Privātā automašīna no 2021. gada kļūs par bagātnieku privilēģiju

auto

Milzu skandālu pērn izraisījusī iecere paaugstināt nodokļus, ar ko apliek lietotas automašīnas, beidzot guvusi skaitliskas aprises – tiks ieviests arī pilnīgi jauns nodoklis, kas būs saudzīgs pret dārgu elektroautomašīnu pircējiem, bet nežēlīgs pret Latvijas ekonomiskajiem apstākļiem daudz atbilstošāko lietotu iekšdedzes auto un arī moto parku. Lai amortizētu sadārdzinājumu, iedzīvotāji, visticamāk, atsāks braukt ar Igaunijā reģistrētām mašīnām.

Latvijas Transportlīdzekļu Tirgotāju Asociācija (LATTA) jau 2019.gadā aicināja Latvijas sabiedrību pievērst uzmanību un iestāties pret valdībā ierosinātajiem grozījumiem «Alternatīvo degvielu attīstības plānā 2017.-2020. gadam».

Grozījumi paredz ar 2021. gadu ieviest transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli ar fosilām degvielām darbināmiem transportlīdzekļiem un ieviest ierobežojumu reģistrēt/ieviest Latvijā transportlīdzekļus, kas vecāki par 3 gadiem vai kam tiek veikta otrreizējā reģistrācija. Ar 2025. gadu paredzēts ierobežot vai aizliegt jaunu ar fosilajām degvielām darbināmu transportlīdzekļu tirdzniecību un reģistrāciju. Iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem vieglais automobilis kļūs neaizsniedzama luksusa prece. Gandrīz visiem būtiski pieaugs izmaksas.

Latvijas teritorijā lielai iedzīvotāju daļai kvalitatīva dzīve nav iedomājama bez vieglā automobiļa. To apliecina statistikas dati (LR CSP) – 2018. gadā 73% Latvijas lauku iedzīvotāju bija nodrošināti ar vieglo automobili (salīdzinot ar 2007. g., pieaugums par 12,2 procentpunktiem).

No 2018. gadā Latvijā pirmoreiz reģistrētajiem 67 tūkst. vieglajiem automobiļiem 75% bija lietoti (CSDD dati). Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vidējais vecums 2018. gadā veidoja 8,27 gadus. Turklāt jāuzsver, ka pirmoreiz reģistrētie auto kļūst vecāki.

Saskaņā ar Eurostat 2018. gada datiem Latvijā ir ceturtais augstākais nabadzības riskam pakļauto personu īpatsvars Eiropas Savienībā (28,4%), iedzīvotāju ienākumu sadalījums ir ceturtais nevienlīdzīgākais savienībā.

Neraugoties uz nabadzību, Latvijā palikušajiem iedzīvotājiem pārvietošanās ir pamatvajadzība, kuru risina ar lietotu transportlīdzekli. Lietoti automobiļi ir pieejami, tādēļ tikai 13% lauku iedzīvotāju atzīst nespēju tos atļauties.

Pasaules ekonomikas foruma (WEF) ceļu kvalitātes indeksā Latvija dala zemo 91.-97. vietu ar tādām valstīm kā Kambodža un Ziloņkaula krasts. Tādēļ Latvijā priekšroka tiek dota transportlīdzekļiem, kuri piemēroti smagākiem ekspluatācijas apstākļiem, nevis kompaktiem un dārgiem elektroauto.

Vides aizsardzība ir nozīmīga, taču nav mūsu nācijas vissvarīgākā problēma. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) 2019. gada pārskatā par Latviju ir atzīts, ka valsts ir bagāta ar mežiem, kas klāj 54% teritorijas, CO2 emisijas uz iedzīvotāju ir zemākas nekā jebkur citur OECD, jo neparasti plaši tiek izmantoti atjaunojamie resursi. Vides snieguma indeksā (EPI), kuru aprēķina Jēlas universitāte sadarbībā ar WEF, Latvija ierindojas 37. vietā, bioloģiskās daudzveidības jomā augstajā 25. vietā starp 180 valstīm.

Valdības iecerētie grozījumi draud ar situāciju, kurā divas trešdaļas vieglo automobili vairs nevarēs atļauties iegādāties. Reģistrētie vecie transportlīdzekļi tiks ilgstoši ekspluatēti līdzīgi kā Kubā, tiesa gan maksājot par tiem nodokļos ievērojami vairāk. Tieši mazturīgo mobilitātei iecerēts uzlikt lielāko slogu, tā Latvijai būs iespēja kļūt par ES valsti ar visnevienlīdzīgāko ienākumu sadalījumu. Vidusslānim, kas līdz šim varēja atļauties jaunu vai mazlietotu auto, lai iekļautos iepriekšējā budžetā būs jāsamierinās ar gaužām maza izmēra auto ar ierobežotām iespējam Latvijas apstākļos.

Vai, tiecoties aizsargāt salīdzinoši labā stāvoklī esošo Latvijas vidi, valdība ar iecerētajiem plāniem neizraidīs vēl lielu daļu Latvijas iedzīvotāju trimdā uz ārvalstīm? Tur ienākumu līmenis un ceļi ir pietiekami labi, lai Latvijas Republikas Satversmes 97. pantā noteikto pamatbrīvību pārvietoties īstenotu ar elektroauto. Cik Latvijas iedzīvotāji pēc šo plānu īstenošanas deklarēsies un maksās nodokļus piemēram, Igaunijā, un izmantos vieglo automobili ar kaimiņvalsts numurzīmēm?

Kā jau būsit ievērojuši, portālā Puaro.lv ir jauna sadaļa “WHO IS WHO”, kur esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt arī šajā publikācijā pieminēto politiķu datus – izglītību, parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, “partiju tūrismu” un citus sasniegumus.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook ,Twitter,  Youtube un Instagram!

Avots: db.lv

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

21 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
Imis
Imis
4 gadus atpakaļ

Vaitad šajā valstī vēl var kādu pārsteigt ar jaunu izdomu,mēs jau paši ievēlam tos jaunos itkā gudros politiķus kuri tik domā kā piebeigt vēl palikušos,ganjau vēl gadi 4-6 un te būs kapsēta.

Slumji
Slumji
4 gadus atpakaļ

Kādēļ neesat pievienojuši rakstam atsauces uz avotiem?

RRR
RRR
4 gadus atpakaļ

Kā raksta būs līdzvērtīgi Europai limeņiem bet tikai citās valsts nav tik zems nabadzīgais līmenis un tik augsti nodokļi

Kaltenbruner
Kaltenbruner
4 gadus atpakaļ

…..ierobežojumu, jo šaubos, ka valdošās partijas vēlas līdz galam samaitāt savus reitingus.

Kaltenbruner
Kaltenbruner
4 gadus atpakaļ

Es labāk braucu ar 6-8 gadus vecu mersi, kā ar jaunu Ssang yong un tamlīgzīgām miskastēm. Es gan neticu, ka noteiks to 3 gadu ierob

Nasing spešal
Nasing spešal
4 gadus atpakaļ

Kam tos auto vajag , ja ir zaļais dzīves veids, pilnīga ilgtspēja un biopurkšķēšanas pamatvajadzības? Valdība jau mums arī no tiem dabas vērotājiem ar putniņiem… daži ministri jau sen ar cilvēkiem vispār nespēj runāt

Naudas vairāk nav
Naudas vairāk nav
4 gadus atpakaļ

Viņi ir apskatījušies ss.com ko pērk un pārdod absolūtā masa? Kādu ģimenes auto kas būtu elktromobīlis piedāvā iegādāties par 1 470 EUR?
Kur var šo modeli redzēt?

Tas ir kā: jāuzliek lielāks nodoklis baltmaizei, lai tauta beidzot bērk melnos ikrus.

Dusmīgais latvietis
Dusmīgais latvietis
4 gadus atpakaļ

Idiotu bars, tā vien šķiet ka nauda krīt no debesīm…. Es tā jau rauju divos darbos, un viebalga nepietiek valstij.

Juris
Juris
4 gadus atpakaļ

Elektro auto pilsētas gaisu nepiesārņotu, Latvijā tam aklumātorus neražotu, līdz ar to arī piesārņošanas kvotas netiktu tērētas. Bet kopumā elektro auto ražošana un aklumātoru maiņa ne par sprīdi nesamazina dabas piesārņojumu. Citas izejas neredzu, kā vien pāriet uz ārdedzes dzinējiem kaut tvaika dzinēju izskatā, vai arī malkas gāzes dzinēji. Tas pilsētās gaisa problēmu risinātu ļoti minimāli, toties kardināli risinātu klimata problēmas. Pilsētās vienīgais risinājums ir elektrisko velomobīļu ieviešana un sabiedriskā transporta attīstību. Tas risinātu gan gaisa piesārņojumu, mašīnu stāvvietu problēmu. Arī vēršanās pret elektro skūteriem ir aplama, šis jautājums jārisina spēcīgi vēršoties pret auto ierobežošanu vizinoties pa pilsētas centru, atvēlot… lasīt vēl »

Kristaps Ziemelis
Kristaps Ziemelis
4 gadus atpakaļ

Lieliski. Nepieciešams, lai cilvēki nepaliek vienaldzīgi nākošās krīzes situācijā, un nones pastāvošo sistēmu.

Stienis
Stienis
4 gadus atpakaļ

Mēs esam ievēlējuši dauņus.

Auto
Auto
4 gadus atpakaļ

Tā saucamais ministr , vēl neesi atcēlis OIK 1 , un tu jau krau virsū OIK 2 ! Kā lai nebalso par Saskaņu , par Zariņu ?

Kleperis
Kleperis
4 gadus atpakaļ

Atliek tikai balsot par Saskaņu , jeb vispār neiet uz vēlēšanām !

zirgaspēks
zirgaspēks
4 gadus atpakaļ

Nekā nebija – ar mašīnām brauks tikai deputātiņi un ministri, atjauns Augstākās Padomes autobāzi un nummurus AA 66XX. Kārtībai jābūt. Braukā te citādi visādi švandraki. Nepalīdz, ka esam vienīgā valsts ES, kur transporta nodoklis vēl atsevišķi jāmaksā blakus nodokļiem par degvielu, tā dubultīgi pa to auseklīšu taku- visdārgāka braukšana un vissliktākie ceļi. Nu kā tad te nebasosi par jaunajiem komunistiem JKP- tikai tie par strauju visu grib davbūt atpakaļ. Nevelk tā ķēve, pat IZM

raivis
raivis
4 gadus atpakaļ

Latvijai kā valstij kopumā ir jāsasniedz daudz ievērojamāks izmešu samazinājums, tostarp – automobiļu kategorijā–šitais vispār patīk, nu , tad tās algas mums palielinat , lai varam atļauties jaunus auto ar co2 maz izmešiem .Interesanti kā , tad tagad tiks līdz darbam tie nabaga , cilvēki no laukiem , kuriem transports ir nepieciešams , lai izdzīvotu , kuri brauc ar veciem 25 gadu veciem auto , tagad ņems kredītu priekš 2019 . gada hjundai?

nazis
nazis
4 gadus atpakaļ
Reply to  raivis

Lēmēji taču neapjēdz sekas. Katrā lauku sētā stāv pa traktoram. Ja cilvēkiem vairs nebūs pieejamas mašīnas, tad brauks ar veciem Belarusiem. Tiem nav nodokļu, bet pa ceļiem braukt drīkst. Vai tas būs labāk, un vai izmešu būs mazāk?

Vilks
Vilks
4 gadus atpakaļ

Nezinu, vai tautai šis zaļi stulbais lēmums ir pieņemams.Vai šoreiz tas nebūs par smagu,lai to nestu.?

Vilks
Vilks
4 gadus atpakaļ
Reply to  Vilks

Tu neesi vilks.Paņem citu vārdu

alkatība
alkatība
4 gadus atpakaļ

Notiks kārtējā tautas apkāsšana uz naudu!Šitie jau neko neredz vairāk,kā tikai naudu!Kādus tad zvērestus viņi devuši,un kam!CIK TAD VAR IZĢĒRBT TAUTU !!!Lai samazina ministrijas,deputātus,ministrus,ierēdņu armiju,tas sastādītu n-tos tūkstošus liekēžu!No tās varzas vismaz 70% taču neko nedara,tik algās saņem tūkstošus kuras maksā tauta!!!

Nodoklis
Nodoklis
4 gadus atpakaļ

Tā saucamais Ekonomikas , jeb nodokļu ministr , kā komentēsi šo jauko ziņu ?

tiba
tiba
4 gadus atpakaļ

Bet ka savādāk zaļajā dzīves veidā? jampampiņi tikai laimē speigs,nenojaušot par dzīves reālijā ārpus savā kvartāla pisētā. Viena vienīgā problēma paliks – apdrošināšana. Tā neņem pretī, ja tie velo un mocīsi uz trotuāriem notriec un aizlaižas. Tspats jau par to superlūkotavu 360 grādīgo- velo jau nav iekļauti un tur visi kā parsti visatļautībā