Cik pamatoti ir jaunie “Sadales tīkla” tarifi?

Aleksandrs Lielmežs*

Jaunie AS “Sadales tīkls” (ST) tarifi jau augusta rēķinā daudziem elektroenerģijas lietotājiem radīs šoku. Oficiāli izskan informācija, ka tarifs pieaugs vidēji tikai par 32%. Daudziem tas šķiet nebūtiski, jo nav noskaidrojuši, kā būs tieši viņiem.

To var un vajag izdarīt ST mājaslapā, atverot Tarifu kalkulatoru, ievadot savus elektroenerģijas skaitītāja pieslēguma datus un prognozēto elektroenerģijas patēriņu – tā katrs lietotājs var precīzi uzzināt, cik būs jāmaksā pēc 01.07.2023. par AS “Sadales tīkls” pakalpojumiem, un laikus izvēlēties tarifu “Speciālais-1”, ja lietotājam tas ir izdevīgāk, jo pēc 01.07. visiem lietotājiem tiks piemērots tarifs “Pamata-1”.

Tas katram būs individuāli, un arī kopējais elektroenerģijas maksas pieauguma procents būs galvenokārt atkarīgs no patērētās elektroenerģijas daudzuma un cenas. Ja netērēs nemaz, tad pēc 01.07. ST automātiski piemēros “Pamata-1” tarifu.

Dati nav pieejami

Kā ir valstī kopumā? Salikt aprēķinus rakstam pievienotajā tabulā nebija nemaz tik vienkārši. Izrādās, ka dati par elektroenerģijas lietotājiem pēc pieslēguma jaudas lieluma nemaz nav publiski pieejami. Palīdzēja viens Saeimas deputāts, kuram pēc pieprasījuma ST sniedza diezgan skopus un aptuvenus datus par lietotājiem, atkarībā no pieslēguma jaudas.

Rodas jautājums – vai tiešām ST nav precīzu datu, kurus var un vajag izmantot aprēķinos? Es domāju, ka ir. Jo kā tad Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) varētu tik precīzi noteikt, cik un kam “par jaudas uzturēšanu” ir jāmaksā? Tomēr rodas šaubas! Vai tas precīzi ir ievērots, un cik precīza ir ST izdevumu struktūra, lai tik precīzi aprēķinātu, ka mājsaimniecībām jāmaksā tik atšķirīgi maksājumi par ST pakalpojumiem?

Godājamie lasītāji, rūpīgi izpētiet tabulu, jo arī jums radīsies šaubas un jautājumi, kāpēc tā!

ST tarifa plāna izmaiņas pēc 01.07.2023. “Pamata-1”

Valstī kopā ir ~1,108 miljoni elektroenerģijas lietotāju, kas izmanto ST pakalpojumus.

Maksa ir atspoguļota bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN). Lai uzzinātu faktisko maksu, visiem skaitļiem ir vēl jāpieskaita PVN. Tātad, ja 1F 40A pieslēguma lietotājs mēnesī maksāja 1,50 EUR, t.sk. PVN 0,26 EUR , tad pēc 01.07. lietotājs maksās 18,39 EUR, t.sk. PVN 3,19 EUR. Valstij kopumā no tarifu paaugstinājuma “par jaudas nodrošinājumu”, kas ir fiksētais maksājums, sagaidāmi papildu ieņēmumi no PVN ~20 miljoni EUR gadā.

Neskaidrs pakalpojums

Apskatot tabulu, lielākajai daļai lietotāju uzreiz rodas jautājums – kāpēc līdzšinējo 1,24 EUR vietā jāmaksā 6,08 EUR mēnesī? Kāds tam ir iemesls? Ar kādiem konkrētiem aprēķiniem tas ir pamatots? Aptuveni 4000 lietotājiem būs apjukums, jo tiem būs jāmaksā 12 reizes vairāk.

Kas ir noticis, ja līdz 01.07.2023. 1F pieslēguma lietotāji ar atšķirīgu jaudu maksāja vienādu cenu, bet tagad atšķirība ir četras reizes? Kāda uzskaite to apliecina? Tā varētu turpināt par katru lietotāju grupu pēc pazīmes “par jaudas uzturēšanu” atkarībā no drošinātāja ampēriem. Pieauguma procenti ir attiecināmi uz maksu, nevis lietotājiem.

Kas vispār ir ST pakalpojums “par jaudas uzturēšanu”, kuram gatavojas tērēt vairāk nekā 120 miljonus EUR?

Kādi praktiskie darbi notiek vai notiks, lai “par jaudas uzturēšanu” būtu jāmaksā? Līnijas, kabeļus un transformatorus taču nemainīs? Pieslēgumi fiziski taču ir tādi, kā ir, un pa tiem var pievadīt lielu jaudu. Varbūt to labāk saukt par “abonementa maksu” vai koriģēt piegādes izmaksas?

Tomēr lielākais mulsums rodas, kad redzi kopējo summu, ko “par jaudas uzturēšanu” papildus iekasēs no mājsaimniecībām, t.i. ~97,404 miljonus EUR gadā. Kā tad tā? Tarifu projektā bija paredzēts papildus “tikai” 65 miljoni EUR. Skaitļi rāda, ka tikai no mājsaimniecībām vien jau sanāk par 32 miljoniem vairāk, nekā ieplānots tarifā.

Pēc provizoriskiem aprēķiniem no pārējiem ~123 000 lietotājiem arī “par jaudas nodrošināšanu” papildus iekasēs ~8 miljonus EUR. Šiem lietotājiem ST datu atšifrējumu pēc jaudas lieluma vispār neiedeva, tāpēc novērtējums ir ļoti piesardzīgs. Tas veidots, rūpīgi izpētot veco un jauno tarifu atšķirības un aptuveni sadalot lietotājus pēc jaudas lieluma un izmantojot Tarifu kalkulatoru.

Maksājumi var samazināties

Tātad papildus tarifam jau sanāk ~40 miljonu EUR “par jaudas uzturēšanu”. Nodrošinājums pamatīgs, ja kaut kas nebūs tā. Kas var nebūt “tā”?

Pirmkārt, ja lietotāji maz tērēs elektroenerģiju, var samazināties ST ieņēmumi par piegādi, kas ir ST otrs maksājums, saukts “maksa par elektroenerģijas piegādi”. Diemžēl elektroenerģijas patēriņš jau vairākus gadus samazinās dažādu iemeslu dēļ. Tas nepavisam nav labi, jo nevairo iedzīvotāju labklājību un valsts attīstību. Ja elektroenerģijas patēriņš saglabāsies 2022.gada līmenī, proti 6241 GWh, tad ST par piegādi nesaņems ~5,5 miljonus EUR, jo piegādes tarifs ir samazināts tikai par 2,2%, bet nav arī vairs nakts tarifa, kas bija mazāks nekā apstiprinātais.

Otrkārt, ja lietotāji atteiksies no lielākas jaudas un pāries uz mazāku jaudu. Uz to arī aicina ST amatpersonas un ne tikai tās. Kāpēc jāpazemina komforta līmenis? Tas neveicinās progresu, jo elektroenerģijas plašāka izmantošana gan mājsaimniecībās, gan ražošanā, gan pakalpojumu jomā ir valsts attīstības jautājums. It sevišķi, ņemot vērā Eiropas Savienības “Zaļo kursu”, kuŗā paredzēts pāriet uz elektroauto, izmantot apkurei siltumsūkņus u.c. pasākumi, kur izšķiroša loma paredzēta elektroenerģijas plašākai lietošanai, tātad arī jaudas nodrošināšanai. Vai ST un SPRK ir prognozējuši šo skaitu un iespējamo summu? Cik liela tā ir? Un cik liela būs maksa, ja vajadzēs atkal palielināt pieslēguma jaudu?

Treškārt, var izmantot tarifu “Speciālais-1”, t.i. mazāk maksāt par “jaudas uzturēšanu”, bet vairāk par elektroenerģijas piegādi. Aprēķini parāda, ka lielākajam lietotāju skaitam ar 1F un 16A pieslēgumu speciālo tarifu vajadzētu izvēlēties tikai tad, ja elektroenerģijas patēriņš ir mazāks par 360 KWh gadā, un ar 3F 16A pieslēgumu – ja elektroenerģijas patēriņš ir mazāks par 900 KWh gadā. Cik tādu būs un kāda summa sanāks? Labs jautājums, uz ko vajadzētu atbildēt ST un SPRK.

Aprēķini nav caurskatāmi

Šie trīs nezināmie var samazināt tarifā jau iestrādātos aptuveni 105 miljonus EUR. Par cik? Vajadzētu vismaz par 40 milj. EUR, lai nebūtu vairāk par 65 miljoniem EUR, kas bija paredzēti tarifu projektā! Vai tā būs? Nepamet sajūta, ka tarifi nav caurspīdīgi. Elektroenerģijas lietotāji ir tiesīgi zināt precīzus aprēķinus un pamatojumu, kāpēc viņiem ir jāmaksā tik un ne savādāk. Labas pārvaldības piemērs būtu, ja līdz 01.06.2023. katrs lietotājs būtu saņēmis izsmeļošu paskaidrojumu par to, kāpēc ar 01.07. tiem ir jāmaksā vairāk un par ko.

Tomēr līdz tam vēl ir jāizaug, jo vienkāršāk lietotāju ir nostādīt fakta priekšā – jāmaksā, un viss! Apgalvojums, ka tagad nebūs nevienam jāmaksā šķērssubsīdijas, jo līdz šim uzņēmumi ir maksājuši par mājsaimniecībām, nav ticams, jo tam nekur nav atrodami skaitliski pamatojumi. Joprojām nav saprotama tāda maksājumu diferenciācija, jo nav uzskaites par izdevumiem, kas radušies konkrētiem lietotājiem pēc pazīmes “par jaudas uzturēšanu”. Arī AS “Sadales tīkls” pārskatā nav detalizēta pārskata par izdevumu struktūru.

Lietotāji atceras, ka pirms “Latvenergo” sadalīšanas par mājsaimniecību vidējo elektroenerģijas patēriņu ~175 KWh mēnesī bija jāmaksā ~14 EUR, kur bija iekļauts viss – gan elektroenerģijas cena, gan piegāde, gan uzturēšana. Tagad par to pašu jāmaksā no 58 EUR līdz pat 95 EUR, atkarībā no pieslēguma veida, pie vidējās elektroenerģijas cenas 0,2 EUR/kWh. Apskaužams progress.

Tarifu politikai bija jābūt vērstai uz elektroenerģijas patēriņa palielināšanu, lai veicinātu valsts attīstību. Tagad tā nav!

Varbūt Saeimas atbildīgo komisiju deputāti iedziļināsies šajos jautājumos un skaidros tos sabiedrībai? Lai nebūtu tā, ka “elektrība ir tumša lieta, kas gaiši spīd”, bet elektroenerģijas biržas cena un ST tarifi ir vēl tumšāka lieta!

* kustība “Par pašpietiekamu elektroenerģiju”

Avots: Pietiek

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


12
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Otto
Otto

Viss ir vienkāršāk kā jūs domājat. Politiķīsi tikai vāvuļo, un vāvuļo…………Sākot ar caurbirušo “zinatnieku un politikiti ” godmani , dizajiem “tautas kalpiem” škeli, gaili, VDk bij. agentu šleseru , bij.Rigas meru un Parex viceprez.Bērzinu, bezgaligi vienkaršo makonu stumeju repsi u.c.. Katrs kko “reformē, un neviens nejēdza nemt vērā profes. ekonomikas zinātāju vai labāko igaunu/leišu politiku viedoklus. Jo vargaka valsts, stulbāki cilveki- skat. skolu jautajumu un skolotaju skaitu, dzimstibu, jo vieglak ar to manipulet…. Kas ari “investoriem” ir vajadzigs !!!!!!!!!!!! Tā rezultātā “viedais” godmanis….;) un visi applaudē un sauc BIs BIs ..BIs…!!!! atkārtot, atkārtot, atkārtot …..;.. palielinaja valsts t.i. visu musu… lasīt vēl »

Dore
Dore

Sola te p[ilnīgi skaidri un nepārprotami- atpalicības cīņā būsim beidzot palīduši zem Mongolijas! Uz priekšu uz jaunām darba uzvarām un jaunām algām padomēm!

Jeblonskis
Jeblonskis

Bet vairāk nekā 50% maukasbērnu balsoja par to!
Kur ta pārsteigums?

Dūda
Dūda

Laiks. Prasās sapulce Doma laukumā! Bez bruģakmeņiem Saeimas logos un bez šleseristiem/rosļikoviem/5.kolonnas. Kādam ir jāuzņemas ..un jā, izies ielās!

Paviāns
Paviāns

Tagad ir jāsaprot, ka valsts monopoli jāpārveido par bezpeļņas sabiedrībām, jo citādi būs katra finanšu ministra sapnis – viss iekasēts budžetā un no tā pēc tam tiks mērķēti izsniegts tam kam vajag FM prāt. Tikai tā bise ir bez grauda un ar to notēmēt nevar. To jau esam kovid laikā pieredzējuši.

Brīvie elektroni
Brīvie elektroni

Viena lieta ir ka notiek briesmīga zagšana. Cita lieta, visas sankcijas un nākotnē plānotā atslēgšanās no pagaidām ļoti lētā BRELL tīkla, un pievienošanās pie Eiropas un Polijas “brīvajiem” tīkliem, tad gan būs briesmīgi dārga elektrība. Šobrīd tīkla stabilitāte tiek nodrošināta Krievijā ar Krievijas lētajiem resursiem, Baltija protams par to maksā – dažreiz medijos var dzirdēt par iepirktajām tehniskajām strāvām. Tas ir tāpēc ka tīklā jāuztur precīzi 50Hz ar +/- 0.2Hz precizitāti. Tas darbojās līdzīgi kā braucot ar auto. Palielinot slodzi tīklā, piem. tv reklāmu pauzes laikā visi ieslēdz elektriskās tējkannas, uzreiz tīklā pieaug slodze, ģeneratorus sāk bremzēt, viņi paliek lēnāki,… lasīt vēl »

Paviāns
Paviāns

HES ir ātrāks, ja vien TEC visu laiku nav ieslēgts. Ir versijas, ka elektroauto kamēr tie būs ieslēgti tiks izmantoti par gigantisku bateriju. Ir vēl visādas versijas, kas ir zināmas augsta līmeņa enerģētiķiem, kas nav slimi ar gigantomāniju.

Sema
Sema

OIK jaunā formā un kopējot jau citus elektronodokļus atvēsinās pārkarsušās galvas un tiaipaliekoši veicinās inflāciju- valdības izlēciena izrāvienu izaugsmē

Auseklis
Auseklis

Šī valdība apzināti gremdē Latvijas valsts konkurētspēju, iznīcina rūpniecību un vairo vispārējo iedzīvotāju nabadzību. Vienkārši Ašerādens vai Kariņš ir nosaucis ciparu, kas sadales tīkliem ir jāieskaita valsts budžetā un regulatoram atlika tikai izpildīt ministru komandas. Tā ir ļoti tuvredzīga politika, kas nodara lielu postu valsts attīstībai un nākotnei. Kariņš ir jāpasludina par valsts ienaidnieku un jātiesā. Vai nu viņš ir totāls muļķis, kam pārējie kranči piebalso vai noziedznieks Latvijas tautai.

ķeša
ķeša

Pamatoti ar vēlmi iegūt noteitu summu miljonos- un tālāk sadale kā padome lems kardā secībā aar kadiem atbirumiem. Speciālais nodokis, kas paliek vienm\a kabatā

Gada glezna
Gada glezna

Tad, kad korupcijas rezultātā nodod valsts uzņēmumu ārvalstu maitu lijām, tad visa nauda aizpeld prom no Latvijas. Saprotams Sadales tīkli ir monopols, bet prihvatizācija kā jau esam pārliecinājušies tikai Latvijas ekonomiku nobeidz. Spilgts piemērs ir ārvalstu maitu lijas banku sektorā, kur ar demagoģiju (gan jau ar kukuļiem un korupciju) likvidēja vienīgo valsts komercbanku, kuras uzdevums bija ierobežot banku trestu.

Paviāns
Paviāns

Valsts monopolisms būs neizskaidrojams savā rīcībā tāpēc, ka tam ir jāpelna par katru cenu vairāk naudas budžetam. Tas, ka tā dēļ tiks zaudētas veselas jomas un vairāk nodokļu par monopolu nopenīto nav svarīgi, jo valsts kapitālsabiedrības uzdevums ir pelnīt, pelnīt un pelnīt, bet SPRK šis process ir jāpiekrāso tā, lai viss izskatās it kā cilvēcīgi.