Atklātībā nonākušie Paradīzes papīri parāda, kā politiķi, slavenības un turīgi uzņēmēji ar dažādu shēmu palīdzību apgājuši nodokļus, pērkot jahtas, privātās lidmašīnas un citas miljoniem eiro vērtas preces.
Pirmās formulas (F-1) zvaigzne Lūiss Hamiltons par 27 miljoniem ASV dolāru (23 miljoniem eiro) iegādājās koši sarkanu privāto lidmašīnu ar modes zīmola «Armani» ražotiem aizkariem. Viņš arī saņēma 3,3 miljonu mārciņu (3,7 miljonu eiro) atmaksu no pievienotās vērtības nodokļa – to palīdzēja īstenot apsviedīgie juristi no elitārās biroja «Appleby», kas dibināts britu aizjūras teritorijā Bermudā.
Dokumentos atklājas, ka «Appleby» Menas salā izveidojis kompāniju «Stealth (IOM) Ltd.», kas iznomājusi lidaparātu Hamiltona Britu Virdžīnās reģistrētajai holdinga kompānijai «Stealth Aviation Ltd.» un importējusi privāto lidmašīnu uz Menas salu, kas, pateicoties Lielbritānijas Kroņa īpašuma statusam, ir Eiropas Savienībā (ES). Tad par lidaparāta apakšnomnieku kļuva britu kompānija «TAG Aviation Ltd.».
ES normas nosaka, ka pievienotās vērtības nodokļa atmaksa pienākas reāliem, funkcionējošiem uzņēmumiem, bet to nevar pieprasīt par mantām, kas ir privātā lietošanā. Sarežģītie uzņēmumu tīkli tiek veidoti, lai slēptu faktu, ka lepnie lidaparāti un jahtas paredzēti personīgajai lietošanai.
Viens no «Appleby» nosacījumiem – Hamiltona pirmajam lidojumam bija jānosēžas Menas salā, kas pazīstama ar bagātniekiem draudzīgo nodokļu politiku.
«Tā būs īsa pietura, parasti tas aizņem mazāk nekā divas stundas,» nopludinātajos dokumentos instruē «Appleby». Nav zināms, vai Hamiltons patiešām veica plānoto lidojumu. Taču galu galā viņš ieguva vērienīgu nodokļa atmaksu, vēsta Starptautiskais pētniecisko žurnālistu konsorcijs (ICIJ), kas pērn publiskoja tā dēvētos Panamas dokumentus.
Nopludinātie Paradīzes papīri ļauj ieskatīties juristu, baņķieru, grāmatvežu un finanšu konsultantu tīklā, kas palīdz turīgākajam sabiedrības slānim «ietaupīt» uz nodokļu rēķina. Britu nevalstiskās organizācijas «Tax Justice Network» vadītājs Alekss Kobems norāda, ka greznu privāto lidmašīnu un jahtu pirkšana ar ofšora kompāniju starpniecību ir «globālās nevienlīdzības simbols» un ļauj bagātākajam sabiedrības slānim apspēlēt nodokļu sistēmu, izmantojot «slēptas īpašumtiesības un apļveida finanšu shēmas».
Paradīzes papīros parādās ne vien Hamiltons, bet arī ASV prezidents Donalds Tramps, Saūda Arābijas kroņprincis un Krievijas prezidenta Vladimira Putina draugi – brāļi oligarhi Arkādijs un Boriss Rotenbergi.
Paradīzes papīri atklāj, ka Trampam pieder Bermudā reģistrētais uzņēmums «D.J. Aerospace (Bermuda) Ltd.», kam savukārt piederēja «Boeing 727» lidaparāts, ko ekscentriskais miljardieris izmantoja pirms kļūšanas par ASV prezidentu. 2009.gadā lidaparāts tika pārdots, un tagad tas pieder Malaizijas aviokompānijai «Weststar Aviation». «The Wall Street Journal» decembrī ziņoja, ka Trampa priekšvēlēšanu kampaņas laikā izmantotā lidmašīna «Boeing 757-200» viņam piederot caur sarežģītu ārzonas uzņēmumu un aizdevumu shēmu, ar kuras palīdzību, iespējams, Tramps 3,1 miljonu dolāru (2,7 miljonu eiro) lielo pievienotās vērtības nodokli Ņujorkā varēja maksāt nevis uzreiz, bet sadalīt daļās un samaksāt vairāku gadu laikā.
Menas sala par ofšoru paradīzi kļuvusi, pateicoties tās zemajiem nodokļiem un tolerancei pret biznesa pasaules necaurspīdīgumu. Līdz 2007.gadam tur nebija lidaparātu reģistra, bet tagad, kad tas ir ieviests, tur reģistrēti apmēram 1000 lidaparāti, kas pelna naudu salas lielākajam darba devējam – finanšu pakalpojumu sektoram. «Appleby» vien izveidojis kompānijas, kam pieder vismaz 48 privātās lidmašīnas, kuru vidējā cena ir 33,9 miljoni dolāru (29,3 miljoni eiro), liecina BBC un ICIJ aprēķini.
«Appleby» nodarbojas arī ar jahtu reģistrēšanu – firma Kaimanu salās izveidojusi ofšoru kompānijas, kas saistītas ar Apvienoto Arābu Emirātu un Saūda Arābijas karaliskajām ģimenēm, Krievijas miljardieri Andreju Gurjevu un «Microsoft» līdzdibinātāju Polu Allenu.
Taču, kā norāda ICIJ, Menas salā izveidotās shēmas nonāk pretrunās ar ES likumdošanu, kas nosaka, ka pievienotās vērtības nodokļa atmaksa pienākas reāliem, funkcionējošiem uzņēmumiem. Menas salas valdība gan apgalvo, ka tai neesot iemesla domāt, ka tur notiek krāpšanās ar nodokļiem. Lai arī Hamiltona gadījumā iesaistītais importa uzņēmums acīmredzami eksistēja tikai «uz papīra», Menas salas valdība pret darījumu iebildumus necēla, raksta ICIJ.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!
Avots: icij.org
Šie bagātie cilvēki mūs interesē tikai nodokļu sakarā, nevienam neinteresē, kāpēc viņi ir tik bagāti. Laikam jau skolā labi mācījušies un pēc tam studējuši jurispudenci, pārzina likumus, zina, ko drīkst darīt ar savu nopelnīto naudu un ko nē. Pasaules nabagi var skaudībā cepties, bet viņiem neko neatņems un mums, nabagiem, no tā nekāda labuma nebūs.