Latvijas lielākais specializētais kravas auto rezerves daļu tirgotājs AUTO KADA joprojām darbojas Krievijā, kaut gan kravas auto rezerves daļu eksportam uz Krieviju noteiktas gan ES, gan ASV sankcijas. AUTO KADA biznesa partneri Krievijā ir šai valstij piederošā militārā koncerna ROSTEC Pleskavas nodaļas vadītājs un tā dēls. Tirdzniecības bāze izvietota Pleskavā, kur atrodas arī 76. gaisa desanta divīzija, kas bēdīgi slavena ar pastrādātajiem kara noziegumiem abos Čečenijas karos un arī Ukrainā – Bučā un Irpiņā. AUTO KADA Krievijas interneta veikalā autokada.ru joprojām pieejams ļoti plašs Rietumu ražotāju rezerves daļu klāsts, t.sk. tās, kas plaši tiek izmantotas Krievijā ražotajos un militārām vajadzībām izmantotajos transportlīdzekļos (KAMAZ, UAZ u.c.).
Vienlaikus AUTO KADA un tās saistītais uzņēmums Zemgales remonta centrs jau ilgstoši ir lielākie Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) rezerves daļu un remonta pakalpojumu piegādātāji. Kaut gan NBS lietotāji un remonta struktūrvienību amatpersonas nepārtraukti sūdzas priekšniecībai par šo uzņēmumu neadekvātajām cenām, remonta pakalpojumu zemo kvalitāti un darbu izpildes termiņu neievērošanu, NBS un Aizsardzības ministrijas apgādes sistēmas vadība uz šīm sūdzībām nereaģē. Gluži otrādi – iepirkumu organizēšanā saskatāms acīmredzams favorītisms par labu šiem uzņēmumiem. Piemēram, no valsts budžeta līdzekļiem piešķirti 180 000 EUR, lai sagatavotos gaidāmajam iepirkumam, kurā iestrādātas pārējos dalībniekus diskriminējošas prasības.
AUTO KADA/Zemgales remonta centra loma NBS apgādē
1. SIA AUTO KADA (lielākais Latvijas specializētais kravas auto rezerves daļu tirgotājs) un SIA Zemgales remonta centrs (kravas tehnikas remonta uzņēmums) pieder vienam īpašniekam – Jānim Ozoliņam: https://info.ur.gov.lv/#/legal- entity/40003275846.
2. AUTO KADA ir lielākais auto un militārās tehnikas rezerves daļu piegādātājs Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, t.sk. to kaujas tehnikai.
3. Neskatoties uz izteiktu NBS lietotāju un remonta speciālistu neapmierinātību, Zemgales remonta centrs jau ilgstoši ar dempinga cenām uzvar arī gandrīz visos NBS kravas un speciālās tehnikas remontu konkursos, jo tam ir spēcīgs lobijs gan NBS apgādes sistēmā, gan Aizsardzības ministrijā. Pašlaik Zemgales remonta centrs noslēdzis līgumus par šādas NBS tehnikas remontu:
a. Lielākajai daļai t.s. Kaujas grupas transportlīdzekļu (faktiski viss NBS kravas transporta parks). Iepirkums nr. VALIC 2021/036/TN-A-SPP.
b. Nupat pasludināts par uzvarētāju konkursā par M109 haubiču (galvenā Latvijas armijas uguns jauda) remontu. Iepirkuma nr. VALIC 2022/093/TN-A- SP.
c. Ir viens no BV206 visurgājēju remonta uzņēmumiem. Iepirkuma Nr. VAMOIC 2017/167.
d. Saņēmis no Aizsardzības ministrijas 180 000 EUR atbalstu CVRT kaujas izlūkmašīnu remonta metodikas izstrādei (kas tam garantē priekšrocības pret pārējiem konkurentiem) un piedalās konkursā par šīs tehnikas remontu. Iepirkuma nr. VALIC 2022/059/TN-A-SPP
e. Veic arī citas lielas piegādes NBS, t.sk. transportlīdzekļu aprīkošanu.
AUTO KADA darbība Krievijā
1. AUTO KADA Krievijā darbojas kā ООО “АВТОКАДА РУС”. Uzņēmuma mājas lapas www.autokada.ru priekšplānā sarakstā izliktas tikai vieglo auto markas (AUTO KADA Latvijā vieglo auto rezerves daļas netirgo). Tomēr, ievadot meklētājā kravas automašīnu rezerves daļu kodus, iespējams iegādāties (ielikt grozā un uzzināt par pieejamību Pleskavas noliktavā vai piegādes laiku) arī Rietumu kravas auto rezerves daļas.
2. Sortimentā ir daļas (ZF, Cummins, Bosch), kas tiek plaši izmantotas arī Krievijā ražotajos un Krievijas armijā izmantotajos transportlīdzekļos (KAMAZ, UAZ u.c.). Plašāk par Krievijas armijas izmantotā kravas transporta atkarību no Rietumos ražotām komponenetēm/rezerves daļām skatit, piemēram, šajos avotos:
a. https://euromaidanpress.com/2022/04/09/how-western-sanctions-cripple- the-russian-war-machine/
b. https://www.motorbiscuit.com/the-russian-army-is-cummins-powered/
3. ASV jau kopš 2014. gada noteikusi sankcijas ROSTEC, ar kuras amatpersonu AUTO KADA sadarbojas, savukārt Eiropas Savienība sankcijas kravas auto rezerves daļu eksportam uz Krieviju noteikusi no 2023. gada sākuma: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip 23 1185. Tā kā AUTO KADA Pleskavas filiāle šīs daļas piedāvā realizācijai, diezgan ticami, ka piegādes organizē Latvijas AUTO KADA (iespējams, caur starpniekiem).
4. Krievijas uzņēmuma ООО “АВТОКАДА РУС” 100% īpašnieks ir Загоруй Александр Николаевич. Skatit: https://companies.rbc.ru/id/1186027004470-ooo-avtokada-rus/ Uzņēmums reģistrēts 2018. gadā, jau pēc Krimas notikumiem, bet pirms pilna mēroga iebrukuma Ukrainā.
5. Tā kā Krievijas AUTO KADA uzņēmuma īpašnieks nav Latvijas AUTO KADA, bet Krievijas privātpersona, jāsecina, ka uzņēmums Krievijā darbojas ar franšīzes palīdzību, kas parasti ietver franšīzes devēja materiālu/rezerves daļu piegādi, zīmola izmantošanu, procesus/datorprogrammas un franšīzes maksājumu no ņēmēja devējam. Tātad AUTO KADA interese šajā biznesā visticamāk ir rezerves daļu realizācija un franšīzes maksājums (pēdējais varētu arī nebūt).
6. ООО “АВТОКАДА РУС”, spriežot pēc viņu pašu sniegtās info, ir lielāka auto remonta holdinga СевЗапТрасСервис sastāvdaļa (info no šī avota: https://informpskov.ru/news/380586.html). Viņu servisa mājas lapa: https://60service.ru/#advantages. Uzņēmuma noliktavas atrodas Pleskavā, kur dislocēta arī Krievijas armijas 76. gaisa desanta divīzija, kam ir bēdīga slava sakarā ar tās veiktajiem kara noziegumiem gan Čečenijas karos, gan nesen Bučā un Irpiņā.
7. СевЗапТрасСервис sevi reklamē kā Kamaz oficiālo servisa centru: https://2gis.ru/pskov/firm/12666903233426080 Ņemot vērā, ka Kamaz kravas mašīnas plaši izmanto Krievijas armija, diezgan ticami, ka СевЗапТрасСервис kā Kamaz (kura galvenais īpašnieks ir Krievijas valsts militārais koncerns ROSTEC) oficiālais serviss reģionā apkalpo arī vietējos Pleskavas divīzijas Kamazus. Gan Kamaz, gan citās Krievijas kravas automašīnas savulaik plaši sāka izmantot Rietumu ražotāju komplektējošās daļas, tāpēc ir ļoti ticams, ka vismaz daļa AUTO KADA piegādāto rezerves daļu izmantotas Krievijas armijas kravas transporta remontam.
8. СевЗапТрасСервис īpašnieki ir tas pats Загоруй Александр Николаевич (20%) un, pēc tēva vārda spriežot, viņa tēvs Загоруй Николай Иванович (80%): https://companies.rbc.ru/id/1146027004309-ooo-severo-zapadnyij-transportno- servisnyij-tsentr/.
9. ООО “АВТОКАДА РУС” īpašnieka tēvs Загоруй Николай Иванович savulaik bijis vadītājs Krievijas valsts uzņēmumā ar nosaukumu ГУП “ДП РОСТЭК-ПСКОВ”: https://companies.rbc.ru/id/1026000955771-gosudarstvennoe-unitarnoe-predpriyatie-dochernee-predpriyatie-rostek-pskov/ Šis uzņēmums, kas bija lielā Krievijas valsts militārā koncerna ROSTEC Pleskavas filiāle, tagad jau likvidēts, bet ar tādu pašu nosaukumu joprojām ir struktūra lielajā ROSTEC: https://www.rosteck.ru/passw entry/passw predp/pskov ext/.
10. Tātad AUTO KADA biznesa partneru saistība ar Krievijas valsts militāro koncernu ROSTEC parādās gan caur Kamaz oficiālā servisa statusu, gan tēvu kā bijušo (iespējams, arī esošo?) ROSTEC Pleskavas struktūrvienības vadītāju.
11. Plašāka informācija par Krievijas valsts militāro koncernu ir brīvi pieejama: https://en.wikipedia.org/wiki/Rostec. ROSTEC jau kopš Krievijas 2014. gada iebrukuma Krimā ir ASV sankciju sarakstā. Lai arī AUTO KADA visticamāk nav veikusi tiešas piegādes ROSTEC, to biznesa partneru saistība ar ROSTEC koncernu ir acīmredzama, un AUTO KADA darbības Krievijā arī pirms 2022. gada februāra varētu tulkot arī kā ASV noteikto sankciju pārkāpumu.
No Pietiek
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Vienkārši vajag ziedot pareizajām partijām,lai bizness pareizi strādā!
Redzēs ko NBS tagad darīs…turpinās sadarbību?
Ja tas tiešām tā ir, tad vajadzēu pārbaudīt visu darījumus ar šo “jauko kompāniju”.
Visticamāk tā ir kārtējā shēma, kā skalot no NBS naudu, padarot to vājāku. Ukrainā pirms kara bija tas pats, kad “draudzīgās” kompanijas piesūcās pie piegādēm. Un kad vajadzēja ko piegādāt x stundā…visi pačibēja kur nu kurais…arī uz rašku zemēm…
Jo sliktāk būs x stundā jo ātrāk iestāsies miers. Man kā parastam cilvēkam, un tāpat kā visiem ar ko esmu runājis ir tikai viens viedoklis. Ja mūsu valdība turpina savu retoriku līdz tam kad sākās X stunda, tad lai vismaz viss maksimāli ātri beidzās. Visi redz kas notiek Ukrainā. Paziņas (latvieši, dzimuši latviešu ģimenēs), neviens netaisās mobilizēties un karot par šādu valdību. Viss tāpat ir pāŗdots un ieķīlāts. Zeme tāpat paliks. Ja viss ātri beigsies arī mājas paliks neskartas. Vienīgie kuriem jāuztraucās ir tie kas ir sazagušies bagātību, salīduši valdībā un naida kurinātāji. Es nepiederu ne pie vieniem.
Pietiek ar to ka esi LV pilsonis,gulaga garantēta.
tātad, veči ar plašu pieredzi saistītajā jomā, un kas?.. spec. piegādā [-s] brāķi vai kāda sūdzībā tad ir?.. ja raizes par brāķētām detalām, vai tām NBS puses saņēmējam tik un tā nav jākontrolē kvalitāte [iepirktamam / piegādātājam] ?..
Kur kr-lieta pret AUTOKADA ?
par sankciju parkapumu deretu izmeklet