Kopš novembra sākuma daudzi rīdzinieki savās pastkastēs saņem iepriekš neredzētu izdevumu ar nosaukumu “Rīgas Avīze”. Izrādās, ka par galvaspilsētas iedzīvotājiem domātu laikrakstu, “Jaunā Vienotība” nodēvējusi partijas aģitācijas materiālu. Par tā sagatavošanu, drukāšanu un iznēsāšanu adresātiem politiskais spēks izdevis vairāk nekā 42 000 eiro. Partijas politiķi, kas strādā domē un ir īpaši izcelti avīzē, galvaspilsētas vārda izmantošanu partijas tēla popularizēšanai, neuzskata par maldināšanu, vēsta raidījums “Nekā Personīga”.
2012.gada pavasarī, nepilnu gadu pirms pašvaldību vēlēšanām rīdzinieku pastkastītēs sāka birt buklets “Tava Rīga”. Tas slavēja domes vadībā esošo “Saskaņas” centra un “Gods kalpot Rīgai” tandēmu. Bukletu drukāja par “Saskaņas” centra naudu, un mēnesī tas izmaksāja 23 000 latu. Rīgas mērs Nils Ušakovs pamatoja, ka partijai jākomunicē ar iedzīvotājiem.
“Vienotība” tobrīd domē bija opozīcijā, viņi “Saskaņas” centru par Rīgas tēla privatizēšanu kritizēja. Pārmetumi atkārtojās arī dažus gadus vēlāk, kad Ušakova un Amerika tandēms izveidoja domes sponsorētu izdevumu “Riga.lv”, tam radot speciālu nodibinājumu. Līdz 2019. gadam dome tajā iegrūda vairākus miljonus. To vēlāk revidēja Valsts kontrole, kura aizrādīja, ka pašvaldība tērējusies neapdomīgi.
Pēc gandrīz 11 gadu valdīšanas “Saskaņa” 2020. gadā varu zaudēja un nu Rīgas domi vada Vilnis Ķirsis no “Vienotības”. Un vēsture atkārtojas.
Šomēnes, nepilnu gadu pirms kārtējām pašvaldību vēlēšanām, rīdzinieki savās pastkastēs saņēmuši iepriekš neredzētu izdevumu “Rīgas Avīze”.
“Bagātāk dzīvo tās valstis, kurās sabiedrības locekļi cits citam uzticas”, rakstīts par “Rīgas Avīzi” nodēvētajā “Jaunās Vienotības” aģitācijas materiālā. Partijā nosaukumu neuzskata par maldinošu un tajā aizbildinās, ka tai jākomunicē ar iedzīvotājiem.
Avīzē ir 16 lapas. Tajā sevišķi izcelti Rīgas domē pārstāvētie “Vienotības” politiķi – mērs Ķirsis, satiksmes komitejas vadītājs Olafs Pulks un attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone. Vienīgā norāde, ka tas ir partijas veidots materiāls, ir pēdējās lapas apakšā uzdrukāts sīks logo un uzraksts “Izdevējs: Jaunā vienotība”.
Partija avīzi nesauc par aģitāciju, bet gan par informatīvo materiālu rīdziniekiem. Informēti rīdzinieki tiek tikai par partijas Vienotība deputātiem un tikai par to labajiem darbiem. Ilggadējais deputāts Olafs Pulks bija domē arī laikā, kad Saskaņas centrs izdeva līdzīgu materiālu. Toreiz viņš konkurentus publiski kritizēja.
“Nekā Personīga” (NP): “Vai jūs atceraties šādu tvītu, kuru pats rakstījāt par šo bukletu?”
Olafs Pulks (OP): “Jā, bet es atvainojos, vai tad tas gadījumā nav domāts, ka tas bija no domes līdzekļiem?”
NP: “Nē, viņi arī no saviem līdzekļiem to finansēja.”
OP: “Nu labi.”
NP: “Tad šobrīd partijai ir tik daudz naudas, lai varētu šādus bukletus izdot?”
OP: “Nu bet…ja partijai ir līdzekļi, ja partija izdomā, ka viņa grib informēt rīdziniekus par to, kas Rīgā notiek, tad viņa to dara.”
Visi avīzē atrodamie raksti ir anonīmi. Paraksta nav pie intervijas ar mēru Ķirsi avīzes ceturtajā lapā. Nav arī norādes, kas pierakstījis Pulka teikto, lasāmu avīzes astotajā lapā. Kas domu graudus uzlicis uz papīra vai politiķus intervējis, domnieki nemācēja atbildēt.
NP: “Kas rakstīja šo avīzi?”
OP: “Partijas biedri.”
NP: “Savā brīvajā laikā brīvprātīgi?”
OP: “Tieši tā.”
NP: “Un nevienam par to netika maksāts, ka viņi raksta?”
OP: “Domāju, ka nē.”
Arī Rīgas domes priekšsēdētājs (“Jaunā vienotība”) Vilnis Ķiris norāda, ka avīzi rakstījuši viņi paši.
NP: “Cik cilvēki bija iesaistīti?”
VĶ: “Es nezinu, bet varbūt sakiet, kāda tam nozīme.”
NP: “Vienkārši gribu zināt, kas ir rakstījis, jo nevienā vietā nav nekāda paraksta.”
VĶ: “Tad uzjautājiet partijas birojā, tur konkrēti atbildēs.”
“Tekstu radīšana bija tāds kopdarbs, katrs savā jomā. Mums ir mana joma, par kuru es turu rūpi, kas ir labiekārtošana, centrs, drošība, veloceļi, tad arī kopā mēs tāda komanda, veidojam šo avīzi,” norāda Rīgas domes deputāte Inese Andersone (“Jaunā vienotība”).
NP: “Kaut kāda viena centrāla avīzes komanda tā bija, vai jūs domājat, jūsu komanda, kā te komanda?”
IA: “Domē mēs esam frakcijas deputāti, mums ir birojs, kas palīdz, protams, es pati iesaistos šajā darbā.”
Bez domē strādājošajiem partijas biedriem, avīzē redzams arī Jaunās Vienotības Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Edmunds Jurēvics.
Saeimas deputāts, frakcijas “Jaunā vienotība” priekšsēdētājs Edmunds Jurēvics atzīmē, ka birojs bija algojis, piesaistījis arī ārējus ekspertus, darbiniekus, bet precīzi viņš neko nezinot. Tas būtu jāprasa ģenerālsekretārei.
Partijas birojā stāsta, ka laikraksts izmaksājis vairāk nekā 42 000 eiro. “Vienotības” ģenerālsekretāre Signe Jantone atteicās runāt kameras priekšā, bet atklāja ka izmaksas ietver arī sagatavošanas darbus – rakstīšanu un maketēšanu. Kas to darīja, neatbildēja arī ģenerālsekretāre. Neatklāja arī par ko un cik samaksāts, jo negrib citām partijām ļaut uzzināt par savām reklāmu izmaksām.
Politiķi arī nezina, kur avīze nodrukāta. Tas esot tehnisks jautājums, par kuru viņiem nav jāinteresējas.
Ķirsis aicina šos jautājumus vaicāt birojā. “Ja godīgi, es uzticos saviem kolēģiem partijas, ja viņi izdomāja drukāt vienā vai otrā veidā, maketēt vienā vai otrā veidā ir pareizāk vai izdevīgāk, tad lai tas ir viņu lēmums, bet es, ja godīgi, tiešām neuzskatu, ka man par to būtu jāinteresējas. […] Man arī jārūpējas par Rīgas attīstību, par lielām lietām, par rīdzinieku informēšanu, bet par niansēm vienkārši…ja cilvēks interesējas par kādām lietām ļoti dziļās niansēs, viņam ļoti daudz citām lietām nesanāk laika,” pauž Ķirsis.
Avīzes tirāža ir 190 000 eksemplāri. “Nekā Personīga” noskaidroja, ka to drukāja “Mūkusalas poligrāfijas grupa”. Par avīžu iznēsāšanu maksāja atsevišķi, un to partija uzticēja darīt “Latvijas pastam”. Pēc raidījuma aptuvenām aplēsēm tas varētu maksāt ap 34 000 eiro.
Nosaukumu izvēlējušies partijas biedri kopīgi. Partijā to neuzskata par rīdzinieku maldināšanu.
“Jūs domājat vajadzēja par Ogres avīzi to nosaukt, es īsti nesaprotu jautājumu. […] Ja tā ir avīze par Rīgu, tad tā ir Rīgas avīze,” pārliecināts Pulks.
NP: “Tad jūs to neuzskatāt par iedzīvotāju maldināšanu?”
OP: “Nē, tāpēc, ka tur bija skaidri norādīts, ka tas ir Jaunās Vienotības izdevums.”
Raidījums aptaujāja arī kādu rīdzinieci, vaicājot, vai tā ir redzējuši minēto avīzi. Taču izrādījās, ka nav. Turklāt viņa uzskata, ka tā, visticamāk, varētu būt par aktualitātēm, kas Rīgā notiek, Latvijā. Viņa arī nespētu uzreiz pateikt, ka tas ir partijas aģitācijas materiāls.
NP: “Runa ir par to, ka avīzes nosaukums ir “Rīgas Avīze”, un nav skaidri norādīts, ka tā ir “Jaunās vienotības” avīze.”
VĶ: “Piedošanu, bet tur ir skaidri norādīts, izlasiet, lūdzu, vēlreiz, tur skaidri ir norādīts, ka to izdod “Jaunā vienotība”.”
NP: “Bet vai nosaukums nemaldina iedzīvotājus? […]”
VĶ: “Tā avīze ir domāta tieši rīdziniekiem, tieši otrādāk, absolūti nemaldina.”
Arī Jurēvics uzskata, ka tā nekādā veidā nav iedzīvotāju maldināšana. Avīzē esot skaidri norādīts, kas šo avīzi apmaksā, un tā ir politiskā partija “Jaunā vienotība”.
“Es domāju, ka tā doma šeit ir bijusi, ieraugot šādu virsrakstu, lai cilvēks uzreiz nenomet to avīzi malā, jo tomēr pret “Vienotību” daudziem sabiedrībā ir jau tāds ļoti pozicionēts viedoklis. Līdz ar to viņi pat varbūt nesāktu lasīt un šādā ziņā tā, protams, ka ir maldināšana, jo vienīgā oficiālā norāde, ka šis nav gluži Rīgas izdevums vai neatkarīgs izdevums, ir pašās beigās un cilvēks var pat nesaprast, kā to interpretēt. Tā nav pati mikroskopiskākā norāde, ko esmu redzējusi priekšvēlēšanu aģitācijas materiāliem, bet to arī nevar saukt par tādu korektu sabiedrības informēšanu par to, kas ir tas, ar ko viņiem ir darīšana,” skaidro domnīcas “Providus” direktore Iveta Kažoka.
Informāciju par avīzi saņēmis arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs. Tā kā šobrīd nav priekšvēlēšanu aģitācijas periods, tad partijām arī nav aizliegts sevi popularizēt. Par izlietotajiem līdzekļiem partijai būs jāatskaitās kārtējā gada pārskatā, un tad birojs vērtēs, vai ar avīzi viss kārtībā.
“Visticamāk, galvenais iemesls tomēr ir pamēģināt pārlauzt pašvaldības iedzīvotājiem priekšstatu par attiecīgo partiju un potenciālajiem kandidātiem. Sabiedriskās domas aptaujas liecina, ka rīdzinieki nav sajūsmā par to, kā pēdējos gados ir pārvaldīta Rīga un acīmredzot partija šobrīd mēģina saprast, vai viņi spēj šo viedokli mainīt. Ko viņi ar šo informāciju tālāk darīs – kas to lai zina. Principā partijām šobrīd ir tik daudz naudas un it sevišķi “Jaunajai vienotībai”, ka viņi var katru nedēļu pirms vēlēšanām publicēt šādas avīzes un no tā viņu budžets sevišķi daudz pat necietīs,” norāda Kažoka.
Šobrīd pie limitētajiem izdevumiem neskaitās šādu reklāmas avīžu izgatavošanas maksa. Birojs sarēķinājis, ka šādi darbi sastāda trešdaļu no visiem partiju nelimitētajiem izdevumiem, tāpēc tur apsver ideju piedāvāt arī tos iekļaut tēriņu limitos.
Stulbie padomieši. Domā tikai par savu pašlabumu.