Kas zog, tas melo! Ideju zagļi arī Latvijā

Rokdarbu autore ir Katrīna Eiduka

Dizaina un ideju zagļi pasaulē nav nekas jauns un arī Latvijā tādi sāk augt kā sēnes pēc lietus, sākot ar skandālu pagājušā gadā par latviešu dizaineru radīto riteni bērniem Brum Brum, kura dizainu un ideju neveiksmīgi centās nozagt potenciālie investori, līdz pavisam nesenam notikumam ar adītajām  LOKALI  cepurēm un citiem rokdarbiem, kuru autore ir Katrīna Eiduka. Viņas radītās cepures un cimdi līdz ar citiem rokdarbiem izceļas ar savu filigrāno kvalitāti un radošo pieeju, kur pretī Mulier clothing, kuru autore kopē LOKALI bez īpašas izdomas, izskatās pēc lēta pakaļdarinājuma. Un lai arī zādzības ir pierasta lieta radošajā biznesā, atklājums, ka kāds nekaunīgi zog tavas idejas, ir kā sitiens pa pakrūti ar netīru zābaku.

Autore Katrīna Eiduka
Autore Katrīna Eiduka

Pretēji populārajam uzskatam, ka kopēšana ir lielākais iespējamais kompliments, tas ir stipri kaitinoši un padara oriģinālā darba autora dzīvi daudz grūtāku. Nepietiek, ka ideju radīšana un to realizācija nebūt nav tik viegla, un nemaz nelīdzinās pasakai, kurā māksliniekam tā vien uz galvas kā āboli krīt jaunas idejas, ir arī jāatkaujas no sliktiem kopētājiem, nelabvēļiem un vienkārši skauģiem, nemaz nerunājot par produktīvu un veiksmīgu idejas realizāciju. Ko darīt, lai no tā izvairītos?

Varētu jau ieteikt norīt krupi un doties tālāk, kā karavānai. Un iespējams, tā arī ir labākā taktika, jo, ja jūsu dizains un tā izpildījums ir labāks, to noteikti pierādīs laiks un pieprasījums. Tomēr šis padoms nelīdz pret rūgtumu uz sirds un reālu zaudējumu finansēs, ja zaglis ar vieglu roku saņem naudu par jūsu ideju.

Nākamais solis būtu raudzīties uz visu no gaišās puses ne tikai apātiski sēžot un gaidot pavasari, bet arī analizējot notiekošo. Jūsu ideju zaglis centīsies produktu pārdot un, lūk, reāla tirgus analīze bez personīgiem finanšu zaudējumiem. Mācāmies no citu kļūdām. Ja zaglim nepadodas realizācija attiecīgajā tirgus nišā, nav ko tur līst arī pašam utt. Ņemot vērā, ka ideja pieder jums, arī tās variācijas nāks vieglāk no oriģinālā resursa. Gala rezultātā tas bijāt jūs, kurš izperēja ģeniālo domu, jūs arī izdomāsiet tikpat fantastiskus uzlabojumus vai citas brīnišķīgas versijas pamatdomai.

Runāšana – sudrabs, klusēšana – zelts. Šeit nu senajam teicienam tik tiešām ir zelta vērtība. Pat ja esat tikai apmainījies ar savām svaigajām idejām ar citiem dizaineriem, tas netraucēs viņus zagt uz velna paraušanu perfekto ideju jums aiz muguras vai pat nekaunīgi acu priekšā. Pirms dalīties ar kādu, būtu vērts izveidot idejas realizācijas paraugu no a līdz z , kaut vai tādēļ, lai pierādītu, ka ideja tik tiešām pieder jums.

lokali-kalciemaa
LOKALI darinājumi Kalnciema tirdziņā

Loģiskākais ieteikums būtu patenta noformēšana, kas gan nav nekāds lētais prieks un ne vienmēr ir iespējams, tomēr tas atmaksājas, ja ideja ir pietiekami ģeniāla, lai spēlētu ilgtermiņā. Tālākais jau būtu juristu ziņā. Ja nav tik daudz naudas, lai noformētu patentu, ieteicams pēc iespējas vairāk savu produktu reklamēt sociālajos tīklos, lai visiem būtu skaidrs tā pirmavots.

Tomēr, ja zādzība ir jau notikusi un patents tam nav noformēts, var sevi mierināt, ka tie, kas rada, vienmēr to turpinās darīt, kur pretī zaglēni, izsmeļot idejas potenciālu, nomirs dabīgā nāvē un atliek tikai filozofiski jautāt – vai tiešām ir tā, kā teicis Pikaso: labi mākslinieki kopē, ģeniālie – zog? Vai tomēr pasaule pieder drosmīgajiem un tiem, kas rada no nulles, tādiem, kāda ir talantīgā Katrīna Eiduka, kuras darbus var aplūkot un pasūtīt ŠEIT.

Lai veicas oriģinālo ideju īstajiem autoriem! Bet ideju zagļiem – lai piķis un zēvele!

 

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!

 

Autore: Gundega Lasmane

 

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


5
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
No malas
No malas

Nav nemaz Lokali nekur neredzēta oriģināla ideja. Turklāt ar idejām mēdz būt tā, ka tās ienāk prātā vairākiem vienlaicīgi, pēc pieredzes. Ir bijušas idejas, par kurām vispār nevienam neesmu teikusi, tikmēr citi tieši tādā veidā tās ir realizējuši. Arī tūrismā esmu saskārusies ar “kolēģu/konkurentu” nomelnojumiem, par lietām, kuras dzirdot žoklis atkaras. Ir lieki taisnoties un velti tērēt laiku skaidrojoties. Gan pašas nelietes reiz iekritīs.

Katrina
Katrina

Par cimdiniEm,Izveliga, nekad neesmu teikusi,ka tas ir mans izdomajums! Loti labi zinu meitenes kuras Vinus radijusas un vienmer savas klientes esmu sutijusi pie vinam,bet ja kada klientite loti grib komplektu tiesi ar manu cepuriti tad uztaisu. Runa iet saja raksta par cepurem,tas es jau radu 5 gadus un tas ir pilnigi mans izgudrojums,nekur pasaule neesmu neko tadu redzejusi! Lai tev jauka diena!! Un raksta autore un iniciatore neesmu es, bet cilveks no malas ar savu viedokli un redzejumu!!!:-)

Anonīms
Anonīms

Kas baidās, tas bļauj. Novēlu radošumu un izdomu iet tālāk, jo 5 gadi vienam produktam ir daudz un tirgū vienmēr uzradīsies līdzīgie. Un beigās varbūt zudīs pieprasījums pēc tāda produkta. Neaizstāvu nevienu, tik no malas izskatās smueklīgi un patiesībā Katrīnai un Lokali šāds skaļa nosaukuma raksts neglaimo.
Lai veicas!

izvēlīgā
izvēlīgā

Pirms Lokali šādas cepures un cimdus jau gadiem ir darinājušas citas mākslinieces, tikai šajā situācijā Eiduka ir aizmirsusi, ka pati vispirms idejas ir nozagusi un pēc tam paslēpusi zem sava logo. Visai bēdīgs reklāmraksts un, pieņemu, ka citām māksliniecēm arī būtu ko piebilst par raksta galveno varoni. Savukārt, pielīdzināt cepuru adīšanu godalgotajam Brum Brum neliecina par labu stila izpratni.

Sanita
Sanita

Pilnīgi piekrītu.
Nekā personīga, bet ļoti iedomīgi tas pat izklausās- mans izgudrojums, pasaulē nekur neesmu redzējusi. Hmm… Varbūt tāpēc, ka pasaulē nav būts, kā tikai sēdēts te pat internetā un zagts. Neredzu neko oriģinālu un neredzētu.