AIVARS STRAKŠAS
Tā kā 15 gadus nostrādāju VAS “Latvijas dzelzceļš” atbildīgā amatā, tad man ir gana daudz pieredzes attiecībā uz AS „Pasažieru vilciens” (PV) darbību un gribu nedaudz papildināt žurnālista pausto.
Vispirms jau problēmas ar dzelzceļa pasažieru infrastruktūras bēdīgo stāvokli slēpjas tās finansēšanas mehānismā. Proti, no valsts budžeta katru gadu tiek izdalīta noteikta summa pasažieru dotācijām, kuru sadala Satiksmes paspārnē esošā Autotransporta direkcija. Un tur viss ir kopā, gan autobusu, gan dzelzceļa pasažieru dotācijām paredzētā nauda. Tā kā daļa autobusu pārvadātāju ir privāti, tad lobijs un caur to arī spiediens uz direkcijas vadību ir visai nopietns. PV dabūja tikai pašu minimumu, un šī minimuma lielākā sastāvdaļa bija infrastruktūras maksa. PV vadība līdz ar to darīja visu iespējamo, lai infrastruktūras maksa būtu pēc iespējas zemāka, kas arī būtu normāli, ja nebūtu pāris „bet”.
Pirmais „bet” – infrastruktūras maksu nosaka no “Latvijas dzelzceļa” neatkarīga iestāde. Sākumā tas bija Sabiedrisko pakalpojumu regulators un tagad AS „Latrailnet”. Nosaka pēc apstiprinātas metodikas, pamatojoties uz izmaksu attiecināmības un pamatojuma principu.
Tātad, piemēram, ja infrastruktūras īpašnieks („Latvijas dzelzceļš”) izremontē kādu staciju, tad rodas papildu izmaksas, izmaksas tiek iekļautas infrastruktūras maksā, un PV būtu jāsamaksā. Viss vienkārši, ja vien Autotransporta direkcija piešķirtu naudu. Taču naudas tam nav. Tāpēc PV valde bija pret jebkādiem remontiem attiecībā uz pasažieru infrastruktūru. Absurds, taču tā tas diemžēl notika.
Otrais „bet” – šķērssubsīdijas no ieņēmumiem par kravu pārvadājumiem uz pasažieru pārvadājumiem ir ar likumu aizliegtas. Līdz ar to peļņu no kravas pārvadājumiem nevar ieguldīt pasažieru pārvadājumu infrastruktūrā. Vienīgais veids, kā sakārtot dzelzceļa stacijas, nepaaugstinot izmaksas, bija un ir ES struktūrfondu finansējums ar minimālu līdzfinansējumu. Tātad politiskās gribas jautājums – piešķirt vai ne ES naudu – nāk no ministrijas puses. Kopš kāda 2016. gada šis jautājums tiek pa kārtām risināts, un kopā ar ES standarta peroniem tiek sakārtotas arī staciju ēkas.
Tātad pamatcēlonis visu sabiedrisko pasažieru pārvadājumu problēmām – un ne tikai dzelzceļa – ir aplamais finansēšanas modelis, kurš nerisina pasažieru mobilitātes jautājumus, bet aprobežojas tikai ar budžeta līdzekļu sadali starp pārvadātājiem. No otras puses, budžeta piešķirtie līdzekļi vienmēr ir bijuši stipri par mazu, lai nodrošinātu laikmetam atbilstošu pasažieru pārvadājumu kvalitāti. Nav bijis politiskās gribas sakārtot šos jautājumus. Citas prioritātes ir bijušas svarīgākas.
Ja lēmumu pieņemšanas procesi ir sadrumstaloti, turklāt iesaistīto personu kompetence samazinās, bet atbildība ilgstoši netiek prasīta, tad līdz haosam ir tikai daži soļi. Tāpēc haoss PV ir tikai loģisks iepriekš pieņemto lēmumu rezultāts, un atbildība jāprasa no Satiksmes ministrijas vadības, jo tikai viņu spēkos un kompetencē ir sakārtot pasažieru pārvadājumu finansējumu valstī un tikai viņi ir atbildīgi par PV Padomes locekļu izvēli. PV valdes kompetence vai nekompetence ir PV Padomes izvēle un arī atbildība. Pašreiz izveidotā valsts uzņēmumu padomju un valdes locekļu atlase caur HR kompānijām ir novedusi pie pilnīgas bezatbildības. Ja kas, tad vainīga kaut kāda mistiska kandidātu atlases komisija. Tāpēc nevajag brīnīties, ja faktiski visos valsts uzņēmumos vadības kompetence krītas.
Par atbildību pašreizējā haosa un nebūšanu sakarā Pasažieru vilcienu satiksmē. Tā kā 15 gadus nostrādāju VAS “Latvijas…
Posted by Aivars Strakšas on Trešdiena, 2024. gada 24. janvāris
Trešdienas vakarā “ViVi” padome zaudē amatus
AS “Pasažieru vilciens” jeb “Vivi” padomes locekļi paziņo par amatu atstāšanu, norādot, ka “Škoda Vagonka” elektrovilcienu radītās krīzes risināšana ir ārpus padomes funkcijām un tvēruma. Vēl pirms šī paziņojuma par padomes locekļu amata pienākumu pārtraukšanu bija pavēstījis satiksmes ministrs Kaspars Briškens (“Progresīvie”).
Līdz šim “Pasažieru vilciena” padomē bija Sandis Šteins, kurš ir padomes priekšsēdētājs, kā arī Inta Liepa un Imants Paeglītis.
Skaidrojot lēmumu par amatu atstāšanu, “Pasažieru vilciena” paziņojumā medijiem Šteins norādīja uz krīzi saistībā ar jaunajiem elektrovilcieniem. Viņaprāt, atbildība par šīs krīzes pārvarēšanu sniedzas pāri “Pasažieru vilciena” padomes pilnvarām: “Sākot ar ilgstoši novārtā atstātu dzelzceļa infrastruktūru – elektrotīkliem, sliežu ceļiem un peroniem, kas nav pielāgoti jauno elektrovilcienu izmantošanai, un turpinot ar nefunkcionējošu pasažieru apziņošanas sistēmu stacijās un uz peroniem.”
Viņš norādīja, ka tikai janvāra pirmajās trīs nedēļās vien jaunajiem elektrovilcieniem ir konstatēti 26 A līmeņa defekti, kuru dēļ nav pieļaujama vilcienu tālāka ekspluatācija, taču pirms elektrovilcienu laišanas tirgū tādu vilcienu atbilstību prasībām ir apliecinājusi sertificējošā institūcija.
“Pat pēc atkārtotiem pieprasījumiem netika piešķirts finansējums ritošā sastāva atjaunošanai, līdz ar to krīzes apstākļos kļūst neiespējami aizstāt defektīvos vilcienus, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumu funkciju izpildi noteiktajā apjomā. Ievērojama daļa – gandrīz puse – no ritošā sastāva ir joprojām gandrīz 50 gadus veca,” norādīja Šteins.
“Pasažieru vilciena” padomes locekļi uzskata, ka “Škoda Vagonka” jauno elektrovilcienu defektu radītās krīzes sekas un neērtības pasažieriem var novērst, vienīgi sadarbojoties Satiksmes ministrijai, valsts AS “Latvijas dzelzceļš”, Autotransporta direkcijai, kā arī Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai, skaidri sadalot atbildības un godprātīgi veicot tām uzticētās funkcijas.
“Šādas sadarbības koordinēšana krīzes seku mazināšanai un novēršanai ir ārpus padomes pilnvaru tvēruma, un ar tiem instrumentiem, kas ir padomes rīcībā, krīzes seku mazināšana un novēršana nav iespējama, tādēļ atkāpjamies no padomes locekļu amatiem,” paziņojumā norādīja Šteins.
Tikmēr ministrs Briškens sociālajā tīklā “X” solīja pilna apjoma ārēju auditu, lai izvērtētu jauno vilcienu iepirkumu procesu, tostarp tehniskās specifikācijas sagatavošanu, vilcienu pieņemšanu, ekspluatācijas uzsākšanu un iesaistīto personu atbildības.
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Latvijā, Padomijas stilā, neviens neparko nav atbildīgs, bet augstos amatus tomēr vēlas.
Tieši Padomijas laikā ierēdņiem bija atbildība. Ierēdni varēja arī uz akmeņlauztuvēm aizsūtīt. Tas ir šīs savienības stils, nebūt ne par ko atbildīgam, bet vēlēties augstus amatus. Padomijas laikā Latvijā pat mikroshēmas un kosmosa tehnoloģijas ražoja. Arī Padomijas laikā, tepat Latvijā projektētie un ražotie vilcieni joprojām ripo, jau 50 gadus. Tieši tagadējā savienībā Latvija neko neražo. Tāpēc arī tiek izplatītas visas tās baumas cik toreiz esot bijis slikti, tā lai cilvēki neskatītos uz faktiem un liktos ka šodien šajā savienībā ir pienākuši laimes un veiksmes laiki. Katrs jaunais režīms cilvēkiem stāsta cik slikts ir bijis iepriekšējais.
Te kāds zivis saēdies vai? Kāda atbildība var būt, ja ir padome un valde? Pilnīgi nekāda nekad nav bijusi un nebūs. T’as jau ir tas padomju nomenklatūras daiļums. Jebko var izgāzt, sagraut un pasēt… un arī tad sliktākais kas var notikt it nākošaja mēnesī atlast no darba un tad pārrotēt uz citu padomi (bet ne ar zemāku atalgojumu!!!). Padpmju nomenklatūra savā kariņisma vienotības dailē
Ja nemaldos, tai vilcienu līgumā bija paredzēti 2.000.000 € RAŽOŠANAS UZRAUDZĪBAI. Vai varētu palūgt kādu atskaiti par šīs summas izlietojumu un saņēmējiem?
Ja pareizi atceros, tas vilcienu līgums paredzēja 2 000 000 € ražošanas uzraudzībai. Tad nu varbūt publi
Neiznēsātie latvieteļi tādu valdību gribēja.
Man žēl, ka ne tu, ne tava māte, ne tēvs netika pienācīgi iznēsāti (spriežot pēc tevis paša teiktā).
Kārtējais Strakšasa kunga raksts un ar atsauci uz īsto avotu, nevis portālu pietiek, lai gan arī tur ir pārpublicēts. Jautājumi ir iepriekšējie, neatkārtošu. Esmu pārliecināts, kungs lasa komentārus un labi zinās jautājumus. Jautāt šeit nav aizliegts, tāpēc aicinu saņemties un atbildēt. Neatbildēšana mazina ticību rakstītajam un vairo aizdomas par to, ka ir kaut kas slēpjams. Neizpaliks arī aicinājums nezinātājiem un pamuldēt mīlētājiem sevi neapgrūtināt un paklusēt.
Kārtējais anonīma gļēvuļa jautājums. Ej uz FB un uzdod jautājumu.
Kā pirmo Josifs nomiegtu valsts iepirkuma izgudrotāju un īstenotšju.
Staļins atbildīgos ierēdņus vienkārši nošautu. Latvijā faktiski valda ierēdniecība ar birokrātiju. Kamēr nebūs efektva mehānisma kā ierēdni sodīt (vismaz atlaist no darba bez tiesībām strādāt jebkurā valsts iestādē), tikmēr valsts taisnā ceļā dosies pretī iznīcībai.
Šāva par nodevību. Nosūtītu uz raktuvēm vai meža darbiem Sibīrijā. Ļoti uzlabojot disciplīnu un veicinot atbildības sajūtu.
Šāva kaut vai par piederību, piemēram, armijas elitei.