Gausa negausība: “airBaltic” nepietiek ar 300 miljoniem, vajadzēs vēl

Martins Gauss

Kamēr nākamās koalīcijas partijas stutē valdību, dala portfeļus, raksta memorandus un valdības deklarāciju, arī nākamā opozīcija ir sākusi apsvērt savu taktiku, kā turpmāk darboties. Viens no opozīcijas instrumentiem ir parlamentāro izmeklēšanas komisiju veidošana, digitālajā laikrakstā Neatkariga.nra.lv raksta Māris Krautmanis.

Jā, jā, bieži ir dzirdēta skeptiska ņaudēšana, ka no parlamentārajām komisijām nav nekādas jēgas, taču to parasti propagandē valdošie spēki un tiem tuvie politikas vērotāji. Tā gluži nav, ka nav nekādas jēgas. Ja ne vairāk, tad parlamentāro komisiju galaziņojumos tiek nosaukti šādi tādi uzvārdi, lai tauta zina savus varoņus. Tiesa gan, likumdošanas priekšlikumi bieži tiek nobēdzināti tālā atvilktnē. Bet nu tāda ir Saeimas opozīcijas maize un garoza.

Iespējams, jau drīz taps atkal jaunas parlamentārās izmeklēšanas komisijas par dažādām tēmām. Viena no šādām tēmām, kas iepriekš nav cilāta, bet tagad sāk nobriest, ir problēma ar nacionālo aviokompāniju “airBaltic”. Iespējams, ka šo lietu pacels 14. Saeimas “Latvija pirmajā vietā” frakcija vai kāda plašāka deputātu grupa, kura vēlēsies izmeklēt, kas īsti ar nacionālo aviokompāniju notiek.Jo neskaidru jautājumu ir gana daudz.

Divu gadu laikā valsts ieguldījumi nacionālās aviokompānijas “airBaltic” glābšanā mērāmi nu jau vairāk nekā 300 miljonu eiro apmērā. Aviokompānija šajā laikā cietusi ievērojamus zaudējumus, šī tendence saglabājas arī 2022. gadā. Neraugoties uz to, “airBaltic” ir viens no galvenajiem televīzijas izklaides šova un pētnieciska raidījuma sponsoriem. Bet sponsorēšana ir atļauta tikai no peļņas. Kā uzņēmums var kaut ko sponsorēt, ja tam ir zaudējumi? Rakstu lasiet šeit.

Ir, protams, arī objektīvi apstākļi, kāpēc radās zaudējumi – kovids un karš Ukrainā. 2020. gadā zaudējumi bija 264,8 miljoni, 2021. gadā – 135,7 miljoni, bet šā gada pirmajos trīs mēnešos – 6,251 miljons eiro. “airBaltic” atlaida lielu skaitu darbinieku, reisu skaits tika radikāli samazināts, nesen iegādātās jaunās lidmašīnas iznomāja citām aviokompānijām, bet “airBaltic” klienti bija spiesti samierināties ar lidošanu vecās “grabažās”.

Ja runa būtu par privātas kompānijas ķibelēm, tad tas būtu mazliet cits stāsts, taču aviokompānija ir ēdusi nodokļu maksātāju naudu.Apbrīnojams paradokss, bet tieši kompānijā, kas cietusi vislielākos zaudējumus, augstākais menedžments saņem vislielākās algas. Runa nav tikai par uzņēmuma valdes priekšsēdētāju un izpilddirektoru Martinu Gausu, kurš pērn saņēmis 828 tūkstošus eiro. Ir vēl daži valdes locekļi, kas saņēmuši vairāk nekā 250 tūkstošus eiro.

Iespējams, parlamenta deputāti pievērsīs uzmanību tādai dīvainībai, ka Martins Gauss darbojas un saņem algu par diviem amatiem – kā valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors. Kovida spelgonī viņš atteicās no mazākās algas saņemšanas, bet pēc tam ir atsācis saņemt abas algas atkal. Tikmēr ir virkne tagad jau bijušo amatpersonu uzņēmumā “Latvijas dzelzceļš”, pret kurām ir skarbi krimināltiesiski vajāšanas darbi tieši par to pašu – ka tās esot savienojušas divus darbus savā uzņēmumā un par to saņēmušas divas algas. Vienā gadījumā viss ir jauki un pareizi, bet otrā cilvēkiem draud teju vai ieslodzīšana drūmajā cietumā.

Martins Gauss un “airBaltic” ļoti moži komunicē ar sabiedrību – publicē intervijas, pašslavinošus materiālus plašsaziņas līdzekļos un sociālajos tīklos. Un ir pamanīts arī, ka paralēli publisko attiecību kampaņai uzņēmuma izpilddirektors un valdes loceklis, kā arī citi uzņēmuma lobiji ir sākuši “apstrādāt” pārvēlētās 14. Saeimas partijas. “airBaltic” vajadzība ir vienkārša – vajag vēl naudu. Ar to naudu, kas savulaik jau no valsts kabatas ir iedota, nepietiek. Šajā brīdī nevajag daudz – nu kādus 60 miljonus eiro. Ar to tad aviokompānija varēs uz kādu laiku izglābties līdz nākamajai reizei. Uzņēmuma subsidēšanu var noformēt, nosaucot to kādā citā vārdā – piemēram, par “pamatkapitāla palielināšanu” vai kaut kā uz to pusi.

Te gan jāteic, ka topošās koalīcijas partijām diezin vai tā viegli var atrasties 60 miljoni, kurus iegrūst negausīgajā aviokompānijas rīklē. Izskatās, ka nākamais budžets būs izspiests kā citrons, saspiests kā beļģu vafele un fiskālā telpa nebūs lielāka par vieninieka kameru cietumā. Bet nu, ja aviokompānija prasmīgi palobēs (pasponsorēs) pareizos politiķus… palīdzība no valsts maka atkal var atnākt tāpat, kā visu laiku jau ir nākusi.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Avots: Neatkariga.nra.lv

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

9 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
Ja tā padomā
Ja tā padomā
2 gadus atpakaļ

Brīnums ka starptautiskie aizdevēji ko tādu vispār pieļauj.

math 101
math 101
2 gadus atpakaļ

..un vajadzēs tikai vairāk un vairāk, jo klimata pārmaiņu dēļ gaisa satiksme, turklāt krietni pārdotēta gaisa satiksme var tikt uzturēta tikai ar kārtējām budžeta piešpricēm un kamēr elektorāts neiebilst pret šādu pārpumpēšanu no skolotāju, veselības aizsardzības, policistu u.c. valstij svarīgu profesionāļu atalgošanu un superlētiem lidojumiem piemēram uz Skotiju par pārdesmit eiro turp un atpakaļ, tikmēr tas gaisa kuģītis ir ar celtspēju. Bet nu būs tad jāmaksā un tiem citiem jāatsaka, jo visiem un visam jau nesanāks. Tas saucas budžets.

zvirbulis
zvirbulis
2 gadus atpakaļ

Varbūt ka ir laiks šo čali nomainīt?

Elementāri
Elementāri
2 gadus atpakaļ
Reply to  zvirbulis

Jau sen bija laiks. Tāpat visu Airbaltic padomi, kam ir jāgana Gauss.

Latvijas (politprostitūtu) televīzija
Latvijas (politprostitūtu) televīzija
2 gadus atpakaļ

Mums pasūtījums uz Latvijas valsts mežiem. Ēr boltikam jau ir jumts

Šela
Šela
2 gadus atpakaļ

Nekā personīga- tikai bizness. Tāpēc jau ir politpadome, kurai arī jāspēj apgut līdzekļus ar tām izcili pieticīgām aldziņām Padomju zeme- vienmēr vaļā stāv ar pusnolaistām bikšelēm

tautas balss
tautas balss
2 gadus atpakaļ

Kad kāds uzrakstīs, cik Air baltic ir ieguldījis kriptovalūtās? Kādās? Cik nopelnījis, cik zaudējis? Kādas biržas pakalpojumus izmantoja? (cerams, ka ne FTX, kura nobankrotēja) Vai tad nevar vnk pajautāt Air baltic kriptovalūtu investoram Artūra Garajam?

LTV
LTV
2 gadus atpakaļ
Reply to  tautas balss

Tikai viens jautājums: Kāds ir gausā patiesais uzdevums šajā AB aviobiznesā? Viņš ir ungārs , bet ungāri mīl …

konservs
konservs
2 gadus atpakaļ
Reply to  LTV

Nezinu vai Gauss ir ungārs. Bet Bordāns bija ungārs. Par ungāriem ar jautājumiem pie viņa