Tas jau iepriekš bija vispārzināms fakts, ka Ventspils «arestētās mantas glabātājs» Rūdolfs Meroni pirms trim gadiem sācis plānot un shēmot, lai uz savas paša (t.i., nearestētas) firmas vārda Amerikā pēc pasūtījuma uzbūvētu privātu helikopteru.
Portāls Pietiek publiskojis maksājumu dokumentus un saraksti, no kā visa afēra restaurējama soli pa solim.
Grieķijas firma Interisland Airways S.A. nosūtījusi Rūdolfam Meroni helikoptera Robinson R66 jūras varianta tehnisko specifikāciju, kura sastādīta pēc R. Meroni vēlmēm: balta krāsa ārpusē, ādas sēdekļi un gaisa kondicionētājs iekšpusē, tonēti logi, Bluetooth bezvadu radioaustiņas, USB lādētāji pasažieriem, gaiši sarkanas svītras uz korpusa, kā arī piepūšami pontoni, lai varētu nosēsties uz jūras.
Cenu liste, ko piedāvā ražotājs caur saviem dīleriem, datēta ar 2015. gada 15. janvāri, savukārt pasūtījums līdz galam noformēts un parakstīts 16. decembrī, bet pirms tam Interisland Airways bija dots uzdevums virzīties uz priekšu.
Lai ražotājs ķertos pie 900 tūkstošus dolāru vērtā lidaparāta būves, nepieciešams avanss. Šādu avansu jau 30. novembrī izskaitījusi Rīgā reģistrētā SIA MS Konsultanti, ko iepriekšējos gados vadīja R. Meroni sieva Ļubova un kuras vienīgais bizness ir saņemt simttūkstošos mērāmas summas – it kā par «konsultācijām» arestētajiem Ventspils uzņēmumiem, kuru biznesa apjomi krīt no gada uz gadu. Bet šoreiz atskaiti par naudas samaksāšanu Rūdolfam Meroni sūtījusi Diāna Jukna.
Nauda skaitīta arī uz Interisland Airways kontu Grieķijā – vismaz 10 tūkstoši eiro. Nauda plūdusi tādās straumēs, ka uz Robinson rūpnīcu kļūdas pēc vienā no maksājumiem aizskaitīti nevis 25, bet gan 50 tūkstoši dolāru – un shēmotājiem rodas problēma: ko tagad iesākt? Tās «atrisinājums» tiek atrasts, novirzot pārmaksu dažādu ekstru, papildaprīkojuma un rīku iepirkšanai.
Nauda aizskaitīta, lidaparāta karkass uzlikts uz ražošanas līnijas, no kuras gatavais helikopters noņemts februārī. To notestēt sūtīts Interisland Airways īpašnieks, Grieķijas pilots Mihaels Poulikakoss, bet vēlāk pārbaudē piedalījies arī R. Meroni patlaban visvairāk pietuvinātais vietējais „izpalīgs” – Latvijas un ASV dubultpilsonis Aivars S. Gobiņš. Viņš pat sociālajos tīklos salicis fotoattēlus, kurās redzams sēžam jaunajā helikopterā, pirktā par izshēmoto naudu.
Bet tas ne tuvu nav bijis viss. Kā tālāk redzam no e-pastiem, sākusies nākamā shēmošana, lai helikopteram atstātu ASV reģistrācijas numuru, kaut arī to ekspluatēs Grieķijā: mūsu varoņi cer atstāt Kalifornijā ražotajam lidaparātam Amerikas reģistrāciju, lai par to Latvijā nebūtu jāmaksā ievedmuita. Neatkarīgi no tā, kurā Eiropas Savienības dalībvalstī (sarakstē bez Grieķijas un Latvijas tiek minēta arī Apvienotā Karaliste) helikopters tiks ekspluatēts, par to būtu jāmaksā Eiropas nodokļi un PVN – taču pieredzējušiem shēmotājiem tas neizrādās šķērslis!
Lai nemaksātu nodokļus ne šur, ne tur, nodibināts kārtējais ofšors – šoreiz ar nosaukumu Comar Aviation Ltd., kas piereģistrēts Vilmingtonas pastkastītē Delavērā (šis štats tiek uzskatīts par ASV «iekšējo ofšorzonu», un, ja tajā reģistrēti biznesi grib darboties, piemēram, Ņujorkā, tad tiem jāreģistrējas vēlreiz saskaņā ar Ņujorkas štata likumdošanu). Sekojusi gara un detalizēta apspriešanās par reģistrācijas īpatnībām, tomēr beigās izdevies izshēmot vēlamo reģistrācijas numuru Amerikā: N R661 RM, kur N apzīmē ASV reģistrāciju, R66 – lidaparāta modeli, vieninieks – neko neapzīmē, bet RM ir, protams, Rūdolfa Meroni iniciāļi.
Tālāk Interisland Airways īpašnieks paziņo, ka viena šāda helikoptera ekspluatācijas fiksētās izmaksas mēnesī būs ap 20 tūkstošiem eiro, neskaitot degvielu. Sākas nākamā shēmošana: ja fiksētās izmaksas nevar samazināt, tad jāekonomē uz nodokļiem. R. Meroni rakstiski jautā Interisland Airways īpašniekam M. Poulikakosam:
«Kamēr R66 [helikopters] pieder ASV kompānijai un nes ASV reģistrācijas numuru, es saprotu, ka nebūs nepieciešams maksāt PVN Eiropā? Tu tam piekrīti?» (Paša R. Meroni veikts izcēlums.)
Uz to M. Poulikakoss atbild: «Eiropā bez PVN būs tikai pirmais pusgads. Pēc tam būs nepatikšanas.
BET! Tu to vari iznomāt manai Grieķijas kompānijai […] par mazu ikmēneša maksu, kā 1000 eiro mēnesī. Tad PVN būs jāmaksā tikai par šo summu, jeb 230 eiro mēnesī.
Šādā gadījumā [gatavo] helikopteru var nosūtīt [pa tiešo] uz Grieķiju, nevis Apvienoto Karalisti.
Es patlaban tā daru caur savu Floridas kompāniju Snoopy Aviation.»
[…]R. Meroni: «Vēlāk mēs varam mierīgi importēt heli[kopteru] uz Eiropas valsti, kur mums ir AOC.»
M. Poulikakoss: «JĀ! Un uz to brīdi tas jau būs lietots helikopters, tā kā tam vērtību [pirms nodokļiem] var noteikt pēc vienošanās. Varētu arī iziet cauri Latvijas muitai […].»
Dokumentus var apskatīt ŠEIT.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!
jeeeee
Lembis pienes ūdeni :)))