Stukāna metodes. Trauksmes cēlēja ziņojums

LR ģenerālprokurors Juris Stukāns

Prokurore Viorika Jirgena cēla trauksmi par to, ka premjera Krišjāņa Kariņa (JV) lidojumu izmeklēšanā ģenerālprokurors Juris Stukāns uzstāja, ka apsūdzība jāceļ cilvēkam, kura saukšanai pie kriminālatbildības viņa nesaskatīja juridisku pamatu. Pēc viņas iesnieguma tika sākta pārbaude. Augstākās tiesas (AT) plēnums, izvērtējot pārbaudes rezultātus, nesaskatīja pamatu ģenerālprokurora Stukāna atlaišanai.

Publicējam trauksmes cēlēja ziņojumu pilnā apmērā (citu amatpersonu vārdi aizklāti pēc autores lūguma)

Trauksmes cēlēja ziņojums

ADRESĀTS
Norādiet institūciju/organizāciju, kurai adresējat šo ziņojumu
Valsts kanceleja
1. PĀRKĀPUMA APRAKSTS
Sniedziet Jūsu rīcībā esošo informāciju par iespējamo pārkāpumu. Miniet konkrētus faktus  vai apstākļus, kas par to liecina (piemēram, datums, vieta, kur iespējamais pārkāpums tika  novērots), iesaistītās fiziskās vai juridiskās personas, iesaistīto personu amati. Ja Jūsu rīcībā  ir pierādījumi (piemēram, dokumenti, fotogrāfijas, e-pasta sarakste), pievienojiet tos  ziņojumam vai norādiet, kur ar tiem var iepazīties
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 402. pantu personu sauc pie kriminālatbildības, ja  izmeklēšanā savāktie pierādījumi norāda uz šīs personas vainu izmeklējamā noziedzīgā  nodarījumā un prokurors ir pārliecināts, ka pierādījumi to apstiprina.

Krimināllikuma 290. pantā ir paredzēta kriminālatbildība par personas saukšanu pie  kriminālatbildības, zinot, ka tā nav vainīga, ja to izdarījis prokurors. 

Prokuratūras likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka prokurors lēmumus pieņem patstāvīgi  un vienpersoniski, pamatojoties uz savu pārliecību un likumiem, ievērojot personu  vienlīdzību likuma un tiesas priekšā, nevainīguma prezumpciju, patiesību un likumību. 

Prokuratūras likuma 6. panta pirmajā daļā noteikts, ka prokurors savā darbībā ir neatkarīgs  no citu valsts varu un pārvaldi realizējošo institūciju vai amatpersonu ietekmes un pakļaujas  tikai likumam. Bet šīs normas ceturtajā daļā noteikts, ka amatā augstāks prokurors ir tiesīgs  dot norādījumus vai pieņemt savā lietvedībā jebkuru lietu, bet nav tiesīgs dot norādījumus  vai uzdot prokuroram veikt darbības pret viņa pārliecību.

Ģenerālprokurors Juris Stukāns kriminālprocesā Nr. 28120000324 (tā saucamais speciālo  lidojumu kriminālprocess) ir pārkāpis Prokuratūras likuma 6. panta ceturto daļu un uzdeva  man kā šī kriminālprocesa uzraugošajam prokuroram veikt darbības pret manu pārliecību. Turklāt viņš kūdīja mani izdarīt noziegumu – saukt pie kriminālatbildības personu, neņemot  vērā to, ka manā ieskatā šī persona nav vainīga. 

Ģenerālprokurors J. Stukāns šī kriminālprocesa izmeklēšanas laikā aktīvi iesaistījās  izmeklēšanas gaitas un virzības apspriedēs (pat iepazinās ar kriminālprocesa materiāliem),  kuru laikā, īpaši, sākot ar 2024. gada septembri, es kā uzraugošais prokurors sapratu, ka  man un ģenerālprokuroram J. Stukānam ir pretēji viedokļi gan par personu loku, kuras šajā  kriminālprocesā ir saucamas pie kriminālatbildības, gan par šo personu darbību  kvalifikāciju.

2024. gada 20. septembra sapulcē piedalījās ģenerālprokurors J. Stukāns, Krimināltiesiskā  departamenta virsprokurors [], Korupcijas apkarošanas koordinācijas nodaļas virsprokurors  [], es, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk tekstā – KNAB) Otrās  pārvaldes priekšniece [] un Otrās pārvaldes Otrās nodaļas vecāka inspektore (izmeklētāja) [].

Šī bija pirmā sapulce, kurā sapratu, ka ģenerālprokuroram neder mani juridiskie argumenti,  ka viņa viedokli par personu vainīgumu nespēj ietekmēt ne mani, ne [] un abu KNAB  darbinieču argumenti. Ģenerālprokuroram bija cits viedoklis, kas, savukārt, bija pret manu  pārliecību. Es ģenerālprokuroru informēju, ka pret savu pārliecību nerīkošos un ierosināju viņam piesaistīt citu prokuroru. Pēc šīs sapulces kriminālprocesam Nr. 28120000324 tika  piesaistīts otrs uzraugošais prokurors – Noziedzīgu nodarījumu valsts institūciju dienestā  izmeklēšanas prokuratūras prokurore []. 

2024. gada 30. oktobrī notika sapulce paplašinātā sastāvā – [], [], [], es, [] un viņas  priekšnieks – virsprokurors [], kā arī [] un []. [] bija sagatavojusi savu viedokli par personām,  kuras viņasprāt ir saucamas pie kriminālatbildības un šo personu darbību juridisko  kvalifikāciju. Tā vietā, lai pārrunātu [] viedokli, ģenerālprokurors turpināja mani pārliecināt  par mana viedokļa nepareizību, lai gan [] bija cits viedoklis nekā man un tas vairāk saderēja  ar J. Stukāna viedokli. Es atkārtoti ģenerālprokuroru informēju, ka pret savu pārliecību  nerīkošos un personai, kurai viņš vēlas, lai es ceļu apsūdzību, apsūdzību necelšu. 

2025. gada 7.janvārī notika pēdējā sapulce, kurā dalību ņēmu es, J. Stukāns, [] un []. 

Šis bija kritisks punkts, jo pret mani vairāku sapulču laikā vērstā ģenerālprokurora realizētā  bosinga rezultātā (sapulču laikā viņš izteica man aizskarošas piezīmes, piem., – kā Tu skolu  pabeidzi, tikai idiotam nav skaidrs un tml.) es tiku emocionāli sagrauta un šobrīd atrodos uz  slimības lapas ar ārstu diagnosticētu saslimšanu – izdegšana. 

2025. gada 7. janvāra sapulci, kas ilga 2 stundas, ģenerālprokurors uzsāka ar monologu par  to, ka sabiedrība nesapratīs, ja pie kriminālatbildības netiks saukta persona par kuru  diskusija ilga no septembra. Tāpēc šai personai esot jāceļ apsūdzība un jāvirza lieta uz tiesu,  jo, ja tiesa šo personu attaisnos, tad tā būs tiesas problēma nevis mūsu. Arī pirms manis  prokurori, šādu apspriežu rezultātā esot mainījuši savas domas un cēluši apsūdzības, lai gan  sākumā esot bijuši pretējās domās. Tādējādi ģenerālprokurors man lika saprast, ka šis nebūs  pirmais gadījums, kad prokurors rīkojas pretēji savai pārliecībai.  

Lai gan tā brīža procesa virzītāja [] jau kopš septembra bija sagatavojusi aizdomās turēto  lēmumu projektus un bija gatava šos lēmumus uzrādīt attiecīgajām personām, J. Stukāna  iebildumu dēļ – viņam bija viedoklis, ka procesā pie atbildības papildus saucama vēl viena  persona, kopš septembra faktiski notika “mīņāšanās uz vietas”, jo J. Stukāns neļāva virzīties  uz priekšu kamēr netiek izlemts jautājums par tās personas atbildību, kura viņaprāt ir  saucama pie atbildības. Mans tiešais priekšnieks – virsprokurors [] vairākkārt sagatavoja  rakstisku viedokli, kurā pamatoja viedokli, kāpēc šīs personas darbībās nav noziedzīgu  nodarījumu sastāvs, bet J. Stukānu šis viedoklis nepārliecināja. 

2025. gada 7. janvāra sapulcē J. Stukāns paziņoja, ka jārīkojas steidzami, tāpēc lieta tikšot  “izņemta” no KNAB un nodota manā lietvedībā, neļaujot KNAB ar mani saskaņotās personas atzīt par aizdomās turētajiem, jo lēmumu izsniegšanas procedūra kavēšot procesa  virzību. Kad es J. Stukānam jautāju, kā sabiedrībai tiks skaidrota šāda procesa virzība, J.  Stukāns atbildēja, ka viņš izskaidros, ka tas notiek tāpēc, ka KNAB netiek galā ar  izmeklēšanu. 

Attiecībā par to, kas notiks pēc procesa pārņemšanas, J. Stukāns norādīja, ka man būs  jāsagatavo apsūdzības un jāparāda viņam. Un ja to saturs viņu neapmierinās, viņš mani  nomainīs pret citu prokuroru ar pamatojumu, ka es esmu izvēlējusies nepareizu virzienu un  netieku galā ar saviem pienākumiem. 2 

Pretēji tam, ko J. Stukāns runāja šajās sapulcēs, publiskajā telpā viņš vairākkārt ir norādījis,  ka izmeklēšanas novilcināšana šajā procesā netiek pieļauta, ka visi tiek galā ar saviem  pienākumiem. Tas man liek domāt, ka daļa no tā, ko J. Stukāns šajās sapulcēs pauda ir vērsta  tikai uz to, lai piespiestu mani rīkoties pretēji savai pārliecībai, ļaunprātīgi izmantojot savas  amata pilnvaras un autoritāti.

Turklāt, 2025. gada 10. februāra raidījumā “Kas notiek  Latvijā” J. Stukāns, skaidrojot to, kas notiek šajā procesā, meloja.

Lai gan J. Stukāns šajā  raidījumā teica, ka viedokļu atšķirības ir citu prokuroru starpā un KNAB izmeklētāju starpā,  patiesībā ne man, ne amatā augstākajam prokuroram [] šajā procesā nekad nav bijušas  viedokļu atšķirības ne savā starpā, ne ar KNAB izmeklētājiem.

2025. gada 7. janvāra sapulcē J. Stukāns cita starpā izteicās arī par prokurores [] iepriekš  pausto viedokli. J. Stukāns teica, ka [] tādu sagatavoja, lai viņam izpatiktu. Visticamāk, ka  tas neatbilst patiesībai. Bet šis J. Stukāna izteikums ļoti labi atklāj un raksturo J. Stukāna  izpratni par to, kāda ir viņa loma un ietekmes iespējas uz prokuroriem. Proti, ka prokuroram  ir jārīkojas nevis pēc savas iekšējās pārliecības, bet gan, lai kādam izpatiktu.

2024. gada 17. septembra “Panorāmā” bija sižets par to, ka J. Stukāns ir ticies ar opozīcijā  esošo “Apvienoto sarakstu” un pārrunājis “ekspremjera Krišjāņa Kariņa lidojumu lietu”.

Pēc pārrunām, kas notika aiz slēgtām durvīm, J. Stukānam un “Apvienotā saraksta” Saeimas  frakcijas priekšsēdētājam E. Tavaram blakus stāvot, E. Tavars publiski pauda, ka: “Kariņa  lietā nebūs “kā Zolitūdes gadījumā, ka vainīga ir skrūve vai ierindas ierēdnīši, bet gan  cilvēki, kuri baudījuši labumus par nodokļu maksātāju naudu. Vainīgie būs zināmi līdz gada  beigām.””

Tā kā J. Stukāna nelikumīgās aktivitātes saistībā ar manas pārliecības ietekmēšanu sākās  tieši pēc šajā “Panorāmā” atspoguļotās J. Stukāna tikšanās ar politiķiem, tad tas, manuprāt,  atklāj J. Stukāna motivāciju, kāpēc viņš tik ļoti vēlas, lai pie kriminālatbildības sauc to  personu, par kuru man un viņam bija strīds.

Turklāt, 2025. gada 7. janvārī J. Stukāna teiktais,  ka apsūdzības personām jāceļ steidzami, liek man domāt, ka tas saistīts ar J. Stukāna vēlmi  ieņemt ģenerālprokurora amatu uz vēl vienu termiņu. 

Man nav zināms tas, ko ģenerālprokurors J. Stukāns 2024. gada 17.septembrī politiķiem no  “Apvienotā saraksta” stāstīja par kriminālprocesu Nr. 28120000324. Bet, saskaņā ar  Kriminālprocesa likuma 375. panta pirmo daļu, kriminālprocesa laikā krimināllietā esošie  materiāli ir izmeklēšanas noslēpums.
J. Stukāns nav minētā kriminālprocesa virzītājs.

Tādējādi viņam nav un nebija tiesības apspriest šo kriminālprocesu ar politiķiem. Tas, vai J. Stukāns, iespējams, ir izpaudis izmeklēšanas noslēpumu, arī ir viens no iemesliem, kas  vērtējams, pārbaudot šo trauksmes ziņojumu.

Saskaņā ar Prokuratūras likuma 41.1 panta 4. un 5. punktu ģenerālprokuroru var atlaist no  amata, ja šajā likumā noteiktajā kārtībā konstatēts, ka viņš, pildot dienesta pienākumus,  pieļāvis tīšu likuma pārkāpumu vai nolaidību, kā rezultātā iestājušās būtiskas kaitīgas sekas  vai pieļāvis apkaunojošu rīcību, kas nav savienojama ar viņa amatu. 

Uzskatu, ka manā trauksmes cēlēja ziņojumā norādītā informācija satur ziņas par  ģenerālprokurora J. Stukāna, iespējams veiktiem pārkāpumiem, kas dod pamatu uzsākt  pārbaudi Prokuratūras likuma 41.3 panta kārtībā.
2. INFORMĀCIJAS GŪŠANAS VEIDS (SAISTĪBA AR DARBU)
Jūsu saistība ar organizāciju, kurā ir novērots iespējamais pārkāpums (atzīmējiet atbilstošo): 
+ strādāju organizācijā (veicu tajā darba (amata, dienesta) pienākumus) veicu darbu organizācijā, bet man ar to nav līgumattiecību  sniedzu pakalpojumu organizācijai  iespējamo pārkāpumu novēroju, dibinot tiesiskās attiecības iespējamo pārkāpumu novēroju, esot praksē  agrāk strādāju šajā organizācijā un tajā laikā novēroju iespējamo pārkāpumu cita veida saistība ar Jūsu darba vidi (norādiet, kāda) ___________________
3. NORĀDIET, KĀDĀM SABIEDRĪBAS INTERESĒM UN KURIEM SABIEDRĪBAS PĀRSTĀVJIEM, KĀ  ARĪ KĀDU KAITĒJUMU MINĒTAIS PĀRKĀPUMS RADA VAI VAR RADĪT 1
Minētais ģenerālprokurora pārkāpums rada un var radīt kaitējumu: – prokurora neatkarībai,  – sabiedrības interesēm uz taisnīgu un neatkarīgu kriminālprocesa norisi, – prokuratūras reputācijai.
4. VAI PAR PĀRKĀPUMU ESAT ZIŅOJIS IEPRIEKŠ
(atzīmējiet atbilstošo, sniedziet nepieciešamos komentārus) + nē, šī ir pirmā ziņošanas reize jā, ziņoju savā darbavietā, izmantojot iekšējo trauksmes celšanas mehānismu  jā, ziņoju citai institūcijai (norādiet, kurai) _______________  cita informācija _________________________________________________________
Komentāri
5. ATTIEKSME PRET TURPMĀKO SAZIŅU UN PĀRKĀPUMA PUBLISKOŠANU 
(atzīmējiet, ja attiecināms) nevēlos saņemt ziņojuma saņemšanas apstiprinājumu2 nevēlos saņemt lēmumu par iesnieguma atzīšanu vai neatzīšanu par trauksmes cēlēja  ziņojumu

1 Ziņošana tikai par personīgu interešu aizskārumu nav uzskatāma par trauksmes celšanu.

2 Nav attiecināms, ja tiek nosūtīts automātisks paziņojums par elektroniskā dokumenta saņemšanu saskaņā ar  Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 473 “Elektronisko dokumentu izstrādāšanas,  noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko  dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām  personām” 17. punktu.

+ ja mans ziņojums palīdzēs atklāt pārkāpumu, atļauju publiskot informāciju par konstatēto  pārkāpumu, ievērojot Trauksmes celšanas likuma 7. panta devīto daļu3
6. PIELIKUMI
Norādiet ziņojumam pievienotos dokumentus, kas, Jūsuprāt, apstiprina iespējamo  pārkāpumu. Ja norādījāt, ka par šo pārkāpumu esat ziņojis iepriekš, pievienojiet saņemto  atbildi
1. NAV 2. 3. ..
7. ZIŅAS PAR IESNIEDZĒJU
Vārds, uzvārds Viorika Jirgena
Kontaktinformācija, tostarp adrese* e-adrese – (dzīvesvietas adrese, kā arī cita informācija, kā ar Jums var sazināties (piemēram,  e-pasts vai tālruņa numurs), lai nosūtītu atbildi, informāciju par izskatīšanas gaitu vai lūgtu  papildinformāciju) 
8. IESNIEGŠANAS DATUMS

* Adrese jānorāda saskaņā ar Iesniegumu likumā noteikto prasību. Ja Jūsu norādītā kontaktinformācija ziņojuma  izskatīšanas laikā mainās, lūdzam par to informēt. 

Iesniedzot trauksmes cēlēja ziņojumu, es apliecinu, ka ziņojumā norādīto informāciju uzskatu par patiesu, rīkojos labā ticībā un man ir  saprotams, ka apzināta nepatiesu ziņu sniegšana nav uzskatāma par trauksmes celšanu un par  to mani normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var saukt pie atbildības. 

Ja ziņojums neatbildīs Trauksmes celšanas likuma prasībām un netiks atzīts par trauksmes  cēlēja ziņojumu, tas tiks izskatīts kā privātpersonas iesniegums vai institūcija rīkosies citā veidā  atbilstoši ziņojuma saturam un Jūs par to attiecīgi informēs. 

________________________________ (paraksts) 

Svarīgi. Trauksmes cēlēja ziņojumam ir jābūt parakstītam. Lūdzam iesniegt  elektroniski parakstītu vai pašrocīgi parakstītu ziņojumu vai autentificēties portālā  www.latvija.lv vai www.trauksmescelejs.lv un iesniegt ziņojumu elektroniski bez  paraksta. 

3Informācija tiek publicēta, neatklājot un neapdraudot trauksmes cēlēja identitāti un ievērojot vispārējās datu  aizsardzības prasības. 

Aizpilda institūcija/organizācija 

Iesnieguma reģistrācijas datums _________________ Nr.__________  

INFORMĀCIJA PAR TURPMĀKO SAZIŅU: – ne vēlāk kā septiņu dienu laikā Jums tiks nosūtīts ziņojuma saņemšanas apstiprinājums (ja 5. punktā nenorādījāt, ka nevēlaties saņemt apstiprinājumu) – triju dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par Jūsu iesnieguma atzīšanu par trauksmes cēlēja ziņojumu, Jums tiks nosūtīta atbilde par pieņemto lēmumu par ziņojuma atzīšanu/neatzīšanu par trauksmes celšanas ziņojumu (izmantojot Jūsu ziņojuma 7. punktā norādīto kontaktinformāciju, ja 5. punktā nenorādījāt, ka nevēlaties saņemt lēmumu) – ja nepieciešams trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanai, ar Jums var sazināties, lai iegūtu  papildu informāciju – ja Jūsu iesniegums tiks atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu, kompetentā institūcija Jūs  informēs:   * par tā izskatīšanas gaitu divu mēnešu laikā no dienas, kad Jūsu iesniegums atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu  * pēc trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanas pabeigšanas par konstatētajiem faktiem un  pieņemto lēmumu vai veiktajām darbībām – neskaidrību gadījumā Jūs varat sazināties ar kompetentās institūcijas kontaktpersonu  trauksmes celšanas jautājumos (https://trauksmescelejs.lv/kur-celt-trauksmi)

Avots: LTV raidījums “Kas notiek Latvijā”

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

3 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
jongo
jongo
19 s. atpakaļ

Vai nu gluži viss tsjā ziņojumā ir patiesība? Varbūt ziņotājam ir savtīgas, varbut materiālas intereses piepušķot? Tas nav nemaz tik neticami. Varbūt vēlme celt sev cenu un mēģināties politiká??? Iespējams ir viss.

Prxy
Prxy
13 s. atpakaļ
Reply to  jongo

Neviens prokurors no laba prāta pret ģenerāli neleksies, riskējot ar amatu, algu karjeru un izdienas pensiju, izskatās, ka šis frukts ir totāli un absolūti sapuvis.

Vārds ir V
Vārds ir V
1 d. atpakaļ

Ja jau runa arī par ētiku, kāpēc nav nosaukti pārējie prokuratūras, kā arī KNAB darbinieki, kuri piedalījās, bet vārdu vietā iekavas. Kas tās par partizāņu metodēm? Vai viņi baidās ”izdegt”? Bet Stukāns jau tā pat viņus zin. Sabiedrībai šie cilvēki jāzin. Citādi melošana turpinās.