Pakalpojumu cena 32 reizes lielāka – kā patiesībā PMLP gatavo gaidāmās Eiroparlamenta vēlēšanas

Puaro lasītājs

Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) priekšniece Maira Roze publiski mierina, ka gatavošanās 2024. gada Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām norit veiksmīgi un pēc iecerētā plāna. Bet kā ir patiesībā?

PMLP rīkotās 2024. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanu izmaksas būs 32 reizes lielākas

PMLP uzņēmusies 2024. g. EP vēlēšanās nodrošināt balsošanu un programmu – Elektronisko tiešsaistes vēlētāju reģistru (ETVR), lai vēlētāji varētu ērti nobalsot jebkurā brīvi izvēlētā vēlēšanu iecirknī. Iepriekšējās 14. Saeimas vēlēšanās minēto 2022. gadā šādu pakalpojumu – “Viss iekļauts!” nodrošināja programmēšanas uzņēmums SIA “SOAAR” par kopējo līgumcenu 161 044 €. Savukārt šāda pakalpojuma nodrošināšanai 2024. gada EP vēlēšanās valdība atvēlējusi ~2.615 milj.€.

Pēkšņi pakalpojuma izmaksas kļuvušas par 1623% dārgākas: 

  • ETVR nodrošināšana 2022.g. Saeimas vēlēšanās – 161 044 €
  • ETVR nodrošināšana 2024.g. EP vēlēšanās ~2.615 milj. €.

Iespēja nobalsot jebkurā vēlēšanu iecirknī, izmaksas uz 1 balsojumu:

  • 2022.g. Saeimas vēlēšanās ~0.17€/balsojums
  • 2024.g. EP vēlēšanās ~5.51€/balsojums

Zināms iespējamais 2024.gada EP vēlēšanu nodrošinātājs – programmēšanas uzņēmums SIA “ZZ Dats”

Vai Latvijā ir 1623% inflācija? Vai programmēšanas pakalpojumu cenas pēkšņi pieaugušas 32 reizes? Vai arī tā ir brutāla naudas apgūšana vēlēšanu aizsegā?

Zīmīgi, ka iepirkums par šo pakalpojumu noslepenots valsts aizsardzības nolūkos.

Taču zināms, ka neveiksmēm apvītā valsts risinājuma e-veselība.lv ilggadējais izstrādātājs un uzturētājs SIA “ZZ Dats” slepeni tiekas ar PMLP un gatavojas izstrādāt ETVR 2024.g. EP vēlēšanām. Interesanti, kāda būs darba kvalitāte? Vai tāda pati, kā e-veselība.lv un Latvija.lv? Toties izmaksas būs kosmiski augstas, kuras PMLP tur slepenībā un neatklāj sabiedrībai, pamatojot to ar valsts noslēpuma aizsardzību. 

Par 1 dokumentu – darba uzdevumu programmas ETVR izmantošanai 2024. gada EP vēlēšanās, ko gatavo SIA “Ernst & Young Baltic”, valdība maksās ~300 000 €. 

Par 1 nedēļu lietotāju konsultēšanu programmas ETVR izmantošanai 2024.gada EP vēlēšanās valdība maksās ~1.042 milj. €. 

Turpretī 2022.gadā 14. Saeimas vēlēšanās visu minēto un vēl programmas ETVR izstrādi programmēšanas uzņēmums SIA “SOAAR” ārpakalpojumā nodrošināja par kopējo līgumcenu 161 044 €.

SIA “SOAAR” darbu izpildi, katru posmu uzraudzīja Valsts kanceleja, Satversmes aizsardzības birojs, Centrālā vēlēšanu komisijas, CERT.lv, PMLP, uzņēmuma darbiem veikti vismaz seši auditi un pārbaudes, no kurām neviena nekonstatēja nekādus trūkumus vai neatbilstības.

14.Saeimas vēlēšanas sen noritējušas, par ko nevienam nav nekādu šaubu. Taču jau aptuveni gadu valsts nav samaksājusi nevienu centu par SIA “SOAAR” darbiem. 

PMLP nevis nodrošināja, bet gandrīz nogrāva iepriekšējās 2019. – 2022.g. vēlēšanas 

Iepriekšējās vēlēšanas PMLP uzdevums bija nodrošināt galvenos procesus – balsošanu vēlētājiem. Taču PMLP tos gandrīz nogrāva, un tikai par mata tiesu izdevās izvairīties no vēlēšanu katastrofas, ko faktiski novērsa programmēšanas uzņēmums SIA “SOAAR”.

PMLP jau gadiem ilgi nespēj tikt galā ar virkni savu uzdevumu, kuru izpilde kavēja gadiem ilgi.

2022.g. un 2021.g. vēlēšanās PMLP nespēja nodrošināt vēlētāju datus no PMLP Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas (FPRIS), kas ir galvenais datu avots vēlēšanās. PMLP bija jānodrošina datu apmaiņa automatizētā veidā starp divām sistēmām FPRIS un ETVR. Taču PMLP to nespēja.

Rezultātā visas Latvijas vēlētāju dati no vienas sistēmas uz otru tika pārkopēti parastā Excel failā, kas neiztur nekādu kritiku un neatbilst mūsdienu standartiem.

2019.g. PMLP tika piešķirti ~4.0 milj. € un 2 gadi minētā izpildei. 19.02.2019. PMLP noslēdza līgumu ar programmēšanas uzņēmumu A/S “RIX Technologies” par līgumcenu ~4.0 milj. € par FPRIS izstrādi (iepirkums Nr. PMLP 2018/12). Jaunajai FPRIS bija jābūt pabeigtai līdz 24.02.2021. Ievērojamie līdzekļi ~4.0 milj. € un 2 gadi bija vairāk kā pietiekami, lai to kvalitatīvi paveiktu. Taču PMLP to nespēja. Ne 2021.g. Pašvaldību vēlēšanās, ne 2022.g. Saeimas vēlēšanās jaunā FPRIS nebija pabeigta un datu apmaiņa starp sistēmām automatizētā veidā nebija iespējama. Tāpēc visas Latvijas vēlētāju dati tika pārkopēti no vienas programmas uz otru parastā Excel failā. 

2022.g. Saeimas vēlēšanās PMLP nespēja nodrošināt personas dokumentu nomaiņu un izsniegšanu vēlētājiem, kam bija 10 gadi laika sagatavoties. Steidzamā kārtā, mēnesi pirms 14.Saeimas vēlēšanām, PMLP atrada risinājumu – lūdza Saeimai mainīt likumu un atļaut vēlētājiem balsot ar nederīgiem dokumentiem, kuriem pirms 2 gadiem bija beidzies derīgums. Pretējā gadījumā ~300 000 vēlētāju nevarētu nobalsot. Tas ir prātam neiedomājams paradokss Eiropas valstī.  https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=1568/Lp13

2019.g. EP vēlēšanās PMLP nespēja izpildīt likumā noteikto vēlēšanu paziņojumu izsūtīšanu, kā rezultātā daudzi vēlētāji nenobalsoja un vērsās ar pretenzijām pret valsti, kas savukārt raisīja pamatu vēlēšanu atcelšanai. Minētais valstij radīja 532 724 € zaudējumus.

https://nra.lv/latvija/280794-sanemtas-neskaitamas-veletaju-sudzibas-par-nesanemtiem-pazinojumiem-par-ep-velesanam.htm

https://nra.lv/politika/eiropas-savieniba/280833-drosibas-dienests-vertes-situaciju-par-nesanemtajiem-ep-velesanu-pazinojumiem.htm

2019.g. EP vēlēšanās PMLP nespēja pienācīgi izpildīt savu uzdevumu – izgatavot vēlētāju sarakstus vēlēšanu iecirkņiem. 10% vēlētāju sarakstos no papīra viegli atdalījās dati (uzdrukātā informācija) un bija izplūduši tehniskie dati, kurus vēlēšanu komisijām bija apgrūtinoši nolasīt. Kā iespējamais iemesls tika minēts – nekvalitatīva druka, izmantojot uzpildītus (atjaunotus) izejmateriālus.

Diemžēl visi jau pieraduši, ka PMLP sniedz dārgus pakalpojumus, kuru kvalitāte raisa šaubas un daudz jautājumus. Pie tam iepriekš minētās ir tikai dažas spilgtākās no problēmām vēlēšanās, ko radījusi PMLP. 

Valsts uzrunāja SIA “SOAAR” atrast risinājumu un novērst PMLP radītās problēmas

2020.gadā, kad PMLP, tā teikt, “smēlās mutē ūdens”, kopā ar Centrālo vēlēšanu komisiju (CVK) un citām iestādēm tās uzrunāja programmēšanas uzņēmumu SIA “SOAAR” un lūdza steidzami rast risinājumu PMLP problēmām vēlēšanās un izveidot tādu risinājumu, kas visu minēto atrisinātu un vēl atceltu likumā paredzēto individualizēto paziņojumu izsūtīšanu vēlētājiem, kas izmaksā ~500 000 €, speciālo vēlētāju sarakstu izgatavošanu, ļautu vēlētājiem brīvi nobalsot jebkurā vēlēšanu iecirknī un atrisinātu un atrisinātu vēl virkni citus uzdevumus. Minētajam 2020.g. PMLP atvēlēja 2 mēnešus laika un 228 000 €, kas bija ekstremāli nosacījumi. Taču SIA “SOAAR” ar to tika kvalitatīvi galā – izstrādāja jaunu un nebijušu risinājumu ETVR un nodrošināja 2021.g. pašvaldību vēlēšanas un vēlāk arī 2022.g. Saeimas vēlēšanas, par ko nevienam nav nekādu šaubu.

Valstisku mērķu vārdā SIA “SOAAR” izpildīja to par zemākajām cenām tirgū:

  • ETVR izstrāde un 2021.g. Pašvaldību vēlēšanu nodrošināšana  – 228 000 €
  • ETVR izstrāde un 2022.g. Saeimas vēlēšanu nodrošināšana  – 161 044 €

Salīdzinājumam to pašu, bet ar citu pretendentu, iespējams, SIA “ZZ Dats” valsts nodrošinās:

  • ETVR nodrošināšana 2024.g. EP vēlēšanās ~2.615 milj. €

Šobrīd valsts brutāli atņēmusi SIA “SOAAR” risinājumu ETVR un līdzekļus

Šobrīd valsts PMLP un IDB (Iekšējais drošības birojs) iestāžu personā brutāli atņēmušas uzņēmumam visus līdzekļus par minēto pasūtījumu izpildi, kā arī pašu programmu ETVR, kā pamatu norādot IDB ierosinātu dīvainu un neparastu kriminālprocesu, kuru IDB aizliedzis izpaust. 

IDB aizliedzis PMLP veikt samaksu uzņēmumam SIA “SOAAR” par ETVR izstrādi un 2022.g. Saeimas vēlēšanu nodrošināšanu  161 044 € apmērā. Līdz ar to šie līdzekļi nav samaksāti.

Taču vienlaicīgi nesamaksātos līdzekļus IDB nosaucis par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, pieskaitījis tiem klāt nodokļus un arestējis tos uzņēmuma kontos. Tam ir grūti noticēt, ka kaut kas tāds iespējams Eiropas valstī. Bet diemžēl tā ir realitāte.  Neiegūtus līdzekļus IDB nosaucis par noziedzīgi iegūtiem un arestējis, kam vēl klāt pieskaitījis nodokļus, ko arī arestējis. IDB varētu sniegt detalizētāku skaidrojumu par minēto.  

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


5
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Trimbdadūrs
Trimbdadūrs

Kāda vel programmēšana? Kāda konsultēšana?
Pa to naudu var saskaitīt ar papīru zīmuli un abaku!
Dauņu tautele!

nunu
nunu

lielzagšana turpinās ar aizvien lielāku vērienu!!

suteners
suteners

Ja tas ir tas pats ZZ dats, kas darbojās ar valsts aģentūrām ap 2007. gadu, tad nav brīnums, ka e-veselība ir tik draņķīga un par nakošo darbu domāju, ka nekas labāks nebūs. Toreizējā firma dempingoja un zemo cenu kompensēja ar tikpat zemu izpildījumu, piemēram, specifiska servisa vietā ieteica pašiem vajadzīgo uzprogrammēt, bet tas serviss bija iepirkuma specifikacijā.

rudens saule
rudens saule

Moika international. Ne jau visiem ir pa rokai miljoni kā minisrijam izsludināt Valsts petījumu programmas kartupeļiem ar majonēzi un auzu pārslu inovācijām – ar ieprekšnolemta’m vinnētāju kompozīcijām un rakstu, lai viss birtu tikai pareizajās vagās. VCitiem te jātaisa karteļi jeb modernīgā valodā – stratēģiskās partnerības kācet cvk ar pmlp. Vai tad nav feini un summas tik siltas

Jefiņš
Jefiņš

Jebkādam birokrātijas pakalpojumam cena bija jāiesaldē vismaz pirms 20 gadiem.