Avārija Garkalnē: saprāta balss no CSDD

avārija Garkalnē
CSDD savā mājas lapā publicējusi emocionālu paziņojumu saistībā ar Garkalnē notikušo avāriju, kurā kravas auto uztriecies velotreniņu pavadošai automašīnai un uzgrūdis to 12 bērniem. Ceļu satiksmes drošības direkcija aicina «ekspertus» nebūt pārsteidzīgiem un nespekulēt ar izteikumiem, uzveļot vainu riteņbraucējiem, kuri bija ievērojuši visas drošības prasības, kas tiem šajā saulainajā dienā un labi pārredzamajā ceļa posmā bija jāievēro.
«Mēs esam lepni par Latvijas sportistu sasniegumiem: valsts augstākās amatpersonas publiski sveic sportistus, emocionālākie cilvēki notrauš prieka asaru, kad ar Latvijas karogu ap pleciem pēc sūri grūti padarīta darba uz goda pjedestāla kāpj kārtējais mūsu sportists. Šādos brīžos mēs visi izjūtam lepnumu par savu valsti. Bet vienlaikus sabiedrība, balstoties uz dažu «ekspertu» teiktā, pēc traģiskas un līdz šim Latvijā nebijušas avārijas, nesagaidot pirmo ekspertīžu rezultātus, ir gatava traģēdijas vainu uzvelt trenerim un velo apmācības sistēmai,» teikts CSDD mājas lapā publicētajā paziņojumā.

CSDD ir sašutusi par atsevišķu «satiksmes drošības ekspertu» izteikumiem medijos pāris stundu pēc traģiskās Garkalnes avārijas. Proti, nenoskaidrojot ne faktus, ne apstākļus, bet, balstoties tikai uz aculiecinieku foto, video liecībām un pirmajiem komentāriem, viņi ir izteikuši savu verdiktu: «Vainīga ir Rīgas Riteņbraucēju skola!».

«Mūsuprāt tas ir nežēlīgi un netaisni pret bērniem, viņu vecākiem, treneriem un visu velo kustību kopumā. Īpaši tādēļ, ka velo kolonna ievēroja visas drošības prasības, kādas viņiem šajā saulainajā dienā un labi pārredzamajā ceļa posmā bija jāievēro,» teikts CSDD paziņojumā.

«Gribētos jautāt visu zinošajiem ekspertiem: «Ja kravas auto ietriektos pirms gājēju pārejas stāvošā transportlīdzeklī, kurš inerces dzīts nobrauktu māti ar bērniem, kas tajā brīdī šķērsoja brauktuvi, vainīgi būtu gājēji?» teikts CSDD mājas lapā publicētajā paziņojumā.

Nupat piedzīvotās Garkalnes avārijas lietā tiek aizmirsta kravas transportlīdzekļa vadītāja rīcība, bet meklētas «utis» tā jau cietušā trenera rīcībā un velo apmācības sistēmā kopumā. «Divu bākuguņu vietā vajadzēja uzstādīt četras, velobraucējiem vajadzēja apkarināties ar gaismu atstarojošiem elementiem, viņiem vajadzēja braukt pa ceļa nomali, velo apmācībai jānotiek pa šaurākiem ceļiem utt. Un tikai garām ejot tiek pieminēti traģēdijas cēloņi: kravas transportlīdzekļa distances neievērošana un ātrums. Līdz ar to arī sabiedrība pieņem plaši tiražēto aksiomu: «Vainīgi ir velosipēdisti!».

Vien dažiem pasprūk neveikls jautājums: “Bet ko viņi nepareizu ceļa satiksmē izdarīja?” Neviens neapgalvo, ka velo apmācība Latvijā ir ideāla, arī te ir daudz kas uzlabojams. Bet šajā gadījumā primāri ir jārunā par kravas transportlīdzekļa vadītāja braukšanas stilu!» uzsver CSDD.

Satiksmes drošības ziņā vadošajās Skandināvijas valstīs, kur uz miljons iedzīvotājiem iet bojā četras reizes mazāk cilvēku, neviens šādus komentārus neatļautos izteikt, norāda CSDD. Avāriju vietās pat vairākas diennaktis darbojas ekspertu grupa, kas pēta, analizē, noskaidro apstākļus un tikai tad publiski pauž faktoloģiski pamatotus secinājumus un sniedz konkrētus ierosinājums, kas satiksmes drošības jomā jāuzlabo. «Bet mums jau to visu nevajag; mums ir pāris «gudrinieku», kuram pēc pirmā teikuma viss ir skaidrs un vainīgais atrasts. Varbūt turpmāk, ekonomējot naudas līdzekļus, tā arī jādara – pēc pāris fotogrāfijām un neliela apraksta paziņojam traģēdijas cēloņus!?» pausts emocionālajā paziņojumā.

CSDD atvainojas bērniem, ģimenēm, treneriem un velo sabiedrībai kopumā par atsevišķu indivīdu rīcību – nekorektas informācijas sniegšanu un tās popularizēšanu medijos un sociālajos tīklos. CSDD aicina nespekulēt ar nepārbaudītiem faktiem un vēl skolēniem sekmīgu atveseļošanos.

Savukārt Latvijas Motoklubu asociācijas sekretārs Arnis Blodons, kurš pieļauj, ka ir viens no šādiem «ekspertiem», jo negadījuma dienā notikušo komentējis Latvijas Radio, medijiem izsūtītā paziņojumā norāda, ka likumdošana nosaka atbildību par nepilngadīgu bērnu braukšanu ar velosipēdu pa koplietošanas ceļiem.

Blodons uzskata, ka skolai ir jāatbild uz jautājumu – cik daudz ir darīts, lai treniņa dalībnieki būtu maksimāli pasargāti no nejaušībām.

«Par nepilngadīgiem atbildam mēs – vecāki mājās, skolotāji skolās, treneri nodarbībās. Ja kāds pauž nepieņemamu viedokli par nelaimes gadījumu, tad nav korekti no iestādes, kuras būtība ir izpētīt visu informāciju, apkopot statistiku un novērst līdzīga gadījuma atkārtošanos, aicināt nepaust viedokli par sabiedriski aktuālu notikumu. Neviens neattaisno smagā auto vadītāju un nevaino velosipēdistus. Jautājums ir cits – vai viss tika izdarīts 100% pareizi, lai nepieļautu šādu situāciju,»  pauž Blodons.

Kā zināms, avārija Garkalnē notika, kravas automašīnai ietriecoties riteņbraucēju grupā. Negadījumā cietuši 12 bērni. Policijā izsaukumu uz Vidzemes šoseju Garkalnē saņēmusi plkst.11.19. Policijas ekipāža ieradās plkst.11.30 un noskaidrots, ka, braucot virzienā uz Siguldu, kravas automašīna «DAF» iebrauca automašīnā «Volkswagen», kas pēc sadursmes ietriecās vairākos velosipēdistos. Sākotnējā informācija liecina, ka «Volkswagen» bijusi pavadošā automašīna velosipēdistu grupai. Negadījuma rezultātā ir vairāki cietušie, šobrīd uzsākts kriminālprocess un tiek skaidroti notikušā apstākļi, zināms, ka kravas auto vadītājs bijis skaidrā, vēsta policija. Treniņbraucienā piedalījušies bērni vecumā no 11 gadiem. Kravas automašīnas vadītājam piemērots apcietinājums.

 

Izsakiet savu viedokli – rakstiet komentārus un sekojiet mums Facebook un Twitter!

 

Avots: BNS

Populārākie raksti


Jūs varētu interesēt


Subscribe
Paziņot par
guest

3 Comments
jaunākie
vecākie populārākie
Inline Feedbacks
View all comments
xxx
xxx
9 gadus atpakaļ

Piekrītu :), vai tad tiešām nav citas vietas kur trennēties riteņbraucējiem kā lielās šosejas kur brauc smagās mašīnas. Nu drusku tak vajag arī ar galvu domāt.

:)
:)
9 gadus atpakaļ

Eksperti jau nerunā par to kurš formāli vainīgs un kurš nav vainīgs, bet par to, lai šādi negadījumi neatkārtotos. Līdzīgi kā drīkstēja kritizēt neregulējamas gājēju pārejas uz ceļa ar 4 un vairāk braukšanas joslām. Iedomājieties sevi tā autovadītāj vietā – ceļš labs, brauc aiz otras automašīnas ar atļauto ātrumu,ievēro drošu distanci, tad pēkšņi tā pārkārtojas uz 2. joslu un tu priekšā ieraugi mašīnu, kurai tu strauji tuvojies, jo izrādās, ka tā brauc lēni. Bremzē, bet ar kravu tik ātri apstāties nevar. Nezinu konkrētos apstākļus, iespējams jau varēja braukt pa kreisi un sadurties ar kādu citu mašīnu vai pa labi grāvī,… lasīt vēl »

garamskrejejs
garamskrejejs
9 gadus atpakaļ
Reply to  :)

Tavā komentārā ir lieliski atslēgas vārdi “nezinu konkrētos apstākļus” – par ko arī ir CSDD sašutums, ka daudzi “eksperti” pauž viedokli un pirmslaicīgi noskaņo sabiedrību uz negācijām, bet aizmirst vai arī klusiņām piebilst “nezinu konkrētus apstākļus”. Pat Tevis minētajā piemēra kas iespējams nav pilnīgi balstīts uz doto gadījumu – ja fūrei priekšā braucošā mašīna “pēkšņi pārkārtojas uz 2. joslu jo priekšā tai izrādās ir lēni braucoša mašīna”, tad secinājums ko var izdarīt ir tas, ka 2 vadītāji AIZ šīs mašīnas nav ievērojuši visus drošības noteikumus, un visdrīzāk nav pievērsuši uzmanību ceļam, kas, konkrētajā piemēra ir vēl +- piedodams tam, kas… lasīt vēl »