Vēlētāja ceļvedis VIENĀ aizsardzības politikas jautājumā

Ņemot vērā tuvojošās 14. Saeimas vēlēšanas, Varabungas.camp piedāvā mums kā vēlētājiem rīku, kas atvieglos izvēli un palīdzēs novērtēt tās partijas programmu, kas pretendē uz darbu koalīcijā (var iegūt aizsardzības ministra portfeli).

Orientēties politiskajā piedāvājumā (valsts aizsardzības jomā) iespējams, vadoties pēc attieksmes attiecībā uz NBS mobilizācijas rezerves paplašināšanu.

Notiekošais Krievijas uzbrukums Ukrainai uzskatāmi demonstrē, ka neskatoties uz modernās vai modernizētas kara tehnikas īpatsvaru kaujas laukā, sauszemes spēku operācijas joprojām balstās uz personāla (karavīru) motivāciju, apmācības līmeni un arī to skaitlisko sastāvu. 

Pieejamo karavīru skaitam ir nozīme kara laikā, jo tās vienības, kas pirmās iesaistījās kaujās ideālā gadījumā ir jāmaina pozīcijās ne retāk  kā vienu reizi divās nedēļās vai biežāk atkarībā no kauju intensitātes. Tas nozīmē, ka jebkurai karojošai valstij jābūt pietiekamai iepriekšsagatavotā personāla rezervei, kas ļautu karojošai valstij savlaicīgi aizstāt priekšējo līniju vienības un/vai kompensēt  to zaudējumus ar papildspēkiem. Neviena valsts pasaulē nevar atļauties uzturēt divus sauszemes spēku “komplektus” vienlaicīgi, tādēļ valstis veido (uzkrāj) mobilizācijas rezervi no rezerves karavīriem (nejaukt ar rezervistiem, kas ir neapmācīti civiliedzīvotāji). Rezerves karavīri miera laikā neatrodas aktīvajā militārajā dienestā, bet tiek apmācīti karavīru specialitātēs un sasniegtais apmācības līmenis tiek uzturēts līdz maksimālā, dienestam paredzētā, vecuma sasniegšanai. Kara gadījumā rezerves karavīri tiek mobilizēti un papildina karaspēku, stājas kritušo karavīru vietā vai pilda citus kaujas uzdevumus. Lieki teikt, ka notiekošā kara laikā mobilizācijas rezerves apmācība (pēdējā brīdī) būs vai nu neiespējama vai nepilnīga. Tādēļ mobilizācijas rezervi plāno, sagatavo un atjaunina (uzkrāj) pakāpeniski, gadu desmitu garumā.

Piemēram, šobrīd Krievija, kopš apsver mobilizācijas uzsākšanu (rezervē 1-2 milj.rez.karavīru), lai aizstātu zaudējumus, bet Ukraina jau ir veikusi rezerves mobilizāciju (ap 200 tūkst.), ar to dubultojot savas armijas personāla skaitu un spēj nodrošināt karojošā karaspēka daļas rotāciju, papildināšanu un citus uzdevumus.

Mobilizācijas rezerves tiek veidotas un uzturētas arī NATO valstīs, risinājumi kā to panāk ir dažādi, bet visos gadījumos rezerves karavīri vispirms saņem pilnvērtīgu sākotnēju apmācību, kas tiek regulāri papildināta vai atkārtota iesaucot uz īstermiņa mācībām. Mobilizācijas rezerves uzturēšana paredzēta arī Latvijā.

Kā noteikts 2020.gada Valsts aizsardzības koncepcijas 3.6.2. sadaļā  “[..]apmācīto un iesaucamo rezerves karavīru skaitam valsts aizsardzības koncepcijas darbības periodā jāsasniedz 6 000 [..]”. No tā izriet, ka patreiz Latvijas rezerves karavīru skaits (mobilizācijas rezerve) ir mazāks par 6 000.

Papildus jāņem vērā, ka Latvijas rezerves karavīru apmācības līmenis ļoti atšķiras, jo rezervē ieskaita gan bijušos profesionālā dienesta karavīrus, gan daļēji apmācītus bijušos zemessargus, gan rezervistus pēc 21-28 dienu apmācības kursa, ko nevar uzskatīt par pietiekamu.

!!! Tajā pašā laikā, salīdzināmos sociāli-ekonomiskajos apstākļos Lietuvā uzskaitē ir vairāk kā 90 000 apmācītu rezerves karavīru (The Military Balance 2019. ISBN 978-1857439885. 125.p), bet Igaunijā vairāk kā  60 000 (https://mil.ee/en/defence-forces/).  

Šāda mobilizācijas rezerves skaitliskā disproporcija  starp Baltijas valstīm (>90 tūkst.,  >60 tūkst., <6 tūkst.) pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ļauj prasīt no Latvijas politiķiem kā minimums politisku izskaidrojumu vai nekavējošu un jēgpilnu rīcību tās novēršanai.

Politiķiem jāspēj paskaidrot,  viņi, ņemot vērā Nacionālās aizsardzības koncepcijā noteikto mobilizācijas rezervi un ievērojot Ukrainas pieredzi, kara gadījumā nodrošinās NBS personāla rotāciju, aizstāšanu, papildināšanu un simtiem citu uzdevumu, ko veic rezerves karavīri pēc  mobilizācijas.

Diemžēl lielāka daļa Latvijas politisko partiju, kas ir pārstāvētas vai pretendē uz iekļūšanu parlamentā savās programmās labprāt neatbild uz šiem jautājumiem, tādēļ tos jāuzdod mums – vēlētājiem, pirms izdarīt savu izvēli par labu vienai vai otrai partijai.

Lai palīdzētu vēlētājiem orientēties šajā specifiskajā, bet svarīgajā jautājumā, zemāk ir lietpratēju sastādīta tabula, kas palīdzēs jums izdarīt pareizu izvēli vai vismaz ļaus izveidot priekšstatu par politiķu kompetenci uzdodot norādītos jautājumus publisko diskusiju ietvaros.

NB Zemessardze ir NBS aktīvā sastāvdaļa, tādēļ tā nav mobilizācijas rezerve.

tabulas datne atrodama pēc hipersaites zemāk:

veletaja-celvedis-viena-aizsardzibas-politikas-jautajuma-1-1Lejupielādēt

PS VaraBungu viedoklis: militārajam dienestam, kas nepieciešams mobilizācijas rezerves sagatavošanai , var būt dažādi veidi, kas izmantojami VIENLAICĪGI:  personām 19-30 gadu vecumā brīvprātīgs viena gada dienests par atalgojumu vai bonusiem; dienests uz Zemessardzes bāzes – maksimāli tuvu iesaucamā dzīvesvietai, bet ar obligātu nodarbību apmeklējumu (ne mazāk par 100 dienām gadā),  bet ja šādu brīvprātīgo pietrūkst gada plāna izpildei (2000-3000 sagatavotu rez. karavīru gadā) iztrūkstošā daļa tiek iesaukta obligātā kārtā. Tas nodrošinātu NBS mobilizācijas rezerves divkāršošanu vai trīskāršošanu jau 4-5 gadu laikā, kas iespējams vēl ir mūsu rīcībā.

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Savukārt to, kurš patiesībā nosaka, kas notiek Latvijā, kurš ir ietekmīgs, kurš bagāts, bet kurš gan viens, gan otrs, uzziniet mūsu jaunajā sadaļā “Ietekme un nauda”.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Avots: Varabungas.camp

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


7
Lasītāju viedokļi

avatar
jaunākie vecākie populārākie
Varbūt
Varbūt

Varbūt sākt vajadzētu ar obligāto militāro dienestu? Igauņiem ir un kā redzam, tad ne ekonomikai ne izglītībai tas netraucē. Visur mums priekšā. Un varbūt tieši tāpēc. Kas tad tie par patriotiem, kuri negrib aizstāvēt savu Dzimteni? Domā atpirkties ar naudu, lai aizstāv algotņi?

No otras puses bez ekonomikas attīstības ceļveža visi aizsardzības ceļveži ir tukša muldēšana. Armija prasa naudu. Ar to arī jāsāk.

Teo
Teo

Tas ka igauņiem nenozīmē ka tas ir pareizi. Paskaties visus pēdējo desmitgažu militāros konfliktus kur izmantoja omd. Profesionālais dienests ir bijis vairākas reizes pārāk un efektīvāks. Armijas galvenā kvalitāte ir efektivitātē un nekāds omd nepalīdzēs ne patriotiskā audzināšanā ne valsts aizsardzībā. Un to es saku jo pats esmu pāris iesaukumos esmu bijis gan vada gan rotas komandieris. Neefektīva cilvēku laika resursu tērēšana.

Dižkungaitis
Dižkungaitis

1. Tabulas 3 punkti nearko neašķiras no pirmajiem. Tukša demagoģija. Respektīvi ir jābūt ne tikai solītājiem un politiķiem kas “kaut ko saprot”, bet arī dara ko apsolijuši. Pašreizējos sarakstos tādu nav.
2. Visa valsts aizsardzības ideja ir jāpārbūvē. Jāizvērtē draudi un Ukrainas pieredze un uz tā pamata jābūvē, nevis jāgrūž nauda visādos bezjēdzīgos projektos, kas balstās uz veciem pamatiem.

G. Akmeņkalns
G. Akmeņkalns

Ar kolēģiem nedaudz uzjautrinājāmies, ka Valsts prezidentam, Ministru prezidentam, aizsardzības ministram un man kopā ar abu ministriju un pārstāvniecības NATO darbiniekiem vajadzēja līgot kopā, jo darbs šajās svētku dienās bija samērā intensīvs. /Rinkēvičs/ ———— Gulēja, gulēja, pamodās un sarosījās, pēc divām dienān NATO samits. :(

G. Akmeņkalns
G. Akmeņkalns

Politiķiem ir jāspēj paskaidrot, kā ……..vai nav prasīts par daudz? Lielākā daļa no viņiem nav izlasījuši LR Satversmi, nerunājot par jau pieņemtajām aizsardzības koncepcijām, kuras būtu jālabo. Zināšanu līmenītis tā saucamajiem politiķiem ir tik zems, ka nereti bail paliek vien klausoties, ko šie runā! No likumiem ne bū, ne bē, no valsts pārvaldes ne bū, ne bē, no kaut kādas loģikas, ne bū, ne bē! Sajūta, ka tur muļķis uz muļķīša sēž! Kā paver muti, gribas bēgt!

Rasma
Rasma

Un kur ir vēlētāju ceļvedis Latvijas izglītības , medicīnas , sistēmās ?

balamute
balamute

Labprāt izlasīšu, kad būsi tādu sagatavojusi.