Ko patiesībā Rubesa „sakārtoja” degvielas tirgū

Baiba Rubesa
Foto: Rail Baltica

„Cilvēks, kurš Latvijā izveidoja lielāko un veiksmīgāko benzīntanku ķēdi,” – tā par savu politkompanjoni Baibu Rubesu publiski izteicies  Attīstībai/Par pārstāvis Mārtiņš Staķis. Daudzi tam varētu noticēt, kaut patiesība bija pilnīgi citāda – un runa nav tikai par krāšņu kurināmā tirgošanu dīzeļdegvielas vietā, ar ko savulaik kļuva slavena “menedžere Baiba”.

Vispirms jau – Statoil ķēdi Latvijā izveidoja Kārlis Miķelsons, kamēr Rubesa bija PR dāma. To gan Staķim vajadzēja labi zināt, jo viņš tajā laikā strādāja Narvesen centrālajā ofisā.

Bet būtiskākā lieta Rubesas laikā bija Statoil un Shell apvienošanās Baltijas valstīs 2000. gadu sākumā. Shell paziņoja, ka aiziet no Baltijas valstīm. Būtībā toreiz notika acīmredzama tirgus pārdale – Shell  atdeva  Statoil  degvielas mazumtirdzniecības kontroli Baltijas valstīs. Bet Shell kontrolēja Somiju. Kur, kāds brīnums, tajā laikā netika atvērta neviena Statoil stacija.

Būtībā notika vienošanās – Statoil atdeva visu Baltiju, bet Shell kontrolēja visu Somiju. Protams, oficiālais monopols visur tika maskēts ar formāliem “trešajiem” spēlētājiem. Latvijas gadījumā – Neste DUS tīklu.

Šaubos, ka Rubesa to visu izdomāja. Bet Latvijas gadījumā tieši viņa organizēja Shell DUS tīkla pārņemšanu Statoil kontrolē. De facto tas nozīmēja ilgstošu Statoil dominēšanu Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū. Un no tā izrietošās “īpatnēji” augstās cenas, kas faktiski nekad nereaģēja uz naftas cenas kritumiem.

Būtībā tā bija afēra, kas dārgi maksāja LV ekonomikai, katram autobraucējam un nesa pamatīgu papildu peļņu Rubesas saimniekiem. Latvija tika smalki apslaukta. Protams, viss tika juridiski smuki iepakots, un tur Statoil lieliski noderēja Latvijas smalkās dāmas korporatīvie sakari LV politiskajā elitē.

Nav šaubu, ka Staķis to zināja un labi saprata, jo Narvesen/Neste bija norvēģiski saistīts ar šo afēru. Protams, Staķis taisīs lielas acis un izliksies, ka nekas tāds nav noticis. Bet neviens jau nevar liegt jaunizceptajam politikānim pavingrināties stulbas melošanas prasmēs. Tā laika tirgus dalībnieki tāpat zina, kāda bija reālā situācija.

Zinu to labi, jo toreiz biju saistīts ar šo tirgu. Un labi atceros, kā bijušie Latvijas  Shell DUS tīkla darbinieki stāstīja par dokumentu dedzināšanu, kad notika tīkla atdošana Statoil.

Cenas DUS tīklos tika kontrolētas nevis ar savstarpējo vienošanos, kas, protams, ir aizliegta ar likumu, bet gan ar speciāli izstrādātu mehānismu – algoritmu – “signālcenu”. Paceļot vai, krietni retāk, samazinot degvielas cenas, Baltijas DUS tīklos tas notika pēc vienas shēmas – vispirms pacēla viens spēlētājs Statoil, bet pārējie – Neste un vietējie mazākie DUS tīkli – pielīdzinājās dažu dienu laikā.

Pierādāmas vienošanās nebija, jo te formāli izskatījās pēc tirgus sekošanas. Bet pamatā bija “signālcenas” mehānisms. Tā visi mierīgi uzturēja sev vēlamo paaugstināto cenu.

Protams, vietējie darboņi DinazViada taisīja vēl citas shēmas, bet tas jau cits stāsts. Bet šajā Rubesas un draugu diriģētajā degvielas cenu spēlītē labi piespēlēja. Lieki teikt, ka normāla konkurence bija apd…sta pēc pilnas programmas. Tāpat kā LV aborigēni – katru reizi, kad pildījās Rubesas “izcilajā” Statoil LV ķēdē. Tā gadās, teiktu Vonnegūts.

Kā jau būsit ievērojuši, portālā Puaro.lv ir jauna sadaļa “WHO IS WHO”, kur esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti  un ministri, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,   Youtube un Instagram!

Avots: Pietiek

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


9
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
pensis
pensis

..vai tad obligāti staķenes dēliņam ir jāiet mātes pēdās – vai Tu dēliņ neko citu neproti – memmes dēliņš ,ej tak privatbiznesā -paskatīšos kas tu par fruktu , a tā ar mammītes sakariem – nav jau nekāds varoņdarbs-atkal shēma

hmmmm
hmmmm

vispār, viņš jau daudzus gadus veiksmīgi vada savu biznesu

Living Sacrifice "Organized Lie"
Living Sacrifice "Organized Lie"

Un vēl jāpiebilst, ka Baiba Rubesa tā pat kā I. Viņķele, Nils Muižnieks, Ījabs, Putnis un partija Attīstībai/PAR ir psihiski traumētā ļaundara mahinātora oligarha Dž Sorosa stipendiāti! Nepiemirsīsism, ka mūsu ģeopolitiskais prezidents Tramps cīnas pret Sorosu pašā ASV. Ne velti Ungārija un Izraēla atzinušas Sorosu par valsts ienaidnieku! Latvija pagaidām klusē.

Rīdziniece
Rīdziniece

Nu domē būs atkal tie paši, kurus tik ļoti negribat, varbūt ar citiem uzvārdiem.
Aptaujas nerāda pareizo, jo cilvēki sarunās saka ko citu.
Protams, jātiek vēl tur kampējiem…
Neko sliktu bijusī dome nav izdarījuši ņemot vērā visas citas izdarības valstī.
Viela pārdomām, bet protams, katram ir savi uzskati.

Rīdziniece
Rīdziniece

Protams, ja Staķis būs Rīgas domē ievēlēts, tad Rubesa būs labā roka. Tad būs laba, saimniekošana tikai kuram tas labums…

dudū
dudū

Nu bet nav taču ne mazāko šaubu, ka derīga jebkurai padomei jebkura amatā- tas taču tik acīmredzami. Vai Valsts tad knariņš vai prezidents nevar kādu papildus padomi uztaisīt īpaši talantīgiem un apdāvinātiem ? Kapitālsabiedrību padomju padome? – kālan ne? Tur tad būtu labu labā vieta arī izkritušiem miistriem un vienkārši ļoti labiem cilvēkiem

Lamata
Lamata

Uz visiem Rīgas stabiem reklamētais Staķis arī ir tāds pats muldoņa kā Rubesa.

šļupstekle
šļupstekle

vinkele arī Pasaules muldona, nelietderīgi izšeftē nodokļu maksātāju naudu ,BLEFO, matemātiku nav bijusi draugos, nesaprot, kas ir % likme, ka 1/100
MATEMĀTIKA un ARITMĒTIKA KLIBO

Citrons
Citrons

Ne velti šo aferisti ar kaunu padzina no Rail Baltic un izsvilpa EP vēlēšanās !