Pēc Būvniecības valsts kontroles biroja ekspertu (BVKB) secinājuma par Augusta Deglava ielas pārvada Rīgā bīstamo stāvokli iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens (“KPV LV”) liks Valsts policijai no ceturtdienas, 25.aprīļa, rīta slēgt satiksmi pa Deglava tiltu.
Slēgs pārvadu
Viņš uzsvēra, ka ir daudz faktoru, kas liek secināt – tilts apdraud cilvēku drošību un dzīvību.
Kamēr tilts nav slēgts, ministrs tomēr mudina cilvēkus izvairīties no tā izmantošanas.
Ģirģens tostarp kritizēja Rīgas domes Satiksmes departamentu, kurš arī pēc BVKB ekspertu secinājumiem atteicies apturēt satiksmes plūsmu uz tilta. Viņaprāt, satiksme būtu slēdzama līdz pilnai tehniskai ekspertīzei, kas ļautu pārliecināties, vai tilts ir drošs.
Tāpēc ministrs sazinājies ar policijas vadību, lai no ceturtdienas bloķētu satiksmi uz pārvada, ja to neizdarīs pati Rīgas dome. No ceturtdienas rīta policija centīsies transporta plūsmas novirzīt citur. Ministrs mudināja Rīgas domes departamentu līdz ceturtdienai izplānot satiksmi tā, lai būtu ērta pārvietošanās citur.
Arī Valsts policijas priekšnieks, ģenerālis Ints Ķuzis uzskata, ka šobrīd ir pārāk daudz neskaidrību par tilta nestspēju, tāpēc riskēt ar drošību nedrīkst. Policijas priekšnieks uzskata, ka tilts satiksmei jāslēdz līdz ekspertīzes slēdzienam.
“Mums nav tiesību riskēt, tādēļ es uzskatu, ka tilts satiksmei jāslēdz līdz ekspertīzes slēdzienam, ka tas ir pilnībā drošs satiksmes plūsmai. Nedrīkstu pieļaut situāciju, kurā ir ļoti augsti riski, kas šobrīd līdz galam nav izvērtēti. Mums nav nepieciešama vēl viena traģēdija,” pauda Ķuzis.
Ķuzis uzdevis Rīgas reģiona policijas pārvaldei kopā ar Rīgas domes Satiksmes departamentu izstrādāt satiksmes organizācijas plānu šajā situācijā.
Tilts būs slēgts, līdz ekspertu slēdziens to atzīs par drošu.
RD bažām nepiekrīt
Gan būvprojekta autors, gan pasūtītājs paliek pie sava – slodze ir samazināta, draudu autobraucējiem un kājāmgājējiem nav. Tilts tik slikti izskatās tādēļ, ka principā šobrīd tas ir būvlaukums. Ir bojāta betona virskārta un sarūsējušas stiegras. Tādēļ jau notiek remonts, bet balsti ir droši.
“Ja šie balsti būtu būtiski pārslogoti, tad būtu redzami bojājumi, kas par to liecinātu, spēcīgas ieloces rīģeļu vidū, būtu jābūt spēka plaisām. Visa tā nav!” medijiem uzsvēra uzņēmuma “Inženierbūve” tiltu inženieris Edmunds Akimovs.
Savukārt Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins intervijā LTV, komentējot ministra paziņojumu, pauda, ka tilta stāvoklis nav būtiski mainījies pēdējos desmit gados. Taču viņš neslēpa, ka tilts ir sliktā stāvoklī un tāpēc tas tiek remontēts.
Turklāt pašlaik tilts esot būtiski atslogots – satiksme uz tā ir samazināta un virkne konstrukciju demontētas. Bet bažas par tilta celtspēju nav mainījušās.
“Šobrīd bažas par pārvada nestspēju neviens dokuments nerāda,” sacīja Jakrins.
Viņš atzina, ka BVKB secinātais nav pārsteigums, un par to ziņoja būvnieks, tāpēc remonta iecere tiek pārprojektēta. Savukārt ministra lēmums esot politisks, medijiem sacīja Jakrins.
“Pēc šāda principa Rīgā mēs varam slēgt arī Vanšu, Salu, Brasas, Zemitāna un, iespējams, citus tiltus un pārvadus. Šis konkrētais pārvads atrodas būvniecības procesā. Tas, ka ir papildu darbi atklājušies, tā nav nekāda kritiska situācija, un šie problēmu mezgli tiks novērsti,” apgalvoja Jakrins.
Deglava pārvada slēgšana radīšot haosu pilsētas satiksmē, atzina RD Satiksmes departamenta pārstāvis. Vislielākās neērtības tas radīs tiem, kas izmato sabiedrisko transportu, jo to maršruti varētu pagarināties par vairākiem desmitiem minūšu. Līdz ar tilta slēgšanu varētu apturēt vienu trolejbusa maršrutu.
Otrdienas rītā preses konferencē pie Deglava pārvada Rīgas vicemērs Vadims Baraņņiks (“Saskaņa”) pauda, ka pašlaik situācija tiek apspriesta un speciālisti saka, ka slodzes uz pārvada ir krietni samazinātas un neesot pamata to slēgt. Viņš gan atzina, ka “tilts nav spīdošā stāvoklī”, taču tas esot drošs, lai varētu pārvietoties.
Baraņņiks arī medijiem piebilda, ka, viņaprāt, ministrs “taisa politisku šovu”.
Tilta remonta izmaksas pārsniedz piecus miljonus eiro. Bet dīkstāves dienas rīdziniekiem zaudējumus nenes, jo būvniekam maksā tikai par padarīto.
Tikmēr Būvniecības valsts kontroles biroja eksperti, kuri pieņēma lēmumu apturēt būvniecību, bet ekspluatācijas apturēšana nebija viņu kompetencē, uzskata, ka lēmums par tilta slēgšanu uz laiku ir pareizs.
“Šādā situācijā, kamēr nav iegūta pārliecība, ka ir droši, ir jāslēdz. Kad ir iegūta pārliecība, tad var ekspluatēt,” uzsvēra BVKB Kontroles departamenta direktors Māris Demme.
Pēc eksperta atzinuma saņemšanas jāveic izmaiņas būvprojektā, un tilta remonta darbus var atsākt. Taču tam būs nepieciešams vismaz mēnesis. Tikmēr lietusgāzes skalos remontam atsegtās tilta daļas un tilts tiks bojāts vēl vairāk.
“Šis jautājums ir aktuāls un tas, protams, būs atkarīgs no tā, cik operatīvi izdosies atrisināt. Bet vēl aktuālāks būs, tuvojies rudenim, kad būs jālemj par konservācijas darbiem,” atzina Demme.
Viņš nevarēja apgalvot, vai darbus varēs pabeigt līdz rudenim.