Jāsaka, ka pēdējo nedēļu Francijas prezidenta Makrona paziņojumi attiecībā uz iespējamo spēku izvietošanu Ukrainā, kā arī vārdu apmaiņa ar Putinu par iespēju pielietot kodolieročus, mainīja manu viedokli par Makrona kungu. Šis Francijas prezidenta paziņojums ir būtisks pagrieziens (ja tas būs noturīgs) Eiropas un kopumā Rietumu līdzšinējā politikā, kas pārsvarā ir bijusi mērķēta uz izvairīšanos no tiešas konfrontācijas ar Krieviju.
Tāpat kā 1990.gadā neviens negribēja PSRS sabrukumu, tāpat arī tagad, Rietumvalstis nevēlas nestabilitāti Krievijā, jo baidās, ka sabrūkot Krievijai, zudīs kontrole pār milzīgo Krievijas kodolarsenālu.
Šo ļoti labi saprot Krievijā un tādēļ arī uzvedas kā bandīts Latgalītes tirgū 90-tajos, cerot ar plikiem draudiem un dūru vicināšanu panākt savus politiskos mērķus.
Mēģināšu izskaidrot, kādēļ Makrona k-ga pēdējie paziņojumi ir tik būtiski un šai kontekstā paanalizēt iespējamo Eiropas stratēģiju iepretim Ukrainai un Krievijai.
1. Kopumā esošais starptautiskais fons nav ļoti pozitīvs Eiropai. Krievija ir atguvusi stratēģisko iniciatīvu un sākusi psiholoģisko un informatīvo uzbrukumu visos virzienos. Tāpat arī tā frontē sāk gūt zināmus taktiskus panākumus, jo Ukraina izjūt munīcijas trūkumu. Savukārt ASV iesaiste gan Ukrainā, gan Izraēlā iekšpolitisko procesu dēļ ir paralizēta, un ja šīs izolacionisma tendences ASV turpināsies, Eiropa var būt situācijā, kad tai jātiek galā ar Krieviju vienai pašai vai ar ierobežotu ASV atbalstu.
2. Makrona k-ga paziņojums faktiski atvēra jaunu politiku iepretim Krievijai un tās karam Ukrainā – stratēģisko nenoteiktību. Lai arī netika pateikts kā konkrēti, bet tika pieļauta iespēja ievest NATO valstu spēkus Ukrainā un, kas vēl būtiskāk, ka Francijas prezidents uz Putina kodoldraudiem atgādināja, ka Francijai arī ir kodolieroči. Ja līdz šim Krievijai bija skaidrs, ka NATO valstis, lai arī piegādā ieročus, nevēlas tiešu militāru konfrontāciju, tad Makrona paziņojumi vismaz vārdos mainīja situāciju.
Vienlaicīgi jāatceras, ka, neskatoties uz kareivīgo retoriku, esošajā situācijā Krievija nevēlas nonākt tiešā militārā konfrontācijā ar NATO.
3. Stratēģiskās nenoteiktības piemēri ir pietiekoši daudz. Sākot ar ASV politiku pret Taivānu, kur ASV ir atstājusi neskaidru jautājumu par to, kā tad tā varētu iesaistīties Taivānas aizsardzībā Ķīnas uzbrukuma gadījumā, NATO kodolpolitiku Aukstā kara laikā, kad netika izslēgta iespēja pirmajiem lietot kodolieročus konvencionāla pārspēka no PSRS puses gadījumā. Taču šī nenoteiktības politika nevar būt blefs, tai ir jābūt balstītai uz reālām spējām un gribu vajadzības gadījumā pielietot tās. Jo pretiniekam ir jānotic, lai viņš turpinātu izvairīties no provocējošām darbībām.
4. Ņemot vērā šīs Francijas prezidenta radītās izmaiņas, manuprāt, ir laiks sākt detalizētāku diskusiju par Eiropas mērķiem attiecībā pret Krieviju un karu Ukrainā, jo līdz šim definētais – Ukrainai ir jāuzvar, bet Krievijai jāzaudē, ir pārāk vispārīgs un īsti nepasaka, kā tad mēs to gatavojamies panākt?
Raugoties no pašreizējās situācijas, Eiropai ir izvēle starp ļoti sliktiem un sliktiem nākotnes scenārijiem: Ukraina zaudē, Krievija iet tālāk; karš ieilgst, prasa lielus līdzekļus no Eiropas; karš tiek iesaldēts, Krievija atgūstas un ķeras klāt Eiropai utt.
Bez tā, ka visos scenārijos Eiropai jāgatavojas karam, tad jāņem vērā kara Ukrainā ietekme uz Eiropas valstu ekonomikām un izmaksām, lai nodrošinātu Ukrainu ar ieročiem. Jo ilgāks būs karš, jo jārēķinās ar lielākām izmaksām un ietekmi uz sabiedrību. Tādēļ, iespējams, prezidents Makrons ir pavēris iespēju paskatīties, vai nevaram ieņemt daudz proaktīvāku nostāju.
5. Šai kontekstā ir vairākas lietas, par ko būtu jādomā, veidojot Eiropas stratēģiju pret Krieviju un karu Ukrainā:
5.1. svarīgākais pašlaik ir nodrošināt Ukrainas spēkus ar munīciju un bruņojumu, jo diezgan bezjēdzīgi ir runāt par NATO valstu spēku nosūtīšanu uz Ukrainu laikā, kad ukraiņi zaudē teritorijas ne jau spēku, bet gan munīcijas trūkuma dēļ. Un šeit ir paralēli jāceļ arī Eiropas ražošanas jaudas.
5.2. solīt NATO valstu spēku ievešanu Ukrainā ir jēga, pasakot, ka tā būs pretdarbība pret Krievijas konkrētām tālākās agresijas izpausmēm. Jo tikai šādā veidā darbojas atturēšana, jo mēs paziņojam, ka esam gatavi eskalēt situāciju, ja Krievija turpina eskalāciju no savas puses.
5.3. NATO valstu spēku izvietošanai Ukrainā ir jēga divos gadījumos – izvietojot vienības, kas atbrīvo ukraiņu vienības, piemēram, uz Ukrainas un Baltkrievijas robežas, vai arī izvietot atbalsta vienības, kas piešķir jaunas spējas Ukrainas bruņotiem spēkiem. Piemēram, iznīcinātāju apkopes personāls utt.
Katrā ziņā, gadījumā, ja sāk piepildīties sliktākais scenārijs un Krievija sāk gūt panākumus frontē, tad Eiropa gribot vai negribot būs stratēģiskas izvēles priekšā, vai iesaistīties daudz tiešāk Ukrainā, kamēr Krievija vēl kopumā ir vāja, vai arī gaidīt un ļaut Krievijai atgūties un atjaunot savas spējas.
Prezidenta Makrona paziņojumi paver jaunas politikas iespēju, bet cerēsim, ka tie nebūs tikai tukši vārdi.
Jāsaka, ka pēdējo nedēļu Francijas prezidenta Makrona paziņojumi attiecībā uz iespējamo spēku izvietošanu Ukrainā, kā…
Posted by Jānis Garisons on Otrdiena, 2024. gada 2. aprīlis
No Facebook
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Kuru vietu NATO aizskar Krievijas speciālā operācija Ukrainā??? Latvieši senos laikos tādas Ārvalstu militāras vienības izvietošanu savā valstī nosauca par okupāciju. Ukraiņi neiet karot par Ukrainas “brīvību”, bet natovci būs tie karotāji!!!!!!
Tur frančiem, manuprāt, pilnīgi cita situācija. Ja cilvēks skatās tikai Latvijas medijus, tad ir dezinformēts un dzīvo paralēlā pasaulē. Francijā daudz atomelektrostaciju, frančiem lielu daļu elektrības saražo ar atomelektrostacijām. Francija paļāvās ka var iegūt ļoti lētu urāna rūdu no Āfrikas bijušajām kolonijām. 2022 un 2023 gadā krievu Vagners palīdzēja Āfrikā urāna rūdas valstīm atbrīvoties no kolonijas statusa un padzīt franču armiju. Tagad frančiem vairs nebūs lēts urāns, āfrikāņi arī grib labi dzīvot. Tas par Vagneru un franču armijas izvešanu no Āfrikas valstīm, tā garāmejot, tomēr bija pieminēts LV lielajos medijos 2022. gada beigās un 2023. gada jūlija beigās, augusta sākumā,… lasīt vēl »
Un Makrons ar saviem paziņojumiem savam vēlētājam vienkārši grib novērst uzmanību no tā ka tieši viņa valdīšanas laikā Francija zaudē ietekmi Āfrikas valstīs. Tāpēc arī tāda retorika, par karaspēka sūtīšanu uz Ukrainu. Jo tieši Makrons ieies vēsturē kā prezidents kura laikā nevis Francija kaut ko iegūst, bet zaudē. Reku pāris saites uz ārzemju ziņām, bet informācijas ir ļoti daudz:
Loti daudzi politiķi un karavadoņi ir ar pārspēku apveltīti zaudējuši ienaidniekam pārliekas minstināšanās dēļ.
Pateicība par rakstu. Te gan jāsaprot, ka vairums no politdarbiniekiem un augstākajiem ierēdņiem resora, kur tad vel tuščabītis ministrs, nekad nesapratīs tik strukturētu skaidrojumu. Ar to būs jasadzīvo