Nils Sakss Konstantinovs: Valsts izglītības sistēma šobrīd ir salauzta un tuvojas ārkārtas stāvoklim. Kas būtu jādara, lai situācija Latvijas skolās uzlabotos?

Nils Sakss Konstantinovs

Pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs sociālajos tīklos dalījies ar viedokli saistībā ar “katastrofāli zemajiem skolēnu eksāmenu rezultātiem” un Latvijas izglītības sistēmu kopumā, uzsverot, ka ir iespēja situāciju uzlabot.

Daloties pārdomās viņš atklāja, ka, viņaprāt, ir pieci punkti, kas būtu jādara, lai Latvijas skolās situācija būtiski uzlabotos. Šodien viņš rakstīja par pirmo punktu – par dažādām skolām, dažādiem bērniem.

Viņš raksta:

“Katastrofāli zemie skolēnu eksāmenu rezultāti, milzīgais bardaks ar vidusskolu uzņemšanām, mazo skolu slēgšana, neapmierinātība pilnīgi visiem procesā iesaistītajiem – pedagogiem, skolēniem, vecākiem… Bet pats galvenais – milzīgs skaits bērnu, kas nesasniedz savu spēju potenciālu ne mācībās, ne vēlāk arī dzīvē.

Tas, ka valsts izglītības sistēma ir šobrīd salauzta un tuvojas ārkārtas stāvoklim, ir diezgan skaidrs. Bet vai tur vispār var ko darīt?

Manuprāt, var! Tikai tas prasītu diezgan lielu jaudu – gan vīzijā, gan darbībā.

Te pieci punkti, kas varētu uzlabot situāciju ar Latvijas skolām.

PIRMAIS PUNKTS

Dažādas skolas, dažādiem bērniem

Šobrīd mums ir izteikti bezmērķīga skolu sistēma – ģimnāzijas, parastās skolas, tehnikumi, tālmācības skolas – tās visas īsteno vienu mācību programmu, un visi skolēni tajās tiek gatavoti kārtot tos pašus eksāmenus. Rezultātā visi ir zaudētāji. Ģimnāzijas ar pozitīvo atlasi, kur nonāk spējīgākie skolēni, salīdzinās tajos pašos rangos un pēc tiem pašiem kritērijiem, kur visas pārējās skolas.

Savukārt cilvēcīgi saprotamā vēlme stāties kādā no lielajām ģimnāzijām vai pieteikt bērnus “labajās skolās”, veido negatīvo atlasi “parastajās” – tur sākas “akača efekts”: klasēs paliek aizvien mazāk mācīties motivēto skolēnu, tas ietekmē kopējo klases un skolas vidi un arī pedagogu gaidas no šiem bērniem, pazeminot prasības, labie pedagogi ātrāk “rotē prom” no šīm skolām, un tā ar katru gadu situācija pasliktinās.

Tā vietā šo varētu pārkārtot skaidrā, loģiskā shēmā:

Ģimnāzijas – tikai pašiem spējīgākajiem, turklāt atlasi veikt ne tikai pēc zināšanu pārbaudes, bet arī personiskajām kvalitātēm un psihoemocionālās stabilitātes. Tas ļautu izvairīties no diezgan izplatītās mentālās veselības krīzes un izdegšanas ģimnāzistu starpā. Šīs ģimnāzijas vadītos pēc citas mācību programmas – tajās visās var ieviest Starptautisko bakalaurātu, ko daļā jau tagad izmanto. šo skolu rezultāti jāvērtē nevis pēc centralizētajiem eksāmeniem, bet pēc tā, cik skolēnu no ģimnāzijas iestājas pasaules Top 50 universitātēs. Domāju, uz Latvijas skolēnu skaita mums pietiktu ar aptuveni trim šādām ģimnāzijām valstī. Tajās tad arī varētu sakoncentrēt universitāšu līmeņa mācībspēku – starptautiskā programma ļautu tur strādāt arī skolotājiem no citām pasaules valstīm.

Skolas – absolūtais vairums mācību iestāžu un tas, ko varētu saprast ar vārdiem “parastā skola”. Bērniem, kuri ir spējīgi mācīties pēc diezgan prasīgas vispārējās izglītības programmas. Šajās skolās nedrīkst veidot cita veida atlasi kā vien to – vai bērns pēc intelekta var mācīties pēc vispārējās programmas un iekļauties skolas kolektīvā. Ir labi zināms, ka laba skola ir nevis tā, kas izvēlas “labos” skolēnus, bet tā, kas visus skolēnus spēj sagatavot labā līmenī .

Lai to izdarītu, pēc izglītības pētījumiem izkristalizējas trīs galvenās lietas:

  • Spēcīga skolas vadība ar skaidru vīziju;
  • Vienota skolas iekšējā kultūra;
  • Autonomija skolai;
  • Protams, tur jābūt arī pedagogiem.

Vairāk par to, kā šīs lietas īstenot būs vienā no nākamajiem punktiem. Šīs skolas būtu tās, kur mācītos vairums Latvijas bērnu.

Tā kā uzsvars būtu uz skolu iekšējo kultūru un vērtībām, tad tās veidotos arī diezgan atšķirīgas – un tai jābūt vecāku izvēlei, kurā skolā pieteikt savu bērnu, tādējādi arī uzticot skolai diezgan lielas pilnvaras un uzticību visā pārējā, kas saistīsies ar bērna skološanu.

Tehnikumi – šobrīd tajos formāli tiek mācīta gan vidusskolas viela, gan profesija, un beigās bieži vien netiek īsti apgūta ne viena, ne otra. Bet tehnikumiem ir milzīga loma – tur veiksmīgai dzīvei var sagatavot jauniešus pieprasītām, labi apmaksātām profesijām, kuri citādi mocītos vai izkristu pavisam no skolas sistēmas, iekļūstot sociālajos riskos. Taču tehnikumu funkcijai jābūt tieši profesionālajai apmācībai. Pretējā gadījumā no tiem izkrīt tieši tie jaunieši, kuriem darbs, nevis vāja vispārējā izglītība, būtu visvairāk vajadzīga. Šis ir viegli risināms – tehnikumā jāapgūst praktiskais darbs. Bet no mācību priekšmetiem tehnikumos var saglabāt tikai matemātiku, latviešu valodu un angļu valodu (līdzīga sistēma ir arī Lielbritānijā). Jā, tas prasītu atrast risinājumu, ko darīt tiem, kas tomēr pēc tehnikuma vēlētos iestāties augstskolā (koledža, papildus mācību gads) – bet tā jau ir relatīvi viegli atrisināma problēma.

Terapeitiskās skolas – neliels, bet vajadzīgs skaits skolu bērniem, kas nespēj iekļauties parasto skolu kolektīvos vai nu intelektuālo vai uzvedības un psihomeocionālo grūtību dēļ. Šīs ir skolas, kur koncentrēt atbalsta personālu un īpaši apmācītus pedagogus. Mums nekad nebūs pietiekams skaits atbalsta personālu VISĀM skolām, bet tas ir vairāk nekā pietiekams DAŽĀM terapeitiskajām skolām. Šī arī būtu laba iespēja saglabāt vairākas slēgšanai paredzētās skolas laukos.

Tālmācības skolas – šobrīd jau katrs piektais vidusskolēns mācās attālināti, un ar katru gadu šis skaits pieaug. Manuprāt, tā ir neprātīga tendence – to, cik labi skolēniem mācīties mājās pie datora, mēs jau redzējām pandēmijā. Šis formāts ir kļuvis tik populārs nevis tādēļ, ka tas būtu labs veids kā pusaudžiem mācīties vai mūsdienīga pieeja – bet tikai tāpēc, ka tas ir ienesīgs biznesa modelis un mums ir sliktas vai neeksistējošas skolas, tehnikumi un terapeitiskās skolas. Taču pārlikt bērnus pie datoriem nav saprātīga pieeja ilgtermiņā vai labs risinājums sliktām skolām. Tālmācībai ir sava loma – bet nelielam skaitam bērnu, kas fizisku iemeslu dēļ pastāvīgi vai uz kādu laiku nevar apmeklēt skolu, profesionālajiem sportistiem un mūziķiem, un vēl dažām kategorijām.

Šis ir pirmais punkts. Drīzumā būs pārējie četri. Priecāšos dzirdēt arī Jūsu domas, viedokļus un kritiku šajā procesā!”

Ar interesi gaidīsim nākamos punktus!

Katastrofāli zemie skolēnu eksāmenu rezultāti 📉, milzīgais bardaks ar vidusskolu uzņemšanām 😵‍💫, mazo skolu slēgšana,…

Posted by Nils Sakss Konstantinovs on Pirmdiena, 2024. gada 15. jūlijs

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


15
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Pabira
Pabira

Apzināta debilizācija – vienīgais, kas nāk prātā skatoties, kas notiek skolās. Matemātikas eksāmenā pietiek savākt mazāk par 10% ( ja nemaldos 3%), pareizo atbilžu, lai tiktu cauri. Nu kur vēl zemāk? Pastāvīgi krīt tādas elementāras prasmes kā lasītprasme. Reformas ir par augstiem plauktiem, bet jāsāk ar elementāro. Un ar tā saucamajām elitārājām skolām faktiski tiek veidota kastu sistēma. To var atļauties lielas nācijas ar lielām ļaužu masām, mazas diez vai – te katrs indivīds ir no svara, katram jābūt iespējai maksismāli attīstīt, ko nu katram daba devusi (nevis tikai vecāki). Sociālā mobilitāte nav mīts, bet reāla lieta. Ja to nokauj,… lasīt vēl »

Nav tik vienkārši
Nav tik vienkārši

Piekrītu teiktajam par elitārām skolām, kas veido kastu sabiedrību. Arī viss kopējais uzstādījums ar bērnu agru sadalījumu pēc kvalitatīviem rādītājiem pa līmeņiem izskatās kā nostaļģija pēc kārtu sabiedrības ar stingrām robežām. Pretarguments ir bērniem piemītošā nevienmērīgā attīstība. Kurš būs tas neietekmējamais gaišreģis, kas uzņemsies atbildību šķirot bērnus un no kāda vecuma? Jau no agras bērnības veidosim dažāda ātruma sabiedrību, kur pārlekt no vienas kastas citā būs gandrīz neiespējami. Domāju, ka šāda sabiedrība būs arī stipri nevesela, jo pieaugšanas pieredzē pietrūks sadarbība starp dažāda attīstības un intelekta līmeņa vienaudžiem. Tāda sabiedrība būs vērsta uz panākumiem par katru cenu, bet tai pietrūks… lasīt vēl »

Gada glezna
Gada glezna

Šis komentārs ir vienkārši debīls. Dodu pašu elementārāko piemēru, kas der arī mazattīstītiem prātiem. Pieņemam visaptveroši iekļaujošos principus. Tātad basketbola komandā jāiekļauj neattīstītus indivīdus. Vēl vairāk, šiem basketbolu nicinošajiem indivīdiem ir jādod vienlīdzīgs spēles laiks ar talantīgiem basketbolistiem. Vēl vairāk, ja šis nejēga tiek uzlaists uz laukuma, tad viņam jādod piespēles (tās taču ir cilvēktiesības). Tā rezultātā pārējiem sportistiem pazūd jebkāda izaugsmes motivācija.
Ar izglītību ir nedaudz labāk. Talantīgākie skolnieki vienkārši pamet šo aizspoguliju, ko sauc par Latviju – neies tak savu nākotni sačakarēt kaut kādu Eiropas projektu piesavinātāju dēl.

Scholar
Scholar

Savā ziņā taisnība, bet tas risināms. Ļaut izmēģināt. Agrāk tak bija visādi tā saucamie pulciņi, dažnedažādi. Arī es minēšu piemērus. Teiksim, kāds vēlas kļūt par dārznieku un gozēties izstādēs, prezentējot savas izcilās rozes vai ķirbjus, vienalga. Kad sapratīs, cik daudz darba tas prasa, varbūt pārdomās. Vēlas kļūt par arheologu, otru Hovardu vai Šlīmani? Nu, lai parakņājas salijis vai sasvīdis kādu laiciņu pa kaut kādām bedrēm…. Tagad jau laikam pat nav brīv, bērnu nodarbināšana skaitās. ;-)

Gada glezna
Gada glezna

Cik reizes jātkārto elementāru patiesību? Mācības skolā nav pulciņš. Ja skola visu reducē uz iekļaujamajiem, tad spējīgāgie arī debilizējas.

Eiklīds
Eiklīds

Kastas izveidoja ar līmeņu ieviešanu. Bija priekšlikums visiem mācīt augstākajā līmenī, bet atļaut kārtot eksāmenus pēc izvēles zemākajā vai augstākajā līmenī. To babenes no IZM sadzirdēt negribēja. Speciālās skolas ir paredzētas tiem kam ir īpašs talants un interese nodarboties ar matemātiku, fiziku, utt. Tajās viņiem liek priekšā tik daudz cik viņi spēj paņemt. Latvijā šādas skolas praktiski izbeidzās jau padomijas laikos ar partijas bosu laipnu gādību, jo viņu bērni nespēja tikt līdzi.

mamuts
mamuts

Tagad elitārās skolas ir tās kurās atrodas tik daudz priekšmetu zinoši skolotāji, ka var nodrošināt 3 priekšmetus padziļinātā līmenī.

mjā
mjā

izeja tikai viena – likvidēt IZM!

IZM Tantuki
IZM Tantuki

Kur satraukums? Nu nesaprot biedri to ministres čakšes izrāvienu izglītības politikā. Tie jau tikai pirmie ziediņi- viss vēl priekšā pilnīgai laimei un lasītprasmi apgūs visi līdz 9. klasei. Matematika gan nav obligāta.

Puz'
Puz'

Kā nav matemātika obligāta? nefilmē, ko raksti? Ir taču centralizētie eksāmeni! Tieši tie jau arī uzrāda reālu problēmu. Man liekas, ka ir vērts angļu un krievu valodu eksāmenu aizstāt ar fizikas vai ķīmijas/bioloģijas CE. Tad redzēsim, kas tur atklājas.

jā, ..
jā, ..

Vispirms būtu jātur no izglītības sistēmas tālāk Nilu Saksu, Lapsu Lapsoviču un Skola 2030 stūmejus IZM.

Seniors
Seniors

Minētais tālu nestāv no tā ar ko sākām 1964. gadā, kur no manas klases uz specializēto matemātikas/fizikas 1. vidusskolu ar iestājeksāmeniem pēc 8. klases kļuvām par tās skolniekiem (līdzīgi bija klase Liepājā, bija arī 2. internātskola un klase Cēsīs). Vēl uz Rīgas Politehnikumu tagad RVT aizgāja viens, kas gribēja kļūt par meistaru – starpposmu starp inženieri un strādnieku, vēl aizgāja uz 49. vidusskolu mācīties ķīmiju. Protams, bija arī palīgskolas, kur bija samazinātas prasības, īpaši apstākļi, bet vairāk īsti neatceros. Tālmācības kā tādas vidējā izglītībā nebija, bet bija vakarskolas un iespēja nobeigt vidējo izglītību kā eksternam, t.i. pašmācības ceļā. Tālmācība bija… lasīt vēl »

krokodils
krokodils

Toreiz universitātē matemātikas un fizikas kursa lekcijas kopā ar speciālajām un parastajām grupām klausījas arī pedagogu grupas, kas specializācijas pēc trešā kursa vietā specializējās pedagoģijā.

Gada glezna
Gada glezna

Galvenais nav zināšanas, galvenais ir iespēja kāpt skolotājiem uz galvas, galvenais ir veikt visvisādas aptaujas, kurās muļķīši un nespējnieki kritizē skolotājus (lai taču stingrie skolotāji vācās prom, arī IZM madāmām ir tāds pats viedoklis: ar bērniņiem ir “jāstrādā”, nevis jāspiež apgūt zināšanas. Skolotāja pienākums ir pielabināties bērniņiem.). Lai taču tie brļļainie ņuņas vācās prom uz ārzemēm. Mums te Latvijā būs lielākas iespējas nodarboties ar 8 miljardu dzelzceļa naudas afērām! Galvenais ir iekļaujošā izglītība, lai tie briļļaie ņuņas neceļ pārāk augstu degunu. Galvenais, lai arī briļļainie ņuņas būtu tikpat stulbi kā iekļaujamo masa.

Eksperts
Eksperts

Jāsāk ar Vienotības bandas padzīšanu no valdības , redzams bankrots visās jomās .