GUNTARS VĪTOLS
Kas tur ar to airBaltic pamatkapitāla samazināšanu 20 reizes? Nav nekā dramatiska vai pārsteidzoša. Faktiski valdība pasaka – jā, nauda ir pazaudēta, un mēs beidzam pļāpāt par to, ka tas ir kaut kāds „ieguldījums”, kuru atgūsim.
Sākšu ar pamatlietām. Pamatkapitāla samazināšana neko nemaina ne kompānijas bankas kontā, ne finanšu perspektīvās, ne izdevumos, ne ienākumos, ne arī vērtībā (nulles pēc fakta). Pēc būtības tā ir gandrīz tikai grāmatvediska operācija – skaitļus no vienas ailes pārliek otrā. Ir dažas juridiskas nianses, paskaidrošu arī par tām.
Kompānijas kapitāls (nejaukt ar pamatkapitālu) šobrīd ir mīnus 134 miljoni. Tas nozīmē, ka kompānijas īpašumu vērtība ir par 134 miljoniem mazāka par parādsaistību lielumu. Tas tāpat kā tad, kad mājas vērtība ir mazāka par hipokredīta vērtību.
No kā (grāmatvedībā) sastāv šis kapitāls grāmatvedībā? Pamatā no diviem lielumiem: savulaik apmaksātā pamatkapitāla – 600 miljoni un uzkrātiem zaudējumiem – 734 miljoni. Es noapaļoju. Viens mīnus otrs ir tie augstākminētie mīnus 134 miljoni.
Apmaksātais kapitāls ir sen pakāsts – tas ir tas, kas ticis kādreiz ieguldīts. Uzkrātos zaudējumus arī nevar atgūt – tas arī sen skaidrs, bet tagad to vienkārši atzīst.
Ko tu šādā situācijā dari? Pārkārto „grāmatvedību”, pārliec skaitļus no vienas pozīcijas otrā. Gala summa (pašu kapitāls mīnus 134 miljoni) no tā nemainās.
Konkrēti? Nu tev ir liels (vēsturiskais) „pluss”, tas pamatkapitāls, un liels mīnuss (uzkrātie zaudējumi). Tu samazini vienu par 570 miljoniem un vienlaicīgi samazini uzkrāto zaudējumu summu.
Faktiski valdība pasaka – jā, nauda ir pazaudēta, un mēs beidzam pļāpāt par to, ka tas ir kaut kāds „ieguldījums”, kuru atgūsim. Uztraucos par Jāni Ošleju, – kā tiks pāri šai traumai? Aijaijai..
Kāpēc ir saprātīgi/jēdzīgi samazināt pamatkapitālu (atceramies – tas raksturo tikai vēsturiski ieguldīto summu)? Nu, pirmkārt, nav slikti, ja tu „sakārto papīrus”, izejot no šodienas situācijas. Tas tāpat kā bankai pazaudēts kredīts – jānoraksta.
Otrkārt, bez šāda manevra potenciālie investori (stratēģiskais vai biržā) nevar cerēt uz dividenžu/peļņas izmaksu savas dzīves laikā. Jo? Jo dividendes (pieņemsim, ka uzņēmums kaut kad pelnīs) nevar izmaksāt tikmēr, kamēr nav segti iepriekšējo gadu zaudējumi. Un tos 740 pakāstos miljonus neatpelnīs nekad. Arī airBaltic akcionāru mazmazbērnu mazbērnu pēcteči.
Ja tu samazini pamatkapitālu, tad juridiski investors var cerēt uz dividendēm tad, kad kompānija atpelnīs tos mīnus kapitāla 134 plus 27 (plānotais jaunais kapitāls). Tas nav maz, bet daudz mazāk par mīnus 740 miljoniem.
Kas notiks pēc pamatkapitāla samazināšanas? Informācija nav publiska, nezinu, bet variantu nav daudz. Vai nu stratēģiskais investors nopērk daļu akciju par grašiem (75% no 27 miljoniem?), vai tiek pēc tam taisīta papildu emisija, to izpērk investors, un pēc tam taisa IPO, emitējot akcijas. Abi pēdējie varianti automātiski samazina valsts % kompānijā.
Jebkurā gadījumā tik neliels pamatkapitāls (27 miljoni) ir daudz par maz kompānijai, kuras parādi ir ap 1,5 miljardiem. Tas tāpat kā veikt 2% iemaksu par īpašumu un saņemt 98% hipotēkā. Neveselīgs riska līmenis.
Kad redzēsim darījuma struktūru (to ļoti slēpj), tad analizēšu tālāk. Šobrīd ir skaidrs tikai tas, ka valsts ieguldītā nauda pa lielam ir pakāsta un to vairs noslēpt nevar arī no neticīgā Toma.
Vai arī – bērni, mācieties matemātiku. Tad šādas lietas būs skaidras gadus ātrāk par pārējiem. Nebūs ak un vai.
Avots: platforma “X”
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
airBaltic padome sastāv no četriem padomes locekļiem. Padomi ievēlē akcionāru sapulce uz trim gadiem. Padomes locekļi no sava vidus ievēlē priekšsēdētāju un priekšsēdētāja vietnieku. Klāvs Vasks Klāvam Vaskam ir plašs kompetenču spektrs korporatīvās pārvaldības jomā, kas ietver finanšu jautājumus, auditu, risku pārvaldību un iekšējās kontroles sistēmas organizācijās. Kopš 2021. gada Vasks ir SIA Tet padomes priekšsēdētājs. Iepriekš, no 2010. gada līdz 2023. gadam, viņš ieņēma amatus AS Citadele Banka, strādājot kā padomes priekšsēdētājs un padomes loceklis. Turklāt Vasks ir ieņēmis vadošus amatus arī kā SIA Latvijas Garantiju aģentūra valdes priekšsēdētājs. Viņš ir absolvējis Banku augstskolu un Rīgas Biznesa skolā ieguvis… lasīt vēl »
Nu un tad. Tikai spārniņi un nimbs jāpieliek. Šie kungi nav pastrādājuši pietiekami atbildīgā amatā kādā ilglaicīgi sekmīgā tiešām lielā korporācijā un paspekulējuši biržā. Pie šādas pieredzes neesamības daudz viņu domām uzticēties nav prāta darbs.
Nata nesaprot, ka sertifikātu un diplomu kolekcija neatsver prāta nespēju un pieredzes trūkumu.
“Vienotības” panākums?
Tagad Briškens varēs sēdēt uz kilometra staba un kūkot air baltic, air baltic, air baltic.
Muļķības, tagad viņam piemetīs klāt rail baltica.
Premjerei tagad būs grūtības jebkuram iestāstīt, ka jāmaksā nodokļi. Vislielākā problēma būs paskaidrot kāda velna pēc Gausam bija algā miljons gadā un kāpēc valsts kapitālsabiedrībās (VKS) ir tik milzīgas algas, ja nav nekādas garantijas par vadīšanas kvalitāti. Partiju nomenklatūra no kuras praktiski izvēlas VKS vadību lielākoties nav ne konkrētās specialitātes guru, ne mārketinga vai ekonomikas guru, ne vadības guru.
Kamēr lidsabiedrības aferistus nekārs (vismaz neliks cietumā), tikmēr nodokļu maksātāju nauda dažnedažādos veidos nonāks aferistu kontos. Kaut kā neticās, ka Latvijā varētu rasties partija, kas vēlēšanu propagandā nāktu ar priekšlikumu sabāzt šādus aferistus cietumā. Te būs tikai viens scenārijs – defolts.
Par Laventu to pašu teica. Tagad kāds saslims, kāds aizbrauks ceļojumā un neatgriezīsies, kāds aizies pensijā…
Ja pareizi saprotu, tad tagad uzvalkam bikses ir aplietas un sabojātas, domā kā uzvalku pārkvalificēt par žaketi ko mēģinās pārdot tam kam tā derēs pie biksēm. Labs kalambūrs mūsu vājās pieredzes tirgoņiem, kas sevi pozicionē kā biržas ekstrā klases ekspertus.
Bikses ir nodegušas un aplieto žaketi mēģinās iesmērēt kādam kam ir tikai bikses.
Bikses ir piedirstas, bet arī žakete ir apvemta. “Pircējs” piedāvās saplēstas džinsenes un T-kreklu, bet divu uzvalku cenā.