“Rail Baltica” ķeza: Lēmums būvēt atzaru uz lidostu pieņemts tikai tāpēc, ka tā var dabūt naudu jaunam dzelzceļa tiltam, secina izmeklēšanas komisija

Parlamentārā izmeklēšanas komisija par “Rail Baltica” projekta parlamentārās kontroles nodrošināšanu, lai apzinātu projekta īstenošanā pieļautās kļūdas un panāktu, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu un lēmumi tiek pieņemti pārskatāmi, laikus un ievērojot Latvijas valsts un visas sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu sēde.
Foto: Ieva Ābele, Saeima

Valdība Laimdotas Straujumas vadībā par Rīgas dzelzceļa stacijas un Rīgas lidostas atzara iekļaušanu “Rail Baltica” projektā ir lēmusi bezatbildīgi, vien balstoties uz 2015.gada 14.februāra satiksmes ministra Anrija Matīsa iesniegto informatīvo ziņojumu.

Tādējādi tika uzņemtas saistības 1,96 miljardu eiro apmērā bez finansējuma,

turklāt nevērtējot ne šī trases atzara ieguvumus un izdevumus, ne iespējamos citus variantus, kā arī neņemot vērā nacionālās izpētes procesu,” komisijas sēdē trešdien, 22.augustā, sacīja parlamentārās izmeklēšanas komisijas par “Rail Baltica” projekta īstenošanu vadītājs Andris Kulbergs un uzsvēra, ka šādi nepārdomāti lēmumi valsti padara par ķīlnieku, kā arī rada riskus valsts finansiālajai stabilitātei un saistībām. 

A.Kulbergs atzīmēja, ka valdībai nav bijis deleģējuma uzņemties šāda apjoma saistības. Tāpat nav bijis mandāta veikt izmaiņas “Rail Baltica” sākotnējā iecerē.

Visi Saeimas lēmumi par šo projektu ir balstīti 2011.gada izpētes dokumentos, kuros norādīts, ka trase ies caur Rīgu bez citām papildu stacijām.

Tāpat A.Kulbergs atzīmēja, ka valdība 2016.gadā izdevusi rīkojumu par būtiskām izmaiņām sākotnējā projekta iecerē. 

“Šodien komisijas sēdē guvām apstiprinājumu tam, ka lēmums būvēt atzaru uz lidostu pieņemts tikai tāpēc, ka tā var dabūt naudu jaunam dzelzceļa tiltam.

Tāpat identificējām, ka no Eiropas Savienības finanšu plānošanas viedokļa ir pilnīgi nepieņemami, ka Satiksmes ministrija šo finansējumu administrē pati, tostarp arī uzrauga. Projekta ieviešanas ikdienas uzraudzībai ir jābūt valsts pusē, un kādam būtu jākontrolē tie, kuri “uzbūruši zelta tiltus”,” pauda parlamentārās izmeklēšanas komisijas priekšsēdētājs. 

A.Kulbergs, vērtējot “Rail Baltica” projekta nozīmīgumu, norāda, ka nacionālās izpētes izmaksas un ieguvumi nav salīdzināti vai mērīti pret līdzvērtīgu projektu citviet Eiropā.

“Tāpat ir absurdi, ka šo sarežģīto un milzīgo projektu vada ministrijas ierēdņi, kuri vienlaikus strādā citās kapitālsabiedrībās. Tāpēc rosināsim attiecīgas izmaiņas amatu savienošanā,” atzīmēja A.Kulbergs.   

Parlamentārās izmeklēšanas komisija par “Rail Baltica” projekta īstenošanu arī nākamajās sēdēs turpinās iztaujāt atbildīgās amatpersonas, informē A.Kulbergs. 

Saeima 13.jūnijā pēc 34 deputātu ierosinājuma izveidoja parlamentārās izmeklēšanas komisiju, lai apzinātu “Rail Baltica” projekta īstenošanā pieļautās kļūdas, vienlaikus panākot, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu, lai lēmumi tiktu pieņemti caurredzami un savlaicīgi, kā arī ievērojot Latvijas valsts un visas sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu. 

Latvijas prognozētās izmaksas šajā projektā no 1,97 miljardiem eiro pieaugušas līdz 9,59 miljardiem eiro.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

16 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
Debilais
Debilais
23 d. atpakaļ

Mammiņ, iedod padzerties, tā gribas ēst, ka nav kur pārgulēt. Vecum vecā anekdote par tādiem, kas pagrābj mazo pirkstiņu un cer uz visu roku.

Špicka
Špicka
24 d. atpakaļ

Kas tad Briseli kāposts beidzās ka nevar nosponorēt vilcienu uz pagastu?

Freezing Tenant
Freezing Tenant
24 d. atpakaļ

Satiksmes ministriem RailBaltic nekad nav bijusi prioritāte. Tieši otrādi. Tie ir slēguši daudzas esoošās dzelzceļa līnijas, lai tauta vairāk brauktu ar personīgajiem auto un pirktu vairāk degvielas.

Chils
Chils
25 d. atpakaļ

Atzars nav vajadzīgs. Ir jāiet caur lidostu. Un viss.

zeltene
zeltene
19 d. atpakaļ
Reply to  Chils

Tas jau ir atzars uz lidostu , var tak kartē paskatīties

Uldis livins
Uldis livins
25 d. atpakaļ

Es ar juristu Ēriku Pūli nodibinājumu organizāciju Āgenskalns mūsu mājas kopsapulce piedalījās vairāk kā 350 iedzīvotāju ka arī Rīgas vicemērs Amerikas, Satiksmes ministrs Andris Matīss un kaut kāts šī dzelzceļa projekta buvetajs

Zane
Zane
25 d. atpakaļ
Reply to  Uldis livins

Kāts ir kāts! Ko tad var gribēt! 😄

Kurzemnieks
Kurzemnieks
24 d. atpakaļ
Reply to  Zane

Kāc te vēl kāc?🙄😂

Uldis livins
Uldis livins
25 d. atpakaļ

19911

Pensionārs 1
Pensionārs 1
25 d. atpakaļ

Domāju, ka Laimdota neko nezināja, jo “bija Ķīnā”! 😄

turlais
turlais
25 d. atpakaļ

A kā tur Laimdotai tagad, pensijā, labi guļās? Viņu ir iespēja uz izmeklēšanas komisiju pasaukt?

Jampidl jampidl vau vau vau
Jampidl jampidl vau vau vau
26 d. atpakaļ

Jānopērk lidostā, lai ļauj pirkt tiltu un tagad būs jānopērk lidl, lai varētu nopirkt maxima, utt. Interesanta loģika?

Gada glezna
Gada glezna
26 d. atpakaļ

Tas, ka Latvija ir prettiesiska valsts tūlīt atkal pārliecināsamies: tā vietā, lai sāktos kriminālprocess, visa šī afēra turpināsies.

Uldis
Uldis
26 d. atpakaļ

Nu ko tur ņemās, tāpat nekas nebūs. Kādu ierēdni pazeminās amatā un viss. Kamēr vēl tur Stukāns izmeklēs – tur taču sen jau būs noilgums. Ja par maksimu neviens nesēdēja, tad šeit nav pat ko cerēt.

ccVV
ccVV
25 d. atpakaļ
Reply to  Uldis

štrunts par ierēdni, galvenais 10 miljardi, kas jāaizņemas un man un tev pec tam jāatdod

Spējraisis
Spējraisis
24 d. atpakaļ
Reply to  ccVV

Tāpēc jau arī nodokļus paaugstinās, lai briškenveidīgie ielikteņi var turpināt ākstīties kā līdz šim, pētīt kā bija pētīts, bet līdz sliedēm kā netiek tā netiek, iepirkums uz iepirkuma.
Galvenais savus ielikteņus salikt amatos ar departamentu priekšnieku algām 100 000, eur, pabraukāt ekskursijās, sorry, pieredzes apmaiņās, sasludināt iepirkumus, ar bezjēdzīgām tehniskajām specifikācijām.
Salikt noderīgos idiotus amatos, kurus kad vajadzēs pamest zem tanka, bet pēc tam pašam ciema antiņam, aiz hiperaktīvās darba imitācijas, piekārtot galus, lai par savu stulbumu vainu uzveltu citiem muļķīšiem, kuriem pēc vajadzības iestājas amnēzija.