Jurģis Liepnieks: Jaunā valdība. Es nesaprotu, kā mēs te nonācām

Arī šis pāries, vēsta sena gudrība. Viss ir pārejošs, neko nav iespējams saglabāt nemainīgu. Mēs to visu it kā zinām un saprotam, tomēr dzīvē lietas mēdz mainīties tik strauji un iespaidīgi, ka nenobrīnīties.

Vai pirms gada kāds varēja iedomāties, ka JV uzticamākais partneris izrādīsies ZZS? Ka valdošā koalīcijas būs JV, ZZS, PRO un Burovs? Ka par aizsardzības ministru būs cilvēks, kurš ir skeptisks par Latvijas nepārtrauktības koncepciju un, izrādās, regulāri ir atkārtojis Krievijas info kara vēstījumus, piemēram, ka Latvija ir jaunizveidota valsts (tātad okupācijas nebija, bija brīvprātīga iestāšanās PSRS), ka par Latgales autonomiju var runāt, ja vien tas notiek konstitucionāli (tas ir kā?), un tas viss, kas laikā un jēgā tiešā sakritībā ar Krievijas vēstījumiem Donbasa, Krimas, Luhanskas sakarā. Proti, politiķis, kura izteikumiem līdzīgi iederētos pat ne “Saskaņas”, bet drīzāk Ždanokas biedru vidū, tagad ir aizsardzības ministrs.

Tāpat pirms nepilna gada iedomāties, ka par Saeimas priekšsēdētāju, otru augstāko amatpersonu valstī, Nacionālās drošības padomes locekli kļūs viens no Sudrabas partijas centrālajiem balstiem (un ja nu ir kāds politisks projekts Latvijā, uz kuru krīt vistumšākā ēna par to, ka tas izgudrots FSB kabinetos, tad patiesībā tieši Sudrabas partija ir tā).

To visu bija grūti iedomāties pirms gada, un, kā mēs te nonācām, tas patiesībā man vēl pat līdz šim brīdim nav līdz galam skaidrs.

Es saprotu par Nacionālo apvienību. Viņiem patiešām ir ideoloģiski, politiski un elektorāli iemesli, proti, visi iespējamie iemesli nepiedalīties vienā valdībā ar progresīvajiem, neatbalstīt nekādus viendzimuma ģimeņu regulējumus un tamlīdzīgi. To var saprast, un, piedevām vēl ņemot vērā viņu vājos ministrus, var visnotaļ domāt, ka aiziešana opozīcijā ir iespēja celt savus reitingus un īstenot savus solījumus vēlētājiem labāk nekā esot valdībā. Viņu lēmumos ir saskatāma visu veidu loģika un konsekvence.

Savukārt tas, ko tikko izpildīja “Apvienotais saraksts”, man vispār nav skaidrs. Es vienkārši nesaprotu. Atdot Saeimas priekšsēdētāja vietu ZZS, atdot vietu valdībā, kāpēc? Kāds ir iemesls? Lemberga ietekme? Tas ir joks? Te jāpiekrīt Valaiņa paustajam Dombura diskusija raidījumā, ka nav īsti skaidrs, kāpēc tad, vācot balsis Pīlēnam kā prezidentam, labas bija ne tikai ZZS balsis, bet pat Rosļikovs un Grevcova tika uzskatīti par visnotaļ pieņemamiem atbalstītājiem. Pīlēns pat publiski skaidroja, ka parlamentā visas balsis vienādas, bet tagad, balsojot par valdību, pēkšņi tā vairs nav un neatrisināma problēma ir kaut kādas tur divas “Latvijai un Ventspilij” balsis. Un ja jau tā Lemberga ietekme tik būtiska, tad kādā veidā, aizejot opozīcijā, pazaudējot Saeimas priekšsēdētāja un iekšlietu ministra amatus, AS samazināja šo ietekmi? Vai nav tā, ka tagad viņi tieši to ir nostiprinājuši? Turklāt “Apvienotajam sarakstam” bija visas iespējas visos posmos palikt valdībā. Vēl vairāk, normālai partijai būtu bijis jācīnās par to, lai viņu premjera amata kandidāts Pīlēns tiktu nosaukts kā nākamās valdības veidotājs, un viņiem būtu jācenšas veidot sava valdība. Arī tas būtu bijis pilnīgi iespējams (nu labi, ne ar tādu politisko meistarību kā vācot balsis par Pīlēnu kā prezidentu, bet tomēr). Es pat esmu pārliecināts, ka Kariņš nekad nekur nebūtu atkāpies, ja nebūtu bijis pilnīgi pārliecināts, ka Pīlēns ir viltus premjera kandidāts un netaisās cīnīties par šo amatu.

Lai vai kā. Pat ja “Apvienotā saraksta” vienīgā izveidošanas jēga bija plāns Pīlēnam kļūt par prezidentu, es vienalga nesaprotu šīs partijas ievēlēto cilvēku loģiku, plānus, domāšanu. Kāpēc Smiltēns atsacījās no Saeimas priekšsēdētāja vietas? Kāpēc Tavars domā, ka labāk būt opozīcijā, kāpēc Didzis Šmits vairs negribēja būt zemkopības ministrs un Māris Kučinskis iekšlietu? Un kāds ir viņu plāns tagad? Es nezinu, es nesaprotu. Un tie nav vienīgie man neskaidrie jautājumi. Atgādiniet man – kāpēc tomēr Kariņš atkāpās? Viņa oficiālais skaidrojums ir tas, ka NA un AS bloķējās un neļāva pieņemt Stambulas konvenciju un viendzimuma pāru regulējumu un bija pret imigrāciju. Nopietni? Tie ir vienīgie trīs darbi, kuru dēļ tika veidota valdība, svarīgākie trīs darbi valstī, bez progresa kuros ir jāmet plinte krūmos, runājot paša Kariņa vārdiem? Nevis veselība, nevis izglītība, nevis ekonomika, nevis drošība, nevis korupcija, nevis pensijas, nevis inflācija, nevis robeža, nevis desmitiem un desmitiem citu jautājumu, bet tikai šie, un tādēļ jātaisa jauna valdība? Man Kariņa skaidrojums neizklausās pēc patiesā iemesla visiem šiem manevriem, bet tikai pēc iegansta. Turklāt slikta un steigā sagudrota iegansta uzsākt noteikta plāna realizāciju. Un kur un kā pēkšņi uzradās Siliņas kandidatūra? Teiksim tā – ne pati acīmredzamākā kandidāte. Nekad iepriekš šādā kapacitātē neminēta. Es acīmredzot kaut ko nesaprotu, un man te paliks jautājumi, uz kuriem, cerams, laiks tomēr nesīs atbildes. Ja ne, tad savukārt te paliks vieta dažādām sazvērestības teorijām, sākot ar tādām, ka Krievijas kuratori šeit saskatīja iespēju salikt valdību, kurā ir daudz vairāk viņu ietekmes aģentu nekā iepriekšējā, beidzot ar to, ka Siliņa ir upurjērs, pamests saplosīšanai ceļā uz kādu vēl nākamo plāna daļu, par kuru mēs šobrīd vēl neko nezinām. Es neesmu sazvērestības teoriju un baumu liels piekritējs, jo tās parasti ir pārāk kārdinošas, patīkamas un vieglas, bet es jūtos viegli neomulīgi, ja nesaprotu, kas un kāpēc notiek manā valstī. Un es pieņemu, ka, ja es nesaprotu, lai arī gadiem padziļināti sekoju Latvijas politikai, tad gan jau es tāds neesmu vienīgais.

Labā ziņa ir tā, ka tajā, kas attiecas uz reālo darbu valsts pārvaldes, ekonomikas, veselības un citu jomu problēmu risināšanā, iepriekšējā valdība bija tik vāja, ka šī nez vai būs daudz sliktāka. Abu Meri, lai arī, šķiet, ne īsti saprot, ko uzņēmies, tomēr nez vai spētu būt sliktāks ministrs par Meņģelsoni. Kozlovskis nez vai sliktāks par Kučinski, un Logina nez vai sliktāka par Puntuli. Latiņa ir nostādīta tik zemu, ka grūti pat iztēloties, kā to varētu nepārlēkt, bet nu skatīsimies. Ir septembra vidus. Pēc diviem mēnešiem būtu jābūt gatavam jaunajam budžetam. Nu labi, pēc trim mēnešiem, vēlākais. Gaidu to ar milzīgu interesi. Jo, ja par “Vienotību” un ZZS viss sen šajā sakarā ir apmēram zināms, tad “Progresīvie” ir pilnīgi jauns lielums Latvijas politikā, un budžeta process būs mums pirmā nelielā iespēja pārliecināties, kas viņi patiesībā ir.

Avots: Neatkarīgā

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


12
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Aleksandrs- Andris
Aleksandrs- Andris

kā nonācām…elementāri…sākās ar lielās brīvības sākumu…valdībā ieprūda bijušie kompartijas audzēkņi…un to savas labklājības mācības, kā lavīna gāzās lejā pa Latvijas nākošo deputātu smadzeņu labirintiem
savas labklājības uzlabošanā..un beigu beigās nogāze beidzās…tagad tā jau ir ikdiena…zog ar kaujas saucieniem uz lūpām visi ,kam ir mazākā iespēja…

Jefiņš
Jefiņš

Skatos Kārtības rulli un dzirdu, ka Liepnieks nesaprot kāpēc AS izstajās. JV no paša sākuma liedza AS darboties ekonomikas laukā ultimatīvi iegrūžot citas ministrijas, pēc tam vilka Progresīvos ko noraidīja NA un AS. Tad JV, kas nevarēja piespiest AS un NA darboties pa savam pēc tam aicināja AS piedalīties kompānijā kur JV nevajag stiprus konkurentus, ZZS ir veci rēķini un Progresīvie noteikti atceras noraidījumu. AS, protams, negribēja palikt par peramo zēnu viens pret trim. Kariņš gribēja ātri pabāzt AS zem beņķa, bet atdūrās pret duetu AS un NA un, protams, nevarēja nobendet NA tāpēc pievērsās AS atsevišķi.

Dīriķis
Dīriķis

Liepnieks ar nolūku neatcerējās daudz ko AS teica pirms Kariņa valdības sastādīšanas, tās laikā un pēc tam. Tad būtu jāatzīst, ka AS darbojās tieši, konsekventi un atklāti.

vecā vīzda freiberga (hermanoviča)
vecā vīzda freiberga (hermanoviča)

Kas tur ko nesaprast? Progresīvie tikuši tuvāk silei

evika aļeksandrovna
evika aļeksandrovna

Aizver pāksti

Antons
Antons

Zirņu vai pupu ?

Pateicīgā latvāņu tauta
Pateicīgā latvāņu tauta

Šlesers teica, ka novembrī rosinās CVK Saeimas atlaišanu. Tā, ka cerams mums nebūs iespēja pārliecināties, kas ir Prokrieviskie, atvainojos – Progresīvie. Vai arī mums ir pie .irsas. Un ja tā, tad kāda bļe starpība

levitkucins
levitkucins

Kas tas tāds? Ā, tas siliņas draudzenes vīrs. He, he

putlerkuce
putlerkuce

Padomieši, pateicoties Kariņam, lien atpakaļ pie varas.

Gada glezna
Gada glezna

Nu, ko? Latviešu tautas iznīcināšanas rats jau iegriezts izšķirošajā stadijā. Pieņems Stambulas konvenciju kā smuku bēru vainagu uz latviešu kapa. Ar to arī apsveicu!

Jefiņš
Jefiņš

Garām, neizglītotība to panams atrāk kā jebkura konvencija.

Jefiņš
Jefiņš

Kas tur ko brīnīties, jo pavisam nesen centralizēto eksāmenu varēja nokārtot ar 5%, tagad ar 10%. Milzīgs sasniegums neizglītotā sabiedrībā. Ar ministriem ir tāpat. Tagad darbojas čigāna efekts – lasīt, rakstīt nemāk, bet tirgū apčakarē. ES naudas ir jāsabāž pa ķešām (palielinās iebetonēšanas un ieprogrammēšanas gadījumu skaits). Siliņa, juriste un no tautsaimniecības neko nesajēdz, tāpat no izglītības, zinātnes, utt. Visur ministrijās darbinieki tādā pašā krāsā.