Viens no iespējamajiem risinājumiem, kā sabalansēt pedagogu darba slodzi, ir skolēniem Latvijas vispārizglītojošajās izglītības iestādēs mācīt mazāk. Šādu iespēju intervijā Latvijas Radio pieļāva Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens (“Jaunā Vienotība”).
Viņaprāt, Latvijas valdības primāri darāmais darbs ir sakārtot pedagogu darba slodžu modeli, un to nedrīkst risināt ar “vienkāršotu pieeju”. “Piedodiet, tas, kas jādara fizkultūras skolotājam, atšķiras no tā, kas jādara fizikas vai vēstures skolotājam. Savukārt latviešu valodas skolotājam ir ļoti, ļoti daudz jālasa un jāsagatavojas tai savai stundai,” teica Ašeradens.
Viņaprāt, pedagogu darba slodžu modeļa sakārtošana ir galvenā “līnija”, pie kā Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) būtu jāstrādā. “Tātad ir jāvienojas par vidējo rādītāju, jāvienojas par atsevišķām specialitātēm, kā atšķiras šie laiki.
Tad ir jāsaprot, kādā veidā atslogojam pedagogus. Un droši vien jāskatās, iespējams, ka mēs varam arī mācīt mazāk.
Ja skatāmies Igaunijā, tad pie mazāka pedagogu stundu skaita igauņi sasniedz labāku rezultātu. Tā kā droši vien problēma ir arī izglītības saturā. Tā ir diezgan kompleksa problēma. Vasarā ir laiks pie tā strādāt un panākt risinājumu,” teica Ašeradens.
Pēc pedagogu slodžu modeļa sakārtošanas nākamais jautājums, kas, pēc Ašeradena domām, būtu jārisina, ir saistīts ar atalgojumu.
“Skolotāju slodze ir primāra, otrkārt, būtu jāskatās minimālie un vidējie atalgojuma līmeņi. Es domāju, ka šo var mierīgi izrunāt un līdz septembrim šos jautājumus risināt. Vai vasarā būs vēlme to darīt? Es ļoti ceru, ka būs. Ļoti daudz tiek likts uz spēles, tā ir tomēr bērnu izglītība,” sacīja politiķis.
Kā zināms, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) nolēmusi aicināt skolu pedagogus no septembra sākt beztermiņa streiku. Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad IZM nepiekāpās nevienā no trijām pedagogu izteiktajām prasībām.
Piketa trīs galvenās prasības bija sabalansēta darba slodze, atalgojuma palielināšanas grafiks saskaņā ar Izglītības likumā noteiktajiem principiem un taisnīgs finansējuma sadales mehānisms, lai neciestu pedagogi no pašvaldībām ar sakārtotu skolu tīklu un lielu izglītojamo skaitu.
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Avots: lsm.lv
Nevis meklmēt naudu ,piemeram nepirkt nekam nevajadzīgas potes ,kuras termiņa beigas jāsūtu ,kkur uz Zimbabvi ,bet novirzīt piķi skolotājiem Kādēļ tas netiek darīts ,liekas ,ka katram skaidrs ,no skolotājiem Otkata nebūs !Atceramies 62 deputātus nodevejus ,pirms izdaram savu izvēli ,par ko balsot !!!!
Lai šis frukts pastāsta kā viņš puišelis tika deviņdesmitajos par vienas no centrālajām avīzēm galveno redaktoru! Vai tik tur nav saistība ar čeku?
Nu, īsts kompartijas produkts! Padlaikos tika ”netieši” veicināts alkoholisms (regulāras arodbiedrības sponsorētas balles, kur sadzēra priekšnieeki ar zemāko kastu). Nekas nav mainījies… ar neizglītotu tautu būs vieglāk manipulēt.
Ģeniāla doma- nez pats izdomāja vai šuplinska teica priekšā? Bet tur jau visa tā apakškomisija no citas domensijas nākuši. Izskatās, ka deputātiņi ir iepazinušies ar to Afganistānas pirmrindas pieredzi un atkājusies cita reliģiskā perspektīva. Meietenes un zēnus atsevišķi skolot, meitenēm nav nekāda pamata apgūt vairāk nekā 6 kases un arī tajā pēdējā kasē māca tikai ticības grāmatas – vait tad pašmāju drostaliņām influencerēm un ekrāna zvaigznēm, personībām arī pie mums ir vairāk? Skolā puišiem var būt tiesības turpināt mācīties, bet 1/3 ticības macība, 1/3 militāras lietas un 1/3 naudas lietas. Ar to noteikti ir jāpietiek.daudzsievības nodrosināšanai. Kāda jauka bāka mums… lasīt vēl »
likvidēt IZM!
ar dievu Latviju
O, pļe!
“Mācīt mazāk” – tas gan ir “мощно».
Tad jau sākt ar bērnudārzu, tur mazāk, skolā mazāk, augstskolā mazāk…
Idejas autors pac ietu pie tāda, piem., “mazāk mācīta” daktera? Vai advokāta?
Kādas pāris “mazāk mācītas” paaudzes un Covidus un tml draņķības ārstēs ar tamburīnu ap ugunskuru lecot, tiesu spriedīs pēc tā ar kuru kāju zirgs sper soli pār zobenu…
Ķirurgu iemācīs atgriezt, bet ciet, lai mājās omķene trāklē…
Jālikvidē tā latvijas universitāte ar visu muižnieku. Savādāk sarodas visādas Znotiņas un tik traucē biznesam.
Kā jums cienījamie lasītāji un ne tik cienījami siles strēbēji patīk?! Ievērojāt, ka priekšlikums ir samazināt mācības, nevis samazināt un likvidēt stulbās atskaites, kas jāpilda un daudzos gadījumos pat jāiesniedz IZM.
Skaiidri redzams, ka birokrātija IZM ir uzblīdusi, un tai vietā, lai birokrātija kalpotu tautai, tauta kalpo birokrātijai. Tā ir pamatpazīme, ka birokrātu ir par daudz, kad sāk apgrūtināt skolotājus ar stulbām atskaitēm, kas prasa daudz laika – nelietderīgi zemē nomesta laika. Pēdējais brīdis veikt štatu samazināšanu – birokrāti nu jau pārvērtušies par parazītiem – vajadzīga “atutošana”, un ne tikai IZM.
Un tāds var būt Saeimas komisijas priekšsēdētājs, kas piesiets pie IZM mietiņa kā ganāma kaza. Sen būtu jāzina, ka mācību saturu STEM priekšmetos un matemātikā sačakarēja tieši IZM. Tāpat IZM ņemās ap stundām un citām viņuprāt izmērāmām, bet aizmirst ko tajās jāiemācās.
Latviešiem jāzin tikai kur un kā paņemt kredītu. Nekas cits viņiem nau jāzin
Jālikvidē augstskolas. Var sākt strādāt pēc 12 klases. Šleseram nav augstākās izglītības, bet nauda ir
Uz četru dienu darba nedēļu tak jāpāriet