Jurģis Liepnieks: Pūļa gudrība, sabiedriskie mediji un valsts attīstība

Liepnieks

2004. gada grāmatā “The wisdom of Crowds” Džeimss Suroveckis (James Surowiecki) min virkni dažādu piemēru, kas rāda, ka sabiedrība kopumā nereti spēj novērtēt lietas daudz labāk nekā pat attiecīgās jomas eksperti.

Slavenākais piemērs šeit ir Čārlza Darvina brālēna un slavena Viktorijas laikmeta zinātnieka Frānsisa Goltona (Francis Galton) novērotā izprieca gadatirgos –  vērša svara noteikšana. Cilvēkiem tika lūgts noteikt, cik viņuprāt sver netālu redzamais vērsis. Gadatirgus apmeklētāji tika lūgti uzrakstīt vērša svaru uz lapiņas, kura vēlāk piedalījās loterijā un varēja iegūt sīkas balvas. Cilvēku minējumi, saprotams, bija visdažādākie, taču saskaitot visās lapiņās minētos skaitļus un izdalot ar dalībnieku skaitu, izrādījās, ka ir iegūts teju pilnīgi precīzs vērša svars. Precīzāks, nekā bija prognozējis eksperts, pieredzējis buļļkopis.

Psiholoģijā kopš tiem laikiem šis eksperiments ir atkārtots daudzkārt, gan lūdzot noteikt, cik daudz konfekšu ir stikla traukā, gan neskaitāmiem līdzīgiem uzdevumiem. Secinājums – pūlis kopumā izdara pārsteidzoši pareizus spriedumus. Vēl vairāk, nereti pūlis ir spējīgs izdarīt gudrākus slēdzienus un labāk prognozēt nākotnes notikumus, nekā gudrākais tā loceklis vai jomas eksperts atsevišķi, un labāk nekā algoritmi, kuru pamatā ir big data.  Pētījumi gan rāda, ka, lai tā notiktu, ir jāizpildās virknei priekšnosacījumu – dalībniekiem ir jābūt pieejamai visai informācijai, grupai jābūt decentralizētai, tajā jāvalda pēc iespējas lielākai dažādībai, cilvēkiem jābūt neatkarīgiem un apstākļiem jābūt tādiem, lai izslēgtu tiekšanos pēc vienprātības. Citiem vārdiem sakot, dalībniekiem nav jāzina pārējo dalībnieku viedoklis, jo tas apzināti vai neapzināti liek viņiem koriģēt savas domas. Vēlams arī, lai dalībniekiem būtu zināšanas par jomu, par kuru viņi izsakās, jo pūlim varbūt arī piemīt gudrība, bet zināšanas tālu ne vienmēr. Ja šie noteikumi ir izpildījušies, tad gan, pat esot pašam gudrākajam, kādas grupas pārstāvim var sanākt palikt muļķos, ja šīs pūļa īpašības netiek ņemtas vērā.

Cits leģendārs un saistībā ar pūļa gudrību teju vienmēr minēts gadījums, kuru atstāsta arī Suroveckis savā grāmatā, ir pazudušās ASV zemūdenes Scorpion atrašana. ASV armija 1968. gadā pazaudēja sakarus ar vienu no savām zemūdenēm. Nebija nekādas informācijas, kas ar to noticis kopš pēdējās zināmās tās atrašanās vietas. Lai iegūtu idejas par to, kur zemūdeni meklēt, flotes virsnieks Džons Kravens (John Craven) pielietoja neparastu metodi. Viņš savāca visdažādāko kompetenču speciālistu komandu. Tur bija matemātiķi un glābēji, zemūdeņu inženieri un okeanogrāfi, un tā vietā, lai lūgtu viņiem, kopīgi apspriežoties, nonākt pie kāda secinājuma, Kravens lūdza viņiem katram atsevišķi izteikt savu iespējamo notikumu attīstības scenāriju, tad novērtēja šo scenāriju varbūtību ar Bayes teorēmas palīdzību.

Beijesa teorēma ir brīnišķīgs skaistas un noderīgas matemātikas gabaliņš. Vienkāršākā mācību grāmatas ilustrācija Beijesa teorēmai ir šāda. Ja narkotiku tests ar 99% precizitāti nosaka, kurš ir lietojis un kurš nav lietojis narkotikas, un ja pieņem, ka no 1000 cilvēkiem 995 nelieto narkotikas, bet 5 lieto, kāda ir varbūtība, ka, nejauši izvēloties indivīdu no šiem tūkstoš cilvēkiem, tests pareizi noteiks, vai viņš ir vai nav lietojis narkotikas? Varbūtība, ka 99% precīzais tests starp tūkstoš cilvēkiem pareizi noteiks, kurš ir vai nav lietojis narkotikas, ir tikai 33,2%. 

Patiesībā tas ir vienkārši –  piecus lietotājus tests atpazīs, bet uz 995 nelietotājiem tests kļūdīsies 1% reižu, un tātad uzrādīs, ka desmit cilvēki ir lietojuši narkotikas, lai arī viņi to nebūs darījuši. Kopā no tūkstoš testētiem cilvēkiem tests, tātad, uzrādīs 15 lietotājus, no kuriem patiesībā lietojuši būs tikai pieci. Šo atcerieties, kad tiksiet pakļauts narkotiku vai vienalga kādam citam testam.

Lai vai kā, Kravens, meklējot zemūdeni, šādi nonāca pie vietas, kurā ar visaugstāko varbūtību atrodas zemūdene un nogrimušais Scorpion tiešām tika atrasts 20 metrus no vietas, kur Kravens bija prognozējis, ka tas būs.  20 metru precizitāte! Okeānā!  

Pūļa gudrības aizstāvjiem netrūkst citu skaistu un spēcīgu stāstu. Piemēram, Google. Izstrādātais meklēšanas algoritms ļauj mums sekundes laikā atrast mūs interesējošus dokumentus pat tad, ja mēs tikai visai aptuveni mākam noformulēt, ko tieši meklējam. Google piedāvātie rezultāti ļoti reti liek mums vilties, un šis neticamais rezultāts katru reizi tiek panākts, pateicoties pūļa gudrībai. Kā Sergejs Brins un Lerijs Peidžs (Lawrence “Larry” Page) to apraksta 1998. gadā rakstā “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”.  Google interpretē saiti no lapas A uz lapu B kā lapas A balsojumu par lapu B. Piedevām, Google izvērtē par lapu B balsojušo lapu nozīmīgumu un piešķir lielāku svaru tām, kas savukārt ir saņēmušas vairāk balsu no citiem. Jebkurā gadījumā, visu nosaka anonīmais un milzīgais visu interneta lietotāju pūlis. Tā ir pūļa gudrība darbībā, kas nodrošina mums vienu no izcilākajiem pakalpojumiem cilvēces vēsturē. 

1986. gada 28. janvārī amerikāņu daudzkārt izmantojamais kosmosa kuģis Challanger eksplodēja nepilnu minūti pēc starta. Akciju tirgus, kā ierasts, reaģēja momentā un, kā varētu arī sagaidīt, to kompāniju akcijas, kas kaut kā bija iesaistītas kosmosa kuģa būvniecībā, piedzīvoja ievērojamu kritienu. Starp tām bija Rockwell International, kas ražoja dzinēju, Lockheed  Corporation, kas nodrošināja palaišanas tehnoloģijas uz zemes, ārējo degvielas tvertņu ražotājs Martin Marietta – visu šo kompāniju akcijas uzreiz piedzīvoja lejupslīdi, taču līdz dienas beigām kritums ne tikai apstājās, bet cenas sāka atjaunoties. Izņēmums bija kompānija Morton Thiokol, kuras akciju cena dienas beigās bija nokritusi par iespaidīgiem 12%. Nav nekādā veidā iespējams, ka tirgus dalībnieki jau pirmajās stundās pēc katastrofas būtu varējuši zināt, ka kosmosa kuģa avārijā ir vainīga detaļa, kuru, kā vēlāk izrādījies, ir ražojusi tieši kompānija Morton Thiokol. Nebija nekādu publisku izteikumu vai informācijas, kas saistītu katastrofu ar šo piegādātāju, to noskaidroja izmeklēšana tikai daudzus mēnešus vēlāk. Izmeklējot Morthon Thoikol akciju cenu svārstības, netika atlkātas nekādas insider trading pazīmes, vai kādas citas neatļautas vai aizdomīgas darbības. Šo gadījumu pētījuši un apraksta divi amerikāņu zinātnieki Michael T. Maloney un J. Harold Mulherin. Tirgus dalībnieki bija nodemonstrējuši neizskaidrojamo pūļa gudrību bez nekādām speciālām zināšanām un spējuši identificēt atbildīgo uzņēmumu praktiski uzreiz. 

Arī bukmeikeru prognozes ļoti bieži tiek piesauktas kā pierādījums pūļa gudrībai. Gandrīz vienmēr, kad likmju licēju skaits ir pietiekami liels, ilgākā laika periodā kolektīvais likmju licēju prāts prognozē spēļu vai zirgu skriešanās sacīkšu iznākumus labāk, nekā atsevišķi attiecīgā sporta eksperti tajā pat laika nogrieznī. Likmju likšanai, tajā skaitā uz politisku notikumu iznākumiem, ir sena vēsture. Ir zināms, ka jau 1419. gadā Venēcijā tika aizliegta likmju likšana uz pāvesta vēlēšanu rezultātu, un līdzīgi aizliegumi citur Eiropā fiksēti gan piecpadsmitajā, gan sešpadsmitajā gadsimtā. Mūsdienās dažādas prognožu biržas sasniedz labus rezultātus attiecībā uz visdažādākajiem scenārijiem, sākot ar to, kā veiksies tai vai citai Holivudas filmai, beidzot ar prognozēm par nākotnes atklājumiem zinātnē. Pūļa gudrību izmanto gan lielas korporācijas, cenšoties prognozēt to vai citu notikumu attīstību, gan spēlētāji spēlē “Gribu būt miljonārs”, kad izvēlas nevis zvanu draugam, bet gan zāles palīdzību. 

Jau pieminētajā grāmatā “The wisdom of Crowds”, analizējot gadījumus, kad sabiedrība pieņem acīmredzami negudrus un tuvredzīgus lēmums, Džeimss Suroveckis norāda, ka tie ir klasiski manipulācijas gadījumi, kad vai nu vienam harizmātiskam līderim, vai viedokļu līderu grupai izdodas panākt, lai sabiedrība seko viņiem.

Pūļa gudrības fenomenam ir daudz implikāciju, kad mēs domājam par mūsdienu sabiedrību un viedokļa veidošanos tajā. Viena no tām ir saistīta ar masu mediju lomu sabiedrībā. Ja Suroveckim ir kaut nedaudz taisnības, tad gadījumā,

ja ietekmīgākie masu mediji nodrošinātu pietiekami lielu viedokļu dažādību, nevis uzspiestu savu redakcionālo viedokli, un nevis censtos veidot, viņuprāt, pareizo viedokli un apkarot, viņuprāt, nepareizo, ja tie tādējādi iedrošinātu cilvēkus nevis sekot autoritātei un vairākumam, bet būt neatkarīgiem savā domāšanā, visticamāk, mēs daudz biežāk piedzīvotu gudrus kolektīvus lēmumus arī politikā, vēlēšanās un referendumos.

Taču, lai tas notiktu, medijiem (sabiedriskajiem) būtu jāveicina visu to noteikumu izpildīšanos, kas nepieciešami pūļa gudrības fenomena nostrādāšanai. Tātad, jānodrošina, lai sabiedrībai ir pieejama tiešām visa informācija, tajos jāvalda pēc iespējas lielākai dažādībai, un atšķirīgie viedokļi jāiedrošina, lai cilvēki nebaidītos vai netiktu sociāli sodīti par atšķirīgu, pretēju vai netradicionālu viedokli. Tikai sekojot šiem principiem, varam cerēt, ka mediju darbības rezultātā sabiedrība kopumā pieņems gudrus lēmumus. Tikai tā mediji var sniegt kādu pienesumu sabiedrības demokrātiskai attīstībai, pretējā gadījumā tie ir tikai propagandas rīki, kāda, piemēram, pašu tur strādājošo žurnālistu rokās. Diemžēl Latvijā medijos neviens neaizstāv tādas vērtības un pat necenšas (varbūt nav spējīgi zemā intelekta un iedibināto žurnālistikas standartu dēļ) panākt nedz pilnu informētību kā pamatu lēmumu pieņemšanai (piemēram, var pasekot, kādu informāciju sniedz mediji, lai pamatotu prasību palielināt algas Latvijas Radio ziņu dienesta darbiniekiem par 30%), nedz nodrošināt un iedrošināt atšķirīgus viedokļus, nedz izvairīties no savu un savu draugu pareizo un nekļūdīgo viedokļu uzspiešanas.

Mediji līdzās politiķiem ir otrs svarīgākais pīlārs, kas nosaka sabiedrības attīstību burtiski visās jomās. Mediji veido sabiedrisko dienaskārtību, sabiedrisko domu, ietekmē vēlēšanu rezultātu, to, kādi politiķi ir pie varas, ko viņi tur dara, kādas problēmas un kā risina, ko un kā sabiedrība par to uzzina, vai šie politiķi tiek pārvēlēti, utt. Mediji tādējādi izšķirīgi ietekmē to, kādā valstī mēs dzīvojam.

Politiķi gandrīz trīsdesmit gadu laikā, kopš neatkarības atjaunošanas Latvijā, ir mainījušies neskaitāmas reizes, lielas partijas dibinātas un pagaisušas nebūtībā, veselas politiķu paaudzes mainījušās, ko nevar teikt par lielāko daļu ietekmīgāko žurnālistu un redaktoru. Nekāda mediju kritika Latvijā nepastāv vispār, žurnālistu darbu nevērtē neviens, nekur un nekad. Iedomājieties – mediji, otrs svarīgākais sabiedrības attīstību ietekmējošais spēks, kura nozīme it katrā sabiedrības attīstības aspektā, ir vismaz tikpat liela kā politiķiem, bet viņu kritika un vērtēšana nepastāv vispār (Rožukalnes pašnosaukšanos par mediju kritiķi un daži tekstiņi zem šāda nosaukuma, ir drīzāk parodija un tieši atsedz visu situācijas bēdīgumu).

Es esmu pilnīgi pārliecināts – kamēr sabiedrība uzskatīs, ka šī žurnālistikas kvalitāte, ko saņemam no sabiedriskajiem medijiem, ir laba, tikmēr pat teorētiski Latvijā nav iespējamas pārmaiņas uz labo pusi nevienā sabiedrības attīstības aspektā – vai tā būtu veselības aprūpe, vai nodokļu maksāšana vai izglītības kvalitāte.

Tieši otrādi –

mediji Latvijā ir tieši veicinājuši politisko debašu debilizāciju, kā rezultātā katrs nākamais parlaments ir izglītības, intelekta un kultūras ziņā vājāks par iepriekšējo,

un ņemot vērā, ka medijos nekas nemainās, tas pilnīgi noteikti tā arī turpināsies.

Sabiedriskie mediji ir gadiem ilgi ikdienā nenogurstoši strādājuši pie tā, lai pazeminātu publisko debašu kvalitāti tik zemu, ka nu jau šīm kvalitātes prasībām atbilst gan petravičas un viss KPV LV zieds, gan JKP un patiesībā Saeimā vairs nav tādas partijas, kurā vairākums, vai tuvu tam, nebūtu pilnīgi šim darbam nepiemēroti un nekompetenti cilvēki.

Nevienai partijai, nevienam politiķim nekad nav bijuši kaut tuvu pielīdzināmi resursi un iespējas ietekmēt sabiedrību un politiku, kā tas ir sabiedrisko mediju žurnālistiem. Desmitiem gadu laikā ar Latvijas televīzijas un radio daudzu desmitu miljonu resursiem var panākt ļoti daudz – kas ir panākts, mēs visi zinām. Daudzējādā ziņā izniekots laiks un nauda. Sabiedriskie mediji ir bijuši vienīgi negatīvu pārmaiņu nesēji. Kopš iestāšanās Eiropas Savienībā un NATO, Latvijas valsts un sabiedrība nav sasniegusi neko, ar ko lepoties. Un ja kaut ko ir, tad tas ir atsevišķu indivīdu nopelns, kas to sasnieguši par spīti valstij, nevis pateicoties tai – sabiedriskajiem medijiem par to ir vistiešākā atbildība.

Laikos, kad, piemēram, Centrālās vēlēšanu komisijas vadītāju atlaižam no darba tikai par to, ka viņš ir “aizsēdējies”, tāpat daudzus augstākos ierēdņus rotējam ar šādiem pašiem argumentiem, es domāju, ka sabiedriskajos medijos aizsēdējušies ir kādi 80% žurnālistu un redaktoru.

(Publicēts atkārtoti)

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


48
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Aleksandrs- Andris
Aleksandrs- Andris

ja kāds komentēs,lūdzu uzrādiet savu sugu…pagaidām komentārus nevar ņem par pilnu…jo palamnieki ir vienmēr bijuši ziņu pienesēji visās valdībās…

Aleksandrs- Andris
Aleksandrs- Andris

man viens jautājums…vai viedokļu izteicējiem ir savs vārds vai uzvārds….vai šei izsakās sētās kraņču, pipeļsūkātāju (eiropejiski geji) vai citas miskates atkritumi…kā jums tur ir ,un pie kādas sugas jūs pieskaitīt…

Makaka
Makaka

Slikts tonis piedāvāt tik vecu zupu.

vēre
vēre

Viss jau būs labi. Kamēr pie mums dāmas dancina 13 krēslus un nevar sadalīt sēdvietas mikrobusā ko sauc dažreiz arī par vadību, tad kaut kā negribam redzēt sev tuvo Rumāniju ar 19 ministriem, Albānijā – 17, Moldovā -15 (bet vairāki īpaši premera vietnieki klāt). Te taču var izvērsties!Mums tomēr tā padomju kodokla daļa ir noturīgāka un “12 krēsli” kopš 1927. gada pirmizdevuma vienmēr ir acu priekšā ar atbilstošiem tipāžiem katrā cēlienā.

vientiesīc
vientiesīc

Vai Liepniekam pieder puaro.lv ?

melevizors
melevizors

Internetā pameklējam 10-14 gadus vecos ltv ziņu sižetus par 2009. gada finanšu krīzi un starptautiskajiem aizdevumiem. Toreiz, kaut gan arī bija propagandisti, bet vēl žurnālisti apskatīja dažādus viedokļus, uzdrīkstējās kritizēt valdošo partiju (Jaunais laiks tagadējā Jaunā vienotība). Toreiz žurnālisti jau bija izpētījuši ka LV nevarēs atdot parādu, ka nāksies aizņemties vēl, emitēt obligācijas, lai atmaksātu procentus (tāpat kā ātro kredītu ņēmējs aizņemās nākošo kredītu lai atdotu iepriekšējo). Un ja nevarēs atmaksāt, tad skatoties uz citu valstu bēdīgo pieredzi nāksies lielos valsts uzņēmumus palaist ārzemju biržās, palielināt nodokļus. Mēs jau dzirdējām ka Kariņš piedāvā Latvenergo kotēšanu ārzemju biržās. Tātad ir piepildījies… lasīt vēl »

neandertālietis
neandertālietis

Turpini melevizorot, labi sanāk un visi noķiķinājušies.

fantāziju putra
fantāziju putra

Viens ir mediju loma pūļa debilizācijā, bet vēl viens svarīgs aspekts ir izglītības sistēma. LV 30 gados producējusi Universitāšu absolventus, kas nezin nesaprot elementāras modernās sabiedrības zināšanas (ekonomikā, antropoloģijā, politoloģijā u.t.t). Esam viena no māņticīgākajām sabiedrībām pasaulē, neskatoties lielo izglītoto daudzumu. Izglītības kvalitate!

Jefiņš
Jefiņš

Ha ha ha! Tieši tādam studiju beigšanas rezultātam kompetenti ar jauno saturu gatavo Latvijas skolas. Ar to nebeidzas, jo ar kompetentu, savītu, caurvītu un savīkstītu mācīšanu tiek dramatiski samazināts to skaits, kas varētu gribēt. mācīties dabaszinātnes un inženierzinātnes.

Vienotība
Vienotība

Bet muļķus ir vieglāk zombēt ar NLP !

Seniors
Seniors

Ir viens draņķīgs fenomens nevis ziņkārīgs un problēmas risināt kārs, bet mantkārīgi augstprātīgs žurnālists.

Jefiņš
Jefiņš

Ja pat esi bijis rakstošs žurnālists un pēc kādiem 10 gadiem sagribēsi uzrakstīt vai palūgt kādam kolēģim uzrakstīt par kādu sasāpējušu problēmu sadursies ar bijušo kolēģu – cik par to maksās. Tiešām prese ir nevis nopirkta, bet padarīta par dīvainu radījumu, kas kā santehniķis bez naudas pat galvu nepagriež.

Anna
Anna

LTV Panorāmu sen neskatos , tīrā propoganda , valdošās Vienotības slavināšana , tautas zombēšana , nav brīnums , ka ar CVK austrālijas Saulītes palīdzību jenoti atkal uzvarēs vēlēšanas . Kur pazudusi parlamenta kontrole , tāpēc atlaist šo Saeimu !

Annija
Annija

Atlaist Saeimu jēga būtu tad, ja panāktu, ka esošā Saeima pieņemtu likumu,kas Tautas kontrolei ļautu kontrolēt padarītā darba kvalitātes atbilstību atalgojuma lielumam. Ir taču tādi deputāti, kas tikai pasīvi balso attiecīgi frakcijā lemtajam, bet pašiem nav ne mazākās sapratnes par likuma jēgu. Nepietiek partijas tikai finansēt no valsts budžeta, bet katram deputāta kandidātam ir jāizpilda erudīcijas tests. 90-tajos gados varēja viegli nopirkt attiecīgus izglītības papīrus, bet inteliģentību nopirkt nevar un šodien viņi ir deputāti!Vēlētājam jāzina, ‘” kas lācītim vēderā?”.Mūsdienu politkorektums – lasi cenzūra, liedz vēlētājam iegūt nepieciešamo informāciju,lai Saeimā nesēdētu brāķīši., kuru politiskā kultūra ir akmens laikmeta līmenī. Man šķiet,… lasīt vēl »

jojo
jojo

Parakstos zem katra vārda. es domāju, ka žurnālisti ir ne tikai nopirkti (ieskaitot to brīdi, kad prezidenta izstrādājums meta pūlī medaļas, tai skaitā, visādām jaunalksnēm utml, ko pat nedrīkst saukt par žurnālistiem), bet arī tāpat debilizēti kā visa pārējā tauta. Izglītības līmenis LV ir katastrofāli zems, jo jau ir izaugusi glupo pedagogu paaudze, kuri tikai bļauj pēc algām. Jau verdzības iekārtā un viduslaikos baznīca un augstmaņi saprata- jo zemāk izglītoti ir vergi, zemnieki utml ļaudis no zemākajiem slāņiem, jo vieglāk ar viņiem manipulēt, paturēt neziņā. Tagad mēs lēnām atgriežamies tumšajos viduslaikos. Un ir skaidrs, ka šāds aunu bars ir ļoti… lasīt vēl »

Mmmm
Mmmm

Pamatstāsts, kuru uztvēru es: 1) Pastāv pūļa gudrības fenomens: pūlis spēj labāk novērtēt redzamos faktus, taču ja nav apstākļu kāpēc šis vērtējums varētu būt neobjektīvs un manipulēts. 2) Politiskajā procesā mēs nepiedzīvojam daudz gudrus kolektīvos lēmumus, jo ietekmīgākie masu mēdiji nenodrošina pietiekamu viedokļu dažādību, uzspiež savu viedokli u.tt. Par šo situāciju ir atbildīgas mēdiju redakcijas, propagandējot sev simpātiskos viedokļus. 3) Latvijā situācija ir īpaši slikta, veicinot politisko debašu debilizāciju. Tādējādi politiskā vide ar katrām vēlēšanām degradējas. 4) Ja politiķi caurmērā tiek mainīti katrus četrus gadus noteiktas vēlēšanu procedūras rezultātā, tad mēdiju redakciju vadība nav pakļauta atjaunināšanas procesam, kaut arī reprezentē… lasīt vēl »

Seniors
Seniors

Ja grib to visu skatīt nopietni, tad gala ziņojums izskatītos šādi – pūlis viegli pakļaujas dažādiem modes strāvojumiem nevienmērīgās izglītotības un informētības dēļ, ko īpaši veicina internets jeb entropija pieaug arī pūlī.

Bumbum
Bumbum

Ar pūļa gudrības analīzi var nodarboties tikai tajos gadījumos, kad pūlim dod apskatei lietas ko visi pazīst. Ja iedos vairumam nepazīstamas lietas, tad rezultāti var būt reti muļķīgi. Ķeza ir tur, ka izglītotība smagi atpaliek no jaunumiem ko dzīve liek priekšā un pūlis jau sāk ar to lepoties.

Seniors
Seniors

Laba doma!

švepste
švepste

Pūlis soctīklu apskolots visatļautībā jau gandrīz ir pilnīgi gatavs savēlēt jebkuros amatos tikai rūķīšus, mikumaušus un kādu pēc jautrās uzdzīves neatmodināmu princesi – drosmīga alternatīva Kaligulas zirgam par senatoru.

Stienis
Stienis

Vārda brīvībai ir beigas. Tā paliks tikai internetā dzīlēs. Drīz visā ES un arī LV tiks pieņemtas likumu normas, kas valstij ne tikai ļauj, bet pat uzliek pienākumu kontrolēt mediju saturu ar domu, vai tik kāds nekurina naidu, nesludina rasismu, neslavē Dievu, kritizē valdību, neapšauba tā dēvēto vakcīnu lietderību utt. Un zem šī paklāja tiks paslaucītas ne tikai patiešām viltus ziņas, bet arī visa informācija, kas kaut kādā veidā ir neērta sistēmai… visa, kas liedz valdībai vēl vairāk ierobežot mūsu ikdienu.

Piem
Piem

Palasiet PUARO , par CVK politizāciju austrālijas Saulītes un Vienotības vadībā !

JĀ PATIESI
JĀ PATIESI

“Mediji līdzās politiķiem ir otrs svarīgākais pīlārs, kas nosaka sabiedrības attīstību burtiski visās jomās. Mediji veido sabiedrisko dienaskārtību, sabiedrisko domu, ietekmē vēlēšanu rezultātu, to, kādi politiķi ir pie varas, ko viņi tur dara, kādas problēmas un kā risina, ko un kā sabiedrība par to uzzina, vai šie politiķi tiek pārvēlēti, utt. Mediji tādējādi izšķirīgi ietekmē to, kādā valstī mēs dzīvojam.” J.L.

To apzinoties, kāpēc mēs neesam sastādījuši abu šo pīlāru posteņu kandidātiem prasības, kuras spējot pildīt, uz amatiem drīkstētu pretendēt?

Lamata
Lamata

Pilnībā piekrītu J.Liepnieka rakstītajam. Pūlis tiek pilnībā debilizēts. Tieši pēdējo gadu laikā tas uzskatāmi pierādījies. Sabiedriskajos medijos valda “vienīgais pareizais”viedoklis ar “profesionāļu” atbalstu.

Mārtiņš
Mārtiņš

Jurģi, wikipedia saka, ka vērša gadījumā esot ņemta mediāna, nevis aritmētiskais vidējais, kā apgalvo tu. Kāds ir tavs informācijas avots?
Un vēl, “Social influence can cause the average of the crowd answers to be wildly inaccurate, while the geometric mean and the median are far more robust.”

Haris
Haris

kāds pūlis- tāds hurāls

Ervīns
Ervīns

Velns ir detaļās,un autors to zinādams, maigi pārbīda atbildību.

Māris
Māris

Ļoti labs raksts. Viss, kas uzrakstīts, nav tikai Latvijas problēma. Mediji ir palikuši vairāk par propogandas kantoriem nevis neitrāliem jaunāko notikumu ziņotājiem. Mūsdienās visiem ir internets un kameras telefonā un ir ļoti viegli pašiem sākt savu žurnālista karjeru. Tajā pašā youtube var atrast daudz sakarīgu cilvēku jebkurā valodā, kuru saproti. Un ko dara mūsu sabiedriskie mediji un pasaules “mainstream media” ? Dara visu, lai šie cilvēki tiktu cenzēti. “Hate speech”, “Fake news”. Vienkārši nožēlojami. Ir jāsaglabā absolūta vārda brīvība. Ja ir vārda brīvība, tad visas pārējās problēmas sabiedrība varēs izrunāt un tikt galā.

Iii
Iii

Galvenais nesajaukt vārda brīvību ar propagandu

Es un es
Es un es

Ļoti labs raksts. Vajag publicēt pirms katrām vēlēšanām!

Jefiņš
Jefiņš

Vairums negrib lasīt, nākamā lielā daļa lasīto neizprot, drīz būs arī analfabēti.

Annija
Annija

Lūdzu nejauciet sociāļos tīklus ar sabiedriskajiem medijiem. Jā, ne visi sab. medijos rakstošie ir savu uzdevumu augstumos, bet neaizmirsīsim to mūsu varas radīto monstru – pārspīlēto politkorektumu, kas ” aplauž žurnālista domai spārnus “.

Saprats
Saprats

Neiegrimstot detaļās, sanāk, ka pie mūsu situācijas pēc 28 gadiem pavadītajiem atjaunotajā Latvijā, ir vainīga Panorāma.

Piebilde
Piebilde

Bet vajag iegrimt detaļās, vajag. Un netik daudz Panorāma. Kas maksāja un par ko, kas bija īpašnieki un ko rakstīja un ziņoja viņu mēdiji. Kādus grantiņus un no kā dabūja. Bez detaļām nu nekā.

Piebilde
Piebilde

Viss pareizi, tikai gribētos piebilst, ka abas ziņu aģentūras, Delfi un apollo pieder igauņu puišiem. Tātad latviešu tautai nav vairs daudz iespēju ietekmēt procesus savā valstī. To, kas būs dienaskārtībā Latvijā, noteiks ārpus Latvijas.

Lamata
Lamata

Igauņu puiši ir daudz sakarīgāki par letiņiem. Nenoliedzami fakti visās dzīves jomās par to liecina. Letiņu uzdevums ir apraudāt savu pagātni. Kā pienākas sērdieņu tautai.

Eriks
Eriks

Pirms nestādāju veikalā, pat nenojautu, ka ir ļaužu kategorija, kas svēti tic- ja pie desas ir šķiņķa cenu zīme tad desa ir šķiņķis….

čiepa
čiepa

Labs teksts. Mūsu mēdiji nodarbojas ar ideoloģisku apstrādi, žurnālisti ir neiedomājami augstprātīgi un, šķiet, tā tas ir ne tikai pie mums. Tas arī ir, kādēļ ar sajūsmu uzņēmu Trampa “mēdiju politiku” . Likās jau, ka pasaule sajukusi prātā un nevienam nepietiks dūšas tur kaut ko pasākt…Varbūt vnk pienācis laiks kam citam un šo patiesības ministriju ar visu daudzskaitlīgo plintnieču armiju tik vien kā jālikvidē, ne jāpiešķir nodokļu nauda.

Un tad iespējami privātie mēdiji, valsts finansētie, kas atspoguļo aptuveni vēlēšanās iegūto viedokļu spektru attiecīgā proporcijā un sabiedriskie ar abonentmaksu (te būtu vieta visādiem frīkiem un minoritātēm). Tas būtu tikai godīgi.

Kristaps Ziemelis
Kristaps Ziemelis

Interesanti. Neieslīgstot detaļās jāatzīmē sekojoši aspekti. Esam sasnieguši to robežu, kad pat informācijas dažādība vairs nespēs dot gaidīto rezultātu. Sabiedrība ir zaudējusi spriest spēju, turklāt arī “elitei” nav nemaz tik daudz ko iedot sabiedrībai, jo pašai nav vairs “intelektuālā dziļuma”. Ja jau dzīvojam kapitālismā, tad jābūt zināšanu/informatīvā differenciācija starp soc slāņiem, un to disbalanss nepaliktu bez sekām…zināšanas ir varas priekšnosacījums…

Kristaps Ziemelis
Kristaps Ziemelis

Cilvēkus LV vadīt ir gaužām vienkārši, jo pazūdot intelektualai kapacitatei dzīvē dominē instinkti, kuru nemaz nav tik daudz, salīdzinājumā ar intelekta radītiem pārsteigumiem.
Kuru tautu vel var 30 gadus biedēt ar “krievi nāk”:-DDDDD

Opis
Opis

Piekrītu, “viņi” sen jau ir atnākuši un projām iet netaisās

Latvietis parastais
Latvietis parastais

Es tā domāju jau gadus 10. Labi, ka uzrodas gudrs drosmīgs džeks, kas to skałi pasaka.

Kekss
Kekss

Pašam pateikt mīzās?

Lamata
Lamata

Sabiedriskie mediji ir koalīcijas partiju rupors. Viedokļu dažādība ar pretējiem argumentiem tikpat kā nepastāv. Tautiņa veiksmīgi tiek debilizēta.. Varētu domāt, ka tie, kuriem ir dokuments par augstāko izglītību, minimāli spēj patstāvīgi domāt. Nespēja atšķirt cēloņus no sekām, ir latviešu visraksturīgākā īpašība.

Atis Priedītis
Atis Priedītis

Visam var piekrist. Tikai manuprāt, nav akcentēts galvenais – žurnālisti ir iebiedēti. Viņi nav muļķi un labi saprot, ka raksta melīgus rakstus. Bet viņiem vienkārši ir bailes rakstīt patiesību. Un patiesība jau arī netiks publicēta.

Priekšvārds
Priekšvārds

Nevis iebiedēti, bet nopirkti. Daudzi raksta tiešus pasūtījumu rakstus, vai to pareizā virzienā iebīda redaktors.

Juris
Juris

Par naudu pat velns dancos, tādēļ neatkarīgu mēdiju nav. Aprakstīto varam dēvēt par visuma saprātu, (Kamēr citas saprātīgas būtnes nav konstatētas.) Laba ideja būtu, katru sestdienas vakaru valsts pārvaldīšanas aktuālākie jautājumi viktorīnas veidā jautājumu, atbilžu karuselī bez komentāriem. Tad droši vien būtu pasaules pirmā desmitnieka valsts attīstības ziņā.

Mea culpa
Mea culpa

Piekrītu katram vārdam.