Asiņainā nauda: Kariņš uzskata, ka Latvijas tirdzniecības apturēšana ar Krieviju šo valsti neietekmētu “ne par vienu santīmu”

Eiropas Savienība sākusi apspriest jaunu sankciju paketi pret Krieviju. Kā vēsta ārvalstu mediji, to būtu jāapstiprina uz Krievijas kara Ukrainā otro gadadienu. Bet, visticamāk, sankcijas pret Krievijas asiņainajiem graudiem šajā sarakstā nebūs, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Pēdējos mēnešos soctīklos par graudu vešanu caur Latviju aizsākās publiskas diskusijas. Tās nonāca pat līdz Rīgas pilij, valdībai un Saeimai. Bet risinājuma, kā to ierobežot, joprojām nav.

Ir pagājuši divi mēneši kopš Latvijā diskutējam par Krievijas graudiem un citiem lauksaimniecības produktiem, ko ved caur Latviju. Pēdējie aprēķini rāda, ka aizvadītajā gadā kravu apjomi bijuši rekordaugsti un nodrošinājuši lauvas tiesas peļņu arī Latvijas dzelzceļam. Asiņaino graudu nauda ļāvusi arī Krievijai turpinātu uzbrukt Ukrainai. Zemnieki pārmet, ka valdība nodarbojas ar darbības imitāciju un baidās pieņemt jebkādu lēmumu. Politiķi savukārt apgalvo – ja par aizliegumu graudus no Krievijas nevest nevienosies visa Eiropa, mums vieniem to darīt būšot absolūti bezjēdzīgi.

Politiķiem skepse Eiropā ierobežot Krievijas graudu ievešanu

Darbības imitācija

“Rīcība īsti nav sekojusi, neseko, un tas, ko mēs redzam, kas pietrūkst, pietrūkst tādas izlēmības valdības vadītājas personā. Un nav arī tāda skaidra plāna un sadarbības ar kaimiņvalstīm. Jo skaidrs, ka Eiropā nevar pieņemt lēmumu, vienreiz aizbraucot, pārējiem pasakot – es gribētu, lai tā (notiek), un tad pārējās valstis nobalso pret. Ļoti liels darbs jāizdara,” saka Zemnieku saeimas Valdes priekšsēdētāja vietniece Maira Dzelzkalēja-Burmistre.

Šonedēļ valdībai bija jāizskata Zemkopības ministrijas gatavots informatīvais ziņojums, kur aprakstīts kā notiek Krievijas graudu imports un tranzīts caur Latviju. Tomēr tas nenotika, jo izpētītais vēl esot jāpapildina ar papildu datiem. Nav izpildīts arī Zemkopības ministra solījums pacelt maksas par Krievijas graudu pārbaudēm un testiem, ko Armands Krauze solīja jau pagājušajā gadā.

Decembrī Zemkopības ministrs uzstājies sanāksmē ar Eiropas kolēģiem, sakot, ka Krievijas graudu imports Eiropā jāaptur. Nākamnedēļ tas notikšot vēlreiz. Bez konkrētu lēmumu pieņemšanas. Ja pārskatāmā nākotnē līdz tam nonāks, par graudu aizliegumu jānobalso visām dalībvalstīm. Bet, ņemot vērā, ka lētos graudus kopā ar Latviju visvairāk ieved arī Itālija, Grieķija un Spānija, valdības ministri neformālās sarunās liek noprast, ka vienprātību panākt būšot praktiski neiespējami.

Lielākie kukurūzas un kviešu importētāji:
Itālija 37 %,
Latvija 24 %,
Grieķija 22 %
Spānija 9 %

Avots: Informatīvais ziņojums “Par Krievijas lauksaimniecības un pārtikas produktu importu Latvijā”

To pagājušā gada nogalē vizītes laikā Rīgā licis noprast arī Valdis Dombrovskis. Ārlietu ministrs saka – pat ja Eiropa par to vienotos, tas prasīšot ilgu laiku.

“Visas trīs Baltijas valstis mēs varētu apturēt visu tirdzniecību ar Krieviju. Pat, ja mēs to darītu, tas neietekmēs Krievijas ekonomiku ne par vienu santīmu. Kāpēc? Vienkārši apietu mūsu. Un vēl pie tam, ja mēs neļautu vairs fiziski pārvadāt, teiksim, graudus no Krievijas, tie graudi atradīs citu ceļu, tai skaitā Eiropas tirgū. Un no vienotā tirgus vēl atnāktu ironiskā kārtā atpakaļ mūsu tirgū. Bet tas tikai būtu itāļu makaronu formā vai tamlīdzīgi. Tātad pieņemt mēs varam. Efektivitāte pret Krieviju būtu nulle. Bet skāde, ko mēs darītu paši savai ekonomikai, iespējams, varētu būt paliela,” raidījumam norāda ārlietu ministrs Krišjānis Kariņš (JV).

Krievijas adata

Ar “skādi” varētu apzīmēt to, kas graudu kravu apturēšanas brīdī piemeklētu Latvijas dzelzceļu. Tas arī otro gadu pēc Ukrainas kara sākuma ir uzsēdināts uz Krievijas kravu adatas. Asiņaino graudu imports no Krievijas Latvijā pagājušā gada 10 mēnešos bijis 3,2 reizes lielāks nekā pirms Ukrainas kara sākuma. Kopējais graudu tranzīts Latvijā no Krievijas veidoja 1,94 milj. tonnu, kas ir par 97 % vairāk nekā 2022. gadā. Krievijas izcelsmes graudus un citus lauksaimniecības produktus Latvijas ostās pārkrauj 18 uzņēmumi. Visvairāk – 71 procents no kravām – iet caur Liepājas ostu. Lielāko daļu ved Latvijas dzelzceļa meitas kompānija LDZ Cargo. Maksa par šo kravu pārvešanu ļauj uzturēt sliežu ceļus. Ja kravas beigsies, tas būs ievērojams trieciens kompānijai un dzelzceļa infrastruktūrai.

Niša Igaunijā

Latvijas dzelzceļš turpina apkalpot Krievijas kravas ne tikai Latvijā. Igaunijā no Paldisku ostas tā meitas kompānija “Ldz Cargo” uz Krieviju transportē palmu eļļu. 250 tūkstoš tonnas gadā. Igaunijas Ekonomikas un Infrastruktūras ministre Riina Sikkut no 2023.gada aizliedza igauņu dzelzceļa kompānijai apkalpot Krievijas kravas. Šo nišu ieņēma Ldz Cargo.

Satiksmes ministrs ar uzņēmuma darbību Igaunijā neesot mierā. Bet straujas kustības, apturot kādus dzelzceļa kompānijas biznesus, varot tam nodarīt graujošas finansiālās sekas. Tāpēc arī šeit jānogaida un jāplāno.

Gada nogalē Latvijas dzelzceļš no valsts vēl papildus saņēmis 10 miljonus eiro. Tā saka Kaspars Briškens. Tas esot ļāvis izmaksāt algas darbiniekiem. Arī iepriekš valsts uzņēmumam izmaksāja vairāku desmitu miljonu lielas dotācijas, jo tam kravu apjoma sarukuma dēļ radās problēmas ar sliežu ceļu uzturēšanas nodrošināšanu. Neoficiāli zināms, ka iepriekš uzņēmums ministrijai lūdzis no valsts budžeta pieprasīt 40 vai pat vairāk miljonus.

Lai finanšu problēmas atrisinātu un mēģinātu izvairīties no papildus naudas lūgšanas ik pēc dažiem mēnešiem, tikšot gatavots dzelzceļa sistēmas audits. Satiksmes ministrs nesola kādu sliežu līniju slēgšanu, bet tikšot meklēts veids, kā valsts uzņēmums varētu izvairīties no finanšu kraha.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

11 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
Vilnis
Vilnis
10 mēnešus atpakaļ

Nu vairs nevar noslēpt Eiropas un Amerikas dubultmorāli, pasaules politekonomisko teātri un Latvijas vietu tajā. Krišjāni, Tev atļāva tā runāt?

Levis Ļevuška
Levis Ļevuška
10 mēnešus atpakaļ

Nu tad davai naftu un gāzi arī tik mauksim cauri!

Kalašnikovs
Kalašnikovs
10 mēnešus atpakaļ

Uz jenkiju, padļuga!

Šoreiz piekrītu Kariņam
Šoreiz piekrītu Kariņam
10 mēnešus atpakaļ

Beidzot Kariņš kaut ko saprātīgu pasaka. Savādāk cilvēki tikai klausās ukraiņu ziņas, un vietējos Sārtveidīgos, Slaidiņveidīgos ekspertus, kuri tikai feiku stāsta. Vecā Eiropa turpina pirkt no Krievijas gāzi, pie tam rekordapmēros. Krievijai ziemeļos arī ir sašķidrinātās gāzes termināļi, ar milzīgām jaudām. Ņemot verā ka tie ir ziemeļi, tur atzesēt un sašķidrināt gāzi izmaksā daudz letāk nekā siltajā Teksasas līcī. Un nav vairs viduslaiki kad ar buru kuģiem nevarēja ziemā kuģot, kad vajadzēja Latvijas neaizsalstošās ostas. Tagad visu gadu pa Krievijas ziemeļiem brauc kuģi, iet kravas. Man ir pazīstami tālbraucēji un uzņēmēji, varu pateikt ka Latvijas uzņēmēji paši meklē Krievijas kravas,… lasīt vēl »

Kaža
Kaža
10 mēnešus atpakaļ

Kariņš ir konsekvents.Izveidoja valdību no okupācijas režīma ideologiem,bet tagad tikpat konsekventi aizstāv palidzību agresoram.Tikai sabiedrībai ir klapes uz acīm un tāpēc nekādi nespēj ieraudzīt pat tik kalorītu Kremļa ietekmes personu.

Zigis
Zigis
10 mēnešus atpakaļ

Varētu padomāt, ka Krievijai ir neierobežots loģistikas potenciāls, ka mierīgi varētu savas preces vest pa citiem kanāliem. Caur Latviju ved tādēļ, ka nav citas alternatīvas vai arī tās ir pa kārtu dārgākas. Rietumsibīrijas maģistrāle ir pārslogota, Melnā jūra un Suecas kanāls nemierīgi, Ustjlugai nav kuģu…Ja valstī ekonomika ir nolaista līdz grīdlīstes, ka nevaram atteikties no šādām kravām, tas ir nožēlojami

Āliņģa Leons
Āliņģa Leons
10 mēnešus atpakaļ

It kā jau pareizi pateica. Vēl jau gan ir morālais aspekts. Iedomājaties, ka notiek grupveida izvarošana. Viens it kā negrib to darīt, bet tad paštuko, nu bet nekas jau no tā nemainīsies, ja es paiešu maliņā!
Vēl nav saprotama valdības rīcība publicējot un kauninot firmas, kas sadarbojās ar krieviju. Pati valsts ir vislielākais sadarbības partneris un netaisās to mainīt, bet kaunina citus sīkos…Īsti smerdeļi!

Economist
Economist
10 mēnešus atpakaļ

Tad nu beidzot kāds prātīgs vārds.

Jampidl, jampidl, vau, vau, vau.
Jampidl, jampidl, vau, vau, vau.
10 mēnešus atpakaļ

Aizklapētas krievu mantām Latvijas ostas praktiski ļoti ierobežo šo mantu dabūšanu tirgū. Vispar krievu graudu pirkšana arī ir lielgabalu dāvināšanas akcija. Kariņs ir labi zināms muļķis un viņa vāvuļošanu vsr laist gar ausīm.

ruksis
ruksis
10 mēnešus atpakaļ

Tas Kariņš gan ir baigais duraks! Par principiālu rīcību viņš laikam neko nezina. Turklāt, Latvija pati audzē kviešus, kāpēc jāimportē?

ironija
ironija
10 mēnešus atpakaļ

Bet man tiešām sāp, ka Latvijas premjers ir gatavs agresoram dot kaut vai kādu labumu no civilizētās pasaules. Kamēr notiek agresija, visi sakari, atskaitot diplomātiskos, būtu pilnībā jāpārtrauc.