„Manā klasē bija divnieku karalis, kurš diktātos parasti salaida vairāk nekā 50 kļūdas, viņu laimīgi izmeta no skolas, tagad viņš startē uz Saeimas deputātiem,” stāsta kāds mans paziņa. Ja piepildīsies ļaunākie slima tārpa murgi, jaunā Saeima būs pilna ar koridora izglītības absolventiem, kuriem drošības labad vajadzētu pārbaudīt arī garīgās veselības stabilitāti. Situācija gan izglītības, gan valsts pārvaldes jomā kļūst aizvien šķidrāka…
Partiju sarakstos – istabenes un bezdarbnieki
Iebraucu dažos partiju sarakstos. Bija jautri, lai neteiktu, ka nožēlojami. Piemēram, partija „Stabilitātei!” bija tik demokrātiski izvēlējusies savus priekšstāvjus, ka sarakstā netrūka ne proletāriskas izcelsmes pārstāvju (atslēdznieks, kurjers, bērnu aukle, noliktavas vadītājs), ne tādu, kuri mazliet cierē uz mākslu (vizāžists). Viena deputātkandidāte norādīja savu darbavietu: Itas Kazanēvičas poļu vidusskola. Kas ir Ita Kazanēviča? Līdz šim zināju tikai Itu Kozakēviču.
Savukārt „Tautas varas partija” pārspēja pat boļševiku partijas tuvību plašām tautas masām, iekļaujot sarakstā 23 bezdarbniekus. Bija arī palīgstrādnieks, teritorijas uzraugs, sētnieks, SPA speciālists un mākslas būvju būvstrādnieks. Izglītības līmenis: lielākoties pamatizglītība. Lai saprastu: lasīt esam iemācījušies, ar saliktiem paplašinātiem teikumiem pagaidām grūti. Bet nekas, alga būs augsta, nofraktēsim privātskolotājus, lai mūsu tekstos saliek vajadzīgos komatus un izlabo stila kļūdas.
Partija „Republika” ievietojusi savā vēlēšanu sarakstā virtuves vadītāju un kārtridžu uzpildes meistaru, bet „Tautas kalpi Latvijai” pacentušies vairāk: viņi lepojas ar istabeni, kravas automobiļa vadītāju, dziednieku, noliktavas pārzini un mājsaimnieci. „Katram un katrai” arī nav zemē metami: sarakstā ir sliežu ceļu brigadiera vietnieks, automobiļa vadītājs, aprūpētāja, viesmīlis, apsargs un sagādnieks. Jūtami atpaliek „Progresīvie”, kuri var lepoties ar reklāmas tekstu autori un apkopēju. Savukārt „Attīstībai/Par” savā sarakstā biezā slānī salikuši deputātus, ministrus un citus valdes locekļus.
Galvenais – lai neprot domāt
Sākumā šķita, ka tā ir vienkārši muļķošanās: nav ko darīt, tāpēc var pamēģināt „iestāties Saeimā”. Bet vēlāk sapratu: nekā tamlīdzīga, tā ir nopietnība, kas sakņojas boļševiku vadoņa Uļjanova – Ļeņina tēzē, ka ikviena ķēkša un ķēksis var vadīt valsti. Daļēji tas jau bija skaidrs, kad ievēlēja 13. Saeimu, un kristāldzirdi tas būs redzams 14. Saeimā, ja vien… Ja vien tiks ievēlēti visi brīnumainie nākamības valsts vadītāji.
Ir nostiprinājusies pārliecība, ka valsts augstākajā likumdevējā var atrasties cilvēki bez nepieciešamās izglītības un bez valstiska darba pieredzes. Neliekuļosim, karsti vicinot diskusiju dūrītes, ka „ikviena profesija ir svarīga”, tāpēc nevajag noniecināt, piemēram, apsargus un kurjerus. Neviens jau viņus nenoniecina, vienīgi jāatceras, ka ikvienam profesionālim ir jābūt savā vietā: gan apsargam savā uzraugāmajā objektā, gan kurjeram, nogādājot korespondenci vai preci uz norādīto adresi, gan juristam vai ekonomistam, radot Saeimā jaunus un cilvēkiem nepieciešamus likumus. Nu, tās tādas bērnudārza patiesības, bet laikam tās jāatgādina ik pa laikam.
Taču zemais izglītības līmenis, kas deputāta kandidātu anketās nereti „apstājies” pie atzīmēm „pamatizglītība” vai „vidējā izglītība”, ir sekas vispārējās izglītības līmeņa kritumam, kas notiek jau pāris gadu desmitus. Pēdējie gadi iezīmējušies ar tā dēvēto „kompetenču izglītību”, kas palīgstrādniekus, brigadieru vietniekus un citus retu profesiju pratējus iedrošina kļūt par Saeimas deputātiem. Tas nekas, ka viņi, skolu beidzot, neprot rakstīt, galvenais, ka viņi neprot domāt – tas veicinās paklausīgu balsošanu, ko noteiks frakciju vadītāji.
Vēstures vietā – drāma
Par visu šo šļuru – „paldies” izglītības ministriem, kuri bija ķērušies pie izglītības jomas „sakārtošanas” jau atjaunotajā Latvijas Republikā. Par to, kurš ir pirmajā vietā sacensībā, ka skolēnu zināšanu līmenis nokrities līdz kritiskajai robežai, sacenšas vairāki ministri. Par to, ka tā dēvētās „kompetenču izglītības” bedrē iekritušas eksaktās zinātnes, nav pat vērts runāt – iekrita, un viss, ārā izvilkt nevar.
Tur iekrita arī latviešu valoda un literatūra, un šā brīža zināšanu līmenis atbilst atzīmei „neapmierinoši”. Bet ko var gribēt, ja daļā skolu ir pa vienai latviešu valodas stundai nedēļā, savukārt latviešu literatūra daudzviet vispār netiek pasniegta? Sakiet, kā šādos apstākļos var izkopt daiļskanīgu, bagātu un pareizu latviešu valodu? Kā var izveidot savas ētiskās pasaules pamatus un savu latviskumu, ja netiek lasīta latviešu literatūra?
Tagad dzird runājam, ka vēstures stundu arī nebūšot, līdz ar to 9. klasē nebūs arī vēstures eksāmena. Vēstures vietā ietapinās drāmu. Varbūt labāk cirku? Bet varbūt visu skolu uztaisīt par balagānu? Patiešām, kam gan tā vēsture vajadzīga? Jebkuru pagātnes notikumu taču var interpretēt tā, kā valdošajiem politikāņiem nepieciešams konkrētajā brīdī. Tomēr jautājums paliek: kā Latvijas izglītības bīdītāji varēja nonākt līdz vēstures nemācīšanai – laikā, kad vēsture ir svarīgākā mācība par valsti, brīvības atgūšanu, patriotismu, nacionālismu un tautas varonību?
Slimības saasinājums – priekšvēlēšanu kampaņa
Dažādi avoti sniedz dažādus skolotāju iztrūkuma skaitļus. Iespējams, Latvijā trūkst ap 1000 skolotāju. Trūkst tāpēc, ka, pirmkārt, valdība nepilda savus solījumus celt pedagogu algas, otrkārt, tāpēc, ka attieksme pret skolotājiem ir nožēlojama. Cik tūkstošus skolotāju padzina no darba, jo viņi atteicās potēties pret kovidu? Tagad neviens vairs netiek piespiedu kārtā sūtīts potēties, bet skolotājs jau reiz ir bijis pazemots, viņš vairs negrib to atkārtot, jo tas ir mokoši.
Treškārt, ir vērojama mācību satura krīze, ko skolotāji vieni paši nespēj pārvarēt, savukārt Izglītības ministrija neraujas mācību saturu nedz līdzsvarot, nedz uzlabot. Tieši mācību saturs un bezjēdzīgās „attālinātās mācības” gada garumā ir radījušas kognitīvo krīzi: skolēniem pasliktinājusies domāšana un uztveres spējas, parādījušies uzvedības traucējumi.
Tā visa ir nopietnība, jo te jau parādās slimības pazīmes – gan skolēnos, gan visā izglītības sistēmā. Un šīs slimības sekas ir neizglītotība, gara trulums, zināšanu tumsa un personības degradācija.
Un tad slimība līgani pārceļas uz nākamo posmu – uz valsts varu. Vispirms ar varaskāri sasirgušie piepilda parlamenta rindas, pēc tam – turpina izlikties, ka strādā vēlētāju labā. Šobrīd ir iestājies slimības saasinājums: priekšvēlēšanu kampaņa.
Kas mums atliek? Būt uzmanīgiem vērtējumos. Tāpat kā gudri skolotāji vērtē savu skolēnu darbus, tāpat arī mums, vēlētājiem, jāvērtē deputātkandidātu solījumu laušana, vilinājumi un meli. Divnieku karaļi ar koridora izglītību mums nav vajadzīgi.
Pārpublicēts no neatkariga.nra.lv
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Ne ļoti godājamā kundze varēja arī pastāstīt par laikraksta NRA sponsoriem un finanšu stāvoklī pēdējos 12–15 gados. Nez no kurienes tur nāk nauda un kā sedz zaudējumus? Un vai tāds laikraksts nav drīzākj propagandas lapa?
Becerīgie polulisti savairojuši sev līdzīgos, labu labos- te prātu izkūkojoši penčas un ģimenes uzņēmumi, becerīgi bezdarbnieki– īata tautas pārstāvniecība. Vai tad būs vēl kas sliktāks un nejēdzīgāks par petraviču vai šuplisku? Nu tad šīs ir pēdējās vēlešanas kur vēl ir lietderīgi par kaut ko domāt un tad ir jāatmet tas kaitīgais ieradums
Kariņš ar Pavļutu
Piecinieku un desmitnieku karaļi ar importa izglītību nekādu laimi un progresu nav nesuši. Varbūt lai pamēģina divnieku karaļi ar dzīves izglītību. Sliktāk jau nu nebūs. Vismaz nemaldīsies trīs priedēs un pārgudro teoriju pašiem nesaprotamos džungļos.
Kaada dziives gudriiba var buut pamatskolas izgliitiibu ieguvusam?Vinu pasreizeejie amati vien noraada uz vinu speeju liimeni.Un taadus veeleet par deputaatiem?
Galvenais, lai nav no Kalamazū! Nevajag klaviermeistarus!
Situācija ir jautra, jo vēlētāji var izrakt kapu paši sev. Ja antivakseri tiks pie vadības, tad visi jaunie un spējīgie ārti un citi mediķi pametīs Latviju. Būs milzīga un neatrisināma pašu muļķibas pēc radīta krīze. Jau šobrīd esam pēdējā vietā reķinot veslīgi nodzīvotos gadus. Tas ir iepriekšējo klaunu darbības rezultāts.
Un kāda vaina antivakseriem,kuriem nav smadzenēs ar eksperementalo poti sabojātas.Ticiet riktīgai zinātnei un tik poti iekšā.Balto apkaklīšu skaistie runātāji ir dumjaki par sētnieku,kuram tiešām ir reāls redzējums gan ekonomikas attīstībai, gan rūpniecības atjaunošanai.Tā kā, izglītība dažreiz nav noteicošā.
Žēl ka mēs varam balsot tikai par sarakstiem un nemaz par atsevišķiem cilvēkiem. Derētu arī ievest maiņu, ka ievēlēts deputāts nevar pārlēkt uz citu partiju, jeb savu partiju vienkārši pamest. Ja negrib vairs būt daļa no partijas kas viņu ieveda Saeimā, tad deputātam būtu jādemisionē.
Nu, ko tur runāt…, bet, man, kā sievietei pēc +60, kad esmu mācijusies skolā gan pieklājību, gan ētiku un, joprojām pieklājību, bija ļoti grūti skatīties diskusijas LTV1, un aizdomāties… Mani bērni, jaunatne, kuri ir sasnieguši savu līmeni izglītībā (mācas joprojām), ir sava nostabilizēta dzīve , ģimene, dzīvo Latvijā, maksā nodokļus. ir savs skatījums dzīvei…, “nekad neatļausies ar pliku pirkstu rādīt uz apģērbtu cilvēku”= manas vecmāmiņas mācība, kad man bij četri gadi… mani bērni un mazbērni to zin, bet dep.kandidāte? – pilnīgi bāzās” kaimiņam” sejā … labi , ka TV noslāpējās siekalu strūkla (ceru…🤣) Noželojami, te E. Veidemanei ir taisnība –… lasīt vēl »
Laiks tā kā būtu ieviest vispārējo-obligāto vidējo izglītibu.Vajāt un ierobežot cilvēkus ar kādaprāt nepietiekamu,taču iegūtu valstī noteiktos izglītības pamatus ir nepareizi,jo varā jābūt visdažādāko sociālo slāņu pārstāvjiem ar savu dzīves un pieredzes bagāžu. Nelieši un citādi sabiedrībai bīstami cilvēki mēdz būt arī ļoti labi izglītoti un it ka labi audzināti cilvēki.Manuprāt,tie kuri nicinoši izsakās par kādas sabiedrībai vajadzigas profesijas parstāvjiem,riskē iegūt homofoba reputāciju ar visu savu augsto izglītību.
Par to labākie no labākajiem – katrs vēlētājs savējo atpazīs. Demokrātija populismā ir nezuvarama! kaut kā tās feministu sektas kautrējas pārtapt partijā un jau arī citi īpašo interesū klubiņi
Pati sapratāt ko uzrakstījāt?
OECD vērtējumā Kariņš un Pavļuts ir bezcerīgi dvīņubrāļi, kuru darbība rezultējas kā Latvijas izmiršana
Nu beidzot uzrakstīja kaut ko pareizu un prātīgu. Tikai aizmirsa piebilst, ka jau tagad sliktāk izglītotie maca jaunus vēl vājāk izglītotus un demokratijā uzvar vairākums. Gatavojaties tiešām muļķu zemes liktenim.
Kurš gan negrib tādu sapņu darbu kur maksā garantēti 4 gadus kosmosu par neko nedarīšanu.
Veidemanei pašai knapi pabeigtas 9 klases!
Štrunts par izglītību galvenais mācēt labi solīt, gaisu pārdot arī ir jāmāk.
Tu labi zini, ka tie ir meli. Jautājums, kādas bernības traumas dēļ tu izjūti vajadzību regulāri publiski melot?
Veidemane vismaz māk rakstīt un runāt. Indīga, jā, mani twiterī arī ne par ko nobloķēja, bet tāpēc neiešu viņu apmelot
Es māku klavieres spēlēt
Spēlē basketbolu, a klavieres sit, tas tak ir sitaminstruments
Kandidēt protams vajadzētu tikai tiem, kas sekmīgi augstskolā apguvuši marksisma-ļeņinisma mācības teoriju, kā arī praksē pierādījuši spēju īstenot idejas darbā