Valstīm par saviem parādiem var nākties maksāt vēl dārgāk

bankas

MĀRTIŅŠ APINIS, Neatkarīgā

ASV prezidenta Kongresam pieprasītais vairāk nekā 100 miljardu dolāru vērtais finansējums, tajā skaitā lai palīdzētu Ukrainai un Izraēlai, neradīsies pats no sevis – šo naudu nāksies aizņemties finanšu tirgū. Ja runa būtu tikai par 100 miljardu aizņemšanos, tad tā globālajam finanšu tirgum nav būtiska problēma. Taču jau šobrīd ir skaidrs, ka tā ne tuvu nav vienīgā nauda, kas valstīm būs nepieciešama, lai stiprinātu savu militāro un cita veida drošības kapacitāti. Turklāt tās nevar atstāt novārtā arī citas prioritātes, kuru realizācija iepriekš augstās inflācijas dēļ ir kļuvusi dārgāka, līdz ar to naudas vajag aizvien vairāk.

Ja investori vairāk naudas aizdod ASV, tas nozīmē, ka viņi mazāk naudas var aizdot kādam citam. Līdz ar to pieprasījums pēc investoru naudas pieaugs, tādējādi pieaugs arī valsts parādu vērtspapīru ienesīguma likmes. Tādējādi budžeta konsolidācija, sevišķi valstīs ar vājāku finanšu disciplīnu, var būt neizbēgams process tā vienkāršā iemesla dēļ, ka iepriekš izveidoto parādu pārfinansēšana var kļūt dārgāka nekā līdz šim.

Desmitgažu augstumos

Jāteic, ka vēl pirms ASV prezidenta paziņojuma par nepieciešamajiem līdzekļiem, lai varētu palīdzēt Ukrainai un Izraēlai tikt vieglāk galā ar saviem uzmācīgajiem kaimiņiem, naudas cena finanšu tirgū jau tā bija ievērojami pieaugusi saistībā ar centrālo banku īstenoto cīņu pret inflāciju. Piemēram, ASV obligāciju ar desmit gadu dzēšanas termiņu ienesīgums pirms dažām dienām pārsniedza 5% gadā, bet trešdien bija atkāpies līdz 4,84%. Tas, ka šo vērtspapīru ienesīgums nepieaug lēcienveidīgi, savā ziņā ir laba zīme, jo pretējā gadījumā jau būtu pamats sākt runāts par to, ka situācija finanšu tirgū kļūst kritiska. Pagaidām tā ir nepatīkama, bet ne tuvu tāda, lai izietu no kontroles, nonākot tālākā vispārējā negāciju virpulī. Tomēr kopējā tendence nav iepriecinoša. Salīdzinājumam – vēl pavasarī vērtspapīru ar šādu dzēšanas termiņu ienesīgums bija zem 3,5%. Tādējādi nevar teikt, ka no ASV kopējā budžeta viedokļa situācija būtu kļuvusi labāka. Pēdējo reizi tik augsts ASV parāda vērtspapīru ienesīgums bija īslaicīgi tā dēvētajos treknajos gados, bet kā pastāvoša tirgus norma tāda pēdējo reizi bija apmēram divdesmit gadu senā pagātnē.

Atlantijas okeāna šajā pusē finanšu ziņā elitāro valstu parāda vērtspapīru ienesīgums patlaban nesniedzas tik tālā pagātnē, kāds tas ir ASV, un arī procentuālā izteiksmē valstis vēlas aizņemties un investori gatavi aizdot lētāk. Piemēram, Vācijas valsts aizdevuma vērtspapīri ar dzēšanas termiņu desmit gadi biržā pēdējā laikā tiek kotēti ar 2,8- 2,9% ienesīgumu. Finansiālā ziņā jo vājāka valsts, jo augstāks obligāciju ienesīgums, taču eirozonā gandrīz nevienai valstij par savām obligācijām nav jāmaksā tāds uzcenojums kā ASV. Izņēmums ir Itālija, kur šis skaitlis ir aptuveni līdzīgs ASV. Savukārt iepriekš lielās problēmās nonākušās Grieķijas 10 gadu obligāciju ienesīgums biržā patlaban ir ap 4,2%. Līdzīgs ir arī Latvijas valdības 10 gadu krājobligāciju ienesīgums.

Savienotie trauki

Lai arī Eiropā no aizņemšanās dārdzības viedokļa kopējo situāciju var vērtēt kā labāku nekā ASV, ir jāsaprot, ka finanšu tirgus darbojas pēc savienoto trauku principa. Tas nozīmē, ka, planētas vienā finansiāli ietilpīgā punktā aizdevuma likmēm būtiski paaugstinoties, kaut kāds kāpums būs jūtams arī citur. Piemēram, attiecībā uz ASV ir jāsaprot, ka saistībā ar jau esošajiem notikumiem un vēl aizvien pieaugošo spriedzi tās militārās kapacitātes atjaunināšana un stiprināšana būs jāveicina ar ievērojami lielāku degsmi nekā iepriekš. Aizsardzības budžetu palielināšana kļūst par neizbēgamu nepieciešamību arī Eiropā, tādējādi naudas nepieciešams aizvien vairāk. Viss minētais vēl notiek brīdī, kad ekonomika ir ne vien iebuksējusi, bet gan jau demonstrē aizvien izteiktākas lejupslīdes pazīmes. Tas nozīmē, ka nepieciešamība pēc naudas aizvien ir augsta, bet budžeta bāze ir kļuvusi vājāka, tādējādi pieaugs nepieciešamība arī pēc papildu aizņēmumiem. Tas nozīmē, ka konkurence pēc aizdevēju līdzekļiem pieaugs, kas savukārt ir signāls pieaugošām obligāciju likmēm. Vēl vairāk, tas varbūt arī signāls tam, ka var notikt arī privātpersonu aizdevumu sadārdzināšanās. Šoreiz ne tāpēc, ka procentu likmes kāpina centrālās bankas, bet gan pats finanšu tirgus, jo radies lielāks pieprasījums pēc naudas aizņēmumiem.

Pie mums Latvijā

Kā to izjutīsim Latvijā, pagaidām vēl ir pāragri spriest. Var gadīties, ka arī mūs valstij aizņemoties var nākties maksāt dārgāk nekā līdz šim. Par to, cik daudz dārgāk, pagaidām vēl ir pāragri spriest, tāpat kā skandināt trauksmes zvanus. Pats galvenais, ko no potenciālās situācijas finanšu tirgū var izlobīt, ir tas, ka procentu maksājumi diezin vai kļūs mazāki, drīzāk gan tieši pretēji – nedaudz augstāki nekā līdz šim. Tiesa, arī tad, ja finansējums kļūs nedaudz dārgāks, no pašreizējā valsts finanšu stāvokļa var izdarīt secinājumus, ka tas nav iemesls kādām budžeta vai valsts parāda krīzēm. Valsts parāds ap 40% no tautsaimniecības apjoma jeb iekšzemes kopprodukta ir relatīvi mazs uz Eiropas fona, un šāds saistību apjoms ar pašreizējiem ekonomiskajiem nosacījumiem ir samērā labi pārvaldāms.

Savukārt privātajiem aizņēmējiem, iespējams, nekas kardināli nemainīsies, jo aizdevumu procentu likmes šeit jau ir iespaidīgos augstumos. Cita starpā ir viena nianse, kas būtu jāņem vērā politiķiem, izstrādājot likumdošanu par procentu likmju samazināšanu. Proti, banku akcionāriem Jansonam vai Svensonam Zviedrijā ir pilnīgi vienalga, vai aizdot naudu Latvijas mājsaimniecībai, ASV valdībai vai kādam citam. Svarīgs ir iespējami zemāks aizdevuma risks un lielāka peļņa, līdz ar to ļoti svarīgi ir tas, lai potenciālais likumdošanas rāmis būtu iespējami korekts, ko pagaidām gan īsti nevar saredzēt. Līdz ar to, cenšoties kādam palīdzēt, svarīgi ir, lai šobrīd īslaicīgās un uz kopējā ekonomikas fona ļoti maza mēroga problēmas nepārvērstos par būtiskām un ilglaicīgām gadu vēlāk, turklāt ar lielām tiesvedības izmaksām.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


11
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
evika aļeksandrovna
evika aļeksandrovna

Labi, ka Latkrievija nav valsts. Vitebskas guberņa dzīvo pēc saviem ekonomiskajiem likumiem.

Seniors
Seniors

Būtu labi papētīt kur mūsu valdības tika grūdušas visu aizņemto. Varu derēt, ka jomas no kurām var sagaidīt vismaz tikpat atpakaļ būs ne vairāk kā 1/4 no visām kurās nauda tika iegrūsta. Tā kā sākot no iepriekšējās krīzes ar mazu starplaiku valdīja JV, tad būtu jāpapēta ko šī partija guva no šāda aizņemtās naudas sadalījuma.

tā gan
tā gan

Tāpēc desmit reizes ir jāpārdomā valstij par jebkuru aizņemšanos un jāsāk atdost slimie parādi kote saistīsa civida histērķi ar vism konsekvencēm no ta

Sadists
Sadists

Jādomā ir nevis par aizņemšanos, bet par to kā atdos aizņemto un cik nopelnīs no aizņemtā, pēc tam var domāt kur un uz kādiem noteikumiem aizņemties.

Gada glezna
Gada glezna

Šito “ekspertu” vajadzētu jau tagad tiesāt un notiesāt uz nāvi (Latvija tak var uz 1 dienu apturēt moratoriju).
Latvija faktiski atrodas defolta priekšvakarā, bet šī te “lakstīgala” dzied par 40% – tas nav nekas īpašs. Parēķinam, cik naudas varētu valsts ieguldīt kaut vai medicīnā, ja nebūtu jāapkalpo parādu nomaksa.

Jampidl, jampidl, vau, vau, vau.
Jampidl, jampidl, vau, vau, vau.

Jakarina ir tie dumjie mazgadīgie, kas bezjēgā aizņemās un tūlīt skrien uz saldumu veikalu.

No kā tieši aizņemsies?
No kā tieši aizņemsies?

Globālie finanšu tirgi kur aizņemsies, tie ir kuri? Ķīna diez vai aizdos. Ķīna demonstrē, ka viņiem savas intereses, nevis padarīt rietumus stiprākus, palīdz visos veidos Krievijai apiet sankcijas. Tāpat arī Indija. Arābu valstis arī neaizdos. Pilnīgi visas musulmaņu valstis, arī itkā rietumiem draudzīgās ir pret Izraēlu. Visu laiku Ķīna štatiem aizdeva. Paliek Eiropas savienība, kuri paši uz parādiem dzīvo. Nāksies aizņemties no sevis, vai arī ieslēgt naudas drukājamo mašīnu. Pie tam tādi cilvēki kā es nekādas jostas netaisās savilkt lai kaut kādas Ukrainas vai Izraēlas uzvarētu. Rietumvalstis pašas ar saviem dubultajiem standartiem pie tā vainīgas. Kāpēc Ukrainai palīdz, bet pilnīgi… lasīt vēl »

levitkucins
levitkucins

Kad Latkrievija apvienosies ar Baltkrieviju, tad varēsim aizņemties no Krievijas un neatdot

Seniors
Seniors

Vislielākā dārdzība ir tad, kad parāds jāatmaksā no tām aktivitatēm, kas netika izveidotas un uzturētas pateicoties summai, kas veido šo parādu. Citiem vārdiem iebetonēta un noēsta nauda lielākoties ir vējā mesta.

suns
suns

Parāds ir brālis, ja zina kā ar aizņemto pelnīt.

jenotība
jenotība

Bet problēma jau tā ka nezin. Valsts aizņemās tāpat kā vairums ātro kredītu ņēmēju. Un pēc tam kad nevar atdot, tad aizņemās nākošos parādus, lai atdotu iepriekšējos – pārkreditējās. Tas tāpēc ka valdībā visādi stulbeņi kā jenotība, jau 20 gadus koalīcijā.