Armija pieprasa nojaukt sliedes, kas atrodas Krievijas pierobežā. To uzskata par tiešu draudu Latvijai

Trampa plāns par Ukrainu, kas izskatās tapis nevis Vašingtonā, bet Maskavā, skaidri demonstrē, kas arī Latviju sagaida nākotnē. Krīzēs un pirms tām daudz jādara pašiem un paļauties varam tikai uz sevi. TV3 raidījumam “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka Latvijā slēgtās sēdēs spriests par iespēju pārgriezt dzelzceļa sliedes Krievijas virzienā. Šī savienojuma pastāvēšana pēc mūsu un ārvalstu militāro analītiķu domām ir vistiešākais risks drošībai.

Neoficiāli pašas augstākās amatpersonas izsakās – ja armija teiks, ka tas jādara, politiķi rīkosies, vēsta raidījums “Nekā personīga”.

Latvijā dzelzceļa sliežu kopgarums ir aptuveni 1,8 tūkstoši kilometru. Tas viss ir 1520 mm platumā, ko izmanto Austrumeiropā un arī Krievijā. Bet ar Ukrainu okupēt gribošo kaimiņu mūs saista ne tikai sliežu platums. Uzņēmums “Latvijas dzelzceļš” joprojām izmanto sakaru iekārtas un programmatūru, kas tapušas Krievijā un Baltkrievijā. Ar to palīdzību Krievija spēj sekot līdzi tam, kādi vilcienu sastāvi Latvijas teritorijā atrodas. Turklāt kravas, kas joprojām nāk no austrumiem cauri Krievijai, jāapkalpo, sazinoties un uzturot sakarus ar “Krievijas dzelzceļu”.

Austrumumos Krievijas robežas virzienā atrodas divi dzelzceļa koridori: līnija Rēzekne II–Zilupe–valsts robeža, kas turpinās Krievijas virzienā uz Pitalovu un Maskavu. Otra līnija Rēzekne II–Kārsava–valsts robeža, kas savieno Latgali ar Pleskavas virzienu. Savukārt ar Baltkrieviju dzelzceļa savienojumus nodrošina līnija Daugavpils–Indra–valsts robeža Polockas virzienā.

Turklāt sliedes posmā Kārsava–valsts robeža Pitalovas virzienā daudzu kilometru garumā iet tieši paralēli robežai. Tas ir viens no stratēģiski jūtīgākajiem sliežu ceļiem reģionā.

ASV Starptautisko attiecību un aizsardzības pētnieks Kolins Smits (Colin D. Smith), kurš 30 gadus darbojies dažādās militārās operācijās pasaulē, bijis arī militārais atašejs ASV vēstniecībā Krievijā un arī Latvijā, kādā nesenā intervijā saka – ja Latvija vēlas novērst Krievijas iebrukumu, tad tai beidzot jālikvidē savas Krievijas platuma dzelzceļa sliedes. Pēc viņa teiktā – dzelzceļš bija vienīgais iemesls, kāpēc Krievija Ukrainā vispār spēja paveikt to, ko tā izdarīja pilna apmēra kara pirmajos sešos mēnešos. Viņam piekrīt arī militārie un ekonomikas analītiķi Latvijā. Viņuprāt, ja jāizvēlas starp ekonomisko ieguvumu dažiem, sliedes saglabājot, un drošību visai valstij, sliedes nojaucot, jāizvēlas otrais.

Ukrainā pieredzētais rāda, ka Krievijas armijai ir īpaša dzelzceļa vienība, kas spēj ātri sliedes atjaunot. Un nepietiek tikai ar to demontāžu. Jāpadara nederīgi arī uzbērumi, kur tās izvietotas. Lai paveiktu šādus apjomīgus darbus nepietiks ar stundām vai pat ar vienu divām dienām. Tāpēc arī par drošību atbildīgie Saeimā iesaka apdomāt iespēju sliežu ceļus likvidēt jau tagad.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (“Progresīvie”) saka – situācija jāvērtē. Jo sliežu ceļu nojaukšana Krievijas virzienā pilnībā apturēs tranzītbiznesu Latvijā arī kravām no Āzijas.

“Latvijas dzelzceļš” atbildē Nekā personīga saka, ka viņi nevarot patstāvīgi lemt par sliežu demontāžu, jo uzņēmums pilda valsts pasūtījumu un šādus lēmumus pieņem valdība un Saeima. Sliežu demontāža nozīmētu pilnīgu kravu pārvadājumu pārtraukšanu ne tikai ar Krieviju un Baltkrieviju, bet arī Centrālāzijas valstīm. Šāds lēmums būtiski samazinātu kravu apjomu un palielinātu valsts budžeta līdzmaksājumu dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, kā arī radītu zaudējumus ostām, uzņēmējiem un Latvijas ekonomikai kopumā.

Izvairīga atbildēs ir Aizsardzības ministrija. Armijai esot pretmobilitātes plāni, ko darīt, ja iestājas militārs apdraudējums. Tie tiekot trenēti kopā ar “Latvijas dzelzceļu”. Vai viņuprāt sliežu likvidēšana jau tagad palīdzētu drošību stiprināt, teikt nevarot, jo tas viss esot noslēpums.

“Nekā personīga” zināms, ka dažas valsts augstākās amatpersonas neoficiālās sarunās pieļāvušas iespēju, ja Nacionālie bruņotie spēki pieprasīs dzelzceļa sliedes nojaukt, lai novērstu drošības riskus Latvijai, šāds lēmums politiķiem būs jāpieņem.

Intervijā “Nekā personīga” bruņotie spēki nepārprotami liek saprast – sliežu ceļus un arī uzbērumus Krievijas pierobežā jālikvidē.

“Mūsu bruņoto spēku viedoklis ir, ka katra dzelzceļa līnija, kas mūs savieno ar Krieviju ir tieši viena līnija par daudz. Mums nav nekādu pretenziju, ja ir dzelzceļš Rīga-Daugavpils, Rīga-Rēzekne. Viss ir kārtībā. Bet kādēļ ir savienojums ar Krieviju tālāk?

NP: Tad bruņoto spēku viedoklis ir, ka šobrīd ir jāsāk domāt par šo dzelzceļa savienojumu ar Krieviju likvidēšanu?

Es domāju, ka mēs domājam par to jau ilgi, ir jāsāk kaut kas darīt.

NP: Tad jūs mudināt amatpersonas tagad to ielikt dienas kārtībā?

Tieši tā.

NP: Un kāda būs atbilde tiem, kuri teiks, ka šobrīd mums ar Centrālāziju notiek tirdzniecība un ka tā tomēr ir tāda artērija, ar ko ir iespējams turēt pie dzīvības Latvijas dzelzceļu?

Mums blakus dzīvo valsts, kas uzvedas kā sērijveida slepkava. Mēs ļoti ilgi esam kā valsts un sabiedrība mēģinājuši to neievērot.

NP: Tad šie ekonomiskie ieguvumi būtu jāliek zemāk nekā iespējamie drošības apdraudējumi?

Tā ir politiskā izšķiršanās, bet apzināmies, kas ir kaimiņš,” raidījumam saka Māris Tūtins, NBS Apvienotā štāba Informācijas analīzes un vadības departamenta priekšnieks.

NP: Vai šobrīd gan politiķiem uz galda, gan sarunās, kas visticamāk notiek aiz slēgtām durvīm šis jaut’jums vispār ir cilāts un bijis dienaskārtībā?

Jā, mēs esam informējuši Aizsardzības ministriju. Militārais viedoklis ir sniegts.

NP: Tas nozīmē, ka bumba ir aizsardzības ministrijai un šis ir tagad politiskais lēmums, kas jāpieņem?

Es tagad negribu diskutēt. Tagad tas ir politisks lēmums, norāda Tūtins.

Avots: TV3

Puaro.lv sadaļā “WHO IS WHO” esam apkopojuši politiķu CV. Šeit varat uzzināt, cik izglītoti ir Saeimas deputāti un  ministri, kā arī valsts amatpersonas, viņu parādsaistību apjomu, iepriekšējo pieredzi, partiju maiņu un citus sasniegumus.

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums  Facebook ,   Twitter,  Youtube un Instagram!

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

27 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
StajaFerma
StajaFerma
2 d. atpakaļ

Nevajag sapūst lieku- armija, tas ir NBS to nepieprasa. Ir viens ārvalstu ģenerālis, kura domas tikai izklāstītas un tas nav jāpūs par oficiālo nostāju

Ezers
Ezers
20 d. atpakaļ

Štrunts par sliedēm, kuras var gan minūtē izjaukt, gan pāris stundās atjaunot. .tehnoloģijas ļauj. Jautājums, vai tiešām, šis ir eksistenciālais karš- būt ,vai nebūt? Krievu naftgāzes resi aizvien smuki plūst uz “principiālo”Eiropu.. naudiņas rullē.) Filosofiski, vēsturiski, mentāli- visi kari agri vai vēlu beidzas.. Izraēla jau 50-o, sākumā, tikko kā tapusi, ar fričiem noslēdza tirdzniecības līgumu. Tiem pašiem, kas plītīs kurināja. Vai,piem.somi, izkāvušies, zaudējuši teritorijas , bija tuvu labākie cccp draugi iz kapitālistu šnites. Vai ne tā?.. Bet, tūtina,u.c. kungi, šķiet, vēsturi nav apguvuši. Bēdīgi.

valdis
valdis
20 d. atpakaļ

Visu dzelzsceļu vajag nojaukt, lai drošāk

Paliekoša vērtība
Paliekoša vērtība
18 d. atpakaļ
Reply to  valdis

vairāk -jānojauc Visa robeža

Gada glezna
Gada glezna
20 d. atpakaļ

Beidzot man pieleca. Skaidrs, ka sliedes nojauks. Tas taču būs tāds “bizness” uz metāla spekulēšanu. Ne velti Latvijā nojauca veselu virkni sliežu.

kā ta.
kā ta.
20 d. atpakaļ

Beidzot kāds reāli pieķeras tiem austrumu tranzītniekiem no kuriem tikai negals.
Un pie viena arī vajag nomīnēt un piešaut robežu, kā arī saprast kuras naftas pārstrādes rūpnīcas un vitas Maskavas infrastruktūras trases atslēgs pirmās un ar ko,

Vāvere
Vāvere
20 d. atpakaļ

Latvijas armija demonstrē parazītismu. Armija vērtības nerada, tā aprij valsts resursu nu jau 5% apmērā, nerūpējoties kur valsts šo naudu ņems. No otras puses, armija, tā vietā lai demonstrētu spēju noturēt teritoriju, sludina izdedzinātās zemes stratēģiju, iznīcinot Latvijas ekonomiku jau miera laikā. Ar tik neprofesionāliem ģenerāļiem nekāds Krievijas iebrukums nav vajadzīgs. Un vēl. Kā ar Igauņiem un Lietuviešiem, it sevišķi ņemot vērā, ka caur Lietuvu iet krievu dzelzceļš uz Kaļiņingradu un juridiski to nemaz nav tik viennkārši slēgt. Ģenerāļa Zābaka kara plāns: iznīcinam Latvijas ekonomiku mier laikā, izsūknējam no Latvijas maksimāli daudz resursa armijai, kura tā vietā lai karot, vienkārši… lasīt vēl »

Ieva
Ieva
20 d. atpakaļ
Reply to  Vāvere

Jau atkal kāds savu neprofesionālo viedokli par armiju uzdod par faktu. Iesaku nodarboties ar lietām, ko pārzināt, nevis ar demagoģiju. Jūs to pieprotat, bet te nav jūsu atbalsta auditorija.

Mia
Mia
20 d. atpakaļ

Kur problēma darīt tāpat kā PSRS ārējās robežas laikā – noteikt īpašu pierobežas zonu Latvijas austrumos?

Jefiņš
Jefiņš
21 d. atpakaļ

Pirmkārt sen vajadzēja pāriet uz Eiropas platumu, jo esot Eiropā nav jēgas mainīt ratiņus, bet otrkārt Latvijas “biznesmeņiem” tas būtu jau sen klapes pagriezis rietumu virzienā.

ērce
ērce
21 d. atpakaļ

Simtprocentīgi piekrītu. Un, vispār, sliedēm jau sen vajadzēja būt nomainītām uz Eiropas platumu, nevis Krievu impērijas.

Uldis
Uldis
20 d. atpakaļ
Reply to  ērce

Tas pats jau bija pirmās Latvijas laikā. Pa tām pašām, nolādētajām, pirms-revolūcijas sliedēm atbrauca vatņiki un notika izsūtīšanas. Mums pat nav jāskatās uz Ukrainu, pašu vēsture rāda, ka ar to briesmoni labāk pa gabalu.

pag, pag
pag, pag
20 d. atpakaļ
Reply to  Uldis

Bet kā tad ar dzelzceļu pirms okupācijas varēja aizbraukt uz Berlīni ?

Gada glezna
Gada glezna
21 d. atpakaļ

Izskatās, ka armijas vadība ir nejēgas. Elementāri, kā teiktu Šerloks, jāsastāda kritiskie apgabali, jāveic šo apgabalu piešaude, lai Krievijas iebrukuma gadījumā varētu efektīvi likvidēt iebrukuma ešelonus. Tie analītiķi dzīvo kaut kur 20. gadsimta 40-tajos gados. Vācieši uzslēja dzelzceļu no Ventspils uz Liepāju. Mūsdienās tikai pašpārliecināti nejēgas (tā sauktie menedžeri, kas nepazīst drēbi) iedomājas, ka tehnoloģijas nav gājušas uz priekšu. Pagaidu dzelzceļu mūsdienās liek gandrīz tik ātri, lai varētu apgalvot “rīt uz pusdienas laiku”.

Gada glezna
Gada glezna
21 d. atpakaļ

Citēju “Vai viņuprāt sliežu likvidēšana jau tagad palīdzētu drošību stiprināt, teikt nevarot, jo tas viss esot noslēpums.” Izskatās, ka arī armiju sasniegusi kompetenču un iekļaujošā izglītība. Ir jābūt īpaši stulbam, lai šādu atbildi dotu situācijā, kad pēc būtības nav nekāda valsts noslēpuma.

Vāvere
Vāvere
20 d. atpakaļ
Reply to  Gada glezna

Ģenerālis rosina likvidēt dzelzceļa sakarus ar Krieviju pilnīgi slepeni! Bet ja kāds izpaudīs informāciju ka sliežu pēkšņi vairs nav – to gaida bargi sodi. Mjā. Izskatās ka zem valsts noslēpuma statusa bieži tiek noslepenost elementārs ģenerāļu stulbums.

nagla
nagla
21 d. atpakaļ

Ir jāizbeidz beidzot baidīties! Kādam amerikānim radusies debešķīga ideja, ka dzelzceļa norakšana varot apturēt uzbrukumu. Neticu tiem amerikāņiem vairs, īpaši tiem, kas Krievijā bijuši un strādājuši, iespējams visi viņi ir krievu aģenti un izraidīšana no Krievijas varētu būt pat ļoti labs piesegs.
Latvijā visi nobijušies – Kremļa mērķis sasniegts.
Pa dzelzceļu neviens neuzbruks, tas ir pats ievainojamākais transporta veids. Apgādei tas ir ļoti noderīgs. Šajā pusē tās sliedes var nojaukt, taču otrā pusē tās taču paliks.
Gaidīsim jaunas idejas no ārzemju “ekspertiem” – noraksim autoceļus, aizbērsim ostas, likvidēsim RIX skrejceļu, jo pa tiem taču arī var iebrukt.
Beigsim baidīties!

derdz
derdz
21 d. atpakaļ
Reply to  nagla

Kas vains, laikam, amerikaniem patik sovu taisit, un kas pavelkas pats vainigs,

Vāvere
Vāvere
20 d. atpakaļ
Reply to  nagla

Piekrītu! “Ananlītiķi” piemirsa vēl tādu sīkumu, ka Latvija, Igaunīja un Lietuvā nav Ukrainas plašuma un attālumu. Visu pamatkravu viņi pievedīs Krievijas un Baltkrievijas robežās, bet tālāk vienkārši “pārgriezīs” valstis pušu, piemēram, tas pats Suvalku koridors ir vien 60 kilometrus šaurs. Tur to visu mierīgi izbrauks ar smagajām automašīņām.

Labāk ģenerālī būtu piedāvājuši kaut ko par droniem, piemēram, kā ar dronu spietu noturēt dzelzceļa līnoiju, automaģistrāli utt. Bet būsim pozitīvi, gan jau to visu dara, tikai tas viss ir pilnībā slepeni, un murgi par dzelzceļa iznīdēšanu ir viltīgi realizēt dezinformāciajs kampaņa, lai aptīt Putinonku ap pirkstu (baidos ka nē).

Karbīds
Karbīds
21 d. atpakaļ

Faktiski tiek apspriests, kā armija sadarbosies ar dzelzceļniekiem, ja vajadzēs spridzināt pierobežas dzelzceļa sliedes.Problēmas būtība ir tā, ka spiegošanas pavadoņi virs Krievijas nekarājas nepārtraukti, bet riņķo pāri ar intervālu.Karaspēka koncentrāciju pierobežā noteikt ir iespējams, bet, ja krievi salādē brigādes vagonos kaut kur Smoļenskā, Novgorodā,Tverā un palaiž uz Latvijas robežu ar aprēķinu, ka sastāvi sasniedz Latviju ar 10 minūšu atstarpēm, mūsu BS nav tam gatavi, jo izlūkdienests noreaģēs labi, ja stundu pirms robežas šķērsošanas.Tāpēc dienestiem jāsaskaņo savā starpā algoritms, kā zibenīgi pārtraukt dzelzceļa satiksmi pēc tam ,kad armijnieki skrien spridzināt sliedes.

Uldis
Uldis
21 d. atpakaļ
Reply to  Karbīds

Realitātē – var būt kaut ko mēģinās spridzināt no attāluma, kad iebrukums būs jau pilnās burās. Bet – pašiem jau nekā nav – ne raķetes, ne lidmašīnas. Kā redzams, “sabiedrotie” ir gatavi tirgoties ar Krieviju.

Karbīds
Karbīds
21 d. atpakaļ
Reply to  Karbīds

Nu tur tirgojas, netirgojas, bet otrreiz uztaisīt tādu pašu “paliksim savās vietās” bez jebkādas pretošanās nebūtu vīriešu cienīgi.

Uldis
Uldis
20 d. atpakaļ
Reply to  Karbīds

Vēlreiz, ar ko tad mēs pretosimies? Nekā, taču, nav.

nagla
nagla
21 d. atpakaļ

Skatoties, cik ātri krievi spēj būvēt dzelzceļus, no sliežu nojaukšanas būs maz labuma, tās viņi saliks no jauna rekord īsā laikā. Tur ir tilti jāspridzina. Vai šobrīd ir vērts to darīt?

Uldis
Uldis
21 d. atpakaļ
Reply to  nagla

Vēlreiz, tur jājauc nost arī uzbērumi, jāstāda koki, utt. Tas ir liels projekts. Tranzīts, tas ir labi, bet izdzīvošanas jautājums tomēr ir prioritārs.

Pārāk lēni tas viss notiek, bet nogriezt sliedes no Krievijas būtu labs primais solis lai beidzot aizvērtu šīs tranzīta fantāzijas.

gaga
gaga
21 d. atpakaļ
Reply to  Uldis

tā smieklīgi tas par to Vidusāziju. ne grama ticamības

Muldis
Muldis
20 d. atpakaļ
Reply to  Uldis

Uldi, ej nu labāk atpakaļ savā 6. palātā.