Laikraksta “Diena” rīcībā, kā apgalvots publikācijā, ir līdz izskatīšanai lidostas iepriekšējās valdes sēdē tā arī nenonācis “dienesta vajadzībām” paredzēts paskaidrojuma raksts valdes lēmuma projektam par izmaiņām va/s Starptautiskā lidosta Rīga struktūrā. Šis dokuments cita starpā pirmoreiz ievieš skaidrību par to, kad un kādā formā radīta šī “lidostas slepenpolicistu” vienība, kādas uzturēšanu nepieprasa neviena starptautiskā regula.
“2011. gada 1. jūnijā [lidostas] Drošības departamentā tika izveidotas 12 inspektoru – patrulētāju – štata vietas (šobrīd 13 štata vietu plus patrulētāju grupas vadītājs), kas veic slēptu termināļa publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu. Pamatojoties uz EK regulu prasībām, kopš šā gada vasaras termināļa publiskās daļas patrulēšanu veic Aviācijas drošības nodaļas aviācijas drošības inspektori formas tērpos,» paskaidrojuma raksts izklāsta sākotnējo situāciju un tās pārmaiņas šogad.
Pamatojoties uz lidostas iepriekšējās valdes izveidotās darba grupas atzinumu, ka patrulētāju grupa trijos gados savu eksistenci nav attaisnojusi, būtisku pienesumu lidostai nav sniegusi, kā arī pašlaik novērojama funkciju pārklāšanās, paskaidrojuma rakstā bija secināts, ka slepeno patrulētāju grupa būtu jālikvidē un funkcija – termināļa publiskās daļas patrulēšana – pilnībā nododama aviācijas drošības inspektoriem formas tērpos, kā to nosaka Eiropas Komisijas (EK) regula.
Taču patiesībā, kā kļuvis zināms laikrakstam “Diena”, runa bijusi ne tikai par funkciju pārklāšanos un arī ne tikai par summu, ko “slepenpatrulētāju grupa” gadā prasa no lidostas budžeta, – aptuveni 250 tūkstošiem eiro. “Faktiski šī vienība veic nelegālu operatīvo darbību. Spiegi oficiāli atskaitās par pilnīgam muļķībām, lai gan faktiski izseko pasažierus, arī augstas amatpersonas,” Dienai skaidro kāda amatu lidostā pagaidām saglabājusi amatpersona.
To apliecina arī viens no nu jau bijušajiem lidostas valdes locekļiem, kurš lūdz nenosaukt viņa vārdu un uzvārdu, taču vajadzības gadījumā Dienas rīcībā ir intervijas audioieraksts: “slepenpatrulētāji” darbojušies nezināmās interesēs – lidostas vadība par viņu izsekojamām personām un izsekošanas pamatojumu nav bijusi lietas kursā. “Es domāju, ka jā. Tieši tā arī bija,” bijusī amatpersona atbild uz Dienas jautājumu, vai šī grupa izsekoja zināmus cilvēkus pēc kāda dota norādījuma. “Pieņemu, ka politiķus, biznesmeņus, kas, ar ko, uz kurieni dodas. Ne velti bieži parādījās informācija, kur kāds politiķis, ar ko, kur devies, tāpat par biznesmeņiem. Tas bija drusku par šerpu – kaut vai fotogrāfija ar Vairu Vīķi-Freibergu invalīda ratiņos. Lidostai nemaz nebija tiesības uzņemties šīs operatīvās darbības funkcijas,” situāciju, kādu to konstatējusi bijušās lidostas valdes izveidotā darba grupa, raksturo atlaistā amatpersona.
“Slepenpatrulētāju” grupu ikdienā vada bijusī Satversmes aizsardzības biroja (SAB) darbiniece, lidostas Drošības departamenta Analītiskās nodaļas vecākā analītiķe Ineta Vanaga. Daļa no grupas ir bijušie Drošības policijas (DP) darbinieki, un viņu sarakstu, kā liecina Dienas avotu teiktais, lidostas Personāla departamentam nodevis personiski R. Lazdiņš. Šo kādreizējo premjera Aigara Kalvīša padomnieku, kā zināms, nu jau bijusī lidostas vadība atstādinājusi no amata saistībā ar sarunu noklausīšanās skandālu lidostā.
Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs apliecina – nekādi starptautiski normatīvi šādu “slepenpatrulētāju” vienību izveidot neprasa, tā ir pašas lidostas darīšana, vai ko tādu veidot. Vēl vairāk – arī DP, kuras rīcība saistībā ar lidostas sarunu noklausīšanās skandālu ir raisījusi nopietnu neizpratni un aizdomas par īpašu ieinteresētību, oficiāli lidostas valdei iepriekš ir paziņojusi, ka tā neuzstāj uz šādas struktūras veidošanu.
«Valde pat uzaicināja Drošības policijas pārstāvi, lai pasaka – ir vai nav vajadzīgs, vai tā ir viņu ideja. Drošības policija pateica, ka viņiem ir vienalga, lai tikai nepasliktinātos lidostas kopējā drošība. No Drošības policijas spiediena nebija,» Dienai apliecina R. Rožkalns un piebilst, “Drošības policijai ir, kas staigā privātā. Nu lai viņi staigā. Bet civilās aviācijas nodaļai lidostā tāda funkcija nav paredzēta.”
Tikmēr tā arī ir palicis neīstenots iepriekšējās valdes plāns: “1. Likvidēt Drošības departamentu ar visām tajā esošajām struktūrvienībām: Analītiskā nodaļa, Aviācijas drošības nodaļa, Iekšējās drošības nodaļa un Ugunsdzēsības komanda. 2. Izveidot Aviācijas drošības departamentu. 3. Aviācijas drošības departamentā izveidot trīs nodaļas: Operatīvās vadības nodaļa, Aviācijas drošības kontroles nodaļa un Ārkārtas situāciju vadības nodaļa”.
Avots: “Diena“