TV3 raidījums “Nekā personīga”
Valdība šonedēļ lepni ziņoja, ka esam pirmā valsts Eiropā, kas apturējusi Krievijas lauksaimniecības produktu importu. Tomēr ir kāda sfēra, kur atkarību no agresorvalsts nav izdevies mazināt gadiem. Tas ir dzelzceļš. Jau vairākkārt esam stāstījuši, ka sliežu ceļu infrastruktūrā izmanto Krievijā un Baltkrievijā ražotas iekārtas un programmatūras.
TV3 raidījumam “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka
valsts uzņēmums “Latvijas dzelzceļš” (LDz) joprojām turpina iepirkumos iegādāties pakalpojumus no Krievijas kompānijām, lai uzturētu Krievijas diktatora Vladimira Putina režīmā ražotās sakaru sistēmas.
Divus gadus pirms Krievijas pilna apmēra iebrukuma Ukrainā tika ziņots, ka LDz iepērk svarīgu sakaru tīkla infrastruktūru no Baltkrievijas valsts uzņēmuma, kas apkalpo baltkrievu armiju – kompānijas “AGAT – vadības sistēmas”. Tas ir meitas uzņēmums valsts holdingam, kas nodrošina praktiski visus Baltkrievijas armijas izmantotos sakaru rīkus. Tajā skaitā ierīces izlūkošanai, īpaši aizsargātu skaitļošanas tehniku, radiolokācijas iekārtas un karaspēka kontrolmēraparātus. Tolaik LDz apgalvoja – jau divus gadus notiekot darbs, lai Baltkrievu sistēmu nomainītu.
Mēnesi pēc Ukrainas kara sākuma dzelzceļa vadība solīja, ka esot noslēgusies projekta pirmā fāze, un visu projektu plānots pabeigt līdz 2024. gada beigām. Jau tolaik vairākas par drošību atbildīgās amatpersonas ar bažām raudzījās uz dzelzceļa iesaistīšanu slepenajos krīzes plānos, kas paredz kādu nelaimju vai potenciāla militāra apdraudējuma novēršanu.
Nu jau rit trešais gads karā Ukrainā. Valsts iestādes mudina uzņēmējus nesadarboties ar Krieviju, lai nestiprinātu tās kara mašinēriju. Tomēr LDz sadarbību ar agresoru turpina ne tikai pārvadājot caur mūsu valsts teritoriju krievu graudus un citus produktus. Valsts dzelzceļa sistēmas saimnieks joprojām pērk pakalpojumus, lai nodrošinātu Krievijā un Baltkrievijā ražoto sakaru un operētājsistēmu darbību un uzturēšanu.
“Химэксперт” (aģentūra “Himekspert”)
Par 12 700 eiro bez konkursa nolemts pirkt vairāku specifisku operetājsistēmu uzturēšanas pakalpojumus (Z/OS operētājsistēmas, MQSeries DB2 un Ziņojumu pārraides sistēmas (SPS) atbalsta uzturēšana). Kā skaidro dzelzceļa nozares speciālisti, tad šī ir automatizēta pārvadājumu operativās vadības sistēma, ko saīsinājumā dēvē par APOVS. To var uzskatīt par kritiski svarīgu iekšējās sakaru sistēmas sastāvdaļu. Ar tās palīdzību iespējams kontrolēt pārvadājumu procesu un tas darbojoties arī kā savienojošs elements starp vairākām dzelzceļa izmantotām apakšsistēmām.
Kā šī produkta piegādātājs ir izvēlēta Krievijas kompānija Aģentūra “Himekspert”. Tās darbības veids gan ir nedaudz cits – uzņēmums ir laboratorijas aprīkojuma piegādātājs, kas pakalpojumus piedāvā molekulāri bioloģiskajām laboratorijām. Kā liecina kompānijas publiski sniegtā informācija, starp tās top klientiem ir Krievijas Federācijas Izmeklēšanas komiteja, Krievijas Iekšlietu ministrijas galvenais direktorāts Stavropoles un Irkutskas reģionos, Krievijas Federālais soda izpildes dienests, Centrālais epidemioloģijas pētniecības institūts, kas atrodas RosPotRebNadzora (Роспотребнадзора) struktūrā.
Tātad galvenie uzņēmuma sadarbības partneri ir saistīti ar Krievijas iekšlietu un drošības struktūrām.
LDz un “Himekspert” līguma darbības termiņš plānots no šī gada 1. aprīļa līdz 2025. gada 31. martam.
“Иннотех” (“Innoteh”)
90 200 eiro dārgu līgumu līdz šī gada beigām LDz noslēdzis ar Krievijas firmu “Innoteh”. Tas paredzēts, lai nodrošinātu Staciju automatizētās vadības sistēmas jeb SAVS programmatūru. Ar šīs sistēmas palīdzību iespējams automatizēt kravu iekraušanas procesu un nodrošināt informācijas apmaiņu ar citu – kravu pārvadājumu sistēmu.
Iepirkums: Staciju automatizētēs vadēbas sistēmas (SAVS) izmaiņu pieprasījumu izstrādes darbu pasūtīšana.
IT Uzņēmums “Innoteh” ietilpst krievijas holdingā T1. Tas ir lielākais Krievijas IT sistēmu izstrādātājs un uzturētājs. Tā īpašnieki publiski nav atklāti. Bet kompānija sadarbojas ar Krievijas pastu, “Rostelekom”, lielāko ūdens spēkstaciju uzņēmumu “RusHidro”, “Rosteh” un citām ar režīmu saistītām kompānijām. Noslēgtā līguma termiņš ir līdz šī gada beigām.
АЙТРАНС (“Ajtrans”)
Par 6700 eiro LDz līdz šī gada beigām pagarina līgumu par trīs specifisku programmu autortiesību atbalsta uzturēšanu. Pakalpojuma sniedzējs ir Krievijas uzņēmums “Ajtrans”. Kopmānija kopš 1998.gada izstrādā programmatūru automatizētām uzņēmuma “Krievijas dzelzceļš” vadības sistēmām kravu pārvadājumiem.
Iepirkums: Līgums Par programmas līdzek|u CKM, EDS un SP autortiesību atbalsta uzturēšanas pagarināšanu.
Autora atbalsts Komutācijas un maršrutēšanas centra (SRC) programmatūras Latvijas nacionālajā mezglā “Infoset-21”, Elektroniskās dokumentu piegādes sistēmas (EDDS), protokolu sarunu serveri (SSP).
Robežas stiprināšanas darbi, lai nodrošinātu mūsu valsts drošību, pamatīgi satrauca Daugavpils mēru. Pretmobilitātes plāns paredz ceļu bloķēšanu, aizsargsistēmu veidošanu. Sava loma krīzes brīdī būtu arī dzelzceļam.
Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (Jaunā Vienotība) komentē: “Ja Krievijas pusē elektroniski nonāk informācija par visu mūsu iekšējo kustību, nu tas nav drošību veicinoši. Pat vairāk – apdraudoši.”
Latvija nav tik milzīga valsts kā Krievija, kam dzelzceļš ir galvenais lielu militāru kravu transportēšanas veids. Bet arī mūsu armijas plānos dzelzceļam ir noteikta loma. Arī jaunā Sēlijas poligona tuvumā atrodas sliežu ceļš. Sliedes Baltijas valstis caur Suvalku koridoru savieno ar pārējo Eiropu. Dzelzceļš var palīdzēt ātri pārvietot lielu daudzumu civiliedzīvotājus no krīzes skarta reģiona. Militāro mācību laikā dzelzceļu izmanto arī sabiedroto spēku tehnikas pārvietošanai.
Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.
Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Vienkārša izvēle. Dzelzceļš var būt atkarīgs no Krievijas, Baltkrievijas un vidusāzijas kravām, vai arī atkarīgs no valsts budžeta. Kāda problēma valstij budžetā iedalīt dzelzceļam katru gadu kādus 100 miljonus eiro?
100 ir kapeikas! Atceraties LDz gribēja no 2020 gada “elektrizēt” visas līnijas? Tagad tas būtu konkrēts “vakars”…
Laikam tikai palīgskolu beigušajiem tas nebija skaidrs. Ja grib būt neatkarīgi no Krievijas tad tas dārgi izmaksās. Lai nebūtu laukos jāslēdz latviešu skolas, piedāvāju dzelzceļu finansēt no aizsardzības budžeta, ja jau viņš tik svarīgs drošībai. Un nebūs jāsadarbojas ar agresoru.
Piektā kolonna uz sliedēm.