ASV interneta gigants “Google” un informācijas tehnoloģiju uzņēmums “Apple” nākuši klajā ar kopīgu iniciatīvu, lai izstrādātu viedtālruņa kontaktu izsekošanas rīku.
Jaunā tehnoloģija potenciāli varētu brīdināt cilvēkus, ja tie savās ikdienas gaitās būtu krustojuši ceļu ar kādu, kas ir inficējies ar Covid-19.
Abi ASV lieluzņēmumi “Google” un “Apple” pēc divu nedēļu ilga darba, piektdien beidzot publiski paziņoja par jaunu kopīgu iniciatīvu. Tie cer, ka spēku apvienošana šajā krīzes brīdī palīdzēs izsekot un, iespējams, ierobežot Covid-19 uzliesmojumu.
Kopīgās iniciatīvas mērķis ir izstrādāt viedtālruņa “kontaktu izsekošanas” rīku, kas potenciāli varētu brīdināt cilvēkus, ja tie savās ikdienas gaitās būtu krustojuši ceļus ar kādu, kas ir inficējies ar Covid-19.
Ja jaunā tehnoloģija tiktu izstrādāta un ieviesta, tas varētu izskatīties aptuveni šādi: pieņemsim, ka Jānis un Anna viens otru nepazīst, bet tie satiekas parkā un desmit minūtes sarunājas. Abiem līdzi ir viedtālruņi un sarunas laikā tie automātiski apmainās ar anonīmiem drošības kodiem. Pēc pāris dienām Jānim konstatē saslimšanu ar Covid-19. Ar Jāņa piekrišanu, telefons nosūta anonīmo drošības kodu uz kopīgu datubāzi. Tikmēr Annas telefonā jau ir uzstādīta šī datubāze, kas seko līdzi visiem drošības kodiem, kas laika gaitā ir ievākti, Annai satiekoties ar cilvēkiem.
Analizējot informāciju, datubāze uz Annas telefonu nosūtu ziņu, ka kāds, ar ko Anna tikusies, ir inficēts. Šajā gadījumā tas būtu Jānis, bet Anna neuzzinātu šī konkrētā cilvēka identitāti.
Tehnoloģija darbotos, izmantojot viedtālruņa “Bluetooth” signālus. Lai saņemtu paziņojumu, sākotnēji būtu nepieciešama aplikācija. Maija vidū “Google” un “Apple” plāno piedāvāt savietojamības sistēmu, kas ļautu saņemt ziņojumus neatkarīgi no tā, kāda ir viedtālruņa operētājsistēma. Jauno tehnoloģiju varētu iestrādāt jebkuras aplikācijas pamatā, tādēļ īpašas lietotnes lejupielāde vairs nebūtu nepieciešama. Tāpat uzņēmumi vēlas panākt, lai sistēmas darbībai aplikācijas nākotnē vispār nebūtu nepieciešamas.
Viena no galvenajām bažām ne tikai pirms krīzes, bet arī tagad, ir bijusi privātuma ievērošana.
Uzņēmumi norāda, ka netiktu ierakstīti dati par cilvēku atrašanās vietu vai kāda cita personīga informācija.
Kopīgā paziņojumā uzņēmumi uzsvēra, ka “privātums, caurskatāmība un lietotāja piekrišana ir ārkārtīgi svarīgi šīs iniciatīvas nosacījumi, un mēs vēlamies veidot šo funkciju, apspriežoties ar ieinteresētajām personām. Mēs atklāti publicēsim informāciju par savu darbu, lai citi to varētu analizēt.”
ASV prezidents Donalds Tramps norādījis, ka viņa administrācijai vēl esot nepieciešams laiks, lai novērtētu šo jauninājumu.
Tikmēr Eiropas Savienības datu aizsardzības uzraugošā iestāde bija pozitīvāk noskaņota. Tā piebilda, ka iniciatīvai vēl būs vajadzīgs novērtējums, tomēr pašlaik šķiet, ka abi uzņēmumi ir izdarījuši pareizās izvēles attiecībā uz lietotāju piekrišanu, datu aizsardzību un savietojamību.
Citi savukārt norāda, ka jaunās tehnoloģijas panākumi var būt atkarīgi no tā, cik daudz cilvēkiem tiks veikti Covid-19 testi.
Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook , Twitter, Youtube un Instagram!
Sviests… pilnīgs sviests.