Imants Vīksne, Neatkarīgā
Ar pārpildītām kultūras namu zālēm un apšaubāmām liecībām par brīnumainu dziedināšanu vērienīgu turneju pa Latviju turpina Mārcis Jencītis — izbijis zaglis, laupītājs un narkomāns, kura jaunais ampluā ir mācītājs evaņģēlists.
Par M. Jencīša aktivitātēm, kurās centrālā loma atvēlēta brīnumainai izdziedināšanai ar dievpalīgu, skepsi pauž «Neatkarīgās» aptaujātie dziednieki, tradicionālo konfesiju pārstāvji, mediķi. Apšaubāmie brīnumi apdraudot kā cilvēku garu, tā miesu. Dziedinātāja dievkalpojumu tūre beigsies maijā.
Reklāmas bukletos, kas katrā pilsētā parādās aptuveni nedēļu pirms dziedināšanas dievkalpojuma, aprakstīti seši brīnumainas atveseļošanās gadījumi, no kuriem trīs notikuši vienā dienā. Fantastiskākais — kādam vīrietim aizaudzis galvaskausā ar āmuru izsists caurums.
Līdzīgs brīnums it kā noticis arī nule Ventspilī — sievietei izgrieztās vietā izaugusi jauna bungādiņa. Pats M. Jencītis «Neatkarīgajai» apgalvo, ka ar dievpalīgu izārstējis simtiem slimu cilvēku, un viņa mājas lapā internetā uzrādīti tiešām šokējoši skaitļi.
Piemēram, Kuldīgā uz dievkalpojumu ieradās 650 cilvēku un 70 apgalvojot, ka ir dziedināti. Aklie redzot, klibie skrienot, kurlie dzirdot. Nesen Tukuma kultūras namā notikušajā pasākumā ap 50 cilvēku kāpa uz skatuves, lai apgalvotu, ka ar lūgšanām ir izdziedināti no dažādām kaitēm. Iestādes gaismotājs Alfons atminas, ka liels bijis viņa pārsteigums, kad pazīstama sieviete, ar ko pirms laika pats sarunājies, publiski apgalvojusi, ka nupat izdziedināta no kurluma. Psihoterapeits Aleksandrs Karēlis to skaidro ar pūļa efektu, nevis brīnumiem — sanākušie cilvēki tik ļoti vēlas redzēt iluzoru pasauli, ka beigu beigās arī ierauga to: «Acīmredzot šis sludinātājs ir spēcīgs suģestēšanas meistars.»
Pie onkologiem nezīmējas
Zīmīgi, ka uz luterāņu mācītāja Valtera Ozoliņa retorisku jautājumu, kāpēc tad brīnumdaris nedodas glābt cilvēkus Rīgā, Onkoloģijas centrā, M. Jencītis «Neatkarīgajai» skaidru atbildi nesniedz. It kā auditorija esot par mazu. Ķirurgs onkologs Viesturs Krūmiņš apstiprina, ka zem viņa un kolēģu skalpeļa sistemātiski guļas cilvēki, kas sākotnēji cerējuši uz dažādu šarlatānu — vārdotāju, pūšļotāju, sludinātāju — palīdzību. Onkoloģijas centrā aplūkot savas darbošanās sekas viņi gan nenākot un arī brīnumus tur nedāļājot. Ārsts piebilst, ka godprātīgi dziednieki ar smagām slimībām neriskējot cīnīties. To apstiprina arī Latvijas Tautas dziednieku asociācijas vadītājs Oļegs Medvedjevs. Taču esot arī gana daudz viltvāržu, kas, spekulējot ar tādiem vārdiem kā «spējas», «Dievs», «brīnums», muļķo cilvēkus. M. Jencītis ir dziednieku vidū pilnīgi nepazīstama persona — viņš nav mēģinājis nekādā veidā legalizēt savu darbību, un O. Medvedjevs spriež — vai nu viņš ir garīgi nelīdzsvarots, vai arī šis viņam ir biznesa projekts. Teorētiski še runa var būt par abām iespējām. M. Jencītis savos sprediķos piesauc savu personīgo pieredzi un atklāti stāsta, ka ilgus gadus lielos apjomos lietojis spēcīgas narkotiskas vielas — un nav pārtraucis to darīt pat cietumā, kur vairākos termiņos pavadījis nepilnus septiņus gadus. Narkologs Kārlis Einis skaidro, ka ilgstoša narkotiku lietošana izraisot neatgriezenisku personības degradāciju, arī psihozes, halucinācijas un murgainas idejas.
Brīnums nav sistēma
Vasarsvētku kustība, ko pārstāv M. Jencītis, netiek uzskatīta par bīstamu, kaut arī Amerikā bijuši vairāki skandāli, kas saistīti ar evaņģēlistu ļaunprātīgu iedzīvošanos uz tumsonīgu ļautiņu rēķina, stāsta reliģiju pētnieks Valdis Tēraudkalns. Arī M. Jencītis dievkalpojumos vāc naudu. Taču summas neesot lielas. Piemēram, Tukumā izdevās savākt 500 latu. Telpu īri piesponsorējot vietējās draudzes.
Līdztekus naudas izvilināšanai un sagrautai veselībai pārmērīga uzticēšanās šādiem darboņiem var radīt arī garīgas problēmas. V. Tēraudkalns uzsver, ka Vasarsvētku kustība iet vieglāko ceļu, sniedzot pārmērīgi vienkāršotas atbildes uz eksistenciāliem jautājumiem. Ja brīnums nenotiek, tas cilvēkos rada vilšanos. Šo faktoru uzsver arī mācītājs Valters Ozoliņš: «Mēs visi esam pakļauti arī nāvei un ciešanām. Brīnums var būt zīme neticīgajiem, taču tā nevar būt sistēma.»