Briškens un Austrupe slēpj patieso „Rail Baltica” katastrofas apmēru: no valsts budžeta nāksies atmaksāt grandiozas naudas summas

Kaspars Briškens

Portāls PIETIEK

Šobrīd Satiksmes ministriju vada divas tās augstākās amatpersonas – ministrs Kaspars Briškens un valsts sekretāres pienākumu izpildītāja Ligita Austrupe (pēc valsts sekretāres Ilondas Stepanovas atstādināšanas; viņu no ministrijas ēkas izmetot tikpat brutāli, kā savulaik izbijušo satiksmes ministra padomnieku Kasparu Briškenu). Abas šīs personas, kā jau zināms, ir bijušas Rail Baltica uzraudzības padomē.

Ligita Austrupe
Satiksmes ministrijas valsts sekretāres pienākumu izpildītāja Ligita Austrupe

Vienlaikus Rail Baltica kapitāldaļu turētāja – valsts SIA Eiropas Dzelzceļa Līnijas ministrijas uzdevumā (vēl gan pie iepriekšējā ministra, gan pie iepriekšējās valsts sekretāres) ir iepirkusi audita pakalpojumus, lai izvērtētu kāds ir Rail Baltica (AS RB Rail) projektēšanas līgumu stāvoklis. Tā ir publiska informācija un atrodama šeit:  https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/103249.

Varu pateikt, kādi ir šī audita rezultāti: rezultātu nav itin nekādu, jo ar Ligitas Austrupes rīkojumu audita darbība ir apturēta.

Faktiski situācija ir tāda, ka abi bijušie Rail Baltica uzraudzītāji šobrīd neļauj veikt auditu par paši sevis uzraudzīta uzņēmuma darba rezultātiem.

Šis audits (iepirkts 2023.gada jūnijā) gan ir atkārtots audits. Eiropas Dzelzceļa Līnijas Satiksmes ministrijas uzdevumā līdzīgu auditu (bet mazāk specifisku) iepirka jau 2022.gada beigās. Rezultāti bija, maigi sakot, krimināli. AS RB Rail būvprojektu izstrāde ir nokavēta par apmēram 3 gadiem. No 4 līgumiem 1 jau ir lauzts (no izpildītāja puses), un no 70+ būvprojektiem Latvijā gatavs nav neviens!

Šo apgalvojumu viegli iespējams pārbaudīt būvniecības informācijas sistēmā, pie “BŪVES NOSAUKUMS” ierakstot “Rail Baltica”: https://bis.gov.lv/bisp/lv/planned_constructions.

Pēdējā kolonna – būvniecības lietas stadija – nozīmē, kādā posmā būvprojekts atrodas. “Projektēšanas nosacījumu izpilde” nozīmē, ka projektēšana nav pabeigta. Vienīgās būvatļaujas, pie kurām rakstīts BŪVDARBI, ir tās, kuras īsteno Eiropas Dzelzceļa Līnijas, pašiem Rail Baltica  tādas nav nevienas, kaut arī noslēgtie projektēšanas līgumi paredzēja visu gatavu ne vēlāk kā 2022.gadā.

Kāpēc būvprojektu izstrādes kavējumi projektā vispāŗ ir problēma, un kāpēc tas ir tik rūpīgi jāslēpj? Tāpēc, ka te mēs nopietni varam runāt par valsts mantas izšķērdēšanu.

Finansējuma devējs CINEA ir noslēdzis līgumu par aktivitāšu īstenošanu ar Rail Baltica. Līguma priekšpēdējā versija ir pat publicēta Rail Baltica mājaslapā: https://www.railbaltica.org/wp-content/uploads/2020/02/Amendment-2014-EU-TMC-0560-M_Redacted.pdf. Projekti Latvijā ir aprakstīti zem Activity 13, sākot no 19.lpp.

Protams, ka datumi, līdz kādiem finansējuma devējs tos sagaida, visi ir aizkrāsoti (sākot no 37.lpp), bet pašā līgumā var atrast skaidrus datus, ka līgums par finansējuma došanu būvprojektiem ir spēkā tikai līdz 2022.gada 31.12. (punkts 2.2, 2.lpp).

Kopš tā laika šis finansējuma līgums ir grozīts vēlreiz, un Rail Baltica  saņēma pagarinājumu līdz 31.12.2024. Grozījumi publiski pieejami nav. Vairāk pagarinājumu nebūs, to Eiropa ir ļoti skaidri pateikusi.

Burtiski tas nozīmē to, ka vai nu 31.12.2024. ir gatavi visi 70+ projekti, vai arī Latvija atmaksā CINEA saņemto finansējumu aptuveni 40 miljonus eiro + virsizdevumus par visiem gadiem kopš 2018. gada.

Tā kā liela daļa šīs naudas jau ir iztērēta un Rail Baltica inženieri saka, ka nebūs gatavi vairāk par 20 projektiem, tad ir skaidrs, ka naudu  CINEA  nāksies atdot Latvijas valstij. Un, ja valsts vēl joprojām vēlēsies sev dzelzceļu, tad valstij būs arī jāmaksā par jaunu projektu izstrādi no savas kabatas.

Visa šī situācija ir izveidojusies laikā, kamēr Ligita Austrupe ir bijusi Rail Baltica padomē un nav darījusi neko, lai to novērstu. Savukārt tik pamatīgas Rail Baltica neveiksmes būtu Kaspara Briškena politiskais kaps. Tieši tāpēc viņi abi šobrīd dara, ko spēj, lai situāciju noslēptu.

Un pēdējā ziņa – no pieciem Rail Baltica valdes locekļiem tikai divi (abi francūži) savos amatos ir iecelti ar konkursu. Gan Kitija Gruškevica (jau K. Briškena laikā!), gan Marius Narmontas un Marko Kivila ir iecelti “pa draugam” no Ligitas Austrupes vadītās padomes.

Varat droši interesēties par konkursa norisi, publikācijām, piesaistīto rekrutēšanas aģentūru un citiem kandidātiem – nekas no tā neeksistē.

Skaistie vārdi par caurspīdību un augstiem standartiem ir vien makaroni ausīm. Salīdziet to ar K. Briškena satraukumu un prasību ierosināt disciplinārlietu par to, ka J. Iesalnieks ir paņemts darbā par juristu Eiropas Dzelzceļa Līnijās…

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

12 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
talons kompostrēts
talons kompostrēts
10 mēnešus atpakaļ

Brīnišķīgā padomju vara un nomenklatūras pārplūšana no viena amata otrā aiz sevis atstājot tiai krāsmatas un parādus valstij maksāt Par to neviens apmeklējums pie kosmetologa nav ticis izlaits un fotosesijām vienmer gatava. Nevajag jau tā pārmest par slēpšanu- nemaz nevajag slēpt to ko nekad nav zinājusi, padomē taču. Nevajag pārmest tik gaišai galvai. Sliktāk jau ar to konduktoru, kas tikai runā, runā, runa… un nedzird, kad kāds kaut ko saka Neko jau neslēpj, jo nav ne dzirdējis, ne sapratis pa padomēm un valdem ripināts līdz savelta tā tukšuma pika un tad sākās slīdēšana paša bezcertībā Pat Rumānijā ripotu jau sen… lasīt vēl »

Jeblonskis
Jeblonskis
10 mēnešus atpakaļ

Rail Baltica farss bija saskatāms jau pašā sākuma, bet debīlie mietpilsoņi nespēj domāt.
Kamēr Latvijā būs pajolēnu vairākums – nekam arī nav jāmainās.

Bonskim
Bonskim
10 mēnešus atpakaļ
Reply to  Jeblonskis

Urlu vairākums Latvijā nekad vairs nebūs. Nesapņo!

fakts
fakts
10 mēnešus atpakaļ

Maskavas lopiem ļoti nepatīk “Rail Baltica”.

Jeblonskis
Jeblonskis
10 mēnešus atpakaļ
Reply to  fakts

Tu esi neiznēsāts īblis.

mitjka
mitjka
10 mēnešus atpakaļ

cik ilgi šiem mazpulcēniem ļausi izklaidēties ar valsts naudu , regresīvs progress

Jeblonskis
Jeblonskis
10 mēnešus atpakaļ
Reply to  mitjka

Tik ilgi kamēr vien debīli kroplēni drīkstēs balsot.

Jānis
Jānis
10 mēnešus atpakaļ

Jā – bet tikai Lembergs ir ļauns :))))

Gada glezna
Gada glezna
10 mēnešus atpakaļ

Nu, re! Te arī aiziet tie miljoni, kas tiek atņemti policistu, ugunsdzēsēju, skolotāju, zinātnieku un ārstu algām. Un tā ir tikai aisberga acīm redzamā daļa, ko nu nekādi neizdodas noslēpt.

Jeblonskis
Jeblonskis
10 mēnešus atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Par ko tie policisti, ugunsdzēsēji, skolotāji, “zinātnieki” un ārti balsoja?

fakts
fakts
10 mēnešus atpakaļ
Reply to  Jeblonskis

Par to pašu latvisko frakciju kā es.

Šveiks
Šveiks
10 mēnešus atpakaļ

Būs jāmeklē bordelī tāpat kā Dubs .