Izglītības ministrei problēmas ar primitīvu aritmētiku – skolotāju atklāta vēstule Kariņam, Muižniecei, Saeimas deputātiem

Anita Muižniece

Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrības skolotāji*

2022. gada 18. augustā preses konferencē, runājot par aktualitātēm izglītības jomā, izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece (K) nāca klajā ar paziņojumu, ka notiek gatavošanās mācību gada pagarināšanai. Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrība ideju par pāreju uz pagarinātu mācību gadu (mācības līdz Jāņiem) uzskata par nepieņemamu vairāku būtisku argumentu dēļ:

Pirmkārt. Izglītības un zinātnes ministre A.Muižniece norādīja, ka priekšlikuma mērķis ir mazināt stundu skaitu dienā (1-2 mācību stundas dienā mazāk) tā mazinot skolēnu slodzi. Taču priekšlikums nav faktiski realizējams.

Ilustratīvs piemērs, ņemot par pamatu 7.klases stundu sarakstu. 7.klasē vidēji ir 7 mācību stundas dienā. Mācību gada laikā ir 33 pilnas mācību nedēļas jeb 165 mācību dienas. Samazinot mācību stundu slodzi par vienu mācību stundu dienā (pārejot uz 6 stundām), pāri paliek 165 mācību stundas. Turpinot mācības līdz Jāņiem (trīs nedēļas jeb 15 mācību dienas) pa sešām stundām dienā, tiek nosegtas 90 mācību stundas. Lai nosegtu visas 165 mācību stundas, 7.klasei būtu jāmācās aptuveni līdz 10.jūlijam. Ja mācību stundu skaits dienā samazinātos par divām, tad attiecīgi mācību gads būtu jāpagarina vēl ilgāk.

Otrkārt. Šajā pašā preses konferencē tika norādīts uz iespēju pagarināt ziemas un pavasara brīvlaikus. Šāds priekšlikums ir pilnīgi nesaprotams, jo a) ir pretrunā ar pašas ministres teikto par mācība gada pagarināšanu. Šajā gadījumā pēc būtības netiek veikta mācību gada pagarināšana, bet vienkārši mainīti skolēnu brīvlaika datumi; b) nav izprotams, kādi būs ieguvumi no tā, ka skolēniem vasaras brīvlaiks samazināsies uz ziemas un pavasara brīvlaika rēķina.

Jūnijs, kad ārā ir silts un saulains laiks, bērnu atpūtai ir daudz piemērotāks laiks nekā janvāris, kad laika apstākļi galvenokārt ir slapji un dubļaini un ilgstoša uzturēšanās ārā nav patīkama. Tas tikai padziļinās divas jau šobrīd esošas nopietnas problēmas – skolēnu lielāku atkarību no viedierīcēm un mazkustīgu dzīvesveidu ar liekā svara izveidošanās risku.

Treškārt. Ministres ieskatā pagarināto mācību gadu varētu izmantot, lai skolēni vairāk apmeklētu muzejus un citas izglītības vietas ārpus skolas. No publiski izskanējušās informācijas nav iespējams gūt pārliecību, vai muzejiem ir pietiekoša kapacitāte, lai masveidā uzņemtu lielu daudzumu skolēnu (it sevišķi tas attiecas uz lauku apvidiem, kur ir tikai niecīgs skaits nelielu muzeju novadā), un vai pašvaldībām ir pietiekoši liels autobusu parks, lai masveidīgi vestu klases uz muzejiem.

Ceturtkārt. Ņemot vērā pirmajā un trešajā punktā minētos argumentos (mazāks stundu skaits un biežāka muzeju apmeklēšana), ministres priekšlikuma rezultātā nāktos mainīt mācību programmas virzienā uz kontaktstundu skaita samazināšanu. Sevišķi negatīvi tas ietekmētu eksaktos mācību priekšmetus (fiziku, matemātiku, ķīmiju), jo Latvijā ir ļoti maz muzeju, kur ir muzejpedagoģiskās programmas eksaktajos mācību priekšmetos, kas varētu aizstāt zudušās kontaktstundas.

Piektkārt. No ministres teiktā nav saprotams, kā noritētu darbs ar nesekmīgajiem skolēniem. Vai viņiem mācību gads tiktu pagarināts līdz 10.jūlijam?

Sestkārt. Divu mēnešu atvaļinājums ir būtisks bonuss, kas daļēji kompensē konkurētnespējīgo skolotāju atalgojumu. Zaudējot šo bonusu pastāv, ļoti augsta varbūtība, ka daļa skolotāju pametīs darbu skolā un jauno pedagogu ienākšana skolā, kas jau šobrīd notiek ļoti vāji, apsīks pavisam.

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrība uzskata, ka no Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikuma noteikti ir jāatsakās, jo tas vairos haosu izglītības sistēmā, ko jau ir radījusi neprofesionālā pāreja uz kompetenču izglītību, samazināsies mācību kontaktstundu skaits, kas novedīs pie izglītības līmeņa krišanās un veicinās pedagogu aizplūšanu no skolām, ilgtermiņā radot nopietnus draudus izglītības sistēmai kopumā.

Piebilde. Ja izglītības un zinātnes ministre A.Muižniece ar savu priekšlikumu ir centusies risināt problēmu, ka daļai vecāku vasaras periodā ir problemātiski nodrošināt bērnu pieskatīšanu, tad, iespējams, ir vērts apsvērt domu par nometņveidīgu nodarbību organizēšanu izglītības iestādēs jūnija mēnesī.

* Vēstures un sociālo zinību skolotāju biedrības skolotāji Toms Gulbis, Baiba Atmane (VSSB valdes locekle), Roberts Ķipurs (VSSB valdes loceklis), Annija Bergmane (VSSB valdes locekle), Ineta Amoliņa, Kristīne Ābele, Ieva Apine, Marika Apiņa, Sarmīte Ābelniece, Diāna Berga, Evija Brauča, Kristīna Beltiņa, Zane Bašara, Aija Burkevica, Evelīna Balode, Juta Birzniece, Inga Bērziņa, Skaidrīte Baturoviča, Ineta Bivbāne, Ludmila Beļikova, Inese Berga, Simona Beļajevskova, Alisa Cvetkova, Ineta Drēže, Ruta Disereite, Indra Enģele, Irisa Eidaka, Ina Evardsone, Sanita Ermane, Sandra Feldmane, Una Grīnberga, Vita Grīnberga, Aiva Gutmane, Antra Grundmane, Lauma Grišule, Līga Graznoviča, Antra Grūbe, Danute Grīnfelde, Anna Geidāne, Anita Gintere, Ilva Kalniņa, Olita Jermolova, Jūlija Jansone, Astra Jansone, Vita Jaunozola, Laine Kivilande, Laura Lauberga-Nikolova, Irina Koļesņikova-Getikova, Maija Kārkliņa, Sanita Kozlova, Līga Kalnava, Vēsma Kaņepe, Sigita Kļaviņa, Iveta Krastiņa, Inese Lapiņa-Irbe, Ieva Leimane, Inga Lubāne, Ginta Liepiņa, Aleksandrs Lange, Dina Lazdovska, Daiga Latve, Dzintra Liepiņa, Dzintra Medne, Inese Mireka, Aija Miezīte, Oļegs Mihailovs, Līga Moderniece, Irēna Ņikitina, Laila Olte, Aiva Ozoliņa, Irēna Ondzule, Skaidrīte Prancāne, Inga Puntule, Vaira Podskočija, Gita Petrovica, Sandra Roga, Kristīne Romanovska, Jeļena Rjazanceva, Elita Rikmane, Ļevs Rusilo, Inga Reimane, Marija Škutāne, Lija Saldovere, Gunita Smiltāne, Ina Šuideķe, Antra Spuļģe, Iveta Sprūga, Kintija Sila, Ligita Straube, Nora Šnepste, Regīna Solovjova, Dace Saleniece, Antra Treide, Daiga Skujiņa, Askolds Tālbergs, Aija Voitišķe, Gunta Zara, Inga Zudiļina, Daira Zepa.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Avots: Pietiek

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

13 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
politvertikai līdz 6gi
politvertikai līdz 6gi
1 g. atpakaļ

Mamzele jau izcils piemērs- nevajag vairāk par 6. klasēm zināšanas– neko rtaču nesaprot un neziuna. Ko tad veltīgi tos gadus lieki atsēdēt un burbuļot tukšunā

Fāra
Fāra
2 gadus atpakaļ

Aritmētika nav primitīva, tāds var būt domāšanas veids no pārāk biežas pedagiģiskās poēmas dungošanas ppmf ritmā robotizēti kriminalizējoties ilgtspējas caurvijās

Gaišais
Gaišais
2 gadus atpakaļ

Ministre PSRS laikos bija milicijas uzskaitē.

Jēcis
Jēcis
2 gadus atpakaļ

Manuprāt ir skaidrs, ka IZM minisistri mainās, bet atrautība no realitātes nemazinās. Varbūt krīzes apstākļos derētu par ministru, valsts sekretāru un Saiemas sektretāru, kā arī IZM direktoriem gadus desmit strādāt tikai tādiem, kas ir pēdējos desmit gadus reāli vismaz vienu mācību gadu Latvijas skolā ir nomācījuši kādu priekšmetu? Reizēm tur liekas, ka kaut kāda pārāl liela jau tā atrautība no reālās skolas problēmām.

ignoramus
ignoramus
2 gadus atpakaļ

Cik gara ir katra mācību stunda pamatskolā? Manuprāt, jābūt 45 minūtēm.

birste
birste
2 gadus atpakaļ

Vēstule jau arī tāda tā teikt, ne katra pagasta sekretāre tā emocionāli mudžinātos pārspriedumos. Taisnība jau ir ko raksta, bet ar tik haotisku stāstījumu labāk tomēr klaše šiem skolotājiem neiet… Ko tad te grib no šuplinskas mantinieces un proletarietāta vadones uz barikādēm kaut pēdējā mēnesī kaut ko paliekoši gribās sagraut? Sievietēm ir tiesības un IZm ierēwdnītes cenšās , tik ļoti cenšās… ka tur bez ģeenerālaš tīrīšanas neizpalikt

Učene
Učene
2 gadus atpakaļ

Pedagogu streika prasības papildināt ar neprofesionālās ministres padzīšanu !

Gada glezna
Gada glezna
2 gadus atpakaļ

Problēmas būtība slēpjas dažu indivīdu nespējā zināt pedagoģijas vēsturi – tieši to, ko tik uzbāzīgi mēģina ieborēt jaunajiem studentiem nerūpējoties pēc būtības par priekšmeta apguvi (it īpaši vidusskolas skolotājiem).
Tātad pagājušā gadsimta 30-tajos gados PSRS augskolās sāka ieviest kaut ko līdzīgu mūsdienu “kompota” izglītībai ar darbu grupās.
Šī gadsimta sākumā ASV arī bija mēģinājums ieviest “kompota” izglītību.
Pārprastu politisku apsvērumu dēļ pedagoģijas pīlāri varēja arī ignorēt bēdīgo PSRS pieredzi, taču nav nekāda (pat politiska) attaisnojuma faktam, ka ASV ir jau secinājusi, ka “kompota” izglītība ved tikai pretī nezināšanām, taču Latvijā to vēl joprojām nezin.

...
...
2 gadus atpakaļ

likvidēt IZM!

Arhimeds
Arhimeds
2 gadus atpakaļ

Konservatīvie precīzi iet IZM vecās sliedēs un ir jau par lielu naudu nolaiduši izglitības kvalitāti zem grīdlīstes. Kompetenču izglītība ļoti iegrieza attālinātās mācībās, jo satur daudz kolektīvu darbošanos. Ministres izpratne ir pirmskolas līmenī.

Latvijas naudas atmazgātāju asociācija
Latvijas naudas atmazgātāju asociācija
2 gadus atpakaļ

Kad skolēniem reiz sāks mācīt atmazgāt naudu? Latvija – mazā Šveice! Bet kur praktiskas nodarbības kā to panākt? Pabeidz rtu vai lu bet ņefiga reāli nezin. Vai Termiņuzterēšanās atļauju kursu. Ofšoru reģistrēšanas-pārreģistrēšanas kursu. Čaulas kompāniju kursu. Kultūras sakari ar Rosiju. Un daudz ko citu

augstskola
augstskola
2 gadus atpakaļ

Dēļ vienotības ārlietu ministra, kurš rej uz abām austrumu kaimiņvalstīm, Latvijai vairs nespīd būt mazajai Šveicei. Tranzīts arī pakāsts. Visa cerība, ka jau šogad septembrī viss paliks tik dārgs, komunālie, pārtika, ka pat vienotības vēlētājs sāks domāt par ko nobalsot. Savādāk tāda sajūta ka vienotība var pieņemt likumu un izsist saviem vēlētājiem logus, bet viņi vienalga nobalsos par vienotību. Bet visam pārējam piekrītu. Man pazīstams cilvēks par dzeršanu un kaušanos dabūja 15 dienas pasēdēt izolatorā, un sēžot iepazinās ar savu nākošo darba devēju, kurš tā arī darbojas, reģistrē firmas, viskautko apgroza, likvidē firmas. Tagad čalim normāla dzīve, pasēdēt bija vērtīgāk,… lasīt vēl »

Uldis
Uldis
2 gadus atpakaļ
Reply to  augstskola

Vienotības vēlētājs ir pabalstnieks vai budžetnieks. Ar to pietiek, lai vienotība būtu valdībā vienmēr.