, to trūkstošo finansējumu līdz 2030. gadam.”

Projekta vadība atzina, ka šis milzu sadārdzinājums ir patlaban lielākais “Rail Baltica” izaicinājums. Tiekot meklēti alternatīvi risinājumi – lielāks nacionālo valstu finansējums no budžeta vai aizņemtiem līdzekļiem, arī privātu partneru piesaiste.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


7
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
jampidl jampidl vau vau vau
jampidl jampidl vau vau vau

Te būs jāskatās dziļāk, vislabāk paņemt kaut vai vikipēdijas notikumu sadalījumu pa notikšanas laikiem un to saturu. Jau to lasot uzrodas milzums jautājumu un visur rēgojās Vienotības valdības.

Ieliekam kontekstā
Ieliekam kontekstā

Ieliekam kontekstā. 26 miljardi ir vairāk kā Latvija aizņēmusies 15 gados. Lasīju kā pirms ~130 gadiem būvēja Transsibīrijas maģistrāli, 20 gadu laikā ar zirgiem un rokām bija tūkstoši kilometri uzbūvēti. Pie tam uzbūvēja lētāk kā sākotnēji plānotās izmaksas. 2 gadu laikā kopš sācies karš Ukrainā, krievi jau uzbūvējuši, strādājošu dzelzceļa līniju pa sauszemi līdz Krimai, un tas viss kara laikā neskatoties uz to kā Slaidiņš stāsta kā ukraiņi ar droniem uzbrūk. Un eksperti mums ar visādiem stāstiem rada stereotipu ka Krievijā esot vislielākā korupcija. Es arī atceros kā laikam tas pats Slaidiņš kādreiz, pēc 2014. gada, stāstīja, kad vēl nebija… lasīt vēl »

Ieliekam kontekstā
Ieliekam kontekstā

Ja kas Lamanša tunelis izmaksāja uz atklāšanas laiku 1994. gadā 9 miljardus £, šodienas naudā tas ir 26.78 miljardi euro. Vēlreiz uzrakstu – Lamanša tunelis 26.78 miljardi euro, Railbaltica 26 miljardi. Tunelis zem jūras ar dzelzceļa sliedēm, abos virzienos maksā tikpat cik vienkāršs parasts dzelzceļš. Un tas pat nesalīdzinot ar Ķīnas megabūvēm.

Joske
Joske

Ļaujiet projektu realizēt Latvijā un tā izmaksas aizies debesīs.

Kārlis
Kārlis

Kādi darbi jau ir padarīti no 2010 gada, kad Rubesa vadīja šo projektu? Cik miljonu vai miljardu jau iztērēti, bet izklausās, ka joprojām notiek projektēšanas darbi, īpašumu atsavināšana, trases iezīmēšana??? To visu laikam Vienotības vadībā sadara prokremliskie spēki, lai izgāztu šo lielo starpvalstu projektu un nepārietu uz jaunām Eiropas platuma sliedēm…….

Gešefts
Gešefts

Jo lielākas summas, jo lielāki atplūda procenti no tās. Un pie kājas lietderība. Tas tik ir veiksmes stāsts! Vismaz dažiem.

Beidz
Beidz

Nu kā tu tā par Vienotības bandu , mēs tikai drusciņ !