Kas ir turbulence? Tas ir brīdis, no kura nervozi lidmašīnu pasažieri baidās visvairāk. Turbulence ir arī biežākais gaisa kuģu pasažieru traumu iemesls — piloti vienmēr piesprādzējas un iesaka jums rīkoties tāpat. Bet vai turbulence tiešām ir kaut kas tāds, no kā būtu jābaidās?
Skaidro British Airways pilots Stīvs Olraits.
“Spēcīga turbulence izceļas ārkārtīgi reti. Savā vairāk nekā 10 000 stundu lidotāja karjerā īpaši stipru turbulenci esmu pieredzējis kopumā aptuveni piecas minūtes.”
Kas ir turbulence un kas to izraisa?
Turbulencei ir daudz dažādu iemeslu, bet piloti, protams, zina un saprot, kas ir turbulence. Katru reizi lidojot es esmu gatavs nelielai turbulencei, tieši tāpat kā braucot ar automašīnu uz darbu, es rēķinos ar sastrēgumiem uz ceļa.
Turbulence ir neērta parādība, tomēr tā nav bīstama. Tā piederas lidojumam, un no tās nav jābaidās.
Dažādi laika apstākļi var izraisīt dažādas turbulences formas. Visbiežāk sastopamais turbulences veids ir CAT (Clear Air Turbulence).
Gaisa masas virzās līdzīgi horizontālai upes straumei. To dēvē par reaktīvo straumi. Reaktīvā straume dažkārt mēdz būt tūkstošiem jūdžu gara, bet parasti tā ir tikai dažas jūdzes plata un dziļa. Atkarībā no lidojuma virziena mūsu maršrutu plānotāji vai nu izmanto (lidojot vēja virzienā) šīs reaktīvās straumes, vai arī izvairās (lidojot pret vēju) no tām, lai samazinātu degvielas izmaksas, jo to ātrums var sasniegt 250 jūdžu stundā. Tāpat kā ūdens, griežoties straujā upē, atsitas pret krastu, vietās, kur gaisa straumes mala nonāk saskarsmē ar lēnākām gaisa plūsmām, šīs gaisa masas var sajaukties un izraisīt turbulenci.
Vai no turbulences var izvairīties?
CAT nav redzama, jūs nevarat pamanīt to uz radara un precīzi prognozēt, bet ir citi veidi, kā no tās izvairīties.
Lielāko tiesu mēs paļaujamies uz citu gaisa kuģu ziņojumiem, kurus saņemam vai nu tieši no to pilotiem, vai arī ar avio dispečeru starpniecību. Tad mēs izskatām visas mūsu rīcībā esošās iespējas. Mūsu izvēle lidot „mierīga augstuma joslā” var tikt ierobežota gan lidmašīnas svara dēļ, gan tāpēc, ka šajā līmenī jau atrodas kāda cita lidmašīna.
Neatkarīgi no apstākļiem pilots atradīs ērtāko ceļu uz galamērķi, nepakļaujot riskam jūsu drošību un jūs, iespējams, tā arī uz savas ādas neizbaudīsiet, kas ir turbulcence. Mēs tāpat kā jūs izjūtam kustību un vēlamies gludāku braucienu.
Vai ir maršruti, kas vairāk pakļauti turbulencei nekā citi?
Jebkura lidosta ik dienas ir atkarīga no spēcīgu vēju žēlsirdības. Tas pats attiecas uz gaisa straumēm katrā konkrētā maršrutā, lai gan lielāka turbulences iespēja pastāv, piemēram, šķērsojot ITCZ (intertropical convergence zone), ja lidojat dienvidu virzienā pāri Āfrikai.
Cik nopietna var kļūt turbulence?
Lidmašīnu apkalpes visā pasaulē pielieto vienotu klasifikāciju, izšķirot vieglu, mērenu un spēcīgu turbulenci. Definīcijas ir noteiktas instrukcijās un palīdz mums izvēlēties rīcības plānu. Bailīgiem pasažieriem arī viegla turbulence var būt nepatīkama. Pilotam viegla turbulence ir tas pats, kas taksometra vadītājam ceļa grambas vai vilciena mašīnistam mazliet nelīdzena sliede — nelielas, bet pilnīgi drošas neērtības, tātad vienkārši ikdiena. Vieglas turbulences apstākļos lidmašīnas augstums var svārstīties tikai par dažām pēdām.
Mērena turbulence pilotus nebiedē, jo viņi pieredz to vien dažas stundas, nolidojot tūkstoš jūdžu. Parasti tā nav ilgāka par 10 vai 15 minūtēm, bet dažkārt var turpināties arī vairākas stundas. Šādas turbulences apstākļos diskomfortu izjūt pat pieredzējuši pasažieri, gadās, ka izlīst dzērieni… Lidmašīnas augstums var svārstīties 10–20 pēdu robežās. Lidojuma kontrolei nav nepieciešamas nekādas pilotu darbības, bet, turbulencei turpinoties, apkalpe var pieņemt lēmumu mēģināt lidot citā augstumā.
Īpaši stipra turbulence ir ārkārtīgi reta. Es esmu nolidojis 10 000 stundu un sastapies ar to kopumā aptuveni 5 minūtes. Tā ir ārkārtīgi neērta, bet nav bīstama. Lidmašīnas augstums var svārstīties līdz pat 100 pēdām (30 metru) uz augšu un uz leju, bet i ne tuvu tiem tūkstošiem pēdu, par kuriem dažkārt stāsta pasažieri, kas lidojumā piedzīvojuši turbulenci.
Es vēlos uzsvērt, ka tāds turbulences līmenis ir tik reti sastopams, ka gadījuma pasažieri pilnīgi noteikti nekad ar to nesaskarsies, tāpat kā nav saskārušies lielākā daļa regulāri ceļojošo.
Stīvs Olraits ir British Airways mācību kapteinis un jaunās grāmatas “Lidot pārliecinoši” līdzautors. British Airways regulāri rīko kursus “Lidot pārliecinoši” visās Apvienotās Karalistes lidostās.
Izsaki savu viedokli komentāros un seko mums Facebook un Twitter!
Avots: telegraph.co.uk