“Rail Baltica” savienojumam ir būtiska nozīme Baltijas reģiona militārajai mobilitātei

Dzelzceļa infrastruktūras projekts “Rail Baltica” ir atzīts par ģeopolitisku un stratēģisku nepieciešamību, un šis savienojums ir svarīgs Baltijas valstu militārās mobilitātes stratēģijai, būtiski uzlabojot gan pārvietošanās kapacitāti un ātrumu, gan savienojamību ar Eiropas infrastruktūras artērijām, informē Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” pārstāvji, atsaucoties uz Eiropas Politikas analīzes centra (“Center for European Policy Analysis” (CEPA)) pētījumu. 

Pētījumā secināts, ja dzelzceļi ir sadarbspējīgi ar Poliju un Vāciju, tie ir labākais risinājums bruņutehnikas un citas smagās militārās tehnikas transportēšanai uz Baltijas reģionu.

“Rail Baltica” projekts ir plānots pasažieru un kravu mobilitātes uzlabošanai, taču arī militārās mobilitātes vajadzībām, nodrošinot atbilstošu infrastruktūru un ritošā sastāva jaudu. Šobrīd vienīgais dzelzceļa posms Baltijā, kas ir savietojams ar Eiropas 1435 milimetru sliežu platumu, ir no Kauņas līdz Polijas robežlīnijai, kura tehniskie parametri gan atšķiras no “Rail Baltica” paredzētajiem. “RB Rail” skaidro, ka Eiropas sliežu platuma infrastruktūras izveidošana ir būtiska Baltijas valstu pilnīgai integrācijai Eiropas Savienības (ES) dzelzceļa pārvadājumu tirgū.

Standarta platuma dzelzceļi ļauj pārvadāt militāro aprīkojumu pāri robežām, nemainot sliežu platumu, kas prasa papildu laiku un ir arī izaicinoši loģistikas ziņā. Dzelzceļa standartizācija palielina ES spēju reaģēt uz drošības apdraudējumiem un stiprināt mazāk aizsargātos reģionus, skaidro “RB Rail” pārstāvji.

Militārās loģistikas plānošanā, jo sevišķi krīzes laikā lielu lomu spēlē laiks. Bijušais ASV armijas komandējošais ģenerālis Eiropā ģenerālleitnants Bens Hodžess akcentējis militārās loģistikas sarežģītību, uzsverot nepieciešamību atpazīt draudus, pieņemt politiskus un militārus lēmumus un ātri izvietot NATO spēkus potenciālo konfliktu skartajās teritorijās. Hodžess norādījis, ka pirmos divus uzdevumus ir grūti izdarīt kā mājasdarbu iepriekš, taču trešo var atrisināt miera laikā, novēršot esošās infrastruktūras vājās vietas.

Nesen veiktā “Rail Baltica” izmaksu un ieguvumu analīze atklāja, ka miera laikā “Rail Baltica” ar vienu 40 vagonu vilcienu varētu aizstāt septiņu kilometru garu militāro konvoju, informē “RB Rail” pārstāvji.

“RB Rail” valdes priekšsēdētāja vietniece Kitija Gruškevica uzsver, ka Baltijas valstu savienošanai ar Rietumu sabiedrotajiem – dzelzceļu ziemeļu-dienvidu virzienā – ir jābūt mūsu stratēģiskajai prioritātei, jo uzlabotās aizsardzības spējas šajā ģeopolitiski jūtīgā un nestabilā laikā demonstrē atturēšanas spēku.

Attīstītai un savietojamai dzelzceļa infrastruktūrai ir izšķiroša nozīme reģiona aizsardzības gatavībā. “Rail Baltica” ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūru paredzēts pielāgot smagās militārās tehnikas pārvietošanai. Dzelzceļa transports arī samazina ceļu infrastruktūras nolietojumu, nodrošinot drošāku un efektīvāku specializēto kravu, tostarp smagās tehnikas un potenciāli bīstamo kravu, kustību. Tāpat arī tiek plānots, ka “Rail Baltica” varēs nodrošināt NATO transporta un nacionālo bruņoto spēku vajadzības, “Rail Baltica” ekonomisko ietekmi par aptuveni diviem līdz četriem miljoniem eiro gadā un militāro mācību efektivitāti.

Projekta laikā Baltijas valstis tiks integrētas arī paplašinātajā Eiropas transporta tīklā, virzoties uz standartizētu dzelzceļa infrastruktūru visā Eiropā. “Rail Baltica” nacionālā ieviesēja Latvijā “Eiropas dzelzceļa līnijas” valdes locekle Baiba Zauere norāda, ka dzelzceļš joprojām ir efektīvākais transporta veids liela apjoma vai smagsvara kravu pārvietošanai garās distancēs. Tāpēc ir būtiski nodrošināt, ka dzelzceļa tīklu sistēma ir piemērota šādu kravu pārvadāšanai. 

Zauere skaidro, ka “Rail Baltica” infrastruktūra tiek plānota un projektēta ciešā sadarbībā ar atbildīgajām institūcijām, lai nodrošinātu valsts aizsardzībai nepieciešamās prasības, sākot ar kravu gabarītiem un slodzēm, beidzot ar paaugstinātām drošības prasībām stacijām. Vairākiem stratēģiski nozīmīgajiem punktiem piesaistīti arī ES militārās mobilitātes līdzekļi.

Jau vēstīts, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam “Rail Baltica” projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.

Atbilstoši “Rail Baltica” izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā – 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā “Rail Baltica” pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

“Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

13 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
braucošais
braucošais
28 d. atpakaļ

Kamēr to delceļu pabeigs diezvai karošanā tiks izmatoti līdzšinējie paņēmieni

Marts
Marts
29 d. atpakaļ

RB nu noteikti nederēs kā militāro kravu pārvadāšanas maršruts dienvidu-ziemeļu virzienā! Ja visi militārie eksperti “gaudo”, ka lielākā bīstamība ir Suvalku koridors, kas ir apmēram 70km plats, tad kā lai dzelzceļš funkcionē šajā koridorā, ja to var vnk apšaudīt no abām krievijas pusēm, t.i. kaļiņingradas un baltkrievijas! Līdz ar to zūd RB jēga, ja vien nevajadzēs kādu tanku aizvest no Kauņas uz Tallinu ar 240km stundā ātrumu.

krokodils
krokodils
29 d. atpakaļ

Tas ir “īstais” objekts kam piekarināt lidostu un greznu staciju. Interesanti, vai vēl dārgāku rotaļu mantiņu nevarēja atrast?

Railway child
Railway child
29 d. atpakaļ

Nu ja, tagad tas, izrādās, ir militārs projekts…. Muldēt vajag mazāk. Dzelzceļš, kaut arī efektīvs, tomēr visvieglāk sabojājams. UN BOJĀTĀJI ATRADĪSIES, ja lieta nonāks līdz spalvas mešanai. Vispāŗ, ja jau tā, varbūt reanimēt RVR un uztaisīt pāris bruņuvilcienu? Pirmā pasaules kara laikā tādi bija modē, vai ne?

turlais
turlais
29 d. atpakaļ
Reply to  Railway child

Tas ir tas pats, kas pateikt, ka kāds karo mūsu vietā…

Andris Lagzdiņš
Andris Lagzdiņš
29 d. atpakaļ
Reply to  Railway child

Bruņu vilcienu?
Nu tad uztaisi (un nopatentē) arī bruņu sliedes! TU DAUNI NEDAPISTAIS!

Railway child
Railway child
28 d. atpakaļ

Jā, vienmēr prieks palasīt īsta intelektuāļa komentāru… Tas Lagzdiņš, jādomā, ir kāds akadēmiķis vai vismaz profesors

Likteņa vērotājs
Likteņa vērotājs
29 d. atpakaļ

Pēdējais arguments kāpēc jāiznīcina sava ekonomika – Putins atnāks, tāpat visu sagraus. Tāpēc labāk uzceļam Rail Baltic, la šeit Putinam atnākot būtu trūkumā iedzīta teritorija ar izbadējušiem un mazizglītotiem cilvēciņiem. Paši būvētēji un organizētāji ar air Baltic lidmašīnām būs prom.

Muļķu tik daudz nav kā Briškenam un pārējiem gribētos.

aldis
aldis
29 d. atpakaļ

Latvijas tautai tāds RAIL BALTIC nav vajadzīgs, mums ir ostas, mums ir lidosta un ari kaut kādi sauszemes ceļi. Ja amerikāņi grib karot ar krievu, tad lai viņi paši būvē to dzelzceļu pa savu naudu. Mēs 1 miljons iedzīvotāju negribam un arī nespējam karot ar savām kaimiņvalstīm. Vienīgais ko mēs varam atbrīvot tos 65 000 km2, kur amerikāņi ar savu kara tehniku var izvērsties. Ja jau boļševiku valdība mūs ir pārdevusi ASV monstriem.

Andris Lagzdiņš
Andris Lagzdiņš
29 d. atpakaļ
Reply to  aldis

ATKAL nepareizi! Nu, bļed, latvāneļi var sagrozīt dajebko, dažreiz šķiet, pat vārētu ēst caur dirsu un pļūtīt caur muti (c) SouthPark.
Rail Baltica IR vajadzīgs, bet ne jau tādā izpildijumā!
Protams, ka mums vajag kravas vest vagonos, BET tiem vagoniem ir jāienāk/jāizbrauc no vēsturiskās škirotavas JELGAVĀ! Kur konteinerus var 1kārši pārkrāmēt uz mūsu sliedēm, un fūrēm!
Nevis jāvizina caur Zolitūdi!

Andron MacBeton
Andron MacBeton
29 d. atpakaļ

No kurienes UZ KURIENI?
Kāds žurnaļuga varētu tiem debīlajiem pļūtošajkiem izmetņiem uzdot pareizo jautājumu?
No Rīgas lidostas uz Tallinu vedīs to militārismu? Ja nu gadijumā Somija uzbrūk?
Nedapisto šmaru valsts, bļed.

Gada glezna
Gada glezna
30 d. atpakaļ

Mēģina afēru piesegt. Totālas muļķības. Arī vecais dzelzceļs der kravu pārvadāšanai, un nav iedomājams, ka militāras kravas pārvadās ar ātrumu 250 km stundā, kas saprotams salīdzinot ar jau Francijā un Ķīnā funkcionējošiem dzelzceļiem ir apkaunojoša atpalicība.

cibetkaķis
cibetkaķis
29 d. atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Tie lielie kilometri stundā ir domāti pasažieriem, kas arī braukšot kamēr nekaros.