Tilti, kas būvēti pirms gadu tūkstošiem un kalpo vēl šobaltdien, šķiet gluži kā no fantastikas pasaules.
It sevišķi neticami tas liekas laikā, kad esam sākuši bažīties par salīdzinoši nesen ekspluatācijā nodotā Dienvidu tilta jeb tautā sauktā „Zelta tilta” tā brango izmaksu dēļ iespējamo „iziršanu”. Kā šonedēļ vēstīja LTV raidījums „4. Studija”, uz tilta balstiem pamanīti aizdomīgi balti pleķi. Tāpēc ir grūti iedomāties, ka tik tālā senatnē būvēti tilti varētu būt lietojami un neapdraudēt cilvēku dzīvību arī šobaltdien – pēc tūkstoš gadiem. Tomēr tā ir realitāte.
Lūk, pieci pasaulē vecākie funkcionējošie tilti.
1.Sahāra jeb Nopūtu tilts Jemenā
Sahāra jeb Nopūtu tilts Jemenā būvēts 17.gadsimtā.Tilts savieno divus kalnus, vai pareizāk sakot, ciematus kalnos 2600 metru augstumā. Zem tā ir apmēram 200 metru dziļš bezdibenis.
Senos laikos Sahāra tilts bija vienīgais ceļš, pa kuru varēja nokļūt Sahāra ciematā un tas tika uzbūvēts ne tikai tāpēc, lai varētu tur nokļūt, bet arī aizsardzības nolūkos pret turku iekarotājiem. Ļaudis melš, ka vietējiem ir zināms veids, kā sabrucināt tiltu burtiski vienas minūtes laikā, lai pilnībā izolētu no ārpasaules ciematu kalnos.
2. Ponte Vecchio tilts Itālijā
Ponte Vecchio (tulkojumā „vecais tilts”) ir vecākais tilts Eiropā, viduslaiku slēgta tipa tilts pāri Arno upei, Florencē, Itālijā. Tas uzbūvēts 1345.gadā nomainot jau savu laiku nokalpojušo, pussabrukušo koka tiltu. Interesanti, ka trīspadsmitajā gadsimtā uz tā atradās milzums dažādu bodīšu un tirdzniecības galdu, un tā tas palicis arī mūsdienās.
Sākotnēji uz tilta tirdzniecības vietas iekārtoja zivju un gaļas tirgoņi, bet 14.gadsimtā sliktās smakas dēļ, ko varēja sajust visā apkaimē, uz tilta atļāva tirgoties vienīgi ar juvelierizstrādājumiem un sudraba meistardarbiem. Mūsdienās uz tilta pārsvarā atrodas suvenīru veikaliņi.
Ponte Vecchio (tulkojumā „vecais tilts”) ir vecākais tilts Eiropā.
3. Rialto tilts Venēcijā
Venēcijā ir aptuveni 400 tiltu, bet pats slavenākais un vecākais ir Rialto tilts, kuru apdziedājis Šekspīrs. Rialto tilts (Ponte di Rialto) Venēcijā uzbūvēts 1591.gadā un, tāpat kā Ponte Vecchio tilts, aizstājot veco, izjukušo koka tiltu. Tiltu būvējis arhitekts, kura uzvārds veido interesantu kalambūru – Antonio de Ponte (“ponte” itāliski nozīmē tilts). Interesanti, ka de Pontes skices atzina par labākām nekā tās, kuras tilta celtniecībai piedāvāja Mikelandželo un Palladio. Diemžēl pēc uzbūvēšanas Rialto tiltu kritizēja visi, kam nebija slinkums, sākot ar vienkāršajiem ļaudīm un beidzot ar mākslas kritiķiem, kas paziņoja, ka tilts ir „pārāk masīvs un izskatās neveikli”.
Tomēr jāņem vērā, ka tāds tilts (arkas garums ir 28 metri un tā būvēta uz 12 tūkstošiem pāļu, lai pa tilta apakšu varētu kursēt gondolas, kā arī ar veselu rindu veikaliņu tilta vidū) vienkārši nevar būt trausls un graciozs.
4. Hadžu tilts Irānā
Hadžu (Khaju) tilts Isfahānā, Irānā. 1650. gadā būvētais gājēju tilts ir 133 metrus garš un veidots no 23 arkām. Tilta centrā atrodas telpa, kura sākotnēji tika izmantota kā valdnieka atpūtas telpa.
Hadžu ne vien savieno divus krastus, bet arī pilda dambja funkcijas. Slūžas, kas atrodas tilta zemākajā daļā, regulē ūdens līmeni Zajanderudas upē.
5. Fabrīciusa tilts Romā
Romieši savulaik acīmredzot prata būvēt pamatīgas lietas, kas spēj kalpo gadu tūkstošiem ilgi. Viena no tādām pamatīgām būvēm ir Fabrīciusa tilts Romā (Pons Fabricius).
Fabrīciusa tilts pār Tibras upi celts 62. gadā pirms mūsu ēras un kalpo līdz mūsu dienām praktiski bez jebkādiem pārveidojumiem. 5,5 metrus platais un aptuveni 60 metrus garais tilts uzbūvēts pēc Romas ceļu pārziņa Lūcija Fabrīciusa rīkojuma pēc tam, kad nodedzis šajā vietā stāvošais koka tilts.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!