PUARO.LV
Rīgas sociālo tīklu kampaņas kopsavilkums norāda uz skaidru uzvarētāju – vismaz šajā lauciņā.
2025. gada Rīgas pašvaldību vēlēšanas spilgti ataino pārmaiņas digitālajā politiskajā telpā. Sociālie tīkli vairs nav tikai papildinājums plakātiem un avīžu sludinājumiem – tie kļuvuši par galveno kanālu, kurā kandidāti komunicē ar sabiedrību, veido politisko naratīvu un nereti arī nosaka vēlēšanu rezultātus.
Laikam ejot, arvien vairāk kandidātu saprot, ka nepārtraukta aktivitāte tādos tīklos kā Facebook, Instagram, X (Twitter) un TikTok nav greznība – tā ir stratēģiska nepieciešamība. Savukārt sabiedrība reaģē, komentē, dalās un bieži arī pati iniciē diskusijas. Bet ko tad dati patiesībā atklāj? Un vai tie tiešām ļauj paredzēt, kurš būs vēlēšanu uzvarētājs?
Mūsu pētījums aptvēra laika periodu no 2025. gada 1. februāra līdz 29. maijam – tas ir būtībā viss kampaņas aktīvais posms.
No ierakstiem līdz diskusijām: ko patiesībā rāda tīkli?
Aplūkotajā periodā īpaši aktīvi bija vairāki kandidāti. Edvards Ratnieks izcēlās ar vairāk nekā 1600 personīgiem ierakstiem savos profilos – tas ir gandrīz trešdaļa no visu kandidātu kopējā ierakstu skaita. Viņam sekoja Ainārs Šlesers ar vairāk nekā 1300 ierakstiem – nedaudz mazāk, taču stabils un iespaidīgs skaits visā periodā. Šlesers uzturēja vienmērīgu tempu – aptuveni 280–390 ieraksti mēnesī, kas liecina par rūpīgi plānotu un mērķtiecīgu kampaņu.
Trešajā vietā – pašreizējais Rīgas mērs Vilnis Ķirsis ar vairāk nekā 600 ierakstiem, kam sekoja Juris Pūce, Oļegs Burovs un Viesturs Kleinbergs. Savukārt Regīna Ločmele četru mēnešu laikā publicēja vien 54 ierakstus – niecīgs skaits salīdzinājumā ar vadošajiem kandidātiem.

Ko dara partijas?
Aktivitāte sociālajos tīklos nav tikai kandidātu prerogatīva – arī partijas ir svarīgi spēlētāji. Lielāko aktivitāti uzrādīja Suverēnā Vara ar 1476 ierakstiem aplūkotajā periodā – spēcīga, noturīga un pamanāma klātbūtne, kas, iespējams, izskaidro, kādēļ šī partija pārsteidzoši parādās vēlēšanu aptaujās kā viena no favorītēm ieņemt vietu Rīgas domē.
Tai sekoja Jaunā Vienotība ar aptuveni 900 ierakstiem un Latvija Pirmajā Vietā – arī ar līdzīgu skaitu. Arī Progresīvie un Attīstībai/Par! demonstrēja iespaidīgu klātbūtni, kamēr Saskaņa bija gandrīz neredzama – vien daži desmiti ierakstu.

Kandidāti uzmanības centrā – sabiedriskais diskurss
Bet šie skaitļi ataino tikai daļu no stāsta. Ne mazāk svarīgs ir jautājums: par ko runā iedzīvotāji? Šis rādītājs var liecināt gan par atbalstu, gan par neapmierinātību ar kandidātiem. Viena lieta ir skaidra – tas, par ko runā, nosaka dienaskārtību digitālajā vidē šajās vēlēšanās.
Ainārs Šlesers ir nepārprotami visbiežāk pieminētais kandidāts. Sabiedriskā diskursa analīze rāda, ka viņš tiek minēts vairāk nekā trešdaļā ierakstu par kandidātiem – tas ir 37% no visa tīkla satura. Viņam izdevies apvienot plašu personīgo aktivitāti ar sabiedrības uzmanību – kombinācija, ko ne katrs kandidāts spēj nodrošināt.
Savukārt Ķirsis veido aptuveni 20% no diskusijām – būtiski mazāk nekā Šlesers. Taču tas, ka abi kopā dominē gandrīz 60% diskusiju, liecina, ka vēlēšanu cīņa norisinās tieši starp šiem diviem kandidātiem. Jāatzīst, ka diskusijas par abiem nav viennozīmīgi pozitīvas – ir arī negatīvs saturs – taču nav šaubu, ka viņi abi izceļas pār citiem kandidātiem pēc uzmanības apjoma sociālajos tīklos.

Kopsavilkums: cīņa par ekrānu
Jaunie dati iezīmē skaidru ainu – politiskā cīņa Rīgā 2025. gadā notiek galvenokārt sociālajos tīklos. Tie kandidāti un partijas, kas apzinās digitālā potenciālu, ne tikai publicē informāciju, bet arī veicina diskusijas, rada iesaisti un ietekmē sabiedrisko domu.
Šlesers, kas dominē gan pēc ierakstu skaita, gan pēc pieminēšanas biežuma, parāda, ka mērķtiecīga digitālā aktivitāte sniedz reālu ieguvumu – vismaz redzamības un ietekmes ziņā. Ja vēlēšanas notiktu tikai internetā – viņš būtu uzvarētājs. Vai ar to pietiks, lai uzvarētu arī vēlēšanās? Par to lems vēlētāji.
Taču skaidrs ir viens – sociālie tīkli ir īstā politiskā arēna šajās vēlēšanās.
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Nu, ja ir Šlesers pret Ķirsi, tad uzvar Šlesers ar atrāvienu. Un tas progresīvo kārtējais briškens arī ir nulle. Neviens no viņiem nav spējīgs kaut ko reāli noorganizēt, izdarīt.
Apsveicu Šleseru ar Rīgas mēra amatu !
Es nevarētu tiekt, ka ignorēju sociālos tīklus, bet pamanījusi esmu tikai Šleseru. Šīs partijas pārstāvji atsedz esošās vars nekaunību, bet tas nenozīmē, ka par šo kremlisko partiju balsos.
Jā, tas notiek tāpēc, ka politiķi pirms vēlēšanām ir viens otram pa kaklu. Kā tu vispār vari par kādu balsot, ja viņi visi ir totāli muļķi?