Iepirkumu konkursā izvēlētais Dziesmusvētku vizuālās identitātes risinājums “Skaņu vijums vainagā”, ko izstrādājusi dizaina aģentūra SIA “BrandBox”, idejiski un vizuāli ir identisks tai idejai, ko šajā iepirkumu konkursā iesniedza reklāmas aģentūra “Mooz!”.
Zināms, ka XXV Vispārējo latviešu Dziesmu un XV Deju svētku vizuālās identitātes konkursā no 13 piedāvājumiem par uzvarētāju izraudzīts dizaina aģentūras “Brandbox” piedāvājums “Skaņu vijums vainagā” par 5570 latiem.
Reklāmas aģentūras “Mooz!” radošais direktors Ēriks Stendzenieks norāda, ka konkursa rezultāti paziņoti krietni vēlāk, nekā solīts, un izvēlētais darbs ir identisks tam, ko konkursā iesniegusi “Mooz!” – dziesmas iekustināts gaismas stars, kas rada dzīvu, mainīgu, neatkārtojamu ornamentu.
“Ideja radās, skatoties kā, baznīcas korim dziedot, no loga vibrācijām uz grīdas lēkā saules zaķītis. Mēs ilgi meklējām veidu, kā to gaismas zaķi iekustināt – ar dažādām ierīcēm, mikrofoniem, pastiprinātājiem. Ieraudzīt vienā un tajā pašā konkursā identisku ideju, identisku mehānisko izpildījumu, identisku redzējumu par sabiedrības iesaisti, proti, ka katram Latvijas iedzīvotājam būs sevis radīts, unikāls Dziesmu svētku logo, kuru cilvēki iedziedās speciāli atvēlētās, publiskās vietās – šāda sakritība ir līdzīga iespējai laimēt miljons dolārus loterijā miljons reižu pēc kārtas,” uzskata Stendzenieks.
Otrs fakts, kas mulsina “Mooz!” vadītāju, ir tas, ka konkursa rezultātu paziņošana nezināmu iemeslu dēļ aizkavējās par divām nedēļām. Trešais fakts – uzvarētājs demonstrē divus dažādus logo, kas it kā atvasināti no balss/gaismas koncepcijas. “Pat nezinātājam skaidrs, ka otrs logo nav ģenerējams ar balsi un gaismu. Tas ir grafisks zīmējums. Kādēļ jāmelo?” jautāja Stendzenieks.
Tāpat viņš piebilst, ka logo prezentē nevis “BrandBox”, bet gan reklāmas aģentūras “McCann World Group Riga” vadītājs Gatis Mūrnieks. “Ikvienam, kurš kaut attāli seko reklāmas industrijai, ir skaidrs, no kuras puses pūš vējš. Tāpat skaidrs, kurš iepazinies ar nākamā, lielā, Dziesmu un deju svētku konkursa (šoreiz par vairākiem simtiem tūkstošu latu) nolikumu un kvalifikācijas kritērijiem. Par to līdz šim skaļi nav runāts. Bet nāksies,” sacīja Stendzenieks.
Stendzenieks pauž vēlmi noskaidrot, kādi ir failu radīšanas un modificēšanas datumi, kāds bija process, kāda ir programmatūra, kas ģenerē tieši to attēlu, kuru Mūrnieks rāda, kas un kā to programmēja, kā viņi to zīmējumu dabūja gatavu, kā, iedziedot “Līgo”, sanāca vainags? “Vai es tūdaļ varu dabūt savu Dziesmu svētku logo versiju? Vai es varu pieaicināt audio un digitālā lauciņa ekspertus, lai “BrandBox” nodemonstrē, tieši kā skaņa radīja to viņu “gaismas kroni”, kas rotājas uz planšetes?” vaicā Stendzenieks un piebilst: “Ja kļūdos, esmu gatavs atvainoties gan publiski, gan individuāli.”
Kā atzina Stendzenieks, viņš patlaban sagaida skaidrojumu no aģentūras “McCann World Group Riga” vadītāja Gata Mūrnieka, kurš prezentēja logotipu, neskatoties uz to, ka uzvarēja aģentūra “BrandBox”. “Man patlaban nav skaidra plāna, kā rīkoties, bet man ir svarīgi uzzināt sabiedrības viedokli, vai viņi saskata līdzības,” teica “Mooz!” radošais direktors.
Pēc viņa teiktā, ja līdzības starp abiem Dziesmu svētku vizuālās identitātes risinājumiem būs saskatāmas, tad ar jautājumiem esot jāvēršas Kultūrizglītības un nemateriālā mantojuma centrā.
Vaicāts, ja ir notikusi idejas noplūde, tad kā tas ir noticis, Stendzenieks skaidroja, ka konkursa žūrija solīja rezultātus paziņot iespējami ātrā laikā, bet atbildes sniegšana ievilkās līdz divām ar pusi nedēļām. “Konkursa uzvarētājs prezentēja mūsu ideju. Bet vairāk neko nevaru komentēt,” atzina Stendzenieks.
Savukārt Dziesmu svētku vizuālās identitātes risinājuma “Skaņu vijums vainagā” idejas autors Gatis Mūrnieks ar konsultantes Elīnas Dobulānes starpniecību kategoriski noraidīja Stendzenieka izteiktos apgalvojumus.
Mūrnieks norāda, ka nav pieņemami, ja katru reizi, kad Stendzenieks nepiedalās vai zaudē Dziesmu svētku konkursā, tas beidzas ar publiskiem apvainojumiem. Mūrnieks uzsver, ka patlaban notiek konsultācijas ar juristiem, lai lemtu par tālākajiem soļiem.
Savukārt “BrandBox” vadītājs, radošais direktors un idejas realizācijas līdzautors Ēriks Šulcs apstiprināja, ka izstrādātais mākslinieciskais piedāvājums ir uzņēmuma dizaineru oriģināldarbs. Viņš uzsvēra, ka “BrandBox” profesionalitāti apliecina virkne nozares balvu, kā arī desmit gadu laikā izstrādātie darbi Latvijas vadošajiem ražošanas uzņēmumiem.