TV3 raidījums “Nekā personīga”
Par Krievijas biznesa kā arī varas un iespējams specdienestu ietekmi Latvijā turpinām. “Latvijas dzelzceļa” pārāk ciešā saikne ar Krieviju pēdējā pusotra gada laikā radījusi nebijušus satricinājumus šajā loģistikas sektorā. Krīze ir tik dziļa, ka bez regulāra valsts atbalsta uzņēmums nespēj savilkt galus. Saspringtajos apstākļos šovasar mainījās Latvijas dzelzceļa vadība.
Amatā nonāca Rinalds Pļavnieks, kurš lielāko karjeras daļu nostrādājis “Krievijas dzelzceļa” meitas kompānijā. Specdienesti plašāk nekomentē iespējamos drošības riskus, bet vairāki mūsu uzrunātie politiķi par šo jaunā dzelzceļa šefa karjeras faktu ir nepatīkami pārsteigti, vēsta “Nekā personīga”.
Ja naftu un gāzi uzskata par Krievijas asinsriti, tad dzelzceļš tiek dēvēts par mugurkaulu. Pa sliedēm transportē visu.
Tagad, Krievijai turpinot asinspirti Ukrainā, arī tankus un raķetes. Miera un jo īpaši kara laikā dzelzceļa satiksme ir būtiskākais veids kā agresors nodrošina savu armiju un spējas uzbrukt.
Ilgus gadus Krievijas dzelzceļu vadīja viens no Vladimira Putina tuvākā loka cilvēkiem – Vladimirs Jakuņins. Tieši viņa vadības laikā noslēgts kā Krievijā teica – gada darījums. “Krievijas dzelzceļš” nopērk 75% akcijas loģistikas kompānijā GEFCO. Tā ierindojas TOP 10 starp visiem kravu parvadātājiem pasaulē.
Franču GEFCO iegāde notikusi saskaņojot darījumu ar Krievijas augstāko vadību. Biznesa plāns noteica, ka, izmantojot GEFCO, Krievijas dzelzceļš spēs piedāvāt unikālu produktu – vest kravas no Tālajiem austrumiem līdz pat jebkuram punktam Eiropā, lietojot tikai savus resursus.
Kā skaidroja Krievijas dzelzceļa viceprezidents – tas samazinās izdevumus un cels peļņu. Kas būs tiešs ieguvums Krievijas budžetam.
Krievijas dzelzceļš pilnībā pieder valstij un pārvalda gan infrastruktūru, gan sniedz kravu un pasažieru pakalpojumus. Tā darbu cieši uzrauga Krievijas specdienesti. Visticamāk arī meitaskompānijas darbība pēc miljarda vērtā darījuma nonākusi zem Kremļa slepeno iestāžu lupas.
Pilna apmēra karš Ukrainā un tam sekojošās sankcijas šim biznesam Eiropas virzienā pārvelk svītru. 2022. gada aprīlī, saņemot Eiropas komisijas akceptu, GEFCO akcijas no Krievijas dzelzceļa pārpērk Francijas kuģniecības grupa CMA CGM. Kā un cik daudz pirmajos kara mēnešos franči samaksāja Krievijai par GEFCO akcijām, publiski nav zināms.
Ar GEFCO cieši bijis saistīts Latvijas dzelzceļa valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks. Viņš šo amatu ieņem vien dažus mēnešus – kopš 19. jūlija. No 2021. gada bijis Latvijas dzelzceļa valdes loceklis.
Bet līdz tam deviņus gadus strādājis dažādās GEFCO struktūras kompānijās. Laikā, kad franču firmu pērk Krievijas dzelzceļš, Pļavnieks ieņem amatus Latvijā reģistrētā tās meitaskompānijā SIA GEFCO BALTIC.
Līdz 2016. gadam strādājis par biznesa attīstības vadītāju GEFCO UNITED KINGDOM LTD Apvienotajā Karalistē. Pēc tam ieņēmis nozīmīgu amatu – bijis globālo klientu vadītājs GEFCO SA grupā tās galvenajā birojā Francijā.
Pļavnieks apgalvo, ka visas savas darbības laikā nekādu Krievijas ietekmi uzņēmumā neesot sajutis. 2014. gadā, kad Krievija okupēja Krimu, bijis pārdomu brīdis. Bet redzējis, ka Latvija arī pēc tam turpina ar Krieviju strādāt un tāpēc karjeru Krievijas dzelzceļa meitas kompānijā turpinājis.
Kā 2015. gadā raksta loģistikas izdevums “Automotive Logistics”, Pļavnieks kopš 2015.gada Lielbritānijā bijis biznesa attīstības vadītājs Centrālāzijas, NVS un Baltijas reģioniem. Kas nozīmē arī ciešu viņa pārstāvētā uzņēmuma sadarbību ar Krieviju, caur kuru loģistikas plūsmas organizētas. Globālo klientu vadītāja amats centrālajā birojā Francijā nozīmē, ka Pļavnieks atbildējis par sadarbibu ar klientiem un jaunu klientu atrašanu.
Satversmes aizsardzības birojs un Valsts drošības dienests rakstiskās atbildēs Nekā personīga plašāk nekomentē vai un kādas bažas par “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētāja darba pieredzi Krievijas dzelzceļam piederošā kompānijā pastāvējušas. Dienesti esot veikuši pārbaudes, bet par tām plašāk skaidrojumi netikšot sniegti.
Satversmes aizsardzības biroja atbilde “Nekā personīga”
Satversmes aizsardzības birojs (SAB) atturas komentēt konkrētas pārbaudes datus. Vēršam uzmanību uz to, ka ikvienas personas pārbaudē speciālās atļaujas izsniegšanai darbam ar valsts noslēpumu tiek skatīti personas autobiogrāfijas dati, tai skaitā bijušās darba vietas, pienākumi un no tiem izrietošie drošības riski.
Visas personas pārbaudē iegūtās ziņas tiek vērtētas kontekstā ar potenciālajiem riskiem. SAB apliecina, ka pārbaudes tiek veiktas rūpīgi un noris atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
VDD atbilde “Nekā personīga”
Informējam, ka VDD veikto pārbaužu gaitā tiek vispusīgi vērtēta speciālās atļaujas pretendentu uzticamība un spēja nosargāt valsts noslēpumu, dienestam no dažādiem avotiem iegūstot informāciju gan par personu biogrāfiju, gan kontaktpersonu loku. VDD atturas sniegt komentārus saistībā ar konkrētu personu pārbaudes procesiem.
Rinalds Pļavnieks Latvijas dzelzceļa valdes priekšsēdētāja amatā nonācis, kad satiksmes ministrs ir Jānis Vitenbergs no Nacionālās apvienības.
Viņa partijas biedram, kurš joprojām Saeimā vada Nacionālo drošības komisiju, tagad fakts par dzelzceļa šefa iepriekšējām darba gaitām ir jaunums.
Pārsteigti ir arī vairāki jaunieceltie ministri.
Citiem vārdiem sakot – Ldz ir jāprivatizē.
Un kur problēma. Ja Pļavniekam ir pielaide valsts noslēpumam, un tādai ir jābūt, tad viss ir kārtībā. Līdz kādam marasmam esama nonākuši savā rusofobijā. Kas būs nākošais līmenis?
Drīzāk Pļavnieks kādam kaut ko nav izdarījis labu vai negrib ko labu izdarīt. Tāpēc sāk šo šūpot. Visiem bija no paša sākuma zināms kur Pļavnieks tika strādājis.
Ne tādi vien brīnumi atklāsies. Ir daudzi Latvijas uzņēmumi ar krievu kriminālo kapitālu jau no kooperatīvu laikiem. Tagad uzņēmumi ar latvisku vadību un kvazi īpašniekiem.
Pļavnieks nav sorosīts? Ai ai ai