Jūs sakāt: slēdzam mazo lauku skolu! Es saku: Ir varianti…
Likvidējot mazās skolas, ir divi argumenti – tas esot dārgi un bērniem mazā skolā esot sliktākas sekmes. Vispirms par otro – šis ieguvis arī emocionālu nokrāsu, it kā skolu slēgšana ir patiesībā rūpes par vienlīdzīgu bērnu izglītību. Kā pierādījumu cilā grafiku, kur lauku skolās bērniem ir zemāki rādītāji centralizētajos eksāmenos nekā pilsētas skolās. Pat nerunājot par to – vajag vai nevajag slēgt lauku skolas – šis minētais iemesls vienkārši nav patiess.
Paņemt mazas lauku skolas sekmes, salīdzināt tās ar lielu pilsētas skolu un secināt, ka pie vainas ir mazais skolēnu skaits klasēs – tas vienkārši neatbilst tam, ko rāda pedagoģijas sfēras pētījumi.
Pirmkārt, šie grafiki drīzāk pierāda nevis izglītības kvalitātes, bet sociālās atšķirības starp pilsētu un laukiem. Atšķirības starp atzīmēm bieži ir nevis bērnu vai pedagogu SPĒJĀS, bet gan IESPĒJĀS. Sociālajam fonam, materiālajam stāvoklim, vecāku iesaistei bērna skološanā u.tml. ir tieša, liela un pierādīta ietekme uz bērnu sekmēm (1).
To nevar teikt par skolēnu skaitu klasē – ir zināmi gan piemēri, kur labas sekmes sasniedz ar lielu skaitu skolēnu (Āzijas modelis, daudzas mūsu pašu skolas). Un ir arī daudz pētījumu, kur tieši mazāks skolēnu skaits vedis pie augstākām sekmēm (2).
Ko var secināt? Ka grafiki, kurus izmanto kā pamatojumu mazo skolu slēgšanai, drīzāk vienkārši apstiprina Latvijas sociālo realitāti – starp laukiem un pilsētām pastāv lielas atšķirības. Un tās atspoguļojas skolēnu sekmēs.
Tāpat arī svarīgs faktors skolēnu sekmēs ir pašu skolēnu personība un motivācija (3).
Tas, ka centra ģimnāzijās ir augstākie sasniegumu valstī, ir skaidrojams ar to, ka šajās ģimnāzijās tiek atlasīti paši spējīgākie un motivētākie skolēni. Viņu sekmes maz ko pasaka par skolas vai pedagogu kvalitātēm.
Protams, ka motivētāki bērni (kuriem biežāk būs arī uzņēmīgāki, atbalstošāki vecāki) kopumā vairāk meklēs un atradīs iespējas pārcelties uz lielākām pilsētām.
Bet ja mēs vienkārši sametīsim visus vienā kopējā klasē – tas nekādā veidā nepacels kopējos skolēnu sasniegumus. Drīzāk jau otrādi. Protams, arī skolas vadībai, mācību pieejai un pedagogu motivācijai ir ietekmes uz bērnu sekmēm. Skolas efektivitāte ir ļoti sarežģīts jautājums, to veido daudz un dažādas lietas, un tas noteikti nav tik vienkāršs kā šobrīd postulētais – maza lauku skola slikti, liela pilsētas skola labi (4).
Galu galā, kas tad īsti ir laba skola? Arī šobrīd izmantotais mērinstruments – centralizēto eksāmenu rezultāti – ir tikai viens no rādītājiem, un daudzi teiktu: ne tas svarīgākais.
Aizvien vairāk ģimeņu uzskata, ka bērna emocionālajam stāvoklim, skolas videi, attiecībām ar klasesbiedriem un skolotājiem vai skolā iegūtajām praktiskajām pieredzēm ir lielāka nozīme nekā gala atzīmei. Daudzu vecāki vienkārši vēlas, lai viņu bērns skolā jūtas labi un pieņemti.
Turklāt, esot reālistiskiem – uz mācībām orientētie, prasīgie un akadēmiski spējīgie atradīs savas vietas labās skolās un centra ģimnāzijās, un vēlāk – pasaules labajās augstskolās. Tas ir ļoti labi!
Bet ir arī liela daļa bērnu, kuriem ir pilnīgi maznozimīgi, vai viņi centralizētajā eksāmenā saņems 5 vai 7, un vai vispār kaut ko saņems. Daļa no viņiem iestāsies Latvijas augstskolās, kur pārsvarā akadēmiskais līmenis tāpat ir ļoti zems un līdz diplomam var aizvilkt praktiski katru, neatkarīgi no skolā apgūtā. Daļa aizbrauks uz ārzemēm. Daļa uzsāks biznesu vai apgūs kādu tehnisku profesiju. Un vēl daļai ir svarīgi vispār atrasties skolā, nevis uz ielas, narkomānu pritonos vai dirnēt mēnešiem mājās pie datora tā saucamajā “tālmācībā”. Un arī viņiem ir vajadzīgas skolas.
Bērniem ir atšķirīgi dzīves ceļi un ļoti atšķirīgas vajadzības skolā – bet šobrīd tās visas ir novestas līdz vienam bezpersoniskam ciparam tabulā zem nosaukuma “Centralizētā eksāmena atzīme”.
Kas aizved pie otra argumenta – par naudu. Skolot bērnus mazās skolās esot dārgi. Protams, finanses jebkurai skolai ir pamatā. Bet ko īsti šajā kontekstā nozīmē dārgi? Ar ko tiek salīdzinātas izmaksas?
Līdz šim vienīgie demonstrētie aprēķini bijuši, salīdzinot izmaksas skolu starpā. Bet tas ir drusku kā salīdzināt māla poda izmaksas Ķīnas rūpnīcā un Latgales keramiķa darbnīcā. Daži bērni ir trauslāki nekā citi, un tās ir lielākas izmaksas.
BET – automātiski slēdzot skolas, balstoties ciparos, patiesībā šīm slēgtajām skolām nemaz netiek doti vai meklēti finansiāli attaisnojami risinājumi.
Mums ir daudz un aizvien vairāk bērnu, kuriem neder vai nenāk par labu vidējais aritmētiskais pilsētas skolas modelis. Tas ir “tirgus segments” mazām skoliņām mierīgās lauku apkaimēs.
Te daži piemēri:
- Skola bērniem ar uzvedības problēmām;
- Skola bērniem, kuru vecākiem ir svarīga dabiska, ekoloģiski tīra vide;
- Skola bērniem ar autismu;
- Skola bērniem, kas piedāvā “brīvdabas” izglītību vai eksperimentālas jaunās metodes;
- Mājskolas, kas vēlas apvienot vairākas ģimenes;
- Skola zēniem, kuru ģimenēs nav neviena vīrieša modeļa;
- Skola jutīgiem bērniem, kuriem parastā skolas vide ir par skarbu;
- Skola augsta riska bērniem, kuri ir par skarbu parastajai skolas videi.
Tās visas ir iespējas turpināt dzīvi lauku skolām, un līdz ar to – cilvēkiem Latvijas laukos vispār. Pieprasījums un arī vajadzība pēc šāda veida skolām kļūs tikai lielāka ar katru gadu. Īpaši tādēļ, ka sistēmā neiederīgie vai īpaši nemotivētie bērni tiek izstumti no pilsētu “labajām” skolām. Mūsdienu tehnoloģijas sniedz iespējas dažādos veidos papildināt gan vajadzīgos pedagogus, gan apmācību metodes. Tās ir arī iespējas, kuras neviens no atbildīgajām institūcijām pat neapsver. Tā vietā ir vienkārši skolu slēgšana.
Tāda uzkrītoši ilustratīva ilustrācijai šai pieejai joprojām ir Naukšēnu muižas skola, kas tika aizslēgta, jo tā bija vienkāršāk un lētāk nekā to pārveidot. Bet šādas skolas auditorija turpina klaiņot pa ielām, izdarīt noziegumus un kopumā izmaksāt sabiedrībai daudz vairāk. Un beigās tāpat mēs nonākam pie secinājuma, ka viņi kaut kur tomēr būs jāliek, kamēr iepriekšējā skola ar miljoniem ieguldītās naudas nu jau ir citos ceļos, un jāsāk domāt par jaunas celtniecību…
Slēgt mazās lauku skolas, visu pakārtojot lielo skolu efektivitātes modelim varbūt ir loģiski. Bet tikai tad, ja vienīgā loģika tiek saskatīta abstraktā ciparā zem izmaksu ailītes un veiksmīgāko bērnu eksāmenu snieguma. Diemžēl dzīvē viss nenotiek pēc šādas loģikas. Un likvidēt lauku skolas nozīmē ne tikai noņemt iespēju konkrētai Latvijas vietai vēl kādreiz dzīvot un attīstīties, bet tas atņem arī iespēju izveidot ko tādu, kas daudziem bērniem un ģimenēm jau šobrīd tik ļoti pietrūkst.
Rakstā minētie pētījumi:
- 1. F. Zhang, Y. Jiang, H. Ming, Y. Ren, L. Wang, and S. Huang, “Family socio-economic status and children’s academic achievement: the different roles of parental academic involvement and subjective social mobility,” British Journal of Educational Psychology, vol. 90, no. 3, pp. 561–579, 2020. Vadivel, B. et al. (2023) ‘The impact of low socioeconomic background on a child’s educationalachievements’, Education Research International, 2023, pp. 1–11. doi:10.1155/2023/6565088. Jonah Rockoff, “Field Experiments in Class Size from the Early Twentieth Century,” Journal of Economic Perspectives, 23(4): 211–230;
- 2. Jonah Rockoff, “Field Experiments in Class Size from the Early Twentieth Century,” Journal of Economic Perspectives, 23(4): 211–230;
- 3. Meyer, J., Jansen, T., Hübner, N. et al. Disentangling the Association Between the Big Five Personality Traits and Student Achievement: Meta-Analytic Evidence on the Role of Domain Specificity and Achievement Measures. Educ Psychol Rev 35, 12 (2023);
- 4. Javornik Š, Klemenčič Mirazchiyski E. Factors Contributing to School Effectiveness: A Systematic Literature Review. Eur J Investig Health Psychol Educ. 2023 Sep 30;13(10):2095-2111.
📍 Slēgt mazo lauku skolu? Varbūt tomēr padomāt! 🧐 Likvidējot mazās skolas, ir divi argumenti – tas esot dārgi un…
Posted by Nils Sakss Konstantinovs on Piektdiena, 2024. gada 26. janvāris
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Domāju, ka Jūs izteicāt tautas ievērojamas daļas viedokli. Vēlreiz Paldies par ilgtspējas argumentiem, kas stāv pāri tuvredzīgam, visus faktorus neietverošam ekselim.
Kad es mācījos pamatskolā 2000šo gadu pirmajā desmitgadē, pirmajā pusē, arī tajā sliktajā mazajā lauku skolā. Skolu pārstāvēju fizikas, ķīmijas, matemātikas, informātikas olimpiādēs, man bija labāki rezultāti nekā novada centra lielajām skolām. Bet pēc novadu reformas, mūsu pagastu pievienoja pie tuvākās lielās pilsētas, un momentā visus grūtos, kurus meta ārā no lielajām, prestižajām pilsētas skolām, sūtīja uz mūsu mazo lauku skolu. Un direktore neko nevarēja teikt pretī, jo jaunajā novada centrā bija par viņu augstāki spēki. Un kaut kur vajadzēja likt tos skolniekus ar kuriem nevarēja tikt galā prestižās centra skolas. Rezultātā mums traucētas stundas, nemiers, huligānisms, un jo vairāk… lasīt vēl »
Visi jau priecīgi, ka viņu bērna izglītībai atvēlēti nEUR un prātā neienāk paprasīt ko tas bērns zina un ko var.
Ja skolas (un bērnudārzus) mākslīgi apaudzē ar visādām liekēžu darba vietām, tad loģiski ka viņas nav izdevīgas.
Priekškam katrā skolā vajag kaukādus direktorus, grāmatvežus un tamlīdzīgus pusvadītājus? Varbūt katrā skolā vajag arī arboristu? Jo pie skolas taču aug koks…
vecāki jau var uzskatīt ko un kā viņi vēlas, bet bērni 4. klasē neprot lasīt un 6. kasē nevar atrisināt matemātikas uzdevumu- nesaprot uzrakstīto un nevar izlasīt. Mājīgi un omulīgi pačubnāti kā jau bērnudārzā tā pārliecionoši veidota tiek zaudētā paaudze derīga tiai melnstradniekiem un padomēm. Tik un tā nevajag vairāk par 9. klasēm. Pārējiem ir jāmācās. PPMG skolotāju zintnieču produk cija garantē, ka neviens priekšmets netiks iemācīts un tas garantē vecāku laimi – nekādu siskomfortu, nekādu lieku jautājumu- nekas jau netiek uzdots un neko neiemācās. Par to nav burtnīcu, smagu somu, var izrādīt jaunākos ieguvumus atlaidīšu bodēs un telefonus, paspreģāt,… lasīt vēl »
Nezinu cik kvalitatīvi IzM spēj paskaidrot, ko tieši viņi dara , bet nojaušu- mērķis samazināt kopējās izglītības izmaksās būvju uzturēšanas izmaksas , sabalansējot ar minimālo skolotāju komplektu/skaitu pret max apmācāmāmo skaitu klasē, pie kura ir iespējama kvalitatīva izglītība. Vai šis ir taisnākais ceļš, nav pārliecības. Vai šo var izdarīt bez kvalitatīvas komunikācijas kampaņas – neticu. Pretī stav zaudētāji no reformas – pašvaldību treknie putni (ar brangu būviecības un remontēšanas pieredzi), skolu administrācijas (tās kuras likvidēs viennozīmīgi), saistītie piegādājošie uzņēmēji un, protams, tos kurus visvairāk žēl, skolu tehniskie darbinieki. Ieguvēji (bez skaidras ticamas perspektīvas) – skolēni, pedagogi un nodokļu maksātāji. Vai… lasīt vēl »
Exeļu muļķiem drīz talkā nāks mākslīgais intelekts. Latvijā nav iespējams nolikt pie vietas ierēdņus un birokrātus. Kad parādīsies mākslīgais intelekts, tad situācija būtiski pasliktināsies. Mazo skolu likvidācija faktiski ir pierādījums tam, ka politiskā “elite” ir šaurās pierītes. Ja runājam par Latvijas drošību, tad pierobežā it sevišķi Latgalē mazo skolu drīkst slēgt tikai tad, ja nav neviena skolēna. Punkts. Bet politiķu šaurajām pierītēm jau to nesaprast.
Pārāk labi stāsti par eliti. Viņiem vispār pieres un galvas smadzeņu daļa nav citādi šādas un citas muļķības, kas robežojas ar noziegumu nedarītu.