Jau šī gada septembrī žurnāls Forbes publicēja informāciju par to, ka Rail Baltic gandrīz četrus miljardus eiro vērtā būvniecības iepirkuma uzvarētājs ir cieši saistīts ar Krieviju.
Šī informācija īpaši piesaista uzmanību tāpēc, ka otrs fināla kārtas daudz lētākā piedāvājuma iesniedzējs tika noraidīts tieši dēļ Turcijā kodolobjekta būvniecībā strādājoša meitasuzņēmuma ar Krievijas pilsoņiem. Jau Forbes septembra publikācija raisīja jautājumus par to, kā iespējams, ka uzvarētāja saites ar Krieviju patiesībā ir daudz ciešākas nekā lētākā piedāvājuma iesniedzējam.
Tagad parādījusies vēl jauna informācija, kuru publicējis portāls Pietiek.com, par vēl ciešākiem Latvijas vēsturē vislielākā iepirkuma uzvarētāja sakariem ar Krieviju un tās militāri rūpniecisko kompleksu.
„Rail Baltica” 3,5 miljardu eiro projektā, kur atlases beigās bija tikai divi pretendenti, no kuriem par 500 000 000 eiro lētākais tika noraidīts drošības iestādes atzinuma dēļ, briest problēmas. Uzvarētāja biogrāfija izrādās daudzkārt šaubīgāka. Procesa gala iznākums liek saraukties dažām uzacīm, raksta Pietiek.com.
Atklājusies problēmiņa ir tāda, ka drošības iestādes noraidīto turku drošības profils ir augsts. Viņu meitas uzņēmumam ir viena meita ar nesankcionētiem Krievijas Federācijas pilsoņiem.
Izslēgtais pretendents, strādājot savā valstī, NATO teritorijā, izejot visas savā valstī nepieciešamās drošības procedūras, ar savas valsts drošības dienestu atļauju viena specifiska objekta būvniecībā piesaistījis nesankcionētas Krievijas Federācijas personas.
Tikmēr pielaistajiem uzvarētājiem ir daudzkārt lielāka ekspozīcija pret Krieviju. Proti, ir fiksēta sadarbība tieši ar Krievijas Federācijas militāri rūpniecisko kompleksu.
Konkursā atstātā „Bu da Eiffage Génie Civil SAS” („Eiffage Énergie Systèmes”) brendam Clemessy Krievijā, kā rāda mājaslapa https://clemessyrus.com/company/partners/, lielākie klienti ir „АвтоВаз” un „Ульяновский автомобильный завод”. Gan „AvtoVaz”, gan otrs uzņēmums ir ne tikai sankcionēti, bet tieši saistīti ar Krievijas Federācijas militārās tehnikas ražošanu.
Neskaidro manipulāciju rezultātā iegūtā Latvijas „Rail Baltic” posma būvētāja meitas uzņēmums piegādā tam iekārtas un kritiski svarīgas izejvielas. Turklāt zaudēti varētu būt ne tikai 500, bet pat 900 miljoni eiro.
Sākotnējie piedāvājumi atšķīrās par 900 000 000 eiro, un, iespējams, par tikpat atšķirtos arī beigu rezultāts, ja otrs pretendents netiktu izslēgts. Tas tādēļ, ka vienīgais atlikušais dalībnieks sarunu gaitā samazināja cenu, un to visai drošticami būtu darījis arī diskvalificētais.
Būvniecības iepirkumi tradicionāli tiek uzskatīti par paaugstināta korupcijas riska zonu, daudzu miljardu vērti iepirkumi jo īpaši. Politiska komponente lēmumos (NA+AS) nav izslēdzama.
Savukārt Forbes izpētījis, ka viens no pilnsabiedrības BERERIX dalībniekiem, itāļu Rizzani de Eccher S.P.A. pusotru gadu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, joprojām turpina strādāt Krievijas teritorijā. Uzņēmumam tur ir filiāle Codest un tas strādā tur jau trīsdesmit gadus. Nupat, 16.augustā pilsētā Verhņaja Salda Sverdlovas apgabalā noslēdzās sabiedriskā apspriešana par tehniskā silīcija ražotnes būvniecību, kur darbu izpildītājs būs Akciju sabiedrība Rizzani de Eccher S.P.A. Vienlaikus šis fakts nav traucējis pilnsabiedrības sastāvā uzvarēt konkursā par Rail Baltica projektēšanu un būvniecību.
Iepirkumā par Rail Baltica pamata trases būvniecību, kas noslēdzies šī gada septembra sākumā, uzvarēja pilnsabiedrība E.R.B. Rail Baltica JV, kura sastāv no trim uzņēmumiem – itāļu Rizzani de Eccher S.P.A., franču Eiffage Genie Civil SAS un poļu Budimex S.A. – par summu 3,7 miljardi eiro.
Otra pretendenta – Turcijas uzņēmuma piedāvājums par pusmiljardu lētāk, noraidīts kā neatbilstošs, ziņoja raidījuma “De facto”. Kā ziņoja pietiek.com, Turcijas kompānija ir iesniegusi sūdzību IUB, pamatojot to galvenokārt ar to, ka Valsts drošības dienesta rekomendācija nav pamatota un nav saistoša IUB, pieņemot lēmumu par uzvarētāju. Interesanti, vai drošības dienests ir izpētījis konkursa uzvarētāju? Katrā ziņā, Forbes ielūkojās dažādos Krievijas reģistros un ziņu lentēs un lūk, ko atrada.
Viens no pilnsabiedrības BERERIX dalībniekiem, itāļu Rizzani de Eccher S.P.A. pusotru gadu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, joprojām turpina strādāt Krievijas teritorijā. Uzņēmumam tur ir filiāle Codest un tas strādā tur jau trīsdesmit gadus. Nupat, 16.augustā pilsētā Verhņaja Salda Sverdlovas apgabalā noslēdzās sabiedriskā apspriešana par tehniskā silīcija ražotnes būvniecību, kur darbu izpildītājs būs Akciju sabiedrība Rizzani de Eccher S.P.A. Vienlaikus šis fakts nav traucējis pilnsabiedrības sastāvā uzvarēt konkursā par Rail Baltica projektēšanu un būvniecību.
Kā liecina interneta arhīva WayBack Machine dati, vēl šī gada 9.jūnijā Rizzani de Eccher mājaslapā sadaļā pie kontaktiem informācija par uzņēmuma filiāli Maskavā bija nopublicēta, taču vēlāk no mājaslapas izņemta, atstājot vien informāciju par filiāli citā “draudzīgā” valstī – Baltkrievijā. Papētot informāciju dažādos Krievijas reģistros, redzams, ka uzņēmums Krievijā joprojām ir aktīvs un to pārstāv itālis Džanluidži Savorani, kurš, kā liecina viņa CV LinkedIn platformā, kopš 2018.gada strādā dažādās Rizzani de Eccher S.P.A. struktūrvienībās Krievijā un Baltkrievijā. Džanluidži Savorani turpat atzīmē, ka 2018.gadā uzņēmums būvēja VTB Arena Park; vēlāk menedžeris ceļoja uz Minsku, kur uzņēmums būvēja Gazprom biroju ēku, bet līdz ar kara sākumu Džanluidži Savorani kļuva atbildīgs par Rizzani de Eccher S.P.A. darbību Krievijā un NVS valstīs.
Lai pārliecinātos, vai tā tiešām varētu būt, Forbes ielūkojās Krievijas ziņu arhīvos, kur uzreiz atradās informācija kompānijas Silarus mājaslapā par sabiedrisko apspriešanu tagad, pusotru gadu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā. Kā darbu izpildītājs norādīts Rizzani de Eccher S.P.A. bet pasūtītājs – kompānija Silarus.
Kā liecina informācija Krievijas Sverdlovas apgabala investīciju un attīstības ministrijas mājaslapā, uzņēmumu Silarus ir dibinājis Mihails Sutjaginskis, kurš vienlaikus ir arī Kompāniju grupas Titan direktoru padomes priekšsēdētājs. Titan ir viena no lielākajām Krievijas naftas ķīmijas kompānijām, bet kā liecina publiski pieejama informācija par Mihailu Sutjaginski, viņš pārstāv partiju Vienotā Krievija, no 2008 līdz 2011.gadam bija Krievijas domes deputāts, kā arī ieņem amatus citās valstiskās un nevalstiskās organizācijās.
Forbes vērsās uzņēmumā, lai iegūtu uzņēmuma komentāru, atbilde pagaidām nav saņemta. Raksts tiks papildināts ar komentāru, tiklīdz tas būs saņemts.
Savukārt franču uzņēmumu grupai Eiffage arī ir aktīvs meitasuzņēmums Krievijā ar nosaukumu “Клемси Рус”, kuru, būsim precīzi, ir dibinājis Eiffage Énergie Systèmes. Lai arī uzņēmuma mājaslapā kontakti Krievijā nav atrodami, saskaņā ar Audit-it.ru datiem, kurš informāciju ņem no oficiālajiem reģistriem, uzņēmums “Клемси Рус” 2022.gadā nodarbinājis 11 cilvēkus, turklāt uzņēmuma apgrozījums pērn ir pieaudzis par 117%, sasniedzot 1,5 miljonu eiro, bet uzņēmuma peļņa pieauga par 254%.
No publiski pieejamās informācijas nav līdz galam skaidrs, vai uzņēmums turpina darbu Krievijā arī šogad, bet redzams, ka tas nav likvidēts (atšķirībā, piemēram, no Emergn, par kuru Forbes rakstīja iepriekš). Forbes nosūtīja jautājumus arī Clemessy.
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Daudziem latviešiem — piedodiet, padomiešiem — ir vēl arvien grūti garīgi atkabināties no Krievijas.
Nu bet tak jau pašā sākuma bij skaiddrs ka Latvijas posms ir domāts naudas izzagšanai!
To tak var redzēt pēc tās kartes! Tikai neiznēsāts padebīlis to varēja nesaskatīt.
Un tādi padebīļi drīkst balsott Saeimas vēlēšanās. Tā arī visa problēmu sakne.
vai mēs kaut varam izdarīt sabiedrības interesēs???sāpīgs stulbums
Kāpēc mani tas nepārsteidz?
Vai tā ir zaudētāju pasūtīta kampaņa? Bet ko tas maina?
Taisnība. Latkrievijā kaut ko mainīt vairs nav iespējams
Galvenais, ka tikām vaļā no latviešu karteļa
Tātad vēl ir viena problēma klāt. Nevis par lielāko naudu nopirkt lielāko sūdu tad kad pat to vairs nevajag pārveidojās par nepareizajam pircējam nopirkt lielāko sūdu par lielāko naudu, kad to vairs nevajag un būs problēmas lietot.
Samaksāsam miļijardus, a pēc tam jauksam nost jo pēc Baltkrievijas un Latkrievijas apvienošanās bus akal jāpāriet uz platajām sliedēm