AIVARS STRAKŠAS
Brīnumi mēdzot notikt, sevišķi pirms Ziemassvētkiem, taču tas pilnīgi droši nav airBaltic gadījums. Satiksmes ministram laikus jādomā, kā jau tagad sagatavot savu kolēģi no Finanšu ministrijas 200 miljonu eiro airBaltic glābšanas operācijai nākošā gada vasarā, kad būs jāizpērk obligācijas.
airBaltic valdes priekšsēdētājam Martinam Gausam varētu būt taisnība, un airBaltic varētu pabeigt 2023. gadu ar apmēram desmit miljonu eiro peļņu, ja vien nebūs negatīvas ietekmes no valūtas kursu svārstības. Taču šeit ir jāpiebilst, ka panākumu atslēga šim gadam slēpjas spējā sarunāt ar lidmašīnu vai dzinēju ražotājiem kompensācijas par radītajiem zaudējumiem. No uzņēmuma trešā ceturkšņa pārskata noprotams, ka dzinēju radītās problēmas nav atrisinātas un galu tām vēl neredz. Citiem vārdiem sakot, airBaltic ir vienkārši iegrābies.
Pirmajā pusgadā uzņēmums tika saņēmis 45 miljonus eiro kompensācijās, un par 3. ceturksni oktobrī ir parakstīta vienošanās vēl par 22 miljonu eiro lielām kompensācijām. Ja par šī gada pirmajiem deviņiem mēnešiem ir nopelnīti 9,6 miljoni eiro, tad kompensācijās kopā būs saņemti jau 67 miljoni eiro. Tāpat ceturkšņa pārskatā ir norādīts, ka problēmu ar rezerves daļām dēļ 3. ceturkšņa laikā vidēji 8,4 (20%!!!) lidmašīnas ir palikušas uz zemes un gaidījušas remontu. Šo lidmašīnu vietā airBaltic ir bijis spiests nomāt lidmašīnas no citām kompānijām, kas radīja papildu izmaksas.
Tā ir arī atbilde uz jautājumu, cik ekonomiskas un ekspluatācijā lētas (patērē maz degvielas) ir Gausa slavētās lidmašīnas. Salīdzinājumam – degvielai deviņos mēnešos ir iztērēti 113 miljoni eiro. Kāda jēga no degvielas ekonomijas, ja papildu remonta izmaksas pārsniedz degvielas izmaksu ekonomiju. Tāpēc nav saprotama vēlme un arī entuziasms, ar kādu Gauss grib pirkt vēl 20 vai pat 50 lidmašīnas.
Ja finansiāli veiksmīgās Emirates Airline prezidents Tims Klarks paziņoja, ka nepirks Airbus lidmašīnas, kamēr netiks atrisināta problēma ar dzinējiem, finansiāli nesekmīgās valsts kompānijas airBaltic vadītājs Gauss saka: mēs pirksim vēl. Divi biznesa lēmumi, divas aviokompānijas, divi to vadītāji, un katram savs finanšu sniegums.
Ja skatāmies tīri uz finanšu rezultātiem, tad 3. ceturksnī atbilstoši IFRS standartiem sagatavotā peļņas/zaudējumu aprēķina rezultāts ir zaudējumi 5,48 miljoni eiro. Deviņu mēnešu rezultāts ir peļņa 9,1 miljoni eiro. Ir labi, ka uzņēmums ir atgriezies pie peļņas rādītājiem, taču šādi peļņas rādītāji uzņēmumu knapi spēj uzturēt pie dzīvības un nedod iespēju cerēt atmaksāt jebkādus parādus. Turklāt šī gada pirmajos deviņos mēnešos airBaltic nav spējis nodrošināt pozitīvu naudas plūsmu, kas ir samazinājusies par 4,3 miljoniem eiro. airBaltic tas varbūt nav daudz, taču šeit svarīga ir tendence.
Pirmo reizi airBaltic finanšu pārskatā parādās šaubas par spēju izpirkt obligācijas. Tā kā valsts uzņēmuma airBaltic vadība nerespektē valsts valodu, tad pārskats ir sagatavots tikai angļu valodā. Lai man nepārmestu nepareizu skaidrojumu, tad iekopēju no ceturkšņa pārskata atbilstošo sadaļu.
“GOING CONCERN
The management believes that the use of going concern principle is appropriate for the next 12 months. airBaltic’s EUR 200 million Eurobond is due in July of 2024. In management’s view there are several potential ways to refinance this bond and the management has engaged with advisors to evaluate the following options:
Private debt refinancing. Several options have been presented to the airline during early Q4 of 2023 and the airline is engaged in active exploration of these options. If any of the private debt options are deemed suitable for airBaltic, such financing could become available as early as January of 2024,
In addition, airBaltic and its advisors are in active dialogue with a range of banks regarding public debt market alternativ–es. Should these markets indicate a more positive outlook than in Q3 of 2023, airBaltic may decide to approach the public debt markets during H1 2024,
The airline can also engage its shareholders (including the controlling shareholder) regarding any of the above options to provide financing on market terms.”
Ja uzņēmums nespēj ģenerēt pozitīvu naudas plūsmu, ja tā saistības par 72 miljoniem eiro pārsniedz aktīvu vērtību un nekāda ķīla nav iespējama, tad katrs, kurš kaut reizi ir mēģinājis/saņēmis kredītu bankā, saprot, ka muļķu nav un kredīts nav iespējams. Pārdot jaunas obligācijas arī maz ticams, un, ja arī izdotos, tās būtu fantastiski dārgas. Tāpēc atliek tikai valsts budžets. Valsts budžeta finansējuma iespējas gan ir politkorekti ieliktas kā trešā iespēja. Diemžēl ticamākā.
Avots: Pietiek
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Vēl jau var tos latvāņus žmiegt. Suls vēl ir
Pēdējais laiks sodīt Gausu par tīšu mēģinājumu novest lidsabiedrību bankrota priekšā. Izskatās, ka Gauss nekaunīgi saņem naudu, nevis pārdomāti vada lidsabiedrību. Ja te nav korupcijas pazīmes, tad Krievija nav iebrukusi Ukrainā.
Mārtiņa uzdevums ir novest līdz privatizācijai nevis līdz bankrotam , idiņ
Varbūt nomainīt Gausu?
Latviešus atbildīgos amatos nedrīkst likt
Vai nebūtu jēdzīgāk to debesbraukšanas kompāniju pārdot un sarīkot debesbraukšanas entuziastiem Aglonā pamatīgus svētkus ar debesbraukšanu?
Konclāgeri, ir risinājums.
Dauņus sadzīt konclāgeros, un neļaut piedalīties vēlēšanās.
30 gadus dauņi valda. Cik vēl ilgi vajag pierādīt?
Konclāgerim vajag apkārt žogu. Žogs ir liela problēma
Ai, es uzvilkš. Pa velt’
Labām lietām man nau žēl.
katram Latvijas iedzīvotājam vismaz vienu bezmaksas lidojumu no airBalti :)
Tad jāpaprasa, varbūt iedos ar. Tas ir ļoti maz ticams, tomēr reālāk, nekā kaut kāda atdeve no UKRAINAS, kurai ne mazāk līdzekļu aizgrūsts.
Ak Dievs,nu cik tad Latvija Ukrainai ,,iedeva,,?80 % nozog to pašu Latvijā,10% Ukrainā.Tā skaitās naudas apmazgāšana tāpat kā covida laikā.
Kara sākumā kāds tur bija ziedojis labu ķiveri,bet bija ielicis raidītāju lai redzētu kur manta nonāk.
Kāds bija pārsteigums kad atklājās ka to piesavinājies pats šoferis no Latvijas kas vedis ziedojumus.
Tas ka tā ķivere varēja glābt Ukrainā kāda dzīvību par to šoferītim nospļauties.