ANDRIS KULBERGS, 14.Saeimas deputāts, PIK vadītājs
No Rail Baltica parlamentārās izmeklēšanas komisijas sēdes ar Finanšu ministriju vajadzēja atiet divas dienas, lai uzrakstītu bez pārdozēta $%#@* emocionālā fona. Šeit mans apkopojums.
LB (Latvijas Banka) – nav piekļuves Rail Baltica (RB) informācijai, dokumentiem, nolemtajam. LB ir spiesta apkopot informāciju par RB projektu no publiskās telpas. Zinot, cik nepamatoti slepenoti dokumenti ir projektā RB, tad tas ir absurds, ka galvenajai valsts neatkarīgajai finanšu kontroles institūcijai nav piekļuves visai informācijai… trūkst vārdu…
LB – jau 2021.g. savos aprēķinos vērtēja RB projekta izmaksas 3 miljardu € apmērā pretēji officiālajiem 1,98 miljardiem € , jo inflācija būvniecībā un tvēruma izmaiņas!!! Finanšu ministrijai (FM) un Satiksmes ministrijai tas nebija prātā ienācis līdz 2024.g.
LB – publiskās naudas tērēšana nedrīkst būt slepena un necaurspīdīga pēc definīcijas, šī prakse ir jāpārtrauc nekavējoties. Slepenie dokumenti ir jāatslepeno
LB – valsts parāda saistības vēl atļauj nelielu aizņemšanos, bet lielākais ierobežojošais faktors RB finansēšanai ir esošais budžeta deficīts, kas neatļauj nekādu līdzekļu tērēšanu bez samazinājuma kādā citā sfērā.
LB – pat 2021.g. savos aprēķinos rēķināja, ka ES vai ārējais finansējums maksimums būs 60% un valsts budžets – 40%. FM līdz šodienai stūrgalvīgi rēķina, ka ES apmaksās 85% no RB, kas ir muļķības.
FDP (Fiskālās disciplīnas padome) – starptautiskās kredītreitingu aģentūras prasa par RB projektu, atbildes tās neiepriecina.
LB – PPP publiskās partnerības finansēšanas risinājums īsti nerisina problēmu, jo palielina budžeta izdevumus/ deficītu un saistības.
LB – RB obligāciju emisijas automātiski palielina budžeta deficītu, neder.
LB – palielināt PVN RB finansēšanai – īsti nepietiek, jo +1% PVN = tikai ~200milj €.
FDP – jau 2x gadus pēc kārtas norāda uz RB projekta riskiem un nepieciešamību veidot rezervju uzkrājumus budžetā finansējuma trūkuma un risku dēļ. FM to neņem vērā!!!
FDP – norāda, ka vēl 2024.g. FM dokumentos RB izmaksas nepamatoti tiek rēķinātas pēc 2017.g. E&Y datiem 1,98 miljardu € apmērā
FM – pasaka, ka viņiem budžeta likums nenosaka uzraudzīt lielāko investīciju projektu valsts vēsturē un nenosaka ņemt vērā Valsts kontroles ekspertu un FDP norādījumus veikt finansu rezervju veidošanu likumā par Valsts budžetu!
FM – zina, ka ir saistības, zina, ka iztrūkst ES finansējums, zina, ka ir nepieciešamība pēc budžeta līdzekļiem, bet to ignorē, jo budžeta likums viņiem to neliek darīt. Vienlaikus paši raksta šo likumu no jauna katru gadu.
FM – FDP norādījumus ņemt vērā nopietnos RB finansiālos riskus un iekļaut budžetā neuzskata par vērā ņemamu rekomendāciju, jo budžeta likums to nenosaka (kuru pati FM veido un iesniedz MK)
FM – SM visus CEF finansējuma pieteikumus uz simtiem miljoniem € iesniedz pēdējā brīdī un steidzamības kārtā, kur izvērtējums jāsniedz 1-3 dienu laikā (70 -200 lpp.) detalizētiem dokumentiem. FM ir nereāli sniegt kvalitatīvus izvērtējumus tik īsā laikā.
FM – savā atzinumā SM CEF1 finansējuma pieteikumam norāda uz 180 miljonu € iztrūkumu, ko ES nesedz, bet tālākas darbības neseko un pieļauj SM turpināt pieteikt RB būvniecības pieteikumus bez finansiālā seguma.
FM – neskatoties uz to, ka no 2019. gada FM ir likumā būtiski palielinātas pilnvaras un loma ministrijai un ministram, tā turpina bezatbildīgu pieeju, ka, skaidri apzinot riskus, rīkosies tikai tad, kad tiks iesniegta informācija no SM un būs MK lēmums. Nav nekādas atbildības par fiskālo ietekmi un riskiem!
FM – izrādās, par RB projekta sadārdzinājumu pirmo reizi ir uzzinājuši tikai tad, kad Vitenbergs atnāca ar paziņojumu 2023.g. martā. Neņēma vērā 2019.g. ES revīzijas ziņojumu, 2020.g. Valsts kontroles ziņojumu, 2021.g. LB publikācijas, 2022.g. SM ziņojumu.
FM (B.Bāne) – valsts kapitālsabiedrības un vēsturē lielākā nacionāla statusa infrastruktūras projekta saistības nav valsts saistības – tās ir kapitālsabiedrības saistības. Arī tad, kad SM ir deleģējusi kapitālsabiedrību būvēt, arī, ja LV ir uzņēmusies starptautiskās saistības RB Rail akcionāru līgumā, kas ratificētas Saeimā 2017.g.
FM – Ja SIA EDZL nespēj finansēt saistības un bankrotē, tik un tā FM uzskata, ka tās ir SM problēmas, un FM nav jāpārvalda šādi riski, jo likums viņiem to neliek darīt.
FM – ja SM netiek galā ar operacionālo kontroli un finansiāliem riskiem, tad nevis premjeram, bet parlamentam ir jākontrolē SatMin
FM – budžeta likums nosaka, ka finanses ir jāvērtē tikai finanšu plūsmas viedokļa un tikai gada griezumā, RB saistības nenosaka budžeta likuma, tātad FM neņem vērā RB projekta ietekmi
FM – tikai 2024.g. pirmo reizi teorētiski vērtēja RB projekta ietekmi uz budžetu, bet izvēlējās neko neatspoguļot budžetā, jo SM nav neko iesniegusi MK. FM reaģēs tikai tad, kad iestāsies reāli finasiālie riski un saistības.
FM – vel šodien dzīvo pārliecībā, ka viss RB projekts tiks finansēts no ES 85% apmērā un neuzskata, ka jāveido jebkādas finansu rezerves.
FM – rezultātā, neņemot vērā reālos RB finansu riskus, turpina veidot valsts budžetu ar maksimālo pieļaujamo deficītu citām vajadzībām, kas pat teorētiski neatstāj vietu RB finansējumam
FM (Ketners) – EDZL neparādās finansiālās saistības tā gada pārskatā – tātad tādu nav!
FM – RB nav valsts saistības, jo tās ir tikai valsts kapitālsabiedrībai, tātad FM par to nav nekāda atbildība.
Tāda sajūta, ka mūsu valsts finanses vada vājas kvalitātes ārpakalpojuma grāmatvedības uzņēmums.
Avots: “X”
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Ja podziņspeidēji tādus likumus sabalso- kur te vaina ierēdnīšiem? Tie ne par ko neatbikd un pie tik treknām algām un drošības – kamdēļ padomju varā būtu par kaut ko jāatbikld? Neprasti te paziņojumi birst
Kaut kāds trulums no mūsu Latvijas valdības… Tur tiešām f…ck emocijas!!
Finanšu ministrija (FM) pati raksta visādus likumus un pēc tam stāsta, ka tā tur nav minēta un ne par ko neatbild. Tā jau Saeimas 1. izmeklēšanas komisijā par G24 kredītu izsaimniekošanu FM spirinājās ilgu laiku kamēr komisija ministru sāka pratināt un noskaidrojās, ka FM neveica tai uzdoto kontroli un visa izlaupīšana bija tikai tāpēc, ka saprata, ka neviens neko nekontrolēs.
Tad jau skaidrs, ka FM turpina rakstīt sev izdevīgus likumus un ne par ko neatbildēt.
Bez Rubesas te kārtības nebūs – vajag te tādu harizmātisku personu katrai sliedei un gultnim. Ts jau tā pat kā fiskālā padome nezitiks bez šteinbukas. Kā ikonu jau apkārt neša pa padomēm un komisiju komitejām (vienmeŗ visr pilnā slodzē). 70+ gados tas taču pilnīgs nieks
Valdības līmenī netiek kontrolēti projekti un procesi ar būtisku ietekmi uz tautsaimniecību. Valsts pārvaldē ir teorija, prakse un pētniecība, kas pasaulē ir gana labi pieejama . Ignorējot to, Latvija bliež plakanās Zemes cienīgus pigurus, kas pa malām nobirst kā miljardīgi “pārvaldības atkritumi”. Uz veselību – nodokļu maksātāj un naivais balsotāj, arī nemaksātāj/nebalsotāj! Pie tam ir pilnīga pārliecība, ka FM viss kārtībā ar papīriem un deleģēto kompetenci.
Krištopāns pavasarī brīdināja par Air baltic rudens maksājumu – tagad visi viņu uzskata par tukšpauri! Un kapēc maksāt nodokļus, ja tur augšā neviens ne par ko neatbild?!
Mums ir arī vidējā termiņā budžets un tajā noteikti bija jāparādās saistībām 3 gadus uz priekšu. FM ir tieši atbildīga par nepareizu līdzekļu plānošanu šim mega projektam. Ko dara ierēdņi FM?Papildus tiešajam darbam vēl ir laiks sēdēt kapitālsabiedrību valdēs, padomēs un pelnīt lielos ienākumus -Bāne, Plūme, Ketners. Kaitnieki un liekēži!
Patīk vai nē, bet formāli FM ir taisnība – viņi var vērtēt to, ko iesniedz SM. Bet, ir viens liels BET. Par visu kopumā taču atbild premjers? Ja viņi tur savā starpā netiek galā, tad jautājums ir pie premjera.
Ja valsts pārvalde pārvēršas par burta kalpu bez jebkādas domāšanas, tad Saeimai būtu jāpieņem likums, ka tā ir pietiekami ātri pakāpeniski jānomaina bez jebkādām kompensācijām.
Galu galā par valdības lietām atbild PM. Latvijas reālijās Saeima ir valdības balsošanas mašīna.
Viņi nekad nemainīsies. Cietums vairs nepalīdzēs. Te nu skaidri redzams, ka vienīgais līdzeklis apturēt moratoriju uz 1 dienu, un dažus figurantus sodīt ar nāvi.