Rīts līdz ar ausmu atnesa kādu interesantu vēsti daudzu iecienītajā sociālajā tīklā Facebook. Mums tiek pavēstīts, ka pievienota jauna Facebook opcija – “Uzzini, kas skatījies tavu profilu”. Taču – ups… Viss nav tā, kā izskatās.
Laiks iet, paradumi paliek. Paradumus grūti mainīt, toties ceru, ka ar šo rakstu ieviesīšu kaut nelielu pārdomāšanu pirms atdosiet savus datus tālākpārdošanai, raksta Nils Putniņš Influent Solutions. Runa ir par jaunāko Feisbuka trendu “nu tik es redzēšu, kas mani čolē”. Izsenais teiciens, ka Feisbuks nav Draugiem.lv, nepalīdz.
Soli pa solim:
Nokļūstot lapā, redzam šādu dizainu. Vai nav jauks? Pavisam noteikti, izskatās uzticama Feisbuka veidota platforma ar nezināmas izcelsmes adresi. Bez šaubām, gribu uzzināt, kurš ir skatījies manu profilu. SĀKT!
Oppā, sākot esmu atpakaļ Feisbukā. Dizains var teikt 1 :1 tāds pats kā iepriekšējais. “Carmel” arī vēlas iegūt manu publisko profilu UN e-pasta adresi. Cerēsim ka tā ir Karmena Elektra, kura sūtīs man e-pastus ar aicinājumiem vakariņās. Kļūst aizvien labāk un labāk,TURPINĀT!
Lai arī iepriekšējā solī tika minēts, ka “This doesn’t let app post to Facebook“, šeit viņi to vēlas. Tam noteikti ir svarīgs iemesls, lai aplikācija varētu noteikt, kurš tad īsti mani ir skatījies. Papildus tur ir teikts – Friends, HA HA nu gan man viņi ir nagos!
Nezinu kā jums, bet man nebija gan, raksta Nils.
Kam gan negadās, īpaši jo Feisbukam ar speciāli iepirktiem domēna vārdiem chancetoday.info un faststudio.info.
Tomēr, lai arī viss ir atspoguļots milzumlielā sarkasmā, tanī slēpjas pāris viedumi, kuri, saprotams, var uzreiz nešķist pašsaprotami.
- Feisbuks savā komunikācijā neizvēlētos reklamēties “News Feed“, kuru viņi tik ļoti algoritmē, lai attīstītu tikai ar interesanto saturu.
- Ja pat Feisbuka produktam būtu ārēja adrese, tā pārlūkā būtu iezīmēta zaļā krāsā un sāktos ar https://. Varat pievērst uzmanību, nākamreiz atverot Feisbuku.
- Šādas autorizācijas priekš datiem pieprasa tikai aplikācijas, KAS NAV Feisbuka. Feisbukam jau ir visi jūsu dati, un pēc tiem nav jāprasa.
- Kāds, jūsuprāt, būtu iemesls pieprasīt e-pastu aplikācijai, kas ir kā Draugiem.lv statistika, tikai Feisbukā?
Atbildot uz pēdējo jautājumu — tieši tā, tavs e-pasts ir tā pievienotā vērtība, kādēļ kāds tiešām veltīja laiku izstrādājot šo aplikāciju. Šobrīd? Šobrīd viņš jau atrodas interneta veikala plauktos un nepacietīgi gaida pircējus, kas spēs analizēt mērķauditoriju pēc taviem (un citu) profila datiem, un nosūtīt tev ļoti jauku e-pastu, kas sāksies ar “Sveika, Anna Avene!” un turpināsies ar tavu dzimto pilsētu vai pat ģimenes locekļiem.
Ja kāds vēl ir skeptisks par to, ka ES TAK SAŅĒMU BILDI AR TIEM DRAUGIEM, KAS SKATĪJĀS! Jā, tu saņēmi. Visticamāk, draugus, ar kuriem visbiežāk vai secīgi ar pēdējiem,ar kuriem sarakstījies mesendžerī.
Šeit arī domēna WHOIS ieraksts. Īpaši jauka šķiet e-pasta adrese “[email protected]“, kas noteikti neliecina par virālu aplikāciju izstrādātāju.
Tā, lūk. Varbūt nākamreiz piedomāsim vairāk, bet ja savus datus tomēr tik ļoti vēlaties pārdot, ir šāda iespēja:
Tas vismaz neliks taviem draugiem domāt, ka Tu, mans draugs, esi muļķis.
Tiem kas iekrituši: Lai aplikācija beigtu reklamēties jūsu profilā, dodieties uz https://www.facebook.com/settings?tab=applications (bulta uz leju augšējā labajā stūrī, Settings -> Apps), atrodat “carmel” un spiediet uz krusta (Remove), lai to noņemtu.
Dalieties ar šo informāciju, lai arī jūsu draugi neiekristu personas datu izvilinātāju lamatās! Un sekojiet mums Facebook un Twitter!