Interneta veikali mūsu steigas pilnajā gadsimtā ir ērts veids, kā iegādāties preci, kuras meklējumos citkārt būtu jādodas teju cauri visai pilsētai. Sevišķi bieži internetveikalu pakalpojumus mēdz izmantot, iegādājāties Ziemassvētku un gadumijas dāvanas.
Tirdzniecība internetā kļūst arvien populārāka. Taču, kā mēdz teikt – kur aitas, tur cirpēji. Bieži vien interneta veikali mums iemāna pavisam nevajadzīgus krāmus, turklāt par bargu naudu. Un ir paveicies, ja neesam apkrāpti.
Pieņemsim, ka jau sen esam sapratuši, ka trakās pirmssvētku izpārdošanas nav izdomājis lādzīgais bārdainis Ziemassvētku vecītis vai romantiskais Valentīndienas amoriņš, bet gan mārketinga speciālisti, kuriem ir jānopelna dienišķā maize. Tāpēc viņu galvās ir tikai viena doma – iesmērēt mums noliktavās iegūlušas preces par pasakaini lielu cenu.
Taču svētki nav vienīgais iemesls, lai piespiestu mūs, naivuļus, atvērt maku, nopērkot kārtējo stilīgo T-krekliņu vai tautiskā stilā izrakstītu urnu aizgājēja pīšļiem. Šim mērķim kalpo arī interneta veikali, kuru azotē ir vesels lērums viltīgu triku. Lūk, daži no tiem.
1. Tikai šodien! Tikai mūsu interneta veikalā!
Ko mēs redzam
Meklējot vajadzīgo lietu, māte Google izmet internetveikala mājaslapu un mēs ieraugām akciju ar atpakaļejošu skaitītāju: izpārdošana ar lielām cenu atlaidēm vai grandiozām dāvanām pie pirkuma.
Kā saprast, ka tas ir triks
Atvērt lapu vēlreiz pēc kāda laika un paskatīties, ko rāda skaitītājs.
Kāpēc viņi mūs tā muļķo
Lai izprovocētu uz spontānu, emocionālu pirkumu.
Ko darīt?
Nu re – mums vairs nav jāsteidzas šajā interneta veikalā kaut ko nopirkt. Ir laiks apdomāties, palasīt atsauksmes, salīdzināt cenas. Visticamāk prece, ko atradām lapā, kas mūs zemiski tin ap pirkstu, maksā tikpat, ja ne lētāk, kādā godīgā interneta veikalā. Vai arī šī prece patiesībā ir tik draņķīga, ka sevi cienoši tirgotāji to vispār nepiedāvā.
Bez šādām pseidoizpārdošanām internetā nav retums arī godīgu pārdevēju, kas rīko 15 minūšu līdz pat pāris dienu ilgas īslaicīgas akcijas. Arī viņi provocē mūs veikt spontānu pirkumu. Bet dara to, izmantojot godīgas metodes.
2. Atlaide — 90%!
Ko mēs redzam
Iespējams, baneri ar reklāmu par atlaidi 90% (vai arī ar kādu citu tikpat iespaidīgu ciparu), bet varbūt atrodamies interneta veikala mājaslapā, kur visas cenas ir pārsvītrotas un norādītas jaunas, ekstremāli zemas. Mēs neatceramies, kā šajā lapā nokļuvām, bet interneta veikala reklāmas baneris apgalvo, ka viņiem ir ļoti izdevīgas pirmssvētku atlaides, bet jau tuvojas Ziemassvētki (Lieldienas, māmiņas dzimšanas diena vai tml. svētki).
Kā saprast, ka tas ir triks
Izpētiet šīs preces cenu citās lapās. Un jāsalīdzina nevis atlaides cipars, bet preces cena.
Kāpēc mūs tā muļķo
Lai mūsu prātā paaugstinātu preces vērtību un radītu izdevīga pirkuma ilūziju
Ko darīt?
Tie, kuri iepērkas ķīniešu interneta veikalos būs ievērojuši, ka pirms svētkiem (it īpaši pirms tādiem datumiem kā „melnā piektdiena”) preču cenas strauji uzlido debesīs, ievērojami pārsniedzot standarta ciparu. Parādās lielas atlaides, kurās preci var iegādāties… par to pašu naudu, kas būtu jāsamaksā, ja pirktu dienās bez atlaidēm. Reizēm cena ir pat augstāka.
Ne tikai veiklie ķīniešu interneta veikalu darboņi mēdz tā šmaukties. Jebkuram pārdevējam jebkurā pasaules malā ir skaidrāks par skaidru, ka atzīme par lielu atlaidi gandrīz noteikti pievilinās pircēju un preci padarīs viņa acīs daudz vērtīgāku un iekārojamāku, nekā pieticīgie -5% (jā, un jūsu iecienītais piemājas veikaliņš, iespējams, rīkojas tieši tāpat).
Āķis te ir tas, ka vieni tirgotāji to var atļauties — viņiem, piemēram, ir jāiztukšo noliktavas no pērnā gada kolekcijas vai bezcerīgi novecojušu modeļu sadzīves tehnikas. Citi — un tādu ir lielākā daļa — vēlas vienīgi piesaistīt uzmanību. Krāpties izmantojot atlaides ar vienādiem panākumiem var gan interneta veikali, kuru adrese ir dīvaina un mājaslapa šķība greiza un pilna ar gramatiskajām kļūdām, tā arī lielās, populārās un cienījamās vietnes. Ja iepērkaties Latvijas internetveikalā, preces cenu var pārbaudīt, piemēram, vietnē Salidzini.lv vai tamlīdzīgās.
Ja lielu atlaidi piedāvā, piemēram, Aliexpress pārdevējs, ierakstiet preces nosaukumu vietnes meklētājā. Tas parādīs vismaz vēl pāris desmitus pārdevēju, kas šo preci tirgo un varēsim salīdzināt piedāvātās cenas. Turklāt, ja izrādās, ka visiem tirgotājiem cena ir gandrīz vienāda, tad starta cena, kur mums piedāvāja „atlaidi”, katram pārdevējam ir sava. Atkarībā no viņa nekrietnības un alkatības pakāpes atlaides lielums būs no pāris procentiem līdz pat 90% (mēs, protams, būsim pārliecināti, ka veicam izdevīgu darījumu). Pērkot preci interneta veikalā, kas atrodas zemeslodes otrā pusē, preces gala cena var ievērojami mainīties, ņemot vērā maksu par piegādi.
3. Tieši tāda pati prece, tikai divreiz lētāka
Ko mēs redzam
Atveram to pašu Aliexpress un ieraugām tur, piemēram, somiņu, par kuru mīļotā sieviete ir piežužinājusi jau pilnas ausis. Desmitiem alkatīgu pārdevēju grib noplēst mums trīs ādas, un tikai, lūk, šis viens godavīrs pārdod to par pašizmaksu, apgalvojot, ka tas viņam nepieciešams, lai uzlabotu reitingus (jo jūs taču neaizmirsīsit ielikt viņam „piecas zvaigznes” atsauksmēs, vai ne?).
Kā saprast, ka tas ir triks
Izpētīt citu lietotāju atsauksmes par šo un tādu pašu, bet dārgāku preci, lai saprastu, vai tās atšķiras.
Kāpēc mūs tā muļķo
Nevis viņi, bet gan mūsu skopums ar mums tā izrīkojas.
Ko darīt?
Dažreiz (parasti tas attiecas uz precēm no Ķīnas) vienai un tai pašai precei vienā interneta veikalā vienam un tam pašam modelim cena atšķiras 2—3 reizes. Piemēram, vienā vietā svīteris maksā 20 eiro, citā tādu pat (ja spriežam pēc fotogrāfijas) pārdot par 50. Tās ir dažādas preces, kaut gan fotogrāfijas var būt vienādas. Lētais izrādīsies kāda populāra zīmola lēts pakaļdarinājums. Jāatceras, ka viltojumi ir seni kā pasaule. Taču, ja agrāk viltoja Gucci un Valentino, tad tagad pat ķīniešu Gucci un Valentino pakaļdarinājumus vilto ne tik veiksmīgie ķīniešu ražotāji. Tie nelaimīgie, kuri “ietaupīja” vēl pirms mums, jau visticamāk ir paguvuši izteikt savu „fui” komentāros zem preces, pastrīdēties ar pārdevēju, saņemt atpakaļ savu naudu un droši vien pat paturēt preci.
Ļoti retos gadījumos vēl lētākie pakaļdarinājumi mēdz būt ciešamas kvalitātes. Internetā ir daudz vietņu (to adreses jums pateiks Google), kur reāli, turklāt nealgoti cilvēki salīdzina cenas un kvalitāti precei (svīterim, somiņai, elektrourbim, mikserim). Ar video un fotogrāfijām. Ķīniešu preču ir pārāk daudz, un nav teikts, ka spēsim atrast internetā pārskatu tieši par to mantu, kas noskatīta. Tāpēc būs jāiztiek ar lietotāju komentāriem pārdevēja mājaslapā.
4. Vērtīga dāvana pirkumam, kuru interneta veikals mums dāvina „tāpat vien”
Ko mēs redzam
Jūs ziniet, ko gribat nopirkt, piemēram, viedtālruni vai planšeti (un tas nav ne iPhone, ne arī iPad, bet ļoti ķīnisks gadžets vai vienkārši lēts ķīniešu zīmols), meklējat izdevīgāku cenu salīdzināšanas lapā un ievērojat, ka mazi un nevienam nezināmi internetveikali piedāvā pie pirkuma dāvanā maciņu, rezerves bateriju, ekrāna uzlīmi vai kaut ko tamlīdzīgu, bet lielie un populārie – skopulīgi to pat nepiemin.
Kā saprast, ka tas ir triks
Pārbaudiet internetā informāciju par kārotās preces komplektāciju: gandrīz noteikti tajā ietilpst arī šī „dāvana”.
Kāpēc mūs tā muļķo
Viņi vēlas piesaistīt mūsu uzmanību un lojalitāti un „bezmaksas siers” ir labākais instruments.
Ko darīt?
Vislabāk iepirkties citā internetveikalā. Ja vietne ķeras pie tik šmugulīgiem paņēmieniem, pārdevēji pat necer uz nopietnām attiecībām ar pircēju. Tāpēc, ja pirkums izies no ierindas jau pēc pāris dienām vai vispār izrādīsies brāķis, neviens naudu atpakaļ neatdos un saremontēt nepalīdzēs (kaut gan, ja pirms tam esat cienījamā internetveikalā iegādājušies kādu šaujamo vai duramo, izredzes kļūst lielākas).
5. Oriģinālas ierīces par zemāku cenu nekā visur citur
Ko mēs redzam
Aizdomīgi lēti, piemēram, jaunākā modeļa iPhone vai iPad (vai vēl kaut kas tikpat slavenas markas, ko nevar nopirkt mūsu valstī) kaut kādā dīvainā jaunā internetveikalā, kas dievojas, ka tas noteikti nav pakaļdarinājums vai kontrabanda (gadžeti, kas valstī ievesti nelegāli un bez tiesībām izmantot oficiālā izplatītāja garantijas servisu).
Kā saprast, ka tas ir triks
Iekniebiet sev ciskā, lai pamostos, bet ja nelīdz — atgādiniet, ka Ziemsvētku vecītis ir izdomāts tēls.
Kāpēc mūs tā muļķo
Tāpēc, ka viņi ir krāpnieki.
Ko darīt?
Gadījums ir rets, bet kā mēdz teikt, reizi simts gados pat pagale var izšaut. Nu tad, lūk – tas var būt internetveikals – viendienītis, kas grasās pārdot pāris desmitus tādu „iPhone”, kas lētāki par pašizmaksu, kļūt populārs un savākt reklāmu sociālajos tīklos, lai pēc tam izgaistu kā pērnais sniegs pavasara saulītē kopā ar miljons eiro, ko avansā samaksājuši muļķīši, kas uzķērušies uz viņu āķa.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!